beantwoord

Overgestapt naar flex en toch jaarabonnement moeten betalen volgens NS

• 14 januari 2020
  • 9 reacties
  • 202 Bekeken

Mensen let op bij overstap naar Flex als je een ander jaarabonnement hebt, mijn jaar dal abonnement liep af en dacht ga overstappen naar Flex (met de gedachte als dat maar goed gaat) maar alles verliep eigenlijk prima tot ik aanmanningen kreeg voor mijn dal jaar abonnement, heb net gebeld en kom er dfus niet uit moet toch betalen (ik zou het dan binnen 30 dagen terugkrijgen jaja) had zelfs een mail gekregen dat ik nog restitutie zou krijgen van het vorige jaarabonnement dus waarom ik de volgende dan toch moet betalen veel rompslomp voor niets ik moet eerst betalen en dan krijg ik het terug terwijl ze ook gewoon op nul kunnen zetten lijkt mij. Pff heb al spijt van mijn overstap. In mijn NS staat alles prima aangegeven en alle aanwijzingen op de correcte manier afgewerkt. DUS PAS OP.

icon

Beste antwoord door Laura NS 23 januari 2020, 12:19

Ik leg graag nog uit wat de situatie was en hoe deze is opgelost voor de meelezers. 

In de e-mail van de wijziging staat dat de deactivatie vóór 19 december opgehaald moest worden en dit is ook netjes op 15 december gebeurd. Dat is in orde.
Het is echter zo dat een klassiek Dal Voordeel abonnement dus op de achtergrond nog doorloopt, totdat deze zelf fysiek bij een automaat is deactiveerd (middels het ophalen met de OV-chipkaart). Als dit vóór de verlengdatum van het klassieke Dal Voordeel abonnement was gedaan, dan had dit geen probleem geweest. Het Dal Voordeel abonnement is echter op 1 december verlengd en, omdat het doorloopt en de facturatie dus ook, had dit inderdaad betaald moeten worden. Daarna volgt uiteraard een restitutie voor de periode tot aan de start van NS Flex. 

Ik heb intern een melding doorgezet dat deze bedragen tegen elkaar worden weggestreept, zodat ze hier zelf niks meer voor hoeft te doen. Het was immers ook niet duidelijk aangegeven dat dit de werkwijze zou zijn, dus de verwarring was absoluut goed op zijn plek. Nog bedankt voor het begrip!

Bekijk origineel

9 reacties

Hoi ellen1962 en welkom op onze NS Community!

Jammer dat dit niet goed is verlopen! Er staat duidelijk in de bevestiging van je overstap dat je de beëindiging nog dient te activeren/ophalen bij een automaat. Heb je de e-mail niet doorgelezen?

Heb dít gedaan volgens aanwijzingen op 15 december heb daar zelf bericht van gekregen. 

Even voor Tamzin die de reactie van de NS leuk vond ik heb de mail goed gelezen en alle aanwijzingen opgevolgd dus zo leuk is het niet.

Hoi Ellen1962, dit is geen actieve chat, vandaar dat reacties wat langer kunnen duren! ;) Een 'like’ is soms ook geen 'ik vind dit leuk’, maar kan dit ook gebruikt worden als bevestiging zoals 'dit heb ik gelezen’, 'hier ben ik het mee eens’ of 'goede aanvulling’. Dit is dus interpretabel. Verder zou ik wel willen kijken in je account hoe dit allemaal zit en hoe we dit het beste op kunnen lossen. Kun je mij een privébericht sturen met je NAW-gegevens en geboortedatum? Dan kijk ik even voor je.

Ik ben inmiddels in gesprek met ellen1962 en heb een oplossing in werking gezet. Voor meelezers; punt was dat op 19 november gewijzigd was en de beëindiging Dal Voordeel vóór 19 december opgehaald moest worden. Dit is netjes gedaan 15 december, echter werd het klassieke Dal Voordeel abonnement op 1 december verlengd, waardoor de facturatie plaatsvond. Dit had ellen1964 niet kunnen weten en ik snap de verwarring. Ik heb intern feedback doorgezet om dit in de berichtgeving duidelijker te maken naar reizigers.

Badge +3

Dat is vreemd want bij een overstap naar Flex wordt een klassiek abonnement op dezelfde kaart altijd beëindigd toch?  Bij het ophalen wordt dan eventueel een tijdelijke versie van het klassieke abonnement op de kaart gezet (mocht je een latere ingangsdatum voor Flex gekozen hebben).

De verlenging per 1 december had dus niet mogen plaatsvinden, omdat dit in feite op 19 december al een einddatum had moeten krijgen (de ingangsdatum van Flex).

Dit hoeft verder eigenlijk niet verduidelijkt te worden naar reizigers (vergeet niet je oude abonnement te stoppen o.i.d.) want dat gebeurt automatisch op het moment dat je de bestelling ophaalt, en daar heb je een maand de tijd voor dus.

NS Flex is gelijk actief. Hetgeen wat je op moet halen bij een automaat is juist de beëindiging van je klassieke abonnement. Deze mogen we er helaas niet zelf afhalen (net zoals bij reguliere beëindigingen), vandaar dat dit via de automaat moet. In de meeste gevallen gaat dit inderdaad goed met een verrekening op de factuur, omdat ik bij einddatum daadwerkelijk 19 november zie staan bij het klassieke abonnement, maar soms gaat dit dus mis, blijkbaar. Erg jammer!

Bij deze wil ik even laten weten dat het goed opgelost is door Laura, bij deze zeer bedankt ben er erg blij mee. 

Ik leg graag nog uit wat de situatie was en hoe deze is opgelost voor de meelezers. 

In de e-mail van de wijziging staat dat de deactivatie vóór 19 december opgehaald moest worden en dit is ook netjes op 15 december gebeurd. Dat is in orde.
Het is echter zo dat een klassiek Dal Voordeel abonnement dus op de achtergrond nog doorloopt, totdat deze zelf fysiek bij een automaat is deactiveerd (middels het ophalen met de OV-chipkaart). Als dit vóór de verlengdatum van het klassieke Dal Voordeel abonnement was gedaan, dan had dit geen probleem geweest. Het Dal Voordeel abonnement is echter op 1 december verlengd en, omdat het doorloopt en de facturatie dus ook, had dit inderdaad betaald moeten worden. Daarna volgt uiteraard een restitutie voor de periode tot aan de start van NS Flex. 

Ik heb intern een melding doorgezet dat deze bedragen tegen elkaar worden weggestreept, zodat ze hier zelf niks meer voor hoeft te doen. Het was immers ook niet duidelijk aangegeven dat dit de werkwijze zou zijn, dus de verwarring was absoluut goed op zijn plek. Nog bedankt voor het begrip!

Reageer