onduidelijke factuur | NS Community
beantwoord

onduidelijke factuur

  • 24 May 2023
  • 35 reacties
  • 504 Bekeken

Hallo, ik ben op 5 mei overgegaan van flex daluren en weekend korting voor een actiebedrag van 2,50 p.m. naar weekend vrij voor €34,95 met een actie van 25% korting. Bij dat laatste heb ik een aanvulling genomen van 1e klas reizen in het weekend voor €9,- en daluren korting doordeweeks voor €3,40 p.m.

Kan iemand mij deze factuur uitleggen en dan vooral het bedrag bij actiekorting?

 

Ik wil het gewoon graag begrijpen, want volgens mij klopt dit bedrag niet. Ook vind ik de rest van de factuur nogal hocus pocus. En dat voor een wiskundige, die wel rekenen kan :-)

 

Punt is dat de klantenservice me al zes uur lang heeft beziggehouden en urenlang in de wacht heeft gezet. En ze wat mij betreft uiteindelijk met een lulverhaal komen. Ik wil het in ieder geval snappen, want zó durf ik nooit meer te wisselen en heb ik geen vertrouwen meer in de NS. Dat betekent dat ik mijn abonnement en mijn kaart en alles laat verwijderen en nooit meer met de trein zal reizen. Gewoon omdat ik het vertrouwen mis en ze blijkbaar gewoon geld kunnen inhouden wat ze willen, zonder het ooit uit te leggen of in orde te maken.

icon

Beste antwoord door Erryt NS 13 June 2023, 21:53

Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Die € 3,19 is berekend alsof je ook na 12-05 nog recht zou hebben op € 3,10 per maand korting op Dal Voordeel, want € 4,95 - (17/30 * 3,10) = € 3,19

Zover was ik gisteravond (of liever vannacht) ook gekomen. Verrekend is €1,76, zijnde de 17 dagen van 5-5 t/m 21-5. Echter is er met de Dal Voordeel factuur geen actiekorting gegeven t/m 21-5 maar t/m 12-5. Er zou dan teveel actiekorting zijn verrekend, over de periode 13-5 t/m 21-5.

Badge +3

Check, dus 9/30 * € 3,10 = € 0,93 terug graag. @Erryt NS gaf al aan dat voor je te willen regelen.

De 93 cent is inmiddels verrekend of zal verrekend worden met de eerst volgende factuur.

 

 

 

bovenstaand de laatste drie facturen. 

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt voor deze facturen. Het gaat dan vooral om die eerste toen je nog Dal Voordeel had, want de 2e is degene die je al eerder had gedeeld en de laatste is de nieuwe factuur voor komende maand Weekend Vrij en die klopt helemaal.

Opvallend aan die eerste factuur met Dal Voordeel is dat niet voor een volledige maand korting is gegeven. Logisch, want je gaf al aan dat je korting maar t/m 11 mei liep. Als periode voor de actiekorting staat wel 22-4-2023 t/m 21-5-2023 maar er maar €2,20 aan korting berekend ipv €3,10. Je had van 22-4-2023 t/m 11-5-2023 recht op korting, dat is 20 dagen. In een factuurperiode van 30 dagen zou de korting dan €2,07 moeten zijn, maar je hebt €0,13 meer korting gekregen. Snap ik niet.

In mijn eerdere berekening kwam ik er op uit dat de Dal Voordeel actiekorting t/m 21-5-was verrekend, want niet juist is omdat je maar t/m 11-5 recht had op die korting. De periode van 11-5 t/m 21-5 is dus teveel verrekend, tenzij er ergens nog een factuur rondzwerft. 

 

Ik vind de manier waarop deze facturen zijn opgesteld uitermate verwarrend, nog verwarrender dan eindafrekeningen van energiebedrijven, daar vind je tenminste nog alle aparte posten op terug ipv dat dingen met elkaar verrekend worden. 

Ik kan het ook niet verklaren. Als ik het simpel bereken dan kom ik wel tot de conclusie dat er te weinig in rekening is gebracht.

 

8,74 : 30 x 16 = 4,6613 Korting die naar mijn weten gegeven had moeten worden.
2,20 : 30 x 16 = 1,173 Korting van Dal Voordeel wat terug gevorderd moest worden.

3,19 + 1,25 = 4,44 Gegeven korting.

 

Wellicht zie ik het verkeerd en kan iemand binnen de community het verklaren.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe kom je aan die 16 (dagen). Het zouden 17 dagen moeten zijn. Zie ook het bedrag wat wordt berekend voor onbeperkt reizen in het weekend, dat is €34,95 : 30 x 17 = €19,81

De korting die berekend had moeten worden is dan €8,74 : 30 x 17 + €4,95

En de korting die volgens jouw berekening terug gevorden moest worden klopt volgens mij ook niet, want de gegeven korting van €2,20 op de 1e factuur is geen volle maand korting ook al staat het zo aangegeven, een volle maand korting zou €3,10 moeten zijn. Dal Voordeel normaal €5,60, actieprijs €2,50, verschil is €3,10. 

Badge +3

Er klopt inderdaad iets niet helemaal, want als je op 12-02 Dal Voordeel met korting (€ 3,10 per maand) hebt genomen zou je die korting nog van 22-04 t/m 11-05 krijgen en dat zijn 20 dagen in een periode van 30 dagen.

En 20/30 * 3,10 = 2,07 en géén 2,20 (je hebt dus iets te veel korting gekregen, alsof het voor 22 dagen in een periode van 31 dagen was, maar goed).

De korting voor je Weekend Vrij is 25% van € 34,95 (over de daluren en 1e klas krijg je geen korting) dus € 8,74 de laatste factuur (22-05 t/m 21-06) klopt dus.

Voor 05-05 t/m 21-05 is die korting 17/30 * 8,74 = € 4,95

De terug te betalen korting voor Dal Voordeel over 05-05 t/m 11-05 is 7/30 * 3,10 = € 0,72

De totaal te ontvangen korting voor 05-05 t/m 21-05 zou dus € 4,95 - € 0,72 = € 4,23 zijn en géén € 3,19

De verrekening van € 1,25 is 17/30 * 2,20 voor 40% korting in het weekend, er ontbreekt op die tussentijdse factur dus ook nog een terug te betalen bedrag van 17/30 * 3,40 voor 40% korting buiten de spits = € 1,93

Ik snap het ook niet meer, gelukkig valt het wegens het ontbreken van die verrekening van € 1,93 in jouw vordeel uit (€ 0,89 om precies te zijn, plus de € 0,13 teveel ontvangen korting op je factuur van 22 april).

Stijn, zou jij op basis van de facturen een berekening willen maken? Eerlijk gezegd kom ik er nog steeds niet uit, en ik geloof niemand meer, toch? Volgens mij klopt het namelijk nog steeds niet. Abacadabra. Kan Koolmees daar niet iets aan doen? Dit is toch niet te geloven.

Echt heel veel dank voor al jullie moeite!

ben bang dat ik er een dag naast zat, word er inmiddels ook knetter van.

En:

 

Stijn kan het niet anders berekenen dan hierboven. In dat geval heb je 92 cent te veel betaald. Als je wilt kan ik dit voor je corrigeren, maar zowel Stijn als ik kunnen het niet verklaren. 

Reputatie 7
Badge +3

De verrekening van € 1,25 is 17/30 * 2,20 voor 40% korting in het weekend, er ontbreekt op die tussentijdse factur dus ook nog een terug te betalen bedrag van 17/30 * 3,40 voor 40% korting buiten de spits = € 1,93

 

Wat ook ontbreekt is de 40% korting buiten de spits die bij het Weekend Vrij abonnement is afgesloten. Dat is eerder door Stijn verklaard 

Facturen van NS Flex zijn opgebouwd uit bepaalde blokken. Binnen spits, buiten spits en weekend. Omdat je hebt gewijzigd van NS Flex Dal Voordeel naar Weekend Vrij met de dalurenkorting is er geen verandering in de blokken spits en buiten spits. Die staan dus ook niet op deze factuur.

Dus geen verrekening van die 40% korting buiten de spits van het oude Dal Voordeel van €1,93 en geen nieuwe berekening van de 40% korting buiten de spits van het nieuwe Weekend Vrij van ook €1,93. En als deze posten wel op de factuur hadden gestaan had het per saldo €0 geweest.

 

Badge +3

Dan zou de tussentijdse factuur er (versimpeld) als volgt uit moeten zien:

Dal Voordeel 22-04 t/m 04-05 (13 dagen) € 2,43
Als je dit rekent met 13/30 * 3,40 = € 1,47 en 13/30 * 2,20 = € 0,94 kom je op € 2,42 uit.
Je hebt € 5,60 betaald dus terug te betalen (17 dagen) € 3,17

Die € 3,17 bestaat uit € 1,25 voor 40% korting in het weekend + € 1,92 voor 40% korting buiten de spits. Met die cent afronding kan het € 1,93 zijn, maakt verder niet uit.

Edit: zie reactie van @Momo die € 1,92 of € 1,93 wordt niet verrekend omdat je die 40% dalkorting houdt bij Weekend Vrij. Staat daarom ook niet op de tussentijdse factuur.

De actiekorting wordt apart (later) verrekend:

Korting Dal Voordeel voor 22-04 t/m 12-05 (21 dagen) € 2,17
Te verrekenen (teveel ontvangen) korting over 05-05 t/m 12-05 is 8/30 * 3,10 = € 0,83

Maar € 4,95 - € 0,83 is nog steeds geen € 3,19 dus je komt € 0,93 tekort.

Die € 3,19 is berekend alsof je ook na 12-05 nog (of geen recht meer) zou hebben op € 3,10 per maand korting op Dal Voordeel, want € 4,95 - (17/30 * 3,10) = € 3,19

bedankt allemaal! Ik geloof jullie, maar zit vandaag in een heftige migraineaanval, denk dat ik het morgen of overmorgen wel begrijp. Inmiddels weet ik geeneens meer hoeveel 1+1 is en kan ik ternauwernood naar het scherm kijken. Nogmaals, heel erg bedankt allemaal!!! Wat mij betreft kan @ErrytNS het in orde maken en kan dit item gesloten worden.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Als je al geen migraine had zou je het van deze hele breinbreker wel krijgen.😁 Beterschap.

Om het in orde te brengen zal Erryt wel via PB je gegevens willen hebben.

Hopelijk zijn de volgende facturen, ook als je weer eens wijzigt, beter begrijpbaar. Wat het denk ik nu complex maakte was dat je met 2 verschillende actiekortingen zat, die dan ook nog eens niet correct met elkaar verrekend zijn. 

Wat vervelend zeg. Hopelijk knap je snel weer op. Het topic blijft wel staan dus die kan je rustig met rust laten. Als het je uitkomt mag je mij een privébericht sturen zodat ik je gegevens kan ontvangen voor de correctie. Ik ben niet alle dagen actief, maar volgende week wel wat vaker dan normaal.

Badge +3

De 93 cent is inmiddels verrekend of zal verrekend worden met de eerst volgende factuur.

Oke dan, kostte wat moeite maar zo rekenen we met zijn allen @Stakingpaniek vanzelf rijk 🤣

Wat is PB? Sorry, maar ik zit verder nooit op social media en heb dus geen idee. Kan ik ErrytNS mailen? Ah, persoonlijk bericht zeker?

 

Badge +3

Een privébericht. Klik daarvoor op Erryts profiel op de knop Stuur bericht.

Tjop, gedaan! Fijne avond verder allemaal!

 

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Het is eigenlijk heel simpel, je maandelijkse factuurdatum bij NS Flex is altijd dezelfde (voor jou de 22e van de maand, op je facturen zal de 23e staan).

Dit is dus een tussentijdse factuur wegens een wissel van Flex abonnement op 5 mei van Weekend Voordeel (€ 2,20) naar Weekend Vrij (€ 34,95)

De korting (25%) laten we buiten beschouwing en laten we uitgaan van 2e klas.

Tussen 5 en 21 mei zitten 17 dagen (in een maand van 30 dagen tussen je facturen 22 april en 22 mei).

Je betaalt dus 17/30 × 34.95 voor Weekend Vrij, dat is € 19,81 So far so good.

Kun je mij uitleggen waarom de actiekorting niet 25% is van €19,81?

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie wel meer vreemde dingen dan alleen dat de actiekorting niet 25% van €19,81 is.

Waar is bv de regel voor de 40% korting daluren doordeweeks? Staat die 40% korting in de daluren wel bij je MijnNS account onder Mijn Producten? En waarom staat er een verrekening 40% korting in het weekend? Je hebt een Weekend Vrij abonnement afgesloten waarbij je geen 40% korting in het weekend hebt maar onbeperkt reizen in het weekend. 

Zoals ik het zie zou de factuur als volgt moeten zijn opgebouwd:

  • €19,81 - onbeperkt reizen in het weekend
  • €5,10 -  1e klas reizen in het weekend
  • €1,92  - 40% korting in de daluren
  • -€4,95  - actiekorting

Wat een totaal geeft van €21,88.

Maar goed, ik ben geen wiskundige (had voor mijn VWO diploma maar net aan een 3,5 voor mijn herexamen wiskunde, ik was beter in de talen). 

 

Had je ook een verrekening (restitutie) gehad van je oude abonnement voor de periode 22-04-2023 t/m 04-05-2023?

wat "het systeem" gedaan heeft: mijn vorige abonnement daluren 40% korting van €3,40 en weekend 40% korting van €2,20 (en dat samen voor de actieprijs van €2,50) opsplitsen. En dan het eerste deel door laten lopen en het tweede deel te verrekenen :-) Miraculeus, ja. Jouw berekening, Momo, is natuurlijk veel simpeler...net als een factuurdatum van de datum waarop het nieuwe abonnement is ingegaan....

Deze verrekening is ook niet foutloos gegaan, overigens, maar ik kan na enig gereken in ieder geval reconstrueren wat er is gebeurd. (Bij de verrekening is namelijk uitgegaan van het volle tarief zonder actiekorting gedurende de gehele periode, wat niet klopt. Mijn vorige abonnement zou namelijk hebben gelopen tot 11 mei met de actiekorting.)

Maar waarom de actiekorting niet gewoon 25% is van €19,81 is mij een raadsel, wat jullie?

Reageer