Overstapkorting niet gekregen bij NS Flex | NS Community
beantwoord

Overstapkorting niet gekregen bij NS Flex



Toon eerste bericht

187 reacties

Reputatie 7

Bij reizen op saldo wordt bij een overstap van HTM (of EBS) naar RET en visa versa, ook al zit daar een treinreisje Delft - Schiedam (of Rotterdam C) tussen, de ‘overstapkorting’ altijd toegekend. En ook als op Den Haag C van de RET op HTM wordt overgestapt.

Bij de strippenkaart betaalde je bij een overstap opnieuw een extra strip tenzij je uit- en instapte in dezelfde zone. Bij de invoering van OV-chipkaart is het begrip overstappen (wellicht onbewust) opgerekt en dat was een mazzeltje voor een enkeling.

Zoals gezegd, het is mijns inziens uiterst dubieus om 20 kilometer verder weer in te stappen en dat dan een overstap te noemen. 

Ik kan me overigens wel voorstellen dat dit geen prioriteit heeft.

Dat bij overstappen van de ene op de andere stads- en streekvervoerder binnen 35 minuten geen instaptarief wordt berekend is om het reizen niet onnodig duur te maken. Door de versnippering in het openbaar vervoer zijn veel reizigers immers gedwongen om van de ene op de andere vervoerder over te stappen, omdat op grenzen van concessiegebieden, doorgaande lijnen zijn geschrapt.

Er reed hier vroeger een rechtstreekse bus tussen Den Haag Kijkduin via Rijswijk, Delft en Schiedam naar Rotterdam. Bij de aanbesteding van het streekvervoer in de regio Haaglanden is de doorgaande bus komen te vervallen en wordt nu gereden als twee lijnen door twee vervoerders (Den Haag - Delft door EBS; Delft - Rotterdam door RET). Door een routewijziging rijden er tussen Delft en Schiedam inmiddels geen bussen meer. De afstand Delft - Schiedam is overigens maar een kilometer of tien ...

Ik heb persoonsgegevens nodig van gevallen waar dit bij gebeurt. Zouden een aantal mensen mij een privébericht willen sturen? :)

 

Klik op mijn naam en op 'Stuur bericht’, stuur daarna je volledige naam, postcode + huisnummer, geboortedatum, e-mailadres en OV-chipkaartnummer! 

 

Ik zie jullie berichten graag tegemoet.

Reputatie 7

Omdat ‘proactief’ kennelijk niet in het woordenboek van NS voorkomt, bij deze een oproep voor de meelezers: 

Wie kan dit testen en de resultaten met de persoonsgegevens doorgeven aan @Emma NS?

 

Ik heb hier inmiddels een klacht over ingediend bij de OV ombudsman, daar het nu al 8 maanden duurt en NS geen oplossing biedt.

 

Geachte heer Lubbers,

Excuses voor mijn late reactie. 

Wij hebben uw vraag, met daarbij een verwijzing naar het community forum, voorgelegd aan een contactpersoon binnen NS. Zodra wij een reactie hebben ontvangen, zullen wij u informeren.

Wij hopen u hiermee voor dit moment geïnformeerd te hebben. 

Met vriendelijke groet,
 

OV ombudsman
033-4220455
Postbus 2132
3800 CC Amersfoort
www.ovombudsman.nl
 

 

Wie kan dit testen en de resultaten met de persoonsgegevens doorgeven aan @Emma NS?

 

@Emma NS,

Ik vrees dat ik te veel betaalt heb met Flex. Bij wie moet ik zijn voor de correctie?

 

Badge +3

Ik woon daar niet maar als met een klassiek abonnement (vandaag weer aangetoond door @Woefdram) zo’n reis BTM-Trein-BTM wél lukt?

Waarom dan met Flex ineens niet? Als zelfs HTM en RET het snappen.

Wil @Emma NS echt tegenvoorbeelden hebben? Dat is de omgekeerde wereld zeg!

Badge +3

Haha, van RET naar EBS met een korte treinreis (NS) ertussen zou ook met een klassiek abonnement wel eens hetzelfde kunnen gaan.

Maar als je die €1 (officieel is het starttarief € 0,96) te veel hebt betaald, dan terug natuurlijk!

Ik vind het overigens wel een prestatie om binnen 1 uur met 4 verschillende vervoerders te reizen :smile:

Dat lukt me in België dus niet. Er zijn niet genoeg vervoerders. 😁

De tram stond eerder aan de halte dan de bus. Maar voor de tram moest ik het instaptarief dus niet meer betalen. 

Update: Zoals door sommigen wellicht is gemerkt is Emma helaas niet meer werkzaam als Moderator en heb ik dit topic volledig overgenomen. Hoe naar ik het ook vind om dit aan te moeten geven heb ik niet alle benodigde informatie doorgestuurd gekregen, dus zijn er voor mij vrij grote gaten aan informatie en in het overzicht wat er tot dusver is uitgevoerd en uitgezocht.

Ik heb inmiddels wel al contact weten te leggen met een contactpersoon binnen NS Flex en heb zelf ook een voorbeeld kunnen doorsturen door de melding van gekke_henkie begin december. Ik verwacht hier volgende week een reactie op te krijgen, gezien door de huidige vakantieperiode niet alle sleutelpersonen aanwezig zijn.

Het spijt mij ontzettend dat het zo lang moet duren eer we een oplossing hebben gevonden voor dit probleem, maar ik zal mijn uiterste best doen om ervoor te zorgen dat die oplossing er wel alsnog komt.

Misschien kan Sacha ook nog even naar dit zeer klantonvriendelijke item van de NS kijken

Reputatie 7
Badge +3
€0,96 (het nationale instaptarief voor bus/tram/metro, prijspeil 2019) per reis meer dan zonder Flex.

Dat is niet het instaptarief maar het basistarief. Instaptarief is €4 (enkele uitzonderingen daargelaten).

Maar kan het zijn dat het basistarief voor Flex een ander bedrag is? Ik had laatst met mijn Flex kaart een incheck zonder uitcheck in de Arriva bus (stomme ik had moet uitchecken met een kaart waar nog wat saldo opstond) en het bedrag wat er bij MijnNS account bij stond was €0.90
Intussen ook weer gecorrigeerd.

Badge +3

Als aanvulling op mijn vorige reactie, er was blijkbaar sprake van een (aanvullend) Dal Vrij (of Voordeel) Noord abonnement van Arriva, waarbij er geen middagspits is.

Dit gaat prima samen met klassieke abonnementen, maar wordt schijnbaar ‘gekaapt’ door Flex (voor treinen maar wellicht ook bussen).

Het topic is inmiddels 9 maanden oud. Knap dat er nog steeds geen enkele fatsoenlijke reactie vanuit NS-zijde is gekomen. Ach het zal er wel aan liggen dat de reizigers in dit geval te veel betalen. NS voelt dan blijkbaar weinig noodzaak om het probleem op te lossen. 

 

 

Er veranderd niets aan hoe we hier tot dusver mee zijn omgegaan. Reizigers die hierdoor extra kosten hebben opgelopen kunnen contact op nemen met de onze Klantenservice, wij zullen die extra kosten dan compenseren.

Badge +3

Het zou moeten werken, de eigen producten eerst aanspreken voordat teruggevallen wordt op Flex (en daarna eventueel op saldo voltarief).

Bij mijzelf werkt dat in ieder geval prima (Dal Vrij voor de bussen in Eindhoven). Die reizen krijg ik natuurlijk niet terug te zien in mijn Flex reishistorie, hoeft ook niet natuurlijk want ze zijn vrij of (vóór 9:00) op saldo.

Bij Arriva (die ook treinen rijden) wellicht wat lastiger.

Badge +3

Ja, van EBS naar HTM gaat in ieder geval prima. 

De vraag is dus wat EBS/RET (of andersom) zou doen als er geen NS tussen zat, en of dat met (of zonder) een klassiek abonnement wél het basistarief zou schelen?

@Erryt NS of @Jouke NS laat maar weten! :sleeping:

Zou één van de moderators op pagina 6 van dit topic de naam van de medewerker van de OV Ombudsman willen verwijderen. Ik kreeg hier zoeven een verzoek voor. 

 

Bij voorbaat dank.

Zou één van de moderators op pagina 6 van dit topic de naam van de medewerker van de OV Ombudsman willen verwijderen. Ik kreeg hier zoeven een verzoek voor. 

 

Bij voorbaat dank.

Deze naam is verwijderd. Bedankt voor het signaleren! 

Ik woon daar niet maar als met een klassiek abonnement (vandaag weer aangetoond door @Woefdram) zo’n reis BTM-Trein-BTM wél lukt?

Waarom dan met Flex ineens niet? Als zelfs HTM en RET het snappen.

Wil @Emma NS echt tegenvoorbeelden hebben? Dat is de omgekeerde wereld zeg!

Neem maar Flex, waarbij het dus NIET werkt, zoals al gezegd en bewezen. 

 

Hi Robert bedankt voor je reactie, Ik ben alleen bang dat er weer geen actie vanuit NS volgt. Ik ga dit in ieder  geval vandaag richting de OV-ombudsman sturen maar ook daar verwacht ik niet veel van. 

Het voorbeeld van reizen op rekening kwam overigens van @Bertus en niet van mij.  

Badge +3

Geen idee wat de specs zijn, iets met CompanyId, SubscriptionId en zo (waar jij veel meer van weet) en daar de juiste uit pikken.

Hoe dan ook, het werkt niet alleen bij mij want van mensen met RET en GVB regio/zone/sterabonnementen hoor je eigenlijk ook niets anders dan dat het prima werkt, behalve dat je dan eventueel voor een positief/niet-negatief saldo moet zorgen, wat vervolgens niet aangesproken wordt behalve bij sommige nachtbussen.

Maxime NS heeft in het topic opgelicht door NS het volgende geschreven

Hallo s1mon1,

In het topic dat je linkt is Emma NS nog steeds druk bezig voor je. Het uitzoeken gaat erg langzaam, en dat spijt me, maar daar kan ik niets aan veranderen. Om het overzicht te bewaren wil ik je vragen om alles in dat topic te houden. (onderhavig topic dus)

Ik vraag mij zo langzamerhand toch af hoe serieus NS de rotzooi die ze zelf hebben veroorzaakt aanpakken.

Simon heeft 5 maanden geleden al aangegeven dat er iets fout gaat bij de reis bus-trein-bus en toen ook al voorbeelden aangedragen. Op verzoek heeft hij 1 1/2 maand geleden nogmaals een aantal voorbeelden verstrekt en nu wordt doodleuk gezegd: Ja we zijn er mee bezig. Sorry hoor jullie incasseren dagelijks teveel bij klanten zoals ik het begrijp. Dit dient toch a la minute te worden opgelost.

Ik vind dat NS hier wel heel erg laconiek mee omgaat. Krijgen de reizigers die het betreft ook de gelden terug die de afgelopen maanden teveel zijn geincasseerd?
Ik heb de vraag nu uitgezet nu ik een redelijk voorbeeld heb, Tochjo, maar vandaag verwacht ik daar geen inhoudelijke reactie meer op. Ik hoop in de loop van komende week meer te weten.
Badge +3
Een soortgelijk probleem speelde (kort) bij Arriva/Syntus/Keolis (Blauwnet) maar dat was heel snel opgelost dus bus-trein-bus-trein is daar gewoon één reis tegenwoordig, dus je kunt daar (Overijssel) nu ook gewoon met NS verder zonder instaptarief.

Ook bij NS - Connexxion - NS (kippenlijntje Ede-Wageningen - Amersfoort) gaat het nog mis soms. Volgens CXX ligt dat aan het ontbreken van Reizen op Saldo NS als product op je kaart (wat niet meer nodig is, en dus ook niet meer op nieuwe kaarten gezet wordt). Er was een proef met single-checkin, maar de CXX paaltjes zijn gewoon weer terug geplaatst!

En wat er bij Qbuzz (Dordrecht - Geldermalsen, gereden door R-Net) allemaal mis gaat is mij nog steeds een raadsel.

Bij R-Net op Gouda - Alphen a/d Rijn (gereden door NS) maakt het allemaal niets meer uit en zó hoort het! De reisplanner geeft dat nu ook gewoon aan in het rood (overstap naar andere vervoerder doen niet nodig), bijv. als je van of naar Boskoop of Waddinxveen wilt... 🤤
Helaas nog geen inhoudelijke reactie, ik wacht het af.

Zojuist gebeld met NSFlex. Meneer zou tot aan het hoogste niveau zijn best doen om het op te lossen! Ben benieuwd ;-)

Reageer