beantwoord

Onterecht correctietarief geregistreerd van 50,-, hoe bezwaar maken?

• 4 februari 2019
  • 14 reacties
  • 411 Bekeken

Vandaag ontving ik een mail waarin stond dat ik tegen de reisrichting in reisde vanochtend, en dat het correctietarief (= boete) van 50,- in rekening wordt gebracht.

Maar dat is absoluut niet waar. Ik reisde van Elst (bij Arnhem/Nijmegen) richting Hilversum. Dat doe ik altijd zo als ik naar mijn werk ga en is ook gewoon een doodnormale reis.

Aanvullende info: Ik heb overgestapt op Arnhem en Utrecht. Ik vermoed dat dit "correctietarief" geregistreerd is door de conducteur tussen Utrecht en Hilversum, want hij deed een beetje vreemd (snapte niet wat op zijn schermpje stond o.i.d.).

Hoe maak ik bezwaar?

Bedankt.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 4 februari 2019, 18:27

Goedenavond Daniella2 en welkom bij de NS Community!

Wat vervelend om te lezen dat er ten onrechte €50 aan correctietarief in rekening is gebracht! Je kunt hiervoor het beste contact op nemen met onze Klantenservice, mijn collega's daar kunnen je dan helpen om dit te corrigeren!
Bekijk origineel

14 reacties

Wat vervelend om te lezen dat er ten onrechte €50 aan correctietarief in rekening is gebracht! Je kunt hiervoor het beste contact op nemen met onze Klantenservice, mijn collega's daar kunnen je dan helpen om dit te corrigeren!

Ik lees op dit forum meer topics over het onterecht in rekening gebrachte correctietarief. Hoe gaat NS dit structureel aanpakken. Hier moet toch een eind aan komen.
Badge +3
Meestal zijn dit spookmails die automatisch verstuurd worden, en komen die kosten helemaal niet op je factuur terug. Wacht die dus even af.

Tenzij een conducteur terechte afwijkingen opmerkt (niet ingecheckt, of bij verkeerde vervoerder, 1e klas reizen e.d.) maar dan zou die daar wel iets van zeggen, i.p.v. dat alleen te melden via zijn MCLC.

Ik lees op dit forum meer topics over het onterecht in rekening gebrachte correctietarief. Hoe gaat NS dit structureel aanpakken. Hier moet toch een eind aan komen.

Ik ben bang dat wij geen eind kunnen maken aan de topics die gestart worden over 'onterechte' correctietarieven. Het zal lang niet altijd ook werkelijk onterecht zijn, er zullen genoeg situaties zijn waarbij iemand het simpelweg niet eens is met een correctietarief en daarover een topic start. Los daarvan blijven we uiteraard alert op eventuele fouten, die uiteraard kunnen gebeuren. In vele gevallen is de kans groot dat het een menselijke fout is geweest. We doen uiteraard ons best om al het rijdende personeel zo goed mogelijk te instrueren, maar ook daar hebben we geen volledige controle op een foutloos proces. Gelukkig is het bij NS Flex erg simpel te corrigeren.
Meestal zijn dit spookmails die automatisch verstuurd worden, en komen die kosten helemaal niet op je factuur terug. Wacht die dus even af.

Tenzij een conducteur terechte afwijkingen opmerkt (niet ingecheckt, of bij verkeerde vervoerder, 1e klas reizen e.d.) maar dan zou die daar wel iets van zeggen, i.p.v. dat alleen te melden via zijn MCLC.

De conducteur leek een beetje in de war. Eerst keek hij heel lang naar zijn schermpje. Toen ik vroeg of hij 't niet deed, mompelde hij iets als "Ahja nee dat is dat Flex, wacht even hoor". Toen pakte hij een leesbril. Toen tikte hij wat op het scherm. Ik vroeg nog, "Alles ok?", en toen antwoordde hij "Ja hoor" of iets in die trant en ging hij verder naar de volgende.

Ik vermoeddd dat hij misschien per ongeluk e.e.a. aan heeft getoetst wat niet de bedoeling was? Misschien hebben conducteurs wat meer training nodig om om te gaan met de andere interface/mogelijkheden van NS Flex op hun kastjes? Ik kom vaker conducteurs tegen die wat lang naar hun kastje staren sinds ik deze kaart heb. Maar nog niet eerder ontving ik onterecht een correctietarief 🙂

Ik ben bang dat wij geen eind kunnen maken aan de topics die gestart worden over 'onterechte' correctietarieven. Het zal lang niet altijd ook werkelijk onterecht zijn, er zullen genoeg situaties zijn waarbij iemand het simpelweg niet eens is met een correctietarief en daarover een topic start. Los daarvan blijven we uiteraard alert op eventuele fouten, die uiteraard kunnen gebeuren. In vele gevallen is de kans groot dat het een menselijke fout is geweest. We doen uiteraard ons best om al het rijdende personeel zo goed mogelijk te instrueren, maar ook daar hebben we geen volledige controle op een foutloos proces. Gelukkig is het bij NS Flex erg simpel te corrigeren.

Ik begrijp dat je sceptisch bent maar kan je verzekeren dat het in dit specifieke geval een menselijke fout van de conducteur was; niet van mij.
Ik heb het voor de zekerheid even gecheckt in de reishistorie, en het is toch echt zo :)

Kan gebeuren natuurlijk. Ik denk dat conducteurs wel wat meer training nodig hebben nog.
Een registratie blijf Flex maken, moet ik zeker 2 handelingen voor doen, net als bij de Business Card. Per ongeluk kan ik dus niet registreren.

Verder duurt het vaak wat langer voor Flexis uitgelezen, de klasse blijft vaak achter. Zie ik een Flex in de tweede klas, wacht ik niet, want ingecheckt en niet op de weg terug, is ie goed voor mij. In de 1e klas moeten we wachten tot we de klasse zien. Staat ie op 2e klas, registreren wij 1e klas en de backoffice gaat na of het in orde was.
Ik heb het trouwens eerder gehad, zo'n "correctietarief". Toen was het wel mijn fout. Normaal gesproken pak ik een bepaalde trein van een bepaalde vervoerder. Die dag had ik een de NS-trein gemist en stapte ik in bij Arriva die een paar minuten later kwam. Maar omdat ik normaal gesproken altijd de NS-trein pak, had ik ingecheckt bij de NS op de automatische piloot... komt de conducteur, weer eerst heel lang naar het scherm staren (blijkbaar is de Flex-interface heel anders/verwarrend/traag, want dat gebeurt heel vaak?), dus ik vroeg of alles goed was, zegt ie dat ik niet ingecheckt ben bij Arriva. Ik herinner me mijn fout, zeg dat ik een fout heb gemaakt omdat ik normaal gesproken altijd met de NS reis en verontschuldig me. Zegt hij iets van, "Geeft niets, u heeft Flex. Ik heb u nu aangemeld voor deze reis." Ik, verbaasd: "Oh?? Ik wist niet dat dat kon? Ok, nou, fijn! Bedankt!" maarrrrr check ik later die dag mijn mail: bericht van de NS dat er 50 euro "correctietarief" in rekening wordt gebracht op de eerstvolgende factuur 😂 BAM! Meteen een boete! Voor een trouwe klant die normaal altijd netjes in- en uitcheckt 😞

Maar goed, die keer geen bezwaar gemaakt, want volgens de Algemene Voorwaarden is die boete dus terecht... maar ik vind het wel een beetje cru, hoor.

Misschien is het iets té makkelijk om boetes uit de delen, nu? Het gaat ook een beetje op een sneaky manier. Of zijn conducteurs soms niet op de hoogte van wat er precies gebeurt wanneer ze op die knoppen op hun interface drukken? Kunnen de boetes anders niet wat lager nu dat het toch zo makkelijk is om ze uit te delen? Ik neem aan dat er gretig gebruik van wordt gemaakt dus dat er vast ook meer boetes uitgeschreven. Is het inmiddels een mooi extra verdienmodel? :-)

Ik heb in ieder geval wel een beetje spijt van mijn "upgrade" naar Flex, wannnt ik krijg nu allemaal boetes, één terecht en één onterecht, die ik normaal niet had gehad. Die onterechte kan ik vast laten corrigeren, maar dat kost ook weer allemaal tijd... meh. Inmiddels heb ik een rijbewijs. Misschien toch maar eens lekker de aarde gaan vervuilen dan 😃 als ik de boetes + tijd besteed aan het corrigeren van onterechte boetes optel, is aan auto inmiddels misschien wel een goede investering, hahaha
Een registratie blijf Flex maken, moet ik zeker 2 handelingen voor doen, net als bij de Business Card. Per ongeluk kan ik dus niet registreren.

Verder duurt het vaak wat langer voor Flexis uitgelezen, de klasse blijft vaak achter. Zie ik een Flex in de tweede klas, wacht ik niet, want ingecheckt en niet op de weg terug, is ie goed voor mij. In de 1e klas moeten we wachten tot we de klasse zien. Staat ie op 2e klas, registreren wij 1e klas en de backoffice gaat na of het in orde was.

Dan snap ik niet hoe de conducteur zo'n fout kon maken, haha. Zware nacht gehad misschien?

Yes ik reis eerste klas 👌🏻
Dan duurt het uitlezen vaak langer, ik krijg geregeld bij de 1e keer een ?klas te zien, opnieuw aanbieden en hopen dat het dan wel goed gaat. Laatst een OV 8x aangeboden en 8x ?klas, toen heb ik er de brui aangegeven en voordeel gegeven aan de reiziger.
Badge +3
Laatst een OV 8x aangeboden en 8x ?klas, toen heb ik er de brui aangegeven en voordeel gegeven aan de reiziger.
In zo'n situatie kun je toch ook registreren dat de reiziger in de 1e klas zit? Dat heeft een conducteur bij mij weleens gedaan.
Volgens mij zou dat wel moeten kunnen, nooit echt geprobeerd, aangezien ik graag toch wil zien wat men erop heeft staan en het gekke is, dit wordt intern niet geadviseerd, ook geen tegenadvies gegeven overigens.
Zal het de volgende keer eens bekijken, in de hoop dat mijn MCLC er niet op vastloopt, ook al gebeurd nl.
Badge +3
Als je niet direct kunt zien welke klasse Flex abonnment een reiziger heeft (bijvoorbeeld als je MCLC geen bereik heeft, zoals in tunnels) dan kan je inderdaad handmatig registreren 1e klas, en zoekt het systeem later wel uit of iemand daar extra voor moet betalen. Slidestops heeft daar ooit wat screenshots van geplaatst.
Als mijn MCLC dat goed gaat vinden. Loopt vaker vast op Flex. Vandaar dat ik niet teveel fratsen uithaal ermee.
Zal hem binnenkort eens testen als ik weer een 1e klas zittende reiziger heb met Flex en het ?klasse. Hopelijk pikt me MCLC het, ik ga het zien.

Reageer