Overstapkorting niet gekregen bij NS Flex | NS Community
beantwoord

Overstapkorting niet gekregen bij NS Flex


Reputatie 5
Het valt me in Mijn NS op dat de overstapkorting bij NS Flex minder royaal wordt doorberekend dan zonder NS Flex, als er een reis van NS tussen zit.

Voorbeeld:
13:00-13:10 HTM tram in Delft
13:15-13:25 NS Delft - Schiedam
13:30-... RET metro Schiedam-Rotterdam

Voor deze reis is mij 2 maal de opstartkosten berekend (HTM 1,43 euro, (NS vrij reizen), RET 1,53 euro), terwijl er minder dan 35 minuten overstaptijd zat tussen de 2 regionale vervoerders.

De RET incheckpoort gaf nog netjes aan dat ik overstapkorting zou krijgen (Overstap OK) maar uiteindelijk blijkt dit niet gegeven te zijn in Mijn NS.

Kan ik teveel betaalde kosten nog terugkrijgen? En is er misschien een oplossing voor de toekomst? Ik kan natuurlijk met meerdere kaarten gaan reizen maar dat is wel een hoop gedoe. Ik vraag me ook af of deze manier dubbele instapkosten rekenen wel wettelijk is toegestaan?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 14 February 2020, 10:11

Bekijk origineel

187 reacties

Ik ben op vakantie geweest, excuses voor de late response. Ik ben gisteren teruggekomen en dat betekent dat ik hier zo snel mogelijk naar ga kijken. Komende woensdag heb ik een volle dienst en dan ga ik onze NS Flex afdeling even aan de tand voelen.
Wederom een e-mail gestuurd.
Reputatie 2
Waar is onze reductie gebleven op retour reizen!? Ik betaal nu ruim 16 euro Rijswijk -> alphen en weer terug. Dat is dus 35 guldens...!! Voor iets wat gratis zou moeten zijn, maar geeft wel een goed beeld over hoe onze samenleving kapot gemaakt wordt. NS = medeverantwoordelijk voor de verharding van de samenleving.

Dit is natuurlijk geheel off-topic. Maar de reductie op retourreizen zit nu verwerkt in de prijs van een enkeltje: de enkeltjes zijn bij het afschaffen van het retourtje in prijs omlaag gebracht naar de helft van de prijs van een retourtje. Daar heeft NS u dus geen loer gedraaid.
Het duurder worden van het reizen per trein is niet alleen de schuld van NS. Ik hou daar eerder onze overheid voor verantwoordelijk, die het BTW-tarief heeft opgeschroefd en die meent dat NS concurrenten op het spoor moet hebben, waardoor NS wordt benadeeld en minder overheidsgeld krijgt.
On topic dan: ik overweeg NS Flex te nemen, maar ik reis ook wel eens korte stukjes met de bus. Zoals ik het ni hier lees gaat dat dus mis. Toch wel heel vreemd dat het zo lang moet duren voordat er een antwoord komt.
Badge +3
De situatie in dit topic is vrij specifiek: twee busreizen onderbroken door een treinreis, waarbij inchecken voor de tweede bus gebeurt binnen 35 minuten na uitchecken bij de eerste bus. Het blijkt dat dan bij NS Flex meer moet worden betaald dan bij reizen op saldo.

In andere situaties (losse busreis, of één busreis voor of na een treinreis, of twee busreizen met meer dan 35 minuten ertussen) betaal je met NS Flex evenveel als met reizen op saldo.
He een fout ontdekt in NS flex. Ja de overstap binnen 35 minuten in de bus of tram of metro met daar tussen een trein reis. Maar kan en wordt deze fout opgelost? Hoe ontstaat dit tarief verschil?
Of toch maar een 2e ov chipkaart overwegen als dit vaak voor komt 9 keer of meer.
Zelf heb ik een 2e ov-chipkaart voor mijn kortingsabonnement voor de bus. En daar zit ook een systeemfout in. De overstap reis met korting op een reis zonder korting. Die systeemfout wordt niet opgelost, men heeft in dit laatste geval de voorwaarden aangepast.
Badge +3
He een fout ontdekt in NS flex. Ja de overstap binnen 35 minuten in de bus of tram of metro met daar tussen een trein reis. Maar kan en wordt deze fout opgelost? Hoe ontstaat dit tarief verschil?
Dat is de reden voor dit hele topic, dus de fout is bekend. Je betaalt met Flex in zo'n geval €0,96 (het nationale instapbasistarief voor bus/tram/metro, prijspeil 2019) per reis meer dan zonder Flex.

Hoe en wanneer het opgelost wordt? Geen idee, maar het heeft de aandacht dus!
Reputatie 7
Badge +3
€0,96 (het nationale instaptarief voor bus/tram/metro, prijspeil 2019) per reis meer dan zonder Flex.

Dat is niet het instaptarief maar het basistarief. Instaptarief is €4 (enkele uitzonderingen daargelaten).

Maar kan het zijn dat het basistarief voor Flex een ander bedrag is? Ik had laatst met mijn Flex kaart een incheck zonder uitcheck in de Arriva bus (stomme ik had moet uitchecken met een kaart waar nog wat saldo opstond) en het bedrag wat er bij MijnNS account bij stond was €0.90
Intussen ook weer gecorrigeerd.

Badge +3
Aangepast, dank je.

Raar dat er voor Arriva dan nog € 0,90 gerekend wordt. Dat was de prijs in 2018. Misschien dat Flex dat nog hanteert? Zou een flinke blunder zijn 😂

Getoonde prijzen zijn natuurlijk incl. 9% BTW dus daar ligt het ook niet aan.
Jullie hebben allemaal gelijk, het wachten op een antwoord duurt aanzienlijk lang en we weten allemaal dat alleen de oplettende reiziger hiervoor gewaarschuwd is nu. Ik ga dit escaleren, want ik begin me inmiddels wel een beetje te schamen voor het lange wachten op een response.
Badge +3
Oh, en dan nog iets... Bij een gemiste in/uitcheck in een Arriva bus (of ander BTM) zou daar dan toch € 4,00 moeten staan?

Anders wordt niet uitchecken wel heel goedkoop met Flex. Niet te vaak doen natuurlijk, want je kaart blokkeert na ik meen 12 keer.
Reputatie 7
Badge +3
Van de kaart waarop nog saldo stond en waarmee ik op busstation Leiden Centraal had ingecheckt (en dus mee had moeten uitchecken ipv de Flex kaart) was wel €4,00 afgeschreven. Na correctie via Uitcheck gemist daar €2.52 van terug ontvangen.

Met Flex wordt blijkbaar niet het instaptarief berekend met inchecken maar het basistarief, al is dit dan ook weer niet het juiste basistarief. Ik had ook verwacht dat er €4,00 zou worden afgeschreven, daarom wilde ik dit ook zo graag laten corrigeren. Dat het maar om 90 cent ging zag ik pas nadat ik de correctie al had gedaan.
Badge +3
Daarom vreemd inderdaad. Benieuwd wat er (als je die correctie niet gedaan had) op je factuur zou komen te staan.

Apparaten in bussen zijn volgens mij net zoals paaltjes. Of je achteraan incheckt en vooraan uitcheckt of andersom maakt niets uit.

Vaak genoeg gedaan in een volle bus (achteraan instappen) die vervolgens leeg stroomt bij de chauffeur op de eindbestemming (met de neus naar het station).
Ik lees ondertussen gewoon mee!
Reputatie 7
Badge +3
Voor de correctie verwerkt was gaf het blok "kosten deze periode" alleen de €0.90 van die Arriva incheck. Neem aan dat dat bedrag dan ook gefactureerd zou zijn zonder de correctie.
De gister ontvangen factuur geeft dit aan:

Badge +3
Succes ermee @Emma NS 😄
Dank aan de attente en boze reizigers voor hun bijdrage aan dit topic. Ik heb alle reacties van 5 maanden doorgelezen en besloten voorlopig geen Flex abonnement te nemen. Mijn Daluren met automatisch opladen is goedkoper en blijkbaar ook beter
In 5 maanden nog geen enkele zinnige reactie vanaf NS-kant. Ik krijg niet de indruk dat dit topic een hoge prioriteit heeft bij NS. Maar NS incasseert teveel. Bij het doorlopen van topics op dit forum ben ik al meermalen tegengekomen dat de prioriteit bij NS dan aan de lage kant is.....

Geeft te denken.
Ik lees ondertussen gewoon mee!


Graag nu dan ook (re)actie.
Reputatie 7
Badge +3
Dank aan de attente en boze reizigers voor hun bijdrage aan dit topic. Ik heb alle reacties van 5 maanden doorgelezen en besloten voorlopig geen Flex abonnement te nemen. Mijn Daluren met automatisch opladen is goedkoper en blijkbaar ook beter
Zolang jij niet de behoefte hebt om regelmatig van abonnement te wisselen of je abonnement tijdelijk stop te zetten en er ook geen problemen mee hebt om op saldo te reizen en gebruik te maken van automatisch opladen kun je prima blijven reizen met een klassiek abonnement.
Daar wacht ik ook nog steeds op @Woefdram! Mijn oprechte excuses, maar voor ons beide is het ook afwachten.
Beste Emma,

Ik snap dat het voor jou ook heel vervelend is. Maar ik wil hier toch wel een kanttekening plaatsen. Zoals ik het hier lees worden reizigers benadeeld door NS en weigert NS hier gewoon iets aan te doen. Anders dan in bijvoorbeeld het Sloterdijk-topic is er ook geen mogelijkheid om deze extra kosten te ontlopen. Jullie zijn hier dus al meerdere maanden mensen bewust extra geld aan het in rekening brengen. (en jullie hebben zelf de regels bedacht)

Volgens mij heeft het wetboek van Strafrecht voor een dergelijke handeling wel wat benamingen.

Ik snap eerlijk gezegd niet dat NS hier niet de hoogste prioriteit aangeeft.
Ik durf niet precies te zeggen wat er aan de hand is, wel ben ik blij dat dit wordt aangekaart, zodat we er wat mee kunnen doen. Het is nooit onze bedoeling geweest om dergelijke steekjes te laten vallen en daarom probeer ik dit recht te zetten. Het is alleen zo dat ik, net als jullie, jammerlijk lang moet wachten op een inhoudelijke reactie. Nogmaals, dat spijt me. Ik zal met mijn collega's overleggen hoe ik dit mogelijk kan escaleren.

Excuses.
Reputatie 6
Wat ben ik blij dat ik voor elke reis zit te plussen en minnen. Helemaal als ik zie hoeveel dingen er fout gaan met Flex. Je zal maar flex hebben voor je woon-werk verkeer met bus - trein - bus. Met een korte treinreis kost zo een foutje je meer dan 40 euro per maand.
Het OV is een legpuzzel, je moet je eigen rot zoeken om de kortste/snelste/goedkoopste verbinding te vinden. Soms moet je goed bekend zijn in de plaats waar je naartoe wilt.
Als voorbeeld bus-trein-bus zoals aangegeven in 9292 en NS reisplanner: 31 minuten 2 x overstap prijs € 5,02 Daar moet dan die € 0,96 nog af want dat weten de reisplanner en flex niet. De zelfde rit alleen per bus als je de routes die de bussen rijden kent: 31 minuten 1 x overstappen € 2,64
Als ik zie dat je bij een treinrit van 15 tot 30 minuten tussen BTM ritten je bijna € 2 per dag kost op een reis (retour) van nog geen € 10 is toch wel een grote vergissing in het voordeel van de bank.
Reputatie 7
Bij deze een reactie van de openingsposter.... Sinds mijn openingspost is mijn account onbereikbaar geworden, wachtwoord herstel werkt niet meer, ik weet niet of dit een bewuste actie is van NS.

Er stond nog een gratis eerste klas dagkaart op mijn account die ook onbereikbaar is geworden.

NS antwoordt helaas ook niet (meer) op chats.

Alle extra kosten die ik het betaald voor deze situaties (inmiddels tientallen euro's) zijn ook nog steeds niet vergoed.

Het begint er steeds meer op te lijken dat NS bewust haar reizigers geld probeert afhandig te maken. Ik wil NS nog steeds een kans geven en het te laten oplossen. Maar het kost nu al zoveel maanden, zoveel tijd, zoveel moeite, nu zelfs de vermoedelijke blokkering van m'n oude account, m'n oude tegoedbon voor een eersteklasdagkaart stelen, enzovoorts, terwijl ik tientallen euro's teveel heb betaald, dat ik nu langzamerhand wel vindt dat er wel een uitgebreid excuus moet komen. Het scenario van alle transacties terugboeken en "see you in court" begint een steeds serieuzere optie te worden... Ik wil het alleen altijd netjes oplossen, daarom dat ik er moeite mee heb en ik nog steeds NS een kans wil geven.

Beste NS, kom nu eens met een serieuze oplossing voor mijn problemen. Jullie hebben geld van mij gestolen (zo zie ik het inmiddels). Jullie hebben mijn oude account met eerste klaskaart geblokkeerd (of jullie hebben ernstige verzendproblemen met e-mails). Ik ben er echt klaar mee. Jullie moeten het nu eens goed oplossen. En laat we wel wezen, ik ben natuurlijk echt niet de enige met deze teveel betaalde facturen. Jullie hebben vele duizenden klanten teveel laten betalen met NS Flex.

ps: haal ook alsjeblieft eens die opgelost markering weg van mijn openingspost... Het is totaal niet opgelost, jullie hebben nog steeds teveel geincasserde facturen die bijna een jaar teruggaan... Het begint schandalig te worden. Ik heb inmiddels ook de Belbus van televisieprogramma Kassa gevraagd of zij iets kunnen in deze situatie.


Het is inderdaad schandalig dat dit soort zaken totaal geen prioriteit lijken te hebben. En ook het teveel in rekening gebrachte niet terugbetalen en ook niet in staat zijn, het teveel betaalde met een volgende factuur te verreken.

Misschien zou je eens kunnen overwegen, het afgeschreven bedrag te storneren en vervolgens het juiste bedrag overmaken?

Reageer