beantwoord

Overstapkorting niet gekregen bij NS Flex



Toon eerste bericht

187 reacties

Ik zou hier inhoudelijk graag op ingaan, echter hebben mijn collega's aangegeven dat zij persoonsgegevens nodig hebben om verder onderzoek te doen. Ik heb helaas van niemand persoonsgegevens ontvangen. Dit houdt in dat ik op dit moment niet verder kan! Met persoonsgegevens zou ik erachter kunnen komen waarom dit gebeurt. 

Ik wist eerlijk gezegd tot aan dit topic niet eens dat dit soort overstappen er uberhaupt waren, zeker niet tussen 2 verschillende busmaatschappijen. Zelf heb ik dit ook nooit bij de hand gehad, sowieso is het maar 6 minuten lopen (of 1 bushalte) lopen naar het station vanaf mijn huis waarbij ik nu denk 2 of 3 minuten de andere richting om zou moeten lopen naar de dichtstbijzijnde bushalte (hiervoor woonde ik naast diezelfde bushalte, was 5 stappen vanaf de uitgang van de schuren) en in Delft ben ik maar 2 keer met de bus naar werk gegaan omdat mijn fiets bij de Fiets & Service stond voor een kleine  reparatie.

 

Maar op de site van OV-chipkaart staan het volgende:

Basistarief bij overstappen van bus, tram of metro

Reis je op saldo en stap je binnen 35 minuten over van bus, tram of metro naar een andere bus, tram of metro? Dan betaal je eenmaal het basistarief.
Na overstappen betaal je alleen nog voor de kilometers die je nog verder reist. Het maakt hierbij niet uit of je van vervoerder wisselt. 

Stap je over van een bus, tram of metro naar een trein? Dan betaal je in veel gevallen opnieuw het basistarief.

https://www.ov-chipkaart.nl/zo-werkt-reizen/hoe-werkt-het-reizen/overstappen.htm

Het is dus wel bewust bedoeld dat je maar 1 keer het basistarief betaalt. Al is mij niet helemaal duidelijk of met dat laatste ook bedoeld wordt of je wel het basistarief opnieuw moet betalen bij overstappen van BTM naar trein en weer naar BTM.  Van alleen BTM naar (NS)trein is logisch aangezien het basistarief dan vaak niet gelijk is. Wellicht wordt het niet opnieuw berekend bij overstappen tussen bus en trein van de zelfde regionale vervoerder.

 

Misschien kan een moderator dit toch nog even meenemen. 

 

Zouden we hier nu eindelijk na 7 maanden een gedegen reactie vanuit NS-zijde kunnen ontvangen. En nee dus geen testverzoeken bij klanten neerleggen. Daar huren jullie maar uitzendkrachten voor in.

Reputatie 7

Bij reizen op saldo wordt bij een overstap van HTM (of EBS) naar RET en visa versa, ook al zit daar een treinreisje Delft - Schiedam (of Rotterdam C) tussen, de ‘overstapkorting’ altijd toegekend. En ook als op Den Haag C van de RET op HTM wordt overgestapt.

Bij de strippenkaart betaalde je bij een overstap opnieuw een extra strip tenzij je uit- en instapte in dezelfde zone. Bij de invoering van OV-chipkaart is het begrip overstappen (wellicht onbewust) opgerekt en dat was een mazzeltje voor een enkeling.

Zoals gezegd, het is mijns inziens uiterst dubieus om 20 kilometer verder weer in te stappen en dat dan een overstap te noemen. 

Ik kan me overigens wel voorstellen dat dit geen prioriteit heeft.

Dat bij overstappen van de ene op de andere stads- en streekvervoerder binnen 35 minuten geen instaptarief wordt berekend is om het reizen niet onnodig duur te maken. Door de versnippering in het openbaar vervoer zijn veel reizigers immers gedwongen om van de ene op de andere vervoerder over te stappen, omdat op grenzen van concessiegebieden, doorgaande lijnen zijn geschrapt.

Er reed hier vroeger een rechtstreekse bus tussen Den Haag Kijkduin via Rijswijk, Delft en Schiedam naar Rotterdam. Bij de aanbesteding van het streekvervoer in de regio Haaglanden is de doorgaande bus komen te vervallen en wordt nu gereden als twee lijnen door twee vervoerders (Den Haag - Delft door EBS; Delft - Rotterdam door RET). Door een routewijziging rijden er tussen Delft en Schiedam inmiddels geen bussen meer. De afstand Delft - Schiedam is overigens maar een kilometer of tien ...

Reputatie 7
Badge +3

Ik neem aan dat politieke partijen wel andere prioriteiten hebben dan wat geneuzel over korting in de middagspits met een VDU kaart. 

Lijkt mij eerlijk gezegd ook. Al zou ik mijn hand er niet voor in het vuur willen steken wat betreft 50+. :older_woman_tone1::older_man:

Reputatie 7
Badge +3

Ik wist eerlijk gezegd tot aan dit topic niet eens dat dit soort overstappen er uberhaupt waren, zeker niet tussen 2 verschillende busmaatschappijen. Zelf heb ik dit ook nooit bij de hand gehad, sowieso is het maar 6 minuten lopen (of 1 bushalte) lopen naar het station vanaf mijn huis waarbij ik nu denk 2 of 3 minuten de andere richting om zou moeten lopen naar de dichtstbijzijnde bushalte (hiervoor woonde ik naast diezelfde bushalte, was 5 stappen vanaf de uitgang van de schuren) en in Delft ben ik maar 2 keer met de bus naar werk gegaan omdat mijn fiets bij de Fiets & Service stond voor een kleine  reparatie.

 

Maar op de site van OV-chipkaart staan het volgende:

Basistarief bij overstappen van bus, tram of metro

Reis je op saldo en stap je binnen 35 minuten over van bus, tram of metro naar een andere bus, tram of metro? Dan betaal je eenmaal het basistarief.
Na overstappen betaal je alleen nog voor de kilometers die je nog verder reist. Het maakt hierbij niet uit of je van vervoerder wisselt. 

Stap je over van een bus, tram of metro naar een trein? Dan betaal je in veel gevallen opnieuw het basistarief.

https://www.ov-chipkaart.nl/zo-werkt-reizen/hoe-werkt-het-reizen/overstappen.htm

Het is dus wel bewust bedoeld dat je maar 1 keer het basistarief betaalt. Al is mij niet helemaal duidelijk of met dat laatste ook bedoeld wordt of je wel het basistarief opnieuw moet betalen bij overstappen van BTM naar trein en weer naar BTM.  Van alleen BTM naar (NS)trein is logisch aangezien het basistarief dan vaak niet gelijk is. Wellicht wordt het niet opnieuw berekend bij overstappen tussen bus en trein van de zelfde regionale vervoerder.

 

Misschien kan een moderator dit toch nog even meenemen. 

Ik las al ‘2020 of 2021 is een verkiezingsjaar, en 700.000 klagers (de VDU houders) zijn allemaal potentiële kiezers!’  :kissing:

Ik las dat ook (Twitter), maar dan moet er wel 1 of 2 partijen zijn die dit opnemen in hun verkiezingsprogramma én moeten ook de andere punten je aanspreken. Stel dat mevrouw S. Simons hiermee komt ….en je wel van Zwarte Piet houdt :grin:

Ik neem aan dat politieke partijen wel andere prioriteiten hebben dan wat geneuzel over korting in de middagspits met een VDU kaart. 

Daarnaast gaat de politiek niet over het tariefsysteem van NS, de afspraken met NS zijn vastgelegd in het exploitatiecontract. Binnen die afspraken is NS gewoon een onderneming die zijn eigen beleid mag voeren.

Bij reizen op saldo wordt bij een overstap van HTM (of EBS) naar RET en visa versa, ook al zit daar een treinreisje Delft - Schiedam (of Rotterdam C) tussen, de ‘overstapkorting’ altijd toegekend. En ook als op Den Haag C van de RET op HTM wordt overgestapt.

Bij de strippenkaart betaalde je bij een overstap opnieuw een extra strip tenzij je uit- en instapte in dezelfde zone. Bij de invoering van OV-chipkaart is het begrip overstappen (wellicht onbewust) opgerekt en dat was een mazzeltje voor een enkeling.

Zoals gezegd, het is mijns inziens uiterst dubieus om 20 kilometer verder weer in te stappen en dat dan een overstap te noemen. 

Ik kan me overigens wel voorstellen dat dit geen prioriteit heeft.

Mogen wij vanuit NS cq. Moderatorzijde een status update krijgen inzake dit topic.

 

Ik ben zeer benieuwd wat NS tot op heden zelf heeft gedaan om dit topic tot een oplossing te brengen.

Reputatie 7
Badge +3

als er sprake is van een systeemfout, waardoor klanten inderdaad te veel betalen, dan zou een fatsoenlijk bedrijf daar haar klanten attent op moeten maken.

Moet je eerst weten dat er een systeemfout door dit uit te zoeken. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dat niet gebeurt, misschien wegens te weinig klachten erover. Een moderator kan dit wel naar eer en geweten doorzetten, als het daarna ergens onderaan een prioriteitenlijstje belandt dan kun je wachten tot je een ons weegt.

 

Off-topic reply:  nou, dat gaat zeker helpen om de fietschaos te verminderen en die tram rijdt nog niet eens. Tenminste niet naar de TU / Technopolis, dat is nog een brug te ver. :laughing:  Toen ons bedrijf in 2014 verhuisde naar Delft werd gezegd dat het OV echt prima was geregeld omdat het jaar erna een tram ging rijden, die was toen al jaren te uitgesteld. Nou, ik maak het niet meer mee. 

Eerst maar eens volgend jaar nog een fietsenstalling onder Antoni erbij, eens kijken hoe snel die vol is. Is er dan verder nog wel plek over om indien nodig (en er geld / subsidie voor is) nog meer stallingsplek te maken? Doek anders dat aan te leggen park Spoorloos maar (deels) op en maak weer een mooie bovengrondse stalling. Tip, doe er een bewaakte stalling bij, die werd node gemist bij de opening nieuwe station en stalling.

Reputatie 7

Ik denk dat het aantal reizigers dat met zo'n situatie te maken heeft wel meevalt. En dan moeten ze ook nog Flex hebben. Én de factuur minutieus doorspitten, anders valt het inderdaad gewoon niet op. Én lid worden van het forum :slight_smile:

Lid worden van het forum is zo gebeurd, hoeveel VDU-ers zijn er deze week lid geworden? Maar ja, die hadden een mail gekregen met waarschijnlijk onderaan de mail een verwijzing naar deze community.

Bus - trein - bus  komt misschien best nog wel vaak voor. Collega deed enige tijd bus Katwijk - Leiden Centraal, trein Leiden - Delft, bus Delft - Delft Techonolis.  Tot ze de buskosten teveel vond oplopen (geen idee of dat met of zonder overstapkosten was) en ze een fiets op station Delft stalde.

En Flex krijgen de meeste reizigers in 2021 ook. 

Nu nog de facturen uitpluizen….

Kijk, en daar zit misschien ook wel de crux:

als er sprake is van een systeemfout, waardoor klanten inderdaad te veel betalen, dan zou een fatsoenlijk bedrijf daar haar klanten attent op moeten maken.

Off-topic: er is in Delft onderzoek gedaan om de alsmaar groeiende fietsenchaos te verminderen. Uit dat onderzoek is inderdaad ook gebleken, dat voor het natransport, het openbaar vervoer veel te duur wordt gevonden. Daardoor zijn ook de vervoersprognoses voor tram 19 naar de TU bijgesteld. Naar beneden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben benieuwd hoe dit nu precies zit. Ik kan me namelijk niet voorstellen, dat bij het ontwikkelen van Flex, niemand op het idee gekomen is dat er met het stads- of streekvervoer naar en van het station wordt gereisd, al weet je het natuurlijk nooit zeker...

Als buskortingsabonnementen al niet werken met Flex …..  Maar goed, dat is wel bekend en wordt ook ergens gemeld op de website. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik las al ‘2020 of 2021 is een verkiezingsjaar, en 700.000 klagers (de VDU houders) zijn allemaal potentiële kiezers!’  :kissing:

Ik las dat ook (Twitter), maar dan moet er wel 1 of 2 partijen zijn die dit opnemen in hun verkiezingsprogramma én moeten ook de andere punten je aanspreken. Stel dat mevrouw S. Simons hiermee komt ….en je wel van Zwarte Piet houdt :grin:

Badge +3

Ik zei het al ergens anders,

Maar (heel veel) VDU houders weten sinds de recente mailing pas dat ze al jaren te veel betaalden! Die reisden in weekenden en vakanties.

Voor (veel) minder heb je Dal Voordeel of Flex Weekend Voordeel (slechts €2 per maand, en als je het een maand niet gebruikt zet je het gewoon uit!), en die zijn daar nu eventjes fijntjes op gewezen.

En als ik die (zijn niet altijd senioren of verstandelijk beperkten hoor) daarover vertel dan zeggen ze allemaal  “Waarom wist ik dat niet, ik heb gewoon een kortingsabonnement voor 40% buiten de spits, dus na 9:00 of in het weekend en zo?”

Ik zeg dan “Als je niets gehoord hebt (e-mail) dan heb je Dal Voordeel en verandert er niets!” En het is pas per 2021 dus hebben we het er voor die tijd nog wel over.

Ik las al ‘2020 of 2021 is een verkiezingsjaar, en 700.000 klagers (de VDU houders) zijn allemaal potentiële kiezers!’  :kissing:

 

Reputatie 7

Ik vind dat bijzonder@Bertus maar als het zo is zou de NS (Flex) dat dus ook moeten respecteren…

En je voor Schiedam - Rotterdam (metro) met een geldige voorafgaande bus/tramrit met geldige uitcheck en minder dan 35 minuten eerder je gewoon € 0,57 moeten rekenen, die 3 km zónder incheck van € 0,96 dus. Als de RET dat goed vindt, waarom de NS niet?

Work to do dus! Als dat zonder Flex werkt, dan ook regelen (kinderziektes) voor de Flex klanten, en dan liever niet “het verschil krijg je wel terug via de Klantenservice”

Simpel gezegd, alles tussen RET en HTM en EBS is gewoon een overstap als de volgende incheck daar binnen 35 minuten na de vorige uitcheck is!

Tussentijdse treinritten gewoon volgens NS tarief/abonnement natuurlijk.

Ik heb dus geen Flex (gelukkig niet, zou ik haast zeggen) maar het is inderdaad vreemd dat die korting door Flex niet gerespecteerd wordt. NS Flex wordt verkocht en aan de man gebracht als gemak, een product waar je verder geen omkijken naar hebt, maar in de praktijk komt het er dus op neer, dat de maandelijkse facturen moeten worden doorgespit en bij geconstateerde fouten, je eindeloos kunt wachten…

Wat ook nog zou kunnen zijn: een overstap van bijvoorbeeld HTM naar RET, waar een treinreis tussen zit, is geen overstap meer, maar omdat bij reizen op saldo, tussen de uitcheck bij HTM en incheck bij RET, de tussenliggende in- en uitcheck bij NS niet wordt herkend bij RET, en daarom toch als overstap wordt berekend.

Ik ben benieuwd hoe dit nu precies zit. Ik kan me namelijk niet voorstellen, dat bij het ontwikkelen van Flex, niemand op het idee gekomen is dat er met het stads- of streekvervoer naar en van het station wordt gereisd, al weet je het natuurlijk nooit zeker...

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat het aantal reizigers dat met zo'n situatie te maken heeft wel meevalt. En dan moeten ze ook nog Flex hebben. Én de factuur minutieus doorspitten, anders valt het inderdaad gewoon niet op. Én lid worden van het forum :slight_smile:

Lid worden van het forum is zo gebeurd, hoeveel VDU-ers zijn er deze week lid geworden? Maar ja, die hadden een mail gekregen met waarschijnlijk onderaan de mail een verwijzing naar deze community.

Bus - trein - bus  komt misschien best nog wel vaak voor. Collega deed enige tijd bus Katwijk - Leiden Centraal, trein Leiden - Delft, bus Delft - Delft Techonolis.  Tot ze de buskosten teveel vond oplopen (geen idee of dat met of zonder overstapkosten was) en ze een fiets op station Delft stalde.

En Flex krijgen de meeste reizigers in 2021 ook. 

Nu nog de facturen uitpluizen….

Badge +3

Ik weet 100% zeker dat iemand iets over het hoofd gezien heeft, en dit dus voor (niet zo veel) mensen geld kost. Maar dat is dus het leuke, want die €0,96 elke keer valt ineens iemand op in die bijzondere of misschien wel dagelijkse situatie.

En dat is dan inderdaad hun (Flex) probleem! Wat kost die reis me dan eigenlijk?

13:00-13:10 HTM tram in Delft
13:15-13:25 NS Delft - Schiedam
13:30-... RET metro Schiedam-Rotterdam

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat het aantal reizigers dat met zo'n situatie te maken heeft wel meevalt. En dan moeten ze ook nog Flex hebben. Én de factuur minutieus doorspitten, anders valt het inderdaad gewoon niet op. Én lid worden van het forum :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Waar ik me dan wel een beetje over verbaas is dat er tot nu toe maar 1 persoon over deze gemiste overstapkorting hier is komen klagen. Veel meer reizigers zouden hier toch mee te maken moeten hebben?

Of is het simpel een kwestie dat al die anderen het niet opmerken omdat het maar om €0,96 per keer gaat?  Ik bedoel, 96 cent is wel van een heel andere orde dan de onterechte correctietarieven van €50, waar je bovendien een mail van krijgt en je dan de pleuris van schrikt. 96 cent valt de meeste mensen misschien niet op.

En zolang er niet grote aantallen reizigers komen klagen zal het wellicht ook geen prioriteit krijgen. Dan misschien maar af en toe wat restitutie, net als bij de extra bedragen die reizigers kwijt zijn op Sloterdijk, als ze het al weten. Gewoon wachten tot de klant piept. En piept die niet, dan doen we niets.

Ok sorry @Robert B : ik maak mij boos omdat NS een aantal topics wel heel laconiek aan het behandelen is. Je zal ongetwijfeld gelijk hebben maar stel dat het om 1000 personen gaat x 2 keer per dag x € 0,96 x 200 dagen is nog altijd € 384.000,00 per jaar. (ik verdien het niet). En ik denk echt dat bij flex voor kids dit gaat oplopen zou mij bijvoorbeeld niet verbazen als er bus in Den Haag trein naar Delft of Rijswijk en vervolgens bus naar school regelmatig voorkomt. NS had dit voor invoer van Flex moeten uitzoeken en implementeren en weigert dit ook nu nog steeds actief op te pakken. En ja zo’n herhaalde oproep van Emma op het forum, na zes maanden inactiviteit vanuit NS……. Ik heb in ieder geval een heel ander idee bij klantenservice dan dat de NS heeft.

Reputatie 7
Badge +3

Ik had het voorheen ook met de Syntus-bus in Amersfoort, vervolgens met de trein naar Utrecht en daar met een Connexxion-bus verder. Ook dat werd gezien als overstap. Ook met een klassiek Voordeelurenabonnement :slight_smile:

Badge +3

Ik vind dat bijzonder @Bertus maar als het zo is zou de NS (Flex) dat dus ook moeten respecteren…

En je dus voor Schiedam - Rotterdam (metro) met een geldige voorafgaande bus/tramrit met geldige uitcheck en minder dan 35 minuten eerder je gewoon € 0,57 moeten rekenen, die 3 km zónder basistarief van € 0,96 dus. Als de RET dat goed vindt, waarom de NS niet?

Work to do dus! Als dat zonder Flex werkt, dan ook regelen (kinderziektes) voor de Flex klanten, en dan liever niet “het verschil krijg je wel terug na contact met de Klantenservice”

Simpel gezegd, alles tussen RET en HTM en EBS is gewoon een overstap als de volgende incheck daar binnen 35 minuten na de vorige uitcheck is!

Tussentijdse treinritten gewoon volgens NS tarief/abonnement natuurlijk.

Reputatie 7

Ik heb een (zeer) klassiek abonnement. Ik durf het bijna niet te zeggen: Voordeelurenabonnement. 

Dat heb ik echt al zo lang als het bestaat: toen het nog dalurenkaart en Rail-actief-kaart werd genoemd. Ik kan me overigens nog goed herinneren, dat toen met de invoering van de OV-Chipkaart, verschillende abonnementen op één kaart ook al voor conflicten zorgden.   Ik heb toen een tijdje drie OV-Chipkaarten gehad: een voor het HTM abonnement, een voor de RET en een voor de NS…

Reputatie 7
Badge +3

Maar heb jij dan Flex of klassiek NS abonnement?

Reputatie 7

Bij reizen op saldo wordt bij een overstap van HTM (of EBS) naar RET en visa versa, ook al zit daar een treinreisje Delft - Schiedam (of Rotterdam C) tussen, de ‘overstapkorting’ altijd toegekend. En ook als op Den Haag C van de RET op HTM wordt overgestapt.

Het lijkt me dus dat er een ‘bug’ in NS-Flex zit: als een overstap binnen 35 minuten van HTM naar RET (met daartussen een treinreis) door HTM en RET niet gezien zouden worden als overstap, dan zou toch ook voor reizen op saldo dat allang ongedaan zijn gemaakt? 

 

Badge +3

Die eerste € 1,43 bij HTM is natuurlijk altijd juist want dat is gewoon basistarief plus grofweg € 0,16 voor 3 kilometer met de tram in Delft. Men heeft geen idee wat je verder gaat reizen natuurlijk.

Dat je daarna géén instaptarief zou hoeven betalen voor de (RET, metro, andere plaats en andere vervoerder) kilometers van Schiedam naar Rotterdam lijkt me heel vreemd. Maar misschien werkt het wel zo "je hebt minder dan 35 minuten geleden een bus/tram verlaten dus mag je ‘overstappen’ op de metro en dus geen basistarief” :thinking:

Blijkbaar lukt dat wél zonder Flex! En dan is er dus een bug geconstateerd omdat zoiets nooit zou moeten lukken, tenzij HTM en RET een of andere afspraak hebben waar de NS (Flex) niets van weet.. voor overstappen tussen hen, en van bus/tram naar metro of zo.

En nu hou ik er over op! Totdat iemand weer gaat drammen dat het toch echt €3,00 scheelt en de NS dat bewust doen wegens zakkenvullerij of zoiets (waarom zouden die trouwens geld moeten overhouden aan ritten/reizen met andere vervoerders?) :disappointed_relieved:

Reageer