beantwoord

Onterechte boete voor IC Direct en tegen de reisrichting reizen

• 19 oktober 2019
  • 21 reacties
  • 756 Bekeken

Goedemorgen,

Gisteren 18-10-2019 heb ik mijn gebruikelijke treinreis gemaakt, van Amsterdam Zuid naar Utrecht Centraal. 

Gewoon met de intercity, zoals ik elke dag doe.

Nu krijg ik ineens een mail dat ik 10€ moet betalen voor het niet inchecken bij IC Direct, echter heb ik helemaal niet in een IC-DIrect trein gezeten? 

Daarnaast ben ik netjes in en uitgecheckt en tijdens kaartcontrole was alles in orde.

Kan hier iets aan gedaan worden? Ik begin NS Flex nogal 'eng' te vinden zo, als er ineens boetes zonder reden worden gegeven bij normaal gebruik.

icon

Beste antwoord door Momo 19 oktober 2019, 15:03

Ben je toevallig om 15:56 (de tijd die bij het correctietarief staat) gecontroleerd? Bij veel andere soortgelijke gevallen was dat wel het geval en deed de conducteur er langer over dan normaal om de kaart te lezen. 

Bekijk origineel

21 reacties

Toevoeging: de boete voor tegen de reis richting in reizen is het aller vreemdst, hoe zou ik dat gedaan kunnen hebben? Zie de historie hierboven in de screenshots

Reputatie 6

Zou even afwachten. Dat soort posten kunnen ook weer vanzelf uit je rekeningoverzicht verdwijnen. Heeft mogelijk te maken met vertraagde informatiestromen, waardoor niet synchroon verwerkt wordt.

Anders contact opnemen met de Klantenservice, hetgeen wel enige tijd in beslag neemt.

Reputatie 7
Badge +3

Zelfs als het zou gaan om vertraagde informatiestromen kan ik de IC-direct toeslag niet plaatsen. 

Reputatie 7
Badge +3

Toevoeging: de boete voor tegen de reis richting in reizen is het aller vreemdst, hoe zou ik dat gedaan kunnen hebben? Zie de historie hierboven in de screenshots

Dat kan ik wel snappen, als er een transactie nog niet overal is doorgegeven en dat het dan lijkt dat je bent teruggereisd naar Utrecht zonder correct uit/inchecken in Amsterdam Zuid. Dat zou zich vanzelf weer moeten corrigeren als de betrokken transactie doorkomt. 

Reputatie 6

Zelfs als het zou gaan om vertraagde informatiestromen kan ik de IC-direct toeslag niet plaatsen. 

Heb aangegeven dat het mogelijk te maken had met. Kan dus ook goed een andere oorzaak hebben.

Ook al kun jij dat niet plaatsen, lijkt even een paar dagen afwachten toch het meest verstandige om te doen. Dit met name gezien de tijd die je kwijt bent met de Klantenservice.

Dit uit ervaring.

Stuur mij maar even een privé bericht @Basvdeijnden, ik maak graag even een uitzondering en haal het uit je gegevens! :)

Klik op mijn naam en op 'stuur bericht’, oké? Stuur je dan direct ook je volledige naam, geboortedatum, postcode + huisnummer en e-mailadres

Reputatie 7
Badge +3

Ben je toevallig om 15:56 (de tijd die bij het correctietarief staat) gecontroleerd? Bij veel andere soortgelijke gevallen was dat wel het geval en deed de conducteur er langer over dan normaal om de kaart te lezen. 

Yep, en het duurde erg lang (meer dan een minuut) - de conducteur zei dat dit normaal was voor kaarten waar NS Flex op zit. Vond het zelf gek omdat dit normaal gewoon een paar seconden duurt.

Kreeg te horen dat alles in orde was en de kaart goed was

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap niet dat NS dit nog steeds niet opgelost heeft. Er zijn inmiddels - alleen op dit forum al - zo veel meldingen over deze onterechte correcties bij NS Flex. Dat moet toch hopelijk hoge prioriteit hebben?

Heb er zelf het afgelopen halfjaar al zeker een tiental te pakken gehad. Had me wellicht honderden euro's gekost als ik er niet achteraan had gezeten, en zelfs dan kan het zijn dat ik nog steeds onterecht teveel heb betaald. Bij de klantenservice krijg je ook hele verschillende verhalen te horen - de een lost het meteen op, de ander beweert dat ze dat niet zomaar kunnen regelen, en soms wordt er gezegd dat je eerst een factuurperiode moet wachten. 

Reist u toevallig 1e klas? Probeer een beeld te krijgen van deze "fouten" bij Flex

Reist u toevallig 1e klas? Probeer een beeld te krijgen van deze "fouten" bij Flex

2e klas, traject Amsterdam Zuid - Utrecht Centraal, check netjes in bij de poortjes.

Zover ik hier lees en zie, gaat er iets mis zodra de conducteur iets doet op de kaartlezer/terminal, ik ben vaker gecontroleerd en dan is het een paar seconden en klaar. Deze keer duurde het een stuk langer

Reputatie 7
Badge +2

Ik snap niet dat NS dit nog steeds niet opgelost heeft. 

Ik heb nu bijna een jaar Flex en geen van de problemen die ik heb gehad die mij geld kosten zijn opgelost. Onterechte correctietarieven, verkeerde berekening ritprijzen bij gewijzigd abonnement en in bepaalde gevallen werkt het overstaptarief niet. 

Nu de facturen al drie maanden niet meer kloppen. Ik heb geen idee meer wat er wanneer precies in rekening wordt gebracht of wordt afgeschreven en NS ook niet. Iedere medewerker vertelt iets anders.

De fouten die in mijn voordeel uitpakten had NS binnen enkele dagen uit zichzelf opgelost. Het kan dus wel.

Gelukkig heeft Flex nog steeds voordelen. Als je ervan op de hoogte bent, dan kun je je aanpassen om deze te ontwijken, maar de meeste mensen zijn dat natuurlijk niet.

Hmm, apart. Als ik in controle een NS Flex zie en ik zie een checkin en correct incheckstation, hoef ik niet te wachten tot ik de klasse zie staan, want men zit dan altijd goed in de 2e klas. Bij eerste klas wacht ik wel tot ik iets zie. 

De handelingen die ik moet doen om dit als correctie wordt gemeld, zijn er wel een aantal. Dat gebeurd niet per ongeluk. Ons apparaat schrijft een inspectie op de kaart, gebeurd ook bij de andere kaarten. Als ik iets registreer, krijg ik de melding dat de wijzigingen zijn opgeslagen. Vandaar dat niet alleen mijn persoon benieuwd is hoe dit kan als de forumleden.

Ik snap niet dat NS dit nog steeds niet opgelost heeft. 

Ik heb nu bijna een jaar Flex en geen van de problemen die ik heb gehad die mij geld kosten zijn opgelost. Onterechte correctietarieven, verkeerde berekening ritprijzen bij gewijzigd abonnement en in bepaalde gevallen werkt het overstaptarief niet. 

Nu de facturen al drie maanden niet meer kloppen. Ik heb geen idee meer wat er wanneer precies in rekening wordt gebracht of wordt afgeschreven en NS ook niet. Iedere medewerker vertelt iets anders.

De fouten die in mijn voordeel uitpakten had NS binnen enkele dagen uit zichzelf opgelost. Het kan dus wel.

Gelukkig heeft Flex nog steeds voordelen. Als je ervan op de hoogte bent, dan kun je je aanpassen om deze te ontwijken, maar de meeste mensen zijn dat natuurlijk niet.

Heel juist gezegd @masd : de spook € 50,00 en de IC direct toeslagen terwijl er helemaal niet op het traject gereisd wordt spelen al meer dan een jaar. NS lost niets op (ja in de backoffice uiteindelijk) en bezorgt de klanten een slechte dag (krijg zomaar een bonnetje van € 60,00...) De klant moet weer heel veel werk doen (account aanmaken, klacht plaatsen, reageren). De klantenservice tsja bij de naam service hebben NS en ondergetekende hele verschillende ideeën.

Ontluisterend is natuurlijk de constatering dat de fouten die in je voordeel uitpakken wel worden opgepakt.

Een mooi voorbeeld van het niet oppakken van fouten is bijvoorbeeld ook deze:

https://community.ns.nl/ns-flex-60/overstapkorting-niet-gekregen-bij-ns-flex-56664/index3.html#post414214

NS is hier al meer dan 6 maanden bezig een oplossing te traineren. 

Reputatie 7
Badge +3

Hmm, apart. Als ik in controle een NS Flex zie en ik zie een checkin en correct incheckstation, hoef ik niet te wachten tot ik de klasse zie staan, want men zit dan altijd goed in de 2e klas. Bij eerste klas wacht ik wel tot ik iets zie. 

De handelingen die ik moet doen om dit als correctie wordt gemeld, zijn er wel een aantal. Dat gebeurd niet per ongeluk. Ons apparaat schrijft een inspectie op de kaart, gebeurd ook bij de andere kaarten. Als ik iets registreer, krijg ik de melding dat de wijzigingen zijn opgeslagen. Vandaar dat niet alleen mijn persoon benieuwd is hoe dit kan als de forumleden.

Schijnbaar doet de HC wel allerlei handelingen. Bij andere dergelijke meldingen gaven reizigers vaak aan dat de controle langer duurde en dat de HC “dingen” deed op het controle apparaatje. 

Op één of andere manier doet hij of zij dan toch iets, misschien niet bewust, maar het resulteert wel in dit soort vreemde correctietarieven. 

Misschien zou het eens goed zijn enkele van deze incidenten terug te herleiden tot de betreffende HC om te zien wat die nu precies doet.

@Momo 

Lijkt mij een strak plan, want ik krijg het per ongeluk dus echt niet voor mekaar onjuist te registreren. Zo van, oeps, ik heb iets aangeklikt wat niet mocht en nu kan ik niets meer.....

Ik heb de persoonsgegevens van @Basvdeijnden ontvangen en ga hiermee aan de slag. :)

Ik heb een creditnota aangemaakt, dit wordt verrekend met een eerstvolgende factuur. 

Alles is verder geregeld, dus bij deze sluit ik dit topic.

Badge +3

Wilde je iets gesloten hebben dan @Emma NS (een pas 4 dagen oud topic of alleen de case van @Basvdeijnden)?

Bij deze vind ik dat het een ieder vrij staat om nog te reageren, of soortgelijke dingen te melden ook al zijn daar al andere (ook niet gesloten) topics over…

Of weer een nieuw topic starten over precies hetzelfde. Een ‘slotje er op’ heeft dus weinig zin (en zou het niet doen als ik jou was) want er liep verder niets uit de hand of zo.

Reputatie 7
Badge +3

En voor TS is het misschien wel afgehandeld, maar het algemene probleem is er nog.

Wordt er nu eens met de gegevens van de reizigers die deze onverklaarbare correctietarieven ontvangen verder onderzocht hoe dit kan gebeuren? Want creditnota's per geval zijn alleen symptoombestrijding maar de echte kwaal is er nog gewoon. 

Reageer