Overstapkorting niet gekregen bij NS Flex | NS Community
beantwoord

Overstapkorting niet gekregen bij NS Flex


Reputatie 5
Het valt me in Mijn NS op dat de overstapkorting bij NS Flex minder royaal wordt doorberekend dan zonder NS Flex, als er een reis van NS tussen zit.

Voorbeeld:
13:00-13:10 HTM tram in Delft
13:15-13:25 NS Delft - Schiedam
13:30-... RET metro Schiedam-Rotterdam

Voor deze reis is mij 2 maal de opstartkosten berekend (HTM 1,43 euro, (NS vrij reizen), RET 1,53 euro), terwijl er minder dan 35 minuten overstaptijd zat tussen de 2 regionale vervoerders.

De RET incheckpoort gaf nog netjes aan dat ik overstapkorting zou krijgen (Overstap OK) maar uiteindelijk blijkt dit niet gegeven te zijn in Mijn NS.

Kan ik teveel betaalde kosten nog terugkrijgen? En is er misschien een oplossing voor de toekomst? Ik kan natuurlijk met meerdere kaarten gaan reizen maar dat is wel een hoop gedoe. Ik vraag me ook af of deze manier dubbele instapkosten rekenen wel wettelijk is toegestaan?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 14 February 2020, 10:11

Bekijk origineel

187 reacties

Reputatie 7

Inmiddels heb ik reactie en persoonsgegevens op kunnen sturen. Hopelijk komt hier wat uit. Ik lees jullie ontevredenheid en begrijp het volledig. Ik begrijp ook dat mijn begrip vast geen voldoening geeft. Achter de schermen doe ik hard mijn best om tot de kern van het probleem te komen. 

Een update volgt snel.

Snel is even vaag als ruim begrip. Laten we afspreken dat er binnen een week een update komt, ook als er van de afdeling die dit probleem moet oplossen, geen reactie wordt ontvangen. Dan weten we meteen, hoeveel prioriteit dit heeft. 

Na zeven maanden is een beetje druk op de ketel niet al te veel gevraagd.

Wie kan dit testen en de resultaten met de persoonsgegevens doorgeven aan @Emma NS?

 

@Emma NS,

Ik vrees dat ik te veel betaalt heb met Flex. Bij wie moet ik zijn voor de correctie?

 

Badge +3

Haha, van RET naar EBS met een korte treinreis (NS) ertussen zou ook met een klassiek abonnement wel eens hetzelfde kunnen gaan.

Maar als je die €1 (officieel is het starttarief € 0,96) te veel hebt betaald, dan terug natuurlijk!

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het overigens wel een prestatie om binnen 1 uur met 4 verschillende vervoerders te reizen :smile:

Ik vind het overigens wel een prestatie om binnen 1 uur met 4 verschillende vervoerders te reizen :smile:

Dat lukt me in België dus niet. Er zijn niet genoeg vervoerders. 😁

De tram stond eerder aan de halte dan de bus. Maar voor de tram moest ik het instaptarief dus niet meer betalen. 

Badge +3

Ja, van EBS naar HTM gaat in ieder geval prima. 

De vraag is dus wat EBS/RET (of andersom) zou doen als er geen NS tussen zat, en of dat met (of zonder) een klassiek abonnement wél het basistarief zou schelen?

@Erryt NS of @Jouke NS laat maar weten! :sleeping:

@gekke_henkie Emma zal pas komende week weer actief op de Community zijn, dus van mij mag je jouw gegevens naar mij sturen, ga ik kijken hoe we dit kunnen corrigeren!

Ik moet alleen wel bekennen dat ik zo snel niet weet hoe ik de juste ritprijs moet berekenen….. 😅 

@Stijn NS,

 

Ik heb je net mijn gegevens doorgestuurd.

Ik vermoed dat ik voor de heenrit ongeveer hetzelfde moet betalen als voor de terugrit. 

Maar ik begrijp wel dat TS er tegenop ziet om elke dag bijna 2 euro te veel te betalen. 

Niet alleen ik baal hiervan, maar jullie waarschijnlijk nog veel meer: ik heb wederom geen reactie. Ik ga nu weer bij iemand anders aankloppen! Sorry.

😅

Helaas, geen Discord hier :joy:

 

Oh in de quote doet hij het wel goed, lol.

 

In de tekst zie ik letterlijk : sweat_smile : staan

Helaas hebben we ook deze week nog geen verdere informatie gekregen. We hopen snel meer te kunnen zeggen.

Ik heb hier inmiddels een klacht over ingediend bij de OV ombudsman, daar het nu al 8 maanden duurt en NS geen oplossing biedt.

 

Geachte heer Lubbers,

Excuses voor mijn late reactie. 

Wij hebben uw vraag, met daarbij een verwijzing naar het community forum, voorgelegd aan een contactpersoon binnen NS. Zodra wij een reactie hebben ontvangen, zullen wij u informeren.

Wij hopen u hiermee voor dit moment geïnformeerd te hebben. 

Met vriendelijke groet,
 

OV ombudsman
033-4220455
Postbus 2132
3800 CC Amersfoort
www.ovombudsman.nl
 

 

Was het de bedoeling om je achternaam in de aanhef te laten staan? ;)

Update: Ook deze week heb ik helaas nog geen nieuwe informatie gekregen.

Reputatie 7

Dat verbaasd me niet

Misschien kan Sacha ook nog even naar dit zeer klantonvriendelijke item van de NS kijken

Het topic is inmiddels 9 maanden oud. Knap dat er nog steeds geen enkele fatsoenlijke reactie vanuit NS-zijde is gekomen. Ach het zal er wel aan liggen dat de reizigers in dit geval te veel betalen. NS voelt dan blijkbaar weinig noodzaak om het probleem op te lossen. 

 

 

Reputatie 7

Als het andersom was geweest, als reizigers te weinig betalen, zou dat dan ook maanden duren voordat dat opgelost zou zijn? Vast niet…

Voor mij is dit dan ook een reden om (voorlopig) niet over te stappen naar Flex.

Als het andersom was geweest, als reizigers te weinig betalen, zou dat dan ook maanden duren voordat dat opgelost zou zijn? Vast niet…

Voor mij is dit dan ook een reden om (voorlopig) niet over te stappen naar Flex.

Zoals bekend moeten we binnenkort allemaal aan het Flex gebeuren. Buitengewoon triest dat NS geen enkele prioriteit aan het oplossen van dit probleem geeft.Er worden hier dagelijks klanten benadeeld. Zou er eindelijk eens iemand wakker kunnen worden in het nieuwe jaar.

Badge +3

Wat er in dit besluit gezegd wordt is wel essentiëel, onderaan pagina 3… Besluit 1.a en 1.b

Helaas kan ik de tekst niet kopiëren maar het gaat er dus over dat BTM abonnementen in 2020 in ieder geval gerespecteerd gaan worden door Flex!

Hopelijk naar keuze of je die zelf op je kaart wilt zetten (dan maar geen Flex BTM) of gedwongen ‘ALLES volgens Flex want wij als NS willen al je reisbewegingen weten hoor, en regelen alles voor je!’

En als je niet wilt dat wij (de NS) alles van je mogen weten dan neem maar lekker een anonieme ov-kaart of koop (soms veel goedkoper, dagkaart Brabant) een kaartje bij de chauffeur.

Er valt nog genoeg aan te sleutelen dus, maar met Flex ben je al je privacy dus sowieso kwijt (Big Data, boze tongen, maar de waarheid “heb toch niets te verbergen” en zo).

Wordt dat ook duidelijk aangegeven bij een overstap van klassiek naar Flex, of ergens in de voorwaarden verstopt?

Of is privacy tegenwoordig totaal geen issue meer (want we weten toch wel waar je bent of bent geweest, en volgen je telefoon via onze app)?

Of (klassiek abonnement) na een overstap naar een andere vervoerder zijn we je kwijt en geen idee waar je verder geweest bent? De NS klantenservice/webcare kan dan inderdaad niets meer voor je betekenen. Jammer/pech van eventuele vertraging dan en zo, maar wél zo privé.

Dat laatste is wel zoals het hoort, maar het hele Flex systeem werkt dus wél met die gegevens en de NS kunnen daar dus hele ‘leuke’ eigen (of andere dingen) mee doen….

Bij Flex wil NS toch echt wel van Arriva o.i.d. (via TLS) willen weten waar je geweest bent, en wanneer… Prima, daar heb je toestemming voor gegeven (is een EIS bij Flex of je wilt of niet).

Bij een klassiek abonnement kunnen ze bij de NS fluiten zoveel ze willen naar die (persoonlijke) gegevens.

Update: Zoals door sommigen wellicht is gemerkt is Emma helaas niet meer werkzaam als Moderator en heb ik dit topic volledig overgenomen. Hoe naar ik het ook vind om dit aan te moeten geven heb ik niet alle benodigde informatie doorgestuurd gekregen, dus zijn er voor mij vrij grote gaten aan informatie en in het overzicht wat er tot dusver is uitgevoerd en uitgezocht.

Ik heb inmiddels wel al contact weten te leggen met een contactpersoon binnen NS Flex en heb zelf ook een voorbeeld kunnen doorsturen door de melding van gekke_henkie begin december. Ik verwacht hier volgende week een reactie op te krijgen, gezien door de huidige vakantieperiode niet alle sleutelpersonen aanwezig zijn.

Het spijt mij ontzettend dat het zo lang moet duren eer we een oplossing hebben gevonden voor dit probleem, maar ik zal mijn uiterste best doen om ervoor te zorgen dat die oplossing er wel alsnog komt.

Update: Helaas blijkt mijn verwachting te voorbarig te zijn, ik heb helaas tot op heden nog geen reactie gekregen sinds mijn contact vorige week. Ik heb vandaag een reminder verstuurd.

Update: Ook deze week heb ik nog geen reactie gekregen. Mijn excuses dat het toch weer zo lang moet duren.

Update: Ook deze week heb ik geen verdere informatie gekregen. Ik heb er wederom een mailtje achteraan gestuurd.

Ik weet het niet hoor. Hier zijn mensen die, ik geeft toe meestal zonder het zelf te weten, dagelijks een te hoge rekening gepresenteerd krijgen van de NS. NS zegt nu al bijna 10 maanden: Ik krijg geen reactie van de desbetreffende afdeling.

 

Gaan die mensen ooit nog gecompenseerd worden door NS. Of vindt het wel best en denkt het pik in het is winter? Ik vind dat NS wel heel erg gemakzuchtig met dit probleem omspringt.

Reageer