Onduidelijkheden NS Flex Weekend Vrij | NS Community
beantwoord

Onduidelijkheden NS Flex Weekend Vrij

  • 5 December 2018
  • 9 reacties
  • 8776 Bekeken

Beste heer/mevrouw,

Ik heb een aantal vragen omtrent de Weekend Vrij optie van NS Flex:

1) Is het per maand af te sluiten en stop te zetten? Of wordt het automatisch verlengd?
2) Hoe lang is een maand? Betreft het een kalendermaand of 4 weken?
3) Kun je met 'Weekend Vrij' ook vrij reizen op feestdagen? En waar kan ik vinden wat volgens NS officiele feestdagen zijn?
4) Hoe lang duurt het op het moment dat je het bestelt voordat je ermee kunt reizen? En moet je het eerst nog ophalen bij een automaat?
5) Is het mogelijk om een al bestaand 'Dal voordeel' abonnement te combineren met 'Weekend Vrij' van NS Flex op dezelfde OV-kaart? Of is hiervoor een extra OV-kaart nodig?
6) Geldt de reguliere samenreiskorting ook in combinatie met de 'Weekend Vrij' en 'Dal Voordeel' abonnementen?

Alvast hartelijk dank.

Met vriendelijke groet,
H. Kats
icon

Beste antwoord door GroeneRuiter 5 December 2018, 22:42

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 5
Badge
Hallo hiddekats,

Bij dezen de antwoorden op je vragen.
  1. Het is per maand af te sluiten, maar het moet wel door u zelf verandert worden, dit kan u eenvoudig online doen.
  2. Een maand betreft een kalendermaand, bijv. u sluit op 8 juli een abonnement af/voert een wijziging door, dan kan u per 8 augustus het abonnement weer veranderen.
  3. Bij het klassieke Weekend Vrij kan dit, dus naar alle waarschijnlijkheid ook met Flex. De feestdagen staan op deze pagina beschreven: https://www.ns.nl/uitgelicht/wanneer-reizen-met-voordeel/wat-zijn-de-feestdagen.html
  4. Is afhankelijk van of u al een OV-chipkaart heeft, zo niet duurt het een week en is het product meteen op de kaart geladen, zo wel kan u het ongeveer een uur na het bestellen (u krijgt een mail wanneer u het product op kan halen) ophalen bij de NS kaartautomaat en daarna meteen beginnen met reizen. Eventueel saldo op de kaart wordt automatisch gerestitueerd.
  5. NS Flex is niet te combineren met een klassiek Dal Voordeel abonnement, dus dan is een nieuwe kaart noodzakelijk. U kan ook korting in de daluren bijbestellen voor 3 euro per maand bovenop Weekend Vrij.
  6. U kan mensen met korting meenemen in de daluren, maar u kan niet met korting met iemand meereizen omdat Samenreiskorting en NS Flex niet compatibel zijn.
Heeft u zo antwoord op uw vragen? 😉 Als u meer wil weten of een verduidelijking van één van de antwoorden wilt, dan laat u het maar weten!
Badge +3
Welkom bij de NS Community!

Per puntje een (volgens mij) geldig antwoord. Ik ben geen NS maar weet nogal veel dus antwoord op je vragen. Leuk dat je je vraag splitst, in plaats van een lang verhaal.
  1. Je mag het voor een maand (of langer) aanschaffen. Op een bestaande ov-chipkaart is het (op te halen als bestelling bij een automaat zoals supermarkt/station te activeren) meteen geldig.
1a. Een eventueel eerder Weekend Vrij op dezelfde kaart wordt beëindigd (óók als je nog in een eerste jaar zit van dat abonnement). Eventuele korting (ex-student of actietarief) kan je niet mee nemen.
1b. Stop zetten van Flex is ongeveer hetzelfde als (tijdelijk) omzetten naar Basis (je betaalt dan per maand niets, maar reist nog wel op rekening met een maandelijkse factuur achteraf voor de kosten van je reizen)

2e: Daar ben ik ook niet over uit (en al de nodige vragen over gesteld, zonder antwoord) maar hou 30 dagen aan voor het gemak. Tussen elke wijziging moet minimaal 'een maand' zitten dus ongeveer, en het systeem geeft dat wel aan.

3e: Ja, en zie deze pagina dus.

4e: Een overstap naar Flex kan je binnen een uur ophalen bij een ophaalpunt (station, supermarkt of zelfs in bussen/trams) door je kaart te laten scannen. Dan wordt er het volgende gedaan:
  • 4a : Je saldo wordt verwijderd van de kaart (dat heb je niet meer nodig)
  • 4b : Je huidige abonnement wordt beëindigd (bij en jaarabonnement krijg je ongebruikte betaalde maanden terug)
  • 4c: Bij Flex op een nieuwe ov-chipkaart is de ingangsdatum van abonnementen precies 7 dagen na de besteldatum. Je kunt dus geen datum kiezen.
5e: Weekend Vrij zonder Dal Voordeel kost € 31,- per maand. Als je doordeweeks ook Daluren korting wilt dan kost dat € 3,- per maand extra. Zie ns.nl/abonnementen

6e: Ja, met een Flex abonnement mag je gewoon 3 mensen met Samenreiskorting mee laten reizen, zie https://www.ns.nl/samenreiskorting (zelf heb je dat al meestal, en anders moet je dat even via bovenstaande link regelen dus)
6a: Zelfs als je zelf géén korting hebt met een Flex abonnement (zoals Weekend Vrij zonder korting doordeweeks) mag je 3 mensen mee nemen met Samenreiskorting.
6b: Dit is NIET geldig bij Flex Basis (nooit korting) of Weekend Voordeel (voor €2 per maand).

ij controle kan men (in ieder geval bij NS, andere vervoerders zullen je het voordeel van de twijfel geven) zien welke versie van Flex je hebt, en je 'bekeuren' (mag niet, iemand anders bekeuren voor jouw fout of onwetendheid, maar goed dan nog hebben je medereizigers iets fout gedaan en wordt het wel heel erg ingewikkeld.

Kan het laatste bij deze aan @Loes of @Slidestops vragen... Iemand met Flex Basis of Weekend Voordeel plus Samenreizigers. Wie krijgt de UvB/boete?

geachte ik heb een weekend flex + 40% dalkorting... nu heb ik problemen gehad met de chip van ov die weigerde in te checken.. soms lukte het wel... (chop kapot schade).. in het weekend rijd ik met weekend vrij. nu checkt ik in op goes.. nu had ik een controller.. de desbetreffende conducteur kon mijn ov ook zeer moeilijk lezen.. ik maar naar paar keer proberen toch gelukt.. ik blij... achteraf zie ik dat ik 50neuro boete heb gekregen... (dit is mij niet verteld door de man van dienst) niet netjes…

Ik heb direct een nieuwe pas aangevraagd.. dit is super gegaan en was snel weer geregeld…

 

nu is de vraag ik reis abbonoment weekend flex koste dus niks de reis... maar waarom de boete.. ik kan niets doen aan een defecte chip.. 

kan ik dit aub terugkrijgen ik heb het al niet zo breed.. en vind dit eerlijk gezegd erg onterecht. ik zeker omdat het maar 1 halte was waarvoor ik niks betaal aan vervoerkosten kunt u mij helpen.. ik mvr gr e reinders

Reputatie 7
Badge +4

Een eerste boete, zeker na een niet werkende kaart, wordt vaak teruggeven. Voorwaarde is wel dat u meewerkte aan de controle en dat de conducteur geen negatieve aantekening over u heeft gemaakt. Neem hiervoor contact op met Klantenservice. 030 7515155
U heeft een nieuwe kaart aangevraagd. Als hij binnen twee jaar weigert, kunt u de aanschaf mogelijk terugkrijgen. U bent er zelf verantwoordelijk voor dat hij werkt, maar als het er mis mee gaat, krijgt u het bij de eerste weigering doorgaans terug. 

Reputatie 7
Badge +3

geachte ik heb een weekend flex + 40% dalkorting... nu heb ik problemen gehad met de chip van ov die weigerde in te checken.. soms lukte het wel... (chop kapot schade).. in het weekend rijd ik met weekend vrij. nu checkt ik in op goes.. nu had ik een controller.. de desbetreffende conducteur kon mijn ov ook zeer moeilijk lezen.. ik maar naar paar keer proberen toch gelukt.. ik blij... achteraf zie ik dat ik 50neuro boete heb gekregen... (dit is mij niet verteld door de man van dienst) niet netjes…

Ik heb direct een nieuwe pas aangevraagd.. dit is super gegaan en was snel weer geregeld…

 

nu is de vraag ik reis abbonoment weekend flex koste dus niks de reis... maar waarom de boete.. ik kan niets doen aan een defecte chip.. 

kan ik dit aub terugkrijgen ik heb het al niet zo breed.. en vind dit eerlijk gezegd erg onterecht. ik zeker omdat het maar 1 halte was waarvoor ik niks betaal aan vervoerkosten kunt u mij helpen.. ik mvr gr e reinders

 

Je bent zelf verantwoordelijk voor een werkende OV-chipkaart. Wanneer bij controle de kaart niet gelezen kan worden, reis je zonder geldig vervoersbewijs, een boete is dan ook terecht. Een 1e boete kan onder voorwaarden kwijtgescholden worden.

Zie verder reactie @Thom 

Reputatie 7
Badge +3

50 euro is het bedrag dat als correctietarief wordt berekend voor het niet hebben van een geldige check-in. Mogelijk is het door de defecte kaart niet goed gegaan bij het inchecken waardoor u niet ingecheckt was. Dan registreert de conducteur bij de controle dat er geen geldige check-in is en wordt een correctietarief van 50 euro in rekening gebracht. Dat is dan terecht.

Wel is het zo dat er een aantal jaar geleden is afgesproken dat OV-bedrijven geen boete geven bij afgekocht reisrecht op een vrij reizen dag. Dit is ook door NS toen bekend gemaakt. https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen/

“Abonnementhouders met een vrij reizenabonnement van NS krijgen geen boete
als zij vergeten zijn om in te checken op een volledig afgekochte dag. We kunnen
daar kort over zijn: dat gebeurt niet”, dat zegt Ron Schneider, hoofd
Consumentenmarkt van NS in reactie op de verwarring die lijkt te ontstaan over
de vraag of NS vaste klanten boetes geeft.

“Als het per ongeluk toch eens voorkomt, dan maken wij daar onze excuses voor
en corrigeren wij de boete (dat heet de coulanceregeling). Wij zijn blij met
alle reizigers maar als je vrij reizen hebt dan is dit heel simpel, zij hebben
al betaald”. 

Zie ook o.a.:

https://www.ovombudsman.nl/cwsd.php?Z3AuTWtgcmAjZmx4IkxaLHlybHFubHlrfHFod2BkJmBgYw.pdf

https://www.nu.nl/politiek/4023288/definitief-geen-boete-reiziger-met-ov-jaarkaart.html

 

Dit was toen wel met jaar abonnementen op saldo, waarbij een UvB werd uitgeschreven. Nu met Flex registreert de HC dat er geen incheck is en dat resulteert dan in een correctietarief. Ik ben dan wel benieuwd hoe het nu zit met dat geen boete geven bij afgekocht reisrecht en Flex.

Badge +3

Uit het Railpocket topic van @Slidestops blijkt dat een conducteur kan inzien welk Flex abonnement je hebt, en dat een registratie (geen incheck of andere afwijking) handmatig gedaan wordt.

Wellicht denken veel conducteurs (nog) dat bij reizen op rekening het systeem het wel uitzoekt, en wordt daar tegen de reiziger verder niets over gezegd (vergelijkbaar met een Business Card)?

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat mij er niet om of een HC kan zien welk Flex abonnement iemand heeft, maar wil graag weten of NS nog steeds het beleid heeft dat er geen “boete” wordt gegeven bij afgekocht reisrecht op een vrij reizen dag (zoals Weekend Vrij en reizen op een zaterdag of zondag). En dat er bij het wel geven van die “boete” deze wordt gecorrigeerd. 

Het woord boete heb ik even tussen aanhalingstekens gezet, bij saldo abonnement is dat een Uitstel van betaling, bij Flex abonnementen een correctietarief.

Badge +3

Een boete is het inderdaad niet, want in geval van een UvB is het simpelweg de extra prijs voor het kopen van een vervoerbewijs in de trein. De tijd dat zoiets ƒ 2,50 extra kostte (eind jaren 80, sorry geen tijd om een kaartje te kopen dus dan pas maar bij controle in de trein) is voorbij.

Logisch, want tussen Eindhoven en Amsterdam werd je toen toch wel een keer of twee gecontroleerd en nu is dat (zeer) zeldzaam.

Want er zijn toch poortjes,  en zo niet dan hebben we allemaal een ov-chipkaart en checken netjes in toch?

Maar goed, een correctietarief met Weekend Vrij zou het systeem (op zaterdag of zondag) niet moeten toepassen, want je reist immers 100% vrij die dag.

Zoiets laten corrigeren (via de Klantenservice) is dan ook geen coulance, maar een recht. Met misschien een preek dat je geacht wordt overal netjes in- en uit te checken natuurlijk.

Reageer