Overstapkorting niet gekregen bij NS Flex | NS Community
beantwoord

Overstapkorting niet gekregen bij NS Flex


Reputatie 5
Het valt me in Mijn NS op dat de overstapkorting bij NS Flex minder royaal wordt doorberekend dan zonder NS Flex, als er een reis van NS tussen zit.

Voorbeeld:
13:00-13:10 HTM tram in Delft
13:15-13:25 NS Delft - Schiedam
13:30-... RET metro Schiedam-Rotterdam

Voor deze reis is mij 2 maal de opstartkosten berekend (HTM 1,43 euro, (NS vrij reizen), RET 1,53 euro), terwijl er minder dan 35 minuten overstaptijd zat tussen de 2 regionale vervoerders.

De RET incheckpoort gaf nog netjes aan dat ik overstapkorting zou krijgen (Overstap OK) maar uiteindelijk blijkt dit niet gegeven te zijn in Mijn NS.

Kan ik teveel betaalde kosten nog terugkrijgen? En is er misschien een oplossing voor de toekomst? Ik kan natuurlijk met meerdere kaarten gaan reizen maar dat is wel een hoop gedoe. Ik vraag me ook af of deze manier dubbele instapkosten rekenen wel wettelijk is toegestaan?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 14 February 2020, 10:11

Bekijk origineel

187 reacties

Reputatie 1

Het is inderdaad schandalig dat dit soort zaken totaal geen prioriteit lijken te hebben. En ook het teveel in rekening gebrachte niet terugbetalen en ook niet in staat zijn, het teveel betaalde met een volgende factuur te verreken.

Misschien zou je eens kunnen overwegen, het afgeschreven bedrag te storneren en vervolgens het juiste bedrag overmaken?


Het nadeel is dat NS dan waarschijnlijk mijn abonnement gaat afsluiten, en ik wil natuurlijk wel blijven reizen. Daarom heb ik tot nu toe altijd netjes betaald (inclusief alle teveel betaalde kosten). Maar het is zeker een optie voor mensen die niet zo gehecht zijn aan hun abonnement.
Badge +3

Ik zou dan toch nog een telefoontje wagen voor wachtwoordherstel van je account, of uitleg vragen waarom die geblokkeerd zou zijn.

Dit is natuurlijk niet iets wat men zomaar doet zonder jou iets te laten weten (zoals een waarschuwing), en ik zie ook geen reden om dat te doen want je bent gewoon een betalende klant.

En wat je hier op de community ook zegt, dat kan nooit leiden tot het blokkeren van je Mijn NS account. Dat staat geheel los van elkaar.

Jullie hebben allemaal gelijk, het wachten op een antwoord duurt aanzienlijk lang en we weten allemaal dat alleen de oplettende reiziger hiervoor gewaarschuwd is nu. Ik ga dit escaleren, want ik begin me inmiddels wel een beetje te schamen voor het lange wachten op een response.

Beste NS,

Ik snap dat dit topic voor jullie lastig is. (zo als ik het zie, zou er voor een correcte verwerking van het probleem van @s1mon9 namelijk gekeken moeten worden naar de voorlaatste uitcheck en ik denk dat daar in het probleem zit)

Desalniettemin vind ik dat de aanpak van dit topic door NS wel heel onfatsoenlijk is. TS heeft inmiddels al
5 maanden geleden aangegeven waar het probleem zit en jullie flexafdeling weigert gewoon antwoord te geven. Ik vind dit niet erg flex. 😥

Emma gaf 18 dagen geleden al dat zij zich een beetje schaamde en ik vind dat jullie als bedrijf zijnde zich inmiddels wel rot moeten schamen. Het enige positieve punt is misschien dan nog dat de extra opbrengsten die nu gegenereerd worden, ten goede komt aan de betrokken busmaatschappijen en niet aan NS.

Mag ik jullie dringend verzoeken om in actie te komen.
Reputatie 1
Update: nog altijd geen enkele oplossing, NS blijft wegkijken. Alweer een week 0 hulp, 0 respons. Terwijl Jouke NS gewoon meeleest doet hij helemaal niks. Hij reageert nergens op maar ondertussen schrijft NS maar af... NS Flex begint steeds meer op oplichting te lijken.
Maxime NS heeft in het topic opgelicht door NS het volgende geschreven

Hallo s1mon1,

In het topic dat je linkt is Emma NS nog steeds druk bezig voor je. Het uitzoeken gaat erg langzaam, en dat spijt me, maar daar kan ik niets aan veranderen. Om het overzicht te bewaren wil ik je vragen om alles in dat topic te houden. (onderhavig topic dus)

Ik vraag mij zo langzamerhand toch af hoe serieus NS de rotzooi die ze zelf hebben veroorzaakt aanpakken.

Simon heeft 5 maanden geleden al aangegeven dat er iets fout gaat bij de reis bus-trein-bus en toen ook al voorbeelden aangedragen. Op verzoek heeft hij 1 1/2 maand geleden nogmaals een aantal voorbeelden verstrekt en nu wordt doodleuk gezegd: Ja we zijn er mee bezig. Sorry hoor jullie incasseren dagelijks teveel bij klanten zoals ik het begrijp. Dit dient toch a la minute te worden opgelost.

Ik vind dat NS hier wel heel erg laconiek mee omgaat. Krijgen de reizigers die het betreft ook de gelden terug die de afgelopen maanden teveel zijn geincasseerd?
Badge +3

Ik vul dit topic nog even aan met een crosslink naar dit topic.

Arriva (en andere teinvervoerders?) kennen in sommige provincies blijkbaar geen middagspits.

Maar NS Flex denkt natuurlijk van wel, dus dat wordt onterecht gefactureerd. Met klassieke abonnementen op saldo zou het gewoon goed gaan.

Als er iets niet klopt dan mag je bellen en corrigeren we het… :disappointed_relieved:

En nu niet beginnen over de voorwaarden over reizen met een product van Arriva of van NS. Want of je een klassiek Dal Vrij of NS Flex abonnement maakt niet uit natuurlijk (voor een trein).

Badge +3

Ook met de klassieke NS-abonnementen waarmee op saldo gereisd wordt, geldt bij Arriva gewoon een middagspits. Er is dus geen sprake van dat NS Flex hier anders werkt dan een klassiek abonnement, dus daarmee zou het niet “gewoon goed gaan”. Er zou dan hetzelfde bedrag berekend worden als met NS Flex en er wordt dus niet ten onrechte gefactureerd bij NS Flex.

Jullie hebben allemaal gelijk, het wachten op een antwoord duurt aanzienlijk lang en we weten allemaal dat alleen de oplettende reiziger hiervoor gewaarschuwd is nu. Ik ga dit escaleren, want ik begin me inmiddels wel een beetje te schamen voor het lange wachten op een response.

 

Ik krijg sterk de indruk dat jullie Flex-afdeling met de handen in het haar zit en hier dus maar de struisvogelpolitiek hanteert. Kop in het zand steken en wachten tot dit topic overwaait. 

Nognmaals jullie incasseren teveel en door hier echt helemaal niets aan te doen ondanks dat jullie hier al 6 maandengeleden de eerste berichten over ontvingen. @s1mon1 heeft 2 maanden geleden het probleem al uitgebreid toegelicht en we wachten nu al weer 2 maanden.@Emma NS heeft gezien bovenstaande een poging gedaan het te escaleren, maar ook dat wordt gevolgd door struisvogelpolitiek en als klap op de vuurpijl krijg je dan een melding van@Maxime NS dat je maar rustig moet blijven wachten.

Hallo; jullie incasseren teveel hoor.

Gezien het blijkbaar niet willen oplossen van dit topic heb ik een klachtenbrief geschreven t.a.v. de directie alsmede de programma’s Kassa en Radar.

 

Ik krijg het nog druk met al die klachtenbrieven. 

Ik heb persoonsgegevens nodig van gevallen waar dit bij gebeurt. Zouden een aantal mensen mij een privébericht willen sturen? :)

 

Klik op mijn naam en op 'Stuur bericht’, stuur daarna je volledige naam, postcode + huisnummer, geboortedatum, e-mailadres en OV-chipkaartnummer! 

 

Ik zie jullie berichten graag tegemoet.

Badge +3

Als aanvulling op mijn vorige reactie, er was blijkbaar sprake van een (aanvullend) Dal Vrij (of Voordeel) Noord abonnement van Arriva, waarbij er geen middagspits is.

Dit gaat prima samen met klassieke abonnementen, maar wordt schijnbaar ‘gekaapt’ door Flex (voor treinen maar wellicht ook bussen).

maar wordt schijnbaar ‘gekaapt’ door Flex (voor treinen maar wellicht ook bussen).

Dat is uiteindelijk ook het hele concept van Flex natuurlijk, alle reizen afvangen en via de backoffice factureren. Reguliere producten met saldo laten werken naast Flex zijn een “hack” van een “hack” (=Flex) waar niemand gelukkig van wordt op de lange termijn.

Het is tijd voor een fatsoenlijke oplossing. Iedere wijziging van de implementatie gaan er momenteel wel weer dingen stuk (herinnert u zich nachtbussen van Connexxion nog?).

Badge +3

Het zou moeten werken, de eigen producten eerst aanspreken voordat teruggevallen wordt op Flex (en daarna eventueel op saldo voltarief).

Bij mijzelf werkt dat in ieder geval prima (Dal Vrij voor de bussen in Eindhoven). Die reizen krijg ik natuurlijk niet terug te zien in mijn Flex reishistorie, hoeft ook niet natuurlijk want ze zijn vrij of (vóór 9:00) op saldo.

Bij Arriva (die ook treinen rijden) wellicht wat lastiger.

Het zou moeten werken

Is dat echt hoe men het systeem bedacht en ontworpen heeft, of is het een bijkomstigheid van de manier waarop de implementatie van Flex is gedaan? In dat laatste geval is dat dus ook het hele probleem: je kunt er lastig op vertrouwen dat deze “hack” blijft werken zoals het nu doet.

Badge +3

Geen idee wat de specs zijn, iets met CompanyId, SubscriptionId en zo (waar jij veel meer van weet) en daar de juiste uit pikken.

Hoe dan ook, het werkt niet alleen bij mij want van mensen met RET en GVB regio/zone/sterabonnementen hoor je eigenlijk ook niets anders dan dat het prima werkt, behalve dat je dan eventueel voor een positief/niet-negatief saldo moet zorgen, wat vervolgens niet aangesproken wordt behalve bij sommige nachtbussen.

Ik begrijp wel dat het werkt en snap (ongeveer) hoe dat komt, wat ik meer probeer te zeggen is dat je je af moet vragen of je dit soort “hacks” moet willen, als het systeem niet by design zo zou moeten werken. Iedere wijziging in de specificaties of implementatie breekt dan potentieel dit soort trucs om abonnementen te combineren.

Ik heb persoonsgegevens nodig van gevallen waar dit bij gebeurt. Zouden een aantal mensen mij een privébericht willen sturen? :)

 

Klik op mijn naam en op 'Stuur bericht’, stuur daarna je volledige naam, postcode + huisnummer, geboortedatum, e-mailadres en OV-chipkaartnummer! 

 

Ik zie jullie berichten graag tegemoet.

Even weer on-topic:

 

Hi @Emma NS : Ik ben toch wel heel benieuwd naar de reden achter deze oproep. Meer eigenlijk wat jullie de afgelopen 6 maanden hebben gedaan om het probleem zelf op te lossen. Een reactie zoals @Maxime NS kan in ieder geval echt niet m.i. 

 

In de afgelopen 6 maanden hebben jullie toch uitvoerig de tijd gehad om dit uit te testen. Nu weer klanten met jullie problemen opzadelen vind ik ongepast en niet zoals het hoort. NS hoort te zorgen voor een correcte facturatie en klanten horen dit natuurlijk niet te testen.

Ondertussen vraag ik mij het volgende af @s1mon9 @s1mon1 

  • Heeft TS het teveel betaalde nu eens een keer teruggestort gekregen
  • Heeft NS al excuses aangeboden aan TS over de zeer langzame verwerking van zijn klacht,

Persoonlijk vind ik dat NS hier wel wat meer moet doen dan alleen het geld terug te betalen. De invulling daarvan laat ik maar aan de NS over.

Ik heb helaas van niemand persoonsgegevens ontvangen. Deze gegevens heb ik nodig om verder te kunnen met mijn onderzoek. Zouden de mensen die hier last van hebben zo snel mogelijk contact met mij willen opnemen?

wat ik meer probeer te zeggen is dat je je af moet vragen of je dit soort “hacks” moet willen

Toch even terugkomend op dit verhaal, in de productvoorwaarden GVB Flex is de volgende bepaling opgenomen:

 

3.3 Voor de goede werking van GVB Flex mogen er op de persoonlijke OV-chipkaart geen andere reisproducten staan die werken op basis van een vooraf afgekocht reisrecht. Plaats je GVB Flex wel op een OV-chipkaart waar deze reisproducten ook al op staan, dan zijn eventuele fouten in Ritprijs berekeningen voor eigen rekening van Contracthouder.

 

Misschien moet het beheer van dit forum eens in conclaaf gaan om te bepalen of het wenselijk is om het combineren van Flex en niet-Flex producten hier te ondersteunen. Immers, bij problemen legt in ieder geval het GVB de verantwoordelijkheid (en kosten) bij de klant. Wat doe je dan met klagende klanten hier, die het advies kregen om gerust te combineren, want “het werkt”?

 

Kan een moderator dit onderwerp splitsen en verplaatsen naar een nieuw topic? Het wordt ook zo’n opgeknipt verhaal als ik nu middenin de thread hierover ineens een nieuw topic start.

Wat dus in de voorwaarden van GVB Flex staat: komt eigenlijk op het volgende neer:

 

We hebben nu allemaal een ov chipkaart. Jullie is beloofd dat deze door het gehele land met elke vorm van openbaar zou werken. Dit is echter niet mogelijk. Schaf dus per vervoerder maar een kaart aan en vergis u vooral niet in welke kaart u gebruikt want alle daaruitvloeiende kosten zijn voor uw rekening.

 

Ondertussen heb ik nog steeds geen antwoord op deze vragen . Ben zeer benieuwd:

 

In de afgelopen 6 maanden hebben jullie toch uitvoerig de tijd gehad om dit uit te testen. Nu weer klanten met jullie problemen opzadelen vind ik ongepast en niet zoals het hoort. NS hoort te zorgen voor een correcte facturatie en klanten horen dit natuurlijk niet te testen.

Ondertussen vraag ik mij het volgende af @s1mon9 @s1mon1 

  • Heeft TS het teveel betaalde nu eens een keer teruggestort gekregen
  • Heeft NS al excuses aangeboden aan TS over de zeer langzame verwerking van zijn klacht,

Persoonlijk vind ik dat NS hier wel wat meer moet doen dan alleen het geld terug te betalen. De invulling daarvan laat ik maar aan de NS over.

 

NS laat het hier weer lelijk afweten. Helaas ben ik niet anders gewend als de vragen wat lastiger worden.

 

 

Wat ik voor nu kan doen is jouw signaal doorzetten naar de afdeling die dit het meest aangaat. Als we dit vaak genoeg aankaarten zal het duidelijk worden waar de prioriteit moet gaan liggen.

 

Of de TS al restitutie of een excuses van NS heeft gekregen is mij niet bekend. Daarvoor moet ik het dossier van de klant bekijken. De gegevens uit dat dossier mag ik hier niet delen.

Voor nu kan ik het beste de stap nemen die ik zojuist beschreef. Dat is voor mij de beste manier om het probleem aan te kaarten als moderator.

Tsja we wachten pas 7 maanden…… Ik snap Danny dat jij er ook niets aan kan doen, maar begrijp dan ook dat mensen hier boos om worden.

Heel begrijpelijk, dat ben ik mij heel bewust van.

Tsja we wachten pas 7 maanden…… Ik snap Danny dat jij er ook niets aan kan doen, maar begrijp dan ook dat mensen hier boos om worden.

De vraag blijft voor mij of je überhaupt wel recht heb op overstapkorting als er een treintraject tussen zit. In feite zijn het mijns inziens dan twee losse bus/tramreizen en is het geen overstap. Ben benieuwd wat de conclusie wordt.

.

Als dit zo is waarom doet NS er dan 7 maanden over om dit ook te constateren

Als dit zo is waarom doet NS er dan 7 maanden over om dit ook te constateren

Geen prioriteit?

Reageer