beantwoord

Overstapkorting niet gekregen bij NS Flex


Reputatie 5
Het valt me in Mijn NS op dat de overstapkorting bij NS Flex minder royaal wordt doorberekend dan zonder NS Flex, als er een reis van NS tussen zit.

Voorbeeld:
13:00-13:10 HTM tram in Delft
13:15-13:25 NS Delft - Schiedam
13:30-... RET metro Schiedam-Rotterdam

Voor deze reis is mij 2 maal de opstartkosten berekend (HTM 1,43 euro, (NS vrij reizen), RET 1,53 euro), terwijl er minder dan 35 minuten overstaptijd zat tussen de 2 regionale vervoerders.

De RET incheckpoort gaf nog netjes aan dat ik overstapkorting zou krijgen (Overstap OK) maar uiteindelijk blijkt dit niet gegeven te zijn in Mijn NS.

Kan ik teveel betaalde kosten nog terugkrijgen? En is er misschien een oplossing voor de toekomst? Ik kan natuurlijk met meerdere kaarten gaan reizen maar dat is wel een hoop gedoe. Ik vraag me ook af of deze manier dubbele instapkosten rekenen wel wettelijk is toegestaan?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 14 February 2020, 10:11

Bekijk origineel

187 reacties

Twee weken geleden ben ik overgestapt op NS Flex. En afgelopen donderdag ging het al mis met een reis binnen Delft (HTM), per trein naar Rotterdam en daar met de metro (RET) verder. Het basistarief werd, zowel op de heen- als terugreis, twee keer, bij zowel HTM als RET in rekening gebracht. Ondanks dat de apparatuur aangaf dat ik overstapte.

 

Ik heb vanmorgen gechat met de klantenservice. Hun antwoord: zij mogen dit niet corrigeren. Toen ik opmerkte dat NS Flex dus duurder is dan reizen op saldo, heeft ze met iemand gebeld. Antwoord: zij kunnen het niet corrigeren, ik moet daarvoor bij de RET (en de HTM) zijn. Ik geloof niets van dit antwoord, aangezien bij reizen op rekening NS de prijs bepaalt.

 

Ik zie dat dit probleem al bijna drie jaar speelt en niet wordt opgelost. Naar mijn mening is hier sprake van misleiding (door op de website niet over dit probleem te communiceren) en nalatigheid (door het niet binnen een redelijke termijn op te lossen).

 

Ik ga z.s.m. NS Flex stopzetten, ik voel me belazerd door NS.

Badge +3

Twee weken geleden ben ik overgestapt op NS Flex. En afgelopen donderdag ging het al mis met een reis binnen Delft (HTM), per trein naar Rotterdam en daar met de metro (RET) verder. Het basistarief werd, zowel op de heen- als terugreis, twee keer, bij zowel HTM als RET in rekening gebracht. Ondanks dat de apparatuur aangaf dat ik overstapte.

 

Ik heb vanmorgen gechat met de klantenservice. Hun antwoord: zij mogen dit niet corrigeren. Toen ik opmerkte dat NS Flex dus duurder is dan reizen op saldo, heeft ze met iemand gebeld. Antwoord: zij kunnen het niet corrigeren, ik moet daarvoor bij de RET (en de HTM) zijn. Ik geloof niets van dit antwoord, aangezien bij reizen op rekening NS de prijs bepaalt.

Dank voor de info, en je laatste zin klopt helemaal want bij Flex moet de NS het voor je corrigeren want zij berekenen de prijs en factureren jou. Als het bij reizen op saldo mis zou gaan (en dat gaat het zelden of nooit of hooguit in één richting zoals GVB - Connexxion) dan moet je inderdaad bij de stads/streekvervoerder zijn.

RET en HTM geven alleen maar (via TLS) de in/uitchecktransacties door, die kunnen echt niets voor je betekeken. Bij heen en terug kost dat je dus elke keer (onterecht) € 1,98

Het balletje wil blijkbaar maar niet gaan rollen, of wordt door de NS steeds weer terug gegooid over de schutting. En nu werkt blijkbaar de Klantenservice ook al niet meer mee! :tired_face:

Zonder NS Flex (je kunt ook alleen de BTM component uit laten zetten, dan kan je gewoon je treinabonnement houden) en dan automatisch opladen voor bus/tram/metro kom je een heel eind.

Maar gelukkig heeft de NS wel tijd om pilot met gps inchecken te lanceren terwijl dit soort fouten, al jaren bekend, maar niet opgelost kunnen worden.

Badge +3

Maar gelukkig heeft de NS wel tijd om pilot met gps inchecken te lanceren terwijl dit soort fouten, al jaren bekend, maar niet opgelost kunnen worden.

Afgezien van die pilots (heb ik ook nog wel wat bedenkingen bij maar zal niet snel nadelig zijn voor de reiziger) is het gewoon een keiharde fout en tegen alle regels van het ov-chipkaart systeem in als men je niet wil compenseren wanneer een (bus/tram/metro) reis met Flex ineens € 0,99 duurder is dan bij reizen op saldo, wegens een overstap RET/HTM of zo.

Structureel en reproduceerbaar ook nog, dus zeker geen gevalletje “zeldzame afwijking, laat maar weten en we corrigeren het wel voor je”. Zucht… :sweat:

Badge +3

Heeft de afdeling NS Flex al iets ondernomen om dit structurele probleem op te lossen?

Sinds juli 2022 ‘meld je maar bij de andere vervoerder voor vergoeding’. Dat werkt op zich wel (je krijgt je gelijk, na soms wat welles/nietes geneuzel).

Maar wie ben jij in hemelsnaam? (zegt die andere vervoerder). Iemand met NS Flex blijkbaar.

Welk abonnement je op het moment van die reis had weten wij helemaal niet (wegens AVG en zo) is géén oplossing!

Een mail conversatie van Connexxion (zal die niet delen, staat al ergens) was er duidelijk over.

Ik kreeg uiteindelijk de maar liefst € 1,01 (dubbel basistarief bus) terug en moest maar klagen bij NS Flex.

Wie factureert je?
NS!
Op basis van wat?
Transacties!
Waar?
Bus, Eindhoven
En wie heeft dat berekend?
NS Flex! 😥

Maak daar gerust iets zinnigers van voor de reiziger(s), beste NS 🤣

Ik denk niet dat dit "probleem" veel prioriteit heeft. Daarnaast blijft dubieus of je wel kunt spreken van een overstap als er een treinreis tussen zit.

Reputatie 7
Badge +3

Daar is niets dubieus aan. Zo werkt het al sinds de invoering van de OV-chipkaart.

Reputatie 7
Badge +1

Dat overstappen tussen treinvervoerders kán bij Flex in je voordeel werken (je behoudt je korting bij een overstap tijdens de spits) maar dus ook in je nadedel (je krijgt geen korting bij overstap na de spits). Da’s natuurlijk goed om te vermelden, met als reden natuurlijk de technische achtergrond waardoor het vóór Flex niet kon/werkte.

Voor het verhaal BTM - korte treinrit NS - BTM (zelfde vervoerder als de eerdere BTM rit, maar in een andere plaats/zone) zal uitgezocht moeten worden of dat formeel wel een overstap is. Zo niet, dan is dat geen nadeel van Flex, maar een voordeeltje bij klassieke abonnementen of geen abonnement.

Je zou het nog kunnen testen door uit een bus te stappen, een half uur fietsen naar een halte een stuk verderop en kijken of je dan met Flex wél een overstap krijgt voor de bus :sweat_smile:


Het zou natuurlijk niet uit mogen maken wat je in dat kleine halfuur doet. Soms doe ik een deel van de reis per bus en rij dan met iemand mee. Als ik binnen dat half uur de bus weer neem, maakt niet uit waarheen, is het altijd een overstap. Ook als ik bus (stad1) trein (e-ticket) bus(stad2) is het binnen het halfuur altijd een overstap. Als dat met flex anders is klopt er iets niet.

 

@Tamzin Zie bovenstaande reactie van Philned (van 3 jaar geleden!!!). Het mag natuurlijk helemaal niets uitmaken wat de reiziger in dat half uur doet.

Als ik overstap op R-net in de spits, krijg ik voltarief gefactureerd. De rest van de reis is gratis (dal-vrij abonnement).

Volgens mij geldt voor de hele reis hetzelfde tarief. Wat kan ik hier het best mee doen?

Reputatie 7
Badge +1

@Jwdeleeuw : zie dit topic en dan vooral de bijdrages van @Toefor Onijn . In Geldermalsen staat al jarenlang een paaltje verkeerd ingesteld. Qbuzz en NS weigeren tot op heden dit op te lossen.

 

 

Zojuist gebeld met NSFlex. Meneer zou tot aan het hoogste niveau zijn best doen om het op te lossen! Ben benieuwd ;-)

Badge +3

Dit ligt niet aan de paaltjes in Geldermalsen of Dordrecht, maar aan Qbuzz/R-net, die het niet wensen op te lossen. Zie de berichten in het topic van bijna 4 jaar geleden: 

Het gebeurt overigens alleen bij NS Flex, bij een abonnement op saldo is er niets aan de hand.

 

Reageer