beantwoord

Onrechtvaardige straf - boete voor ontbreken 1e klas toeslag, terwijl die er wel was

  • 27 mei 2019
  • 28 reacties
  • 1232 Bekeken

Op 18 mei 2019 ben ik met de train op 1e klas met Gratis Upgrade 1e klas gereisd.
Ik heb boete 20 euro toch gekregen.
Waaroom??

icon

Beste antwoord door Stijn NS 27 mei 2019, 17:37

Goedemiddag Lukasz34 en welkom bij de NS Community!

Ik vind het vreemd om te lezen dat je toch een correctietarief hebt gekregen, zo'n upgrade is in principe geldig in combinatie met je NS Flex vervoerbewijs (ervan uitgaande dat je ingecheckt hebt). Je kunt het beste contact op nemen met onze Klantenservice (via Social Media of Chat, zodat je de afbeelding ook kan meesturen), om te kijken wat er mogelijk is.

@Thom Een correctietarief van €20 kan verschillende oorzaken hebben, zo ook het ontbreken van een 1e klas toeslag.
Bekijk origineel

28 reacties

Ik ben laatst een collega tegengekomen, die zijn kniptang nog in gebruik had. Ik heb de mijne ook nog steeds, maar mijn lint is op. Laat hij nu weten hoe ik aan nieuw lint kan komen. Grote kans dat mijn kniptang ook een comeback zal gaan maken.
Ik vind dat toch een vrij onnodige en respectloze aanname, Ferdinand Delasoie. Je mag uiteraard vinden van de NS en onze medewerkers wat je wilt, jouw mening is jouw mening, maar ik wil je wel verzoeken je bericht niet te baseren op wilde aannames. We weten niet was er is gebeurd in de situatie van Lukasz34, gezien hij of zij zelf nog niet heeft gereageerd op verdere vragen. Voor hetzelfde geld heeft de conducteur gewoon aangegeven wat er is gedaan en waarom, maar is Lukasz34 het er niet mee eens. Net zoals we reizigers niet zomaar gaan beschuldigen van fraude, is het ook niet de bedoeling om treinpersoneel te beschuldigen zonder onderbouwing.
Mijn nieuwe lint voor mijn oude kniptang is binnengekomen. Tijd voor de comeback 😉.
Hier heb je het stuk, waar ik ook niet meer aangeef dat ik corrigeer, want ik word voor 99% van de tijd appelachtig aangekeken als ik vraag of men de overgang 2-1 heeft, ik doel dan op Flex en de Business Card. Tijdens controles hoef ik nimmer om een overgang te vragen, meestal is dat het eerste wat men mij overhandigd en dan pas het andere vervoerbewijs.
Officieel zou ik dus voor elke 2-1 registratie moeten aangeven wat ik doe, elders heb ik al eens geschreven wat ik nu kort ook opschrijf waarom ik deze correctie niet aangeef.
Reputatie 7
Badge +3
18,19, 20, 21 27 en 28 april, 4 en 5 mei, 11 en 12 mei, 17 mei. Voor de puzzelaars, lol.
27 april in elk geval niet 🙂
Badge +3
Welkom bij de NS Community!

Die upgrade is alleen geldig in combinatie met een 2e klas vervoersbewijs. Dat kan een incheck op een ov-chipkaart zijn (al dan niet met NS abonnnement of studentenreisproduct) of een regulier e-ticket (enkele reis of retour).

In combinatie met actiekaartjes (AH, Kruidvat, Spooordeelwinkel, Vakantieveilingen, Actievandedag e.d. is het niet geldig. Dit staat op de achterkant.

Wellicht heeft de boete daarmee te maken? Ik vind €20 trouwens een vreemd tarief voor een boete. Wellicht was er dus iets anders aan de hand of gaat het om een correctietarief?
Badge +3
Als er eerst (zondag) de 12e stond en daarvan (zaterdag) de 18e gemaakt is, dan zal dat wel de reden zijn voor de correctie (onterecht in 1e klas). Maar die registratie zou bij controle toch wel gemeld moeten zijn?

Kaartje ziet er ook nogal verfomfaaid uit, dus dat roept eigenlijk al om extra aandact (uit de prullenbak gevist?)...
Reputatie 7
Badge +4
Grappig, mijn eerste reactie begon met:

Het lijkt er op dat er wat gekrast is in de datum en een eerdere datum is overgeschreven. Heeft de conducteur een reden genoemd?


Lukas zwijgt in alle talen tot nu toe.
Reputatie 7
Badge +3
Ik mag toch aannemen dat als je gecontroleerd wordt in de 1e klas met zo'n upgrade, je die upgrade uit jezelf laat zien aan de conducteur ...
Reputatie 7
Badge +3
Heb je dat 1e klas upgrade kaartje wel getoond of overhandigd samen met je OV-chipkaart?
Bovendien heb ik OV chipkaart met NS Flex Abonnement 2e klas.
Ik heb 20 euro correctietarief gekregen
Reputatie 7
Badge +4
Het lijkt er op dat er wat gekrast is in de datum en een eerdere datum is overgeschreven. Heeft de conducteur een reden genoemd? In België is de Raipass ongeldig als het er uit ziet als op uw kaartje. Ik begrijp overigens het bedrag van 20 euro niet. Dat is het tarief bij niet in- of uitchecken en heeft niets met de upgrade te maken.
U heeft een geldige incheck nodig op uw tweede klas vervoersbewijs en de datum moet duidelijk van te voren worden opgeschreven.

Hieruit blijkt helaas ook weer eens dat de gratis upgradekaartjes niet met een van te voren in te vullen datum moeten werken. Met deze doorhalingen is hij op 18 te gebruiken geweest, maar 6 en 8 kan ook nog. Conducteurs zagen dit al, nu NS nog. ;-)

Edit, Tridek heeft hieronder gelijk met zijn opmerking dat de kaartjes alleen in het weekend geldig zijn en dat beperkt de mogelijkheden gelukkig.

Het liefste zou ik de upgradekaartjes afgeschaft zien, gratis en eerste klas gaat niet samen met de betalende reiziger in de eerste klas, maar dit systeem met de datum invullen lijkt al helemaal nergens op. De praktijk is maar al te vaak dat nog even snel wordt ingevuld als er controle is. Die is er wel eens niet en dan kun je het kaartje meerdere dagen gebruiken of eigenlijk misbruiken. Ik vind het geen goed systeem.
Reputatie 7
Badge +3
En U was ingecheckt met die chipkaart met daarop NS Flex?
Het lijkt er op dat er wat gekrast is in de datum en een eerdere datum is overgeschreven.

Die 8 lijkt eerst inderdaad een 6 te zijn geweest, maar zowel de 6e als de 16e zijn geen zaterdag of zondag dus dat zou niet logisch zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Daar heb je inderdaad gelijk in, ze zijn alleen in het weekend geldig. Dat is al erg genoeg, lol.
Goedemiddag Lukasz34 en welkom bij de NS Community!

Ik vind het vreemd om te lezen dat je toch een correctietarief hebt gekregen, zo'n upgrade is in principe geldig in combinatie met je NS Flex vervoerbewijs (ervan uitgaande dat je ingecheckt hebt). Je kunt het beste contact op nemen met onze Klantenservice (via Social Media of Chat, zodat je de afbeelding ook kan meesturen), om te kijken wat er mogelijk is.

@Thom Een correctietarief van €20 kan verschillende oorzaken hebben, zo ook het ontbreken van een 1e klas toeslag.
Reputatie 7
Badge +4
In dat geval heeft de conducteur wellicht toch de doorgekraste kaart niet geaccepteerd. Lijkt me plausibel als TS wel tweede klas was ingecheckt. In dat geval er dus rechtvaardig is gehandeld.
TS geeft niet aan wat de conducteur al dan niet gezegd heeft, maar doorgaans geeft een conducteur wel een verklaring als hij een maatregel neemt. De vraag aan TS is dan of dat het geval is.
Reputatie 7
Badge +3
Los van het feit of het het correctietarief terecht of onterecht is berekend, dit zou wel gemeld moeten worden door de HC zodat je in ieder geval weet waarom.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb 20 euro correctietarief gekregen
Blijft nu de vraag: heeft u de datum op het kaartje overschreven?
Badge +3
Zonde, want ik heb er nog 5 liggen die ik in ieder geval niet meer ga gebruiken.

Mocht er nog iemand interesse hebben dan mag die ze hebben, tegen verzendkosten.

Misschien een idee om die dingen bij controle te knippen/stempelen, of er een hoekje af te scheuren?
Reputatie 7
Badge +4
18,19, 20, 21 Edit: niet 27, en 28 april, 4 en 5 mei, 11 en 12 mei, 17 mei. Voor de puzzelaars, lol.
Reputatie 7
Badge +4
Ik zal het corrigeren, dat is Koningsdag. ;-)

@mrfreeze De 7 kan natuurlijk wel bij 17 mei, 😇
Reputatie 6
Het lijkt me vrij duidelijk wat hier gebeurd is. De conducteur voldoet aan het hier op het forum gestelde verzoek en dendert eens lekker door de eersteklasse heen, op boetejacht.

De conducteur steekt het kaartje van Lukasz in zijn apparaat, constateert "tweedeklas incheck" en flikkert Lukasz gewoon een correctietarief in zijn bak.
Zonder te waarschuwen, natuurlijk. Je bent NS-er of niet.

Heeft de conducteur het kaartje niet gezien ? Is de conducteur scheel ? Heeft de conducteur het geheugen van een goudvis ? Dat is niet aan ons om uit te leggen. Lukasz kan gewoon klacht indienen.
Badge +3
Ik wilde het in mijn eerste reactie niet meteen zeggen, maar omdat anderen erover begonnen lijkt er toch echt wel creatief omgegaan te zijn met het kaartje.

Er lijkt dus voor de 12e (de 05 van mei is verder duidelijk zichtbaar) gekozen te zijn, en daar lijkt de 18e van gemaakt. En gezien de staat van het kaartje zie een paar reacties hierboven (toch maar uit de prullenbak gevist)...?

We waren er niet bij. Maar goed, bij twijfel vraag of meld je dat dus aan de reiziger. Voortaan misschien toch maar 'valideren' dat het kaartje eerder 'gezien' is (liefst met een datumstempel natuurlijk)?

Reageer