beantwoord

Overstapkorting niet gekregen bij NS Flex



Toon eerste bericht

187 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Van de kaart waarop nog saldo stond en waarmee ik op busstation Leiden Centraal had ingecheckt (en dus mee had moeten uitchecken ipv de Flex kaart) was wel €4,00 afgeschreven. Na correctie via Uitcheck gemist daar €2.52 van terug ontvangen.

Met Flex wordt blijkbaar niet het instaptarief berekend met inchecken maar het basistarief, al is dit dan ook weer niet het juiste basistarief. Ik had ook verwacht dat er €4,00 zou worden afgeschreven, daarom wilde ik dit ook zo graag laten corrigeren. Dat het maar om 90 cent ging zag ik pas nadat ik de correctie al had gedaan.
Badge +3
Oh, en dan nog iets... Bij een gemiste in/uitcheck in een Arriva bus (of ander BTM) zou daar dan toch € 4,00 moeten staan?

Anders wordt niet uitchecken wel heel goedkoop met Flex. Niet te vaak doen natuurlijk, want je kaart blokkeert na ik meen 12 keer.
Jullie hebben allemaal gelijk, het wachten op een antwoord duurt aanzienlijk lang en we weten allemaal dat alleen de oplettende reiziger hiervoor gewaarschuwd is nu. Ik ga dit escaleren, want ik begin me inmiddels wel een beetje te schamen voor het lange wachten op een response.
Badge +3
Aangepast, dank je.

Raar dat er voor Arriva dan nog € 0,90 gerekend wordt. Dat was de prijs in 2018. Misschien dat Flex dat nog hanteert? Zou een flinke blunder zijn 😂

Getoonde prijzen zijn natuurlijk incl. 9% BTW dus daar ligt het ook niet aan.
Reputatie 7
Badge +3
€0,96 (het nationale instaptarief voor bus/tram/metro, prijspeil 2019) per reis meer dan zonder Flex.

Dat is niet het instaptarief maar het basistarief. Instaptarief is €4 (enkele uitzonderingen daargelaten).

Maar kan het zijn dat het basistarief voor Flex een ander bedrag is? Ik had laatst met mijn Flex kaart een incheck zonder uitcheck in de Arriva bus (stomme ik had moet uitchecken met een kaart waar nog wat saldo opstond) en het bedrag wat er bij MijnNS account bij stond was €0.90
Intussen ook weer gecorrigeerd.

Badge +3
He een fout ontdekt in NS flex. Ja de overstap binnen 35 minuten in de bus of tram of metro met daar tussen een trein reis. Maar kan en wordt deze fout opgelost? Hoe ontstaat dit tarief verschil?
Dat is de reden voor dit hele topic, dus de fout is bekend. Je betaalt met Flex in zo'n geval €0,96 (het nationale instapbasistarief voor bus/tram/metro, prijspeil 2019) per reis meer dan zonder Flex.

Hoe en wanneer het opgelost wordt? Geen idee, maar het heeft de aandacht dus!
He een fout ontdekt in NS flex. Ja de overstap binnen 35 minuten in de bus of tram of metro met daar tussen een trein reis. Maar kan en wordt deze fout opgelost? Hoe ontstaat dit tarief verschil?
Of toch maar een 2e ov chipkaart overwegen als dit vaak voor komt 9 keer of meer.
Zelf heb ik een 2e ov-chipkaart voor mijn kortingsabonnement voor de bus. En daar zit ook een systeemfout in. De overstap reis met korting op een reis zonder korting. Die systeemfout wordt niet opgelost, men heeft in dit laatste geval de voorwaarden aangepast.
Badge +3
De situatie in dit topic is vrij specifiek: twee busreizen onderbroken door een treinreis, waarbij inchecken voor de tweede bus gebeurt binnen 35 minuten na uitchecken bij de eerste bus. Het blijkt dat dan bij NS Flex meer moet worden betaald dan bij reizen op saldo.

In andere situaties (losse busreis, of één busreis voor of na een treinreis, of twee busreizen met meer dan 35 minuten ertussen) betaal je met NS Flex evenveel als met reizen op saldo.
On topic dan: ik overweeg NS Flex te nemen, maar ik reis ook wel eens korte stukjes met de bus. Zoals ik het ni hier lees gaat dat dus mis. Toch wel heel vreemd dat het zo lang moet duren voordat er een antwoord komt.
Reputatie 2
Waar is onze reductie gebleven op retour reizen!? Ik betaal nu ruim 16 euro Rijswijk -> alphen en weer terug. Dat is dus 35 guldens...!! Voor iets wat gratis zou moeten zijn, maar geeft wel een goed beeld over hoe onze samenleving kapot gemaakt wordt. NS = medeverantwoordelijk voor de verharding van de samenleving.

Dit is natuurlijk geheel off-topic. Maar de reductie op retourreizen zit nu verwerkt in de prijs van een enkeltje: de enkeltjes zijn bij het afschaffen van het retourtje in prijs omlaag gebracht naar de helft van de prijs van een retourtje. Daar heeft NS u dus geen loer gedraaid.
Het duurder worden van het reizen per trein is niet alleen de schuld van NS. Ik hou daar eerder onze overheid voor verantwoordelijk, die het BTW-tarief heeft opgeschroefd en die meent dat NS concurrenten op het spoor moet hebben, waardoor NS wordt benadeeld en minder overheidsgeld krijgt.
Wederom een e-mail gestuurd.
Ik ben op vakantie geweest, excuses voor de late response. Ik ben gisteren teruggekomen en dat betekent dat ik hier zo snel mogelijk naar ga kijken. Komende woensdag heb ik een volle dienst en dan ga ik onze NS Flex afdeling even aan de tand voelen.
@De activist Ik heb Emma een berichtje gestuurd en die pakt het zo snel mogelijk weer op! :)
Wat is doorgaans de doorlooptijd voor iets opgepakt word? Het is nu 10 dagen en vraag me oprecht af of dit een snelle manier is om wat extra geld binnen te harken.

Het zal mij echt niks verbazen. Kijk naar de bizarre dure kosten voor het reizen met de ov. Het wordt ook maar steeds duurder. Waar is onze reductie gebleven op retour reizen!? Ik betaal nu ruim 16 euro Rijswijk -> alphen en weer terug. Dat is dus 35 guldens...!! Voor iets wat gratis zou moeten zijn, maar geeft wel een goed beeld over hoe onze samenleving kapot gemaakt wordt. NS = medeverantwoordelijk voor de verharding van de samenleving.
@De activist Ik heb Emma een berichtje gestuurd en die pakt het zo snel mogelijk weer op! 🙂
Bedankt voor de voorbeelden, ik ga contact opnemen met onze NS Flex afdeling.

Jullie horen van mij


@Emma NS : En is er al nieuws => ben echt zeer nieuwsgierig.
Bedankt voor de voorbeelden, ik ga contact opnemen met onze NS Flex afdeling.

Jullie horen van mij!

Als het zonder Flex wél goed gaat (HTM-NS-HTM) dan is er inderdaad werk aan de winkel. De tijden vind je uiteraard terug in je Reishistorie of anders wel in het transactieoverzicht bij Mijn OV-chip (zonder prijs natuurlijk bij Flex).Ja de tijden zie ik ook wel in de Reishistorie, maar zou ze liever ook op de factuur zien. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat het zo weinig mensen opvalt, omdat je niet zo snel ziet dat NS stiekem aan het overfactureren is.

In de reishistorie (23 juli, de NS moderators hebben ook inzicht):
HTM Uitcheck Delft Station 14:01
NS Incheck Delft 14:02
NS Uitcheck Den Haag Centraal 14:28
HTM Incheck 14:30 (overstap OK)

Factuur: voor de 2e HTM rit volledig met instaptarief gefactureerd. Zonder NS Flex kreeg ik bij dit type ritten altijd de tweede HTM rit met overstapkorting.


Ik denk dat we allemaal met smart zitten te wachten op een reactie vanuit NS-kant op bovenstaand relaas. Indien dit echt werkelijk het geval is, is het ronduit schandalig en dienen hier ook m.i. personele consequenties (R. van Boxtel??) aan te worden verbonden.

Het zou mij gezien de vele IT-ongelukjes bij NS nog geeneens verbazen, maar ik vind het wel bizar dat dit anno 2019 allemaal maar kan.
Goede morgen
Ik heb al een aantal keer gehad dat mij kosten van abboment niet klopt
Veel te veel betalen dat het niet is zoals nu 10dle is factuur dus zaterdag en maandag even weg geweest en gelijk 36 euro dat ik zelf uit reken onder de 20 uit komt
Hoe kan dit ?
Mvg rebekka
Reputatie 5
Als het zonder Flex wél goed gaat (HTM-NS-HTM) dan is er inderdaad werk aan de winkel. De tijden vind je uiteraard terug in je Reishistorie of anders wel in het transactieoverzicht bij Mijn OV-chip (zonder prijs natuurlijk bij Flex).
Ja de tijden zie ik ook wel in de Reishistorie, maar zou ze liever ook op de factuur zien. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat het zo weinig mensen opvalt, omdat je niet zo snel ziet dat NS stiekem aan het overfactureren is.

In de reishistorie (23 juli, de NS moderators hebben ook inzicht):
HTM Uitcheck Delft Station 14:01
NS Incheck Delft 14:02
NS Uitcheck Den Haag Centraal 14:28
HTM Incheck 14:30 (overstap OK)

Factuur: voor de 2e HTM rit volledig met instaptarief gefactureerd. Zonder NS Flex kreeg ik bij dit type ritten altijd de tweede HTM rit met overstapkorting.
Badge +3
Als het zonder Flex wél goed gaat (HTM-NS-HTM) dan is er inderdaad werk aan de winkel. De tijden vind je uiteraard terug in je Reishistorie of anders wel in het transactieoverzicht bij Mijn OV-chip (zonder prijs natuurlijk bij Flex).
Reputatie 5
Sorry dat ik even dit topic niet heb meegelezen (gek genoeg geen e-mails van gekregen) icm eigen drukte.

Maar in elk geval is het probleem nog zeker niet opgelost!! Ik krijg nog steeds elke maand te hoge facturen van NS doordat ik telkens maar weer teveel instapkosten gefactureerd krijg. Hier weer een voorbeeld van deze afgelopen factuur:

23-07-2019 HTM Lijn 1 **halte binnen Delft** Delft Station 2 € 1,43
23-07-2019 NS 40% korting buiten de spits Delft Den Haag Centraal 2 € 1,56
23-07-2019 HTM Lijn 9 Centraal Station Kurhaus 2 € 1,75

Op de incheck bij HTM op Lijn 9 op CS las ik "Overstap OK" op de in/uitcheckpaal. Een overstap van HTM lijn 1 op HTM lijn 9, omdat de overstap minder dan 35 minuten was. Maar alwéér is mij die overstapkorting niet gegeven, en betaalde ik voor deze reis dus alweer een keer teveel de instapkorting.

Kan het "beste antwoord" worden weggehaald aangezien het probleem nog steeds niet is opgelost. Vermoedelijk harkt NS op deze wijze elke maand miljoenen teveel weg van eerlijke reizigers.

Update: zowel Emma als Jouke hebben mijn gegevens ontvangen, waarmee onder meer bovenstaande transacties kunnen worden teruggevonden.


ps: is het een bewuste keuze van NS om geen tijden op de facturen te vermelden? Door goed op te letten bij de palen merk ik dat mij de overstapkortingen niet worden gegeven, maar ik kan me goed voorstellen dat bij de meeste reizigers het niet opvalt, omdat er simpelweg geen tijden op de facturen staan, en de treinreizen apart worden vermeld van de overige reizen.
Helaas heb ik geen gegevens gekregen van de reizigers waardoor ik dit topic verder niet kan oppakken. Als er alsnog gegevens van reizigers zijn dan hoor ik het graag alsnog. Voor nu laat ik dit topic voor wat het is.
Wij zijn nog steeds erg benieuwd! 🙂
@s1mon9 er wordt vanuit de afdeling gevraagd om een voorbeeld. Kun je me een privébericht sturen met je naam, adres, woonplaats, geboortedatum en kaartnummer? Dan gaan ze hiermee aan de slag. Je stuurt me een privébericht via deze link.

Mochten er andere reizigers zijn met vergelijkbare voorbeelden dan ontvang ik ook van jullie graag voorbeelden.
Helaas is het op dit moment niet gemakkelijk om een inhoudelijke reactie te krijgen. Ik heb het opnieuw uitgevraagd.

Reageer