beantwoord

overgang van Dal voordeel abo naar Flex Dal voordeel niet goed gegaan?

• 2 november 2020
  • 10 reacties
  • 232 Bekeken

Ik reisde tot nu toe op saldo met mijn OV chipkaart, daarbij had ik ook een Dal voordeeluren abonnement.
Nu heb ik dit proberen te wijzigen naar een Flex dal voordeel abonnement zodat ik niet steeds m'n saldo hoef op te laden voordat ik ga reizen en ik toch m'n 40% korting in de trein nog heb in het weekend en doordeweeks buiten de spits.
Deze wijziging heb ik vanochtend proberen te activeren maar ik vraag me af of dit wel helemaal goed is gegaan.
Volgens de OV chip app (zie screenshot) is mijn Dal voordeelurenabonnement wel stopgezet, maar “reizen op saldo NS vol tarief, NS” staat nog steeds op actief. Dat klopt toch niet?
Die moet dan toch ook stopgezet en verwijderd zijn? Ik reis nu immers niet meer op saldo?
Daarnaast is “reizen op rekening trein, NS” er bij gekomen, maar verder staat er niks vermeld over het Flex Dal voordeel (die van 5 euro per maand) abo die nu actief zou moeten zijn. Zoals het genoemd staat in de app (zie screenshot) lijkt het eerder om het Flex basis abonnement te gaan.
Ook is het saldo op mijn ov chipkaart op 0 euro gezet en is er een restitutie in gang gezet, maar ik heb rondom het aanvragen van de wijziging naar NS flex dal voordeel, in bevestigingsemails etc., juist te horen gekregen dat de eerste rekening die ik uiteindelijk ga krijgen verrekend zou gaan worden met het saldo dat nog op mijn kaart stond?

icon

Beste antwoord door Sascha NS 2 november 2020, 12:36

Goedemiddag Hirzo.

'Reizen op Saldo’ blijft op je OV-chipkaart staan, ondanks een overstap naar NS Flex. Geen idee waarom, maar ik zie dat dit bij mijn eigen OV-chipkaart ook zo is. Gezien de status van je Dal Voordeel abonnement lijkt alles in goede orde te zijn verwerkt. 

Zie hier wat er op mijn eigen OV-chipkaart staat: 

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ben je al langs de kaartautomaat geweest? Het lijkt alsof dal voordeel op saldo nog steeds op de kaart staat en Flex nog niet geactiveerd is.

Als je langs de kaartautomaat bent geweest is er iets niet goed gegaan en kun je het beste telefonisch via Twitter Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice.

Goedemiddag Hirzo.

'Reizen op Saldo’ blijft op je OV-chipkaart staan, ondanks een overstap naar NS Flex. Geen idee waarom, maar ik zie dat dit bij mijn eigen OV-chipkaart ook zo is. Gezien de status van je Dal Voordeel abonnement lijkt alles in goede orde te zijn verwerkt. 

Zie hier wat er op mijn eigen OV-chipkaart staat: 

Reputatie 7
Badge +3

De OV chip app weet niet welk Flex abonnement je hebt, alleen dat je Flex hebt (het reizen op rekening).  Het “reizen op saldo NS vol tarief, NS” staat er wel op maar wordt niet gebruikt. Ik heb sinds vorig jaar Flex (Traject Vrij stopgezet) en heb dat ook en Flex werkt gewoon. Verschil met jouw screenprint is alleen dat jouw Flex nog niet gebruikt is (status is klaar voor gebruik), wanneer het een keer gebruikt is zal, het naar status Actief moeten gaan en het reizen op saldo NS naar “klaar voor gebruik”. Mocht je Flex ooit stopzetten dan zal het reizen op saldo weer actief worden worden. 

Het reizen op saldo NS stond al op mijn kaart toen ik nog Traject Vrij en Traject vrij is altijd op rekening geweest.

Badge +3

Als er in Mijn NS gewoon Flex Dal Voordeel staat dan is het helemaal prima gegaan.

Dat Reizen op Saldo was vroeger verplicht om de klasse te bepalen bij reizen op saldo met NS, maar is sinds 2018 overbodig. Op saldo reis je tegenwoordig standaard 2e klas als het product niet op je kaart staat.

@Momo heeft met haar kaart blijkbaar nog nooit op saldo ingecheckt (had Traject Vrij en nu Flex), dus dan blijft het 'klaar voor gebruik’. Dat het bij jou actief staat zal zo blijven maar is verder niet van belang. Het wordt niet aangesproken want Flex krijgt ‘voorrang’.

Reputatie 7
Badge +3

Ik had inderdaad nooit met deze kaart bij NS op saldo ingecheckt, ook niet met de kaart ervoor die in juli 2019 verliep. Die oude kaart toendertijd meebesteld met Traject Vrij abonnement. Saldo is alleen gebruikt voor bus voordat ik overstapte naar Flex.

Badge +3

Dat ‘Reizen op Saldo NS wordt blijkbaar meegenomen bij een kaartvernieuwing, dit is een kaart uit februari 2014 (vernieuwd eind 2018) daar staat het zelfs twee keer op.

Blijkbaar schreef NS bij een eerste incheck op saldo (of opladen bij een NS automaat, vroeger met de vraag “wilt u standaard 1e/2e klas reizen?”) het er gewoon nog een keer bij.

Op een nieuwere kaart (aangeschaft in 2019, met Flex) staat het uiteraard niet meer want het is overbodig tenzij je 1e klas wilt reizen op saldo.

Er was een tijd terug (begintijd Flex) nog wel een probleempje bij Connexxion (Valleilijn Amersfoort - Ede-Wageningen) waar Flex niet herkend werd en je om het wél werkend te krijgen juist Reizen op Saldo NS erbij moest zetten (wat vervolgens niet aangesproken werd).

Hoe dan ook, als het op je kaart staat dan doet het niets.

Reputatie 7
Badge +3

Conclusie, het is gewoon goed gegaan, je kunt zonder problemen met je Flex abonnement reizen en naar dat Reizen op saldo NS moet je maar niet kijken.

Bedankt voor jullie antwoorden.
Dan is het misschien toch goed gegaan dus.
Enigste wat ik dan nog niet snap is van dat m'n saldo op € 0,- is gezet (stond nog ongeveer 40 euro op) en er een restitutie in werking gezet lijkt te zijn terwijl in de (bevestigings)emails rondom de aanvraag werd gezegd dat dat saldo verrekend zou worden met de eerste flex rekening die ik ga krijgen wanneer ik weer ga reizen.

Badge +3

Het resterende saldo zal worden verrekend op de factuur die u na de eerste abonnementsmaand ontvangt. Daarop staan de reiskosten van de eerste maand en de abonnementskosten van de tweede maand. Als het te betalen bedrag lager is dan het resterende saldo, dan wordt het verschil op uw rekening bijgeschreven.

Badge +3

Bedankt voor jullie antwoorden.
Dan is het misschien toch goed gegaan dus.
Enigste wat ik dan nog niet snap is van dat m'n saldo op € 0,- is gezet (stond nog ongeveer 40 euro op) en er een restitutie in werking gezet lijkt te zijn terwijl in de (bevestigings)emails rondom de aanvraag werd gezegd dat dat saldo verrekend zou worden met de eerste flex rekening die ik ga krijgen wanneer ik weer ga reizen.

Het is 100% goed gegaan gezien de producten op je kaart, en als Mijn NS zegt dat je Flex Dal Voordeel hebt, want dat wordt pas zichtbaar ná het succesvol ophalen/overstappen bij een automaat (vandaag dus).

Je reishistorie bij OV-chipkaart zal ook tonen “Beeindigd: Dal Voordeel (op saldo)” met als tijdstip je handeling bij een automaat, plus op dezelfde tijd het laden van Flex (Reizen op Rekening NS).

Kijk ook even in je Mijn NS Reishistorie, daar zou een regel moeten staan € Klanten Service met een negatief bedrag. Dat is je saldo. Als dat er nu nog niet staat dan morgen of overmorgen wel.

Reeds vooruit betaalde maanden/dagen van je klassieke Dal Voordeel krijg je binnen enkele dagen via een creditfactuur, het saldo per de eerste Flex maandfactuur (dus rond 1 december bij ingangsdatum 1-11-2020 zoals in je screenshot). Ook als je niet gaat reizen krijg je maandelijks een factuur.

Misschien dat een moderator nog even het kaartnummer kan weggummen uit dat screenshot trouwens.

Reageer