beantwoord

Overstappen naar NS Flex zonder abonnement

• 8 september 2020
  • 16 reacties
  • 405 Bekeken

Reputatie 1
  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Hallo NS,

Op dit moment maak in nog gebruik van NS Flex met een Dal Voordeel abonnement. Ik wil dit graag wijzigen naar NS Flex zonder abonnement. Als ik dat aanklik dan staat er dat daar eenmalige administratiekosten van €10 bij zitten, klopt dat? Want bij een eerdere vraag op dit forum geven jullie als antwoord: 

Bij een nieuwe bestelling van NS Flex zonder abonnement voor € 0,00 per maand of NS Flex Weekend Voordeel voor € 2,00 per maand, betaal je eenmalig € 10,00 administratiekosten. Een overstap vanuit een al bestaand abonnement is kosteloos.

Waar zit de optie om kosteloos over te stappen vanuit mijn bestaande abonnement?

En: Als er toch kosten verbonden zijn aan deze overstap, zijn die dan echt eenmalig? Stel dat ik volgend jaar weer een Dal Voordeel abonnement neem, en deze na een aantal maanden weer wil wijzigen naar NS Flex zonder abonnement, betaal ik dan opnieuw die administratiekosten?

bij voorbaat dank,

Sander

icon

Beste antwoord door sandr 16 september 2020, 13:41

Even een update:

Net weer ingelogd en geprobeerd mijn abonnement te wijzigen naar NS Flex zonder abonnement. Dat gaat nu goed, er komt geen melding meer te staan over eenmalige administratiekosten.

Zoals eerdere comments dus al aangaven is de overstap dus kosteloos, wat mij betreft is de vraag opgelost.

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Mogelijk vraagt u een nieuw abonnement aan. Als u op Mijn NS overgaat van Dal Voordeel naar Flex Basis dan moet het in principe wel lukken zonder dat het een tientje kost.

Reputatie 7
Badge +3

Ook als je al Flex hebt staat dat erbij. Zelf heb ik sinds vorig jaar Flex, eerst zo'n 2 maanden Flex Dal Voordeel, daarna Flex zonder abonnement. Als ik nu zou willen overstappen naar Flex Weekend Voordeel via MijnNS dan wordt er inderdaad aangegeven dat er €10 eenmalige administratiekosten zijn (verder dan de eerste stap ben ik niet gegaan).

Ik weet niet meer of dat er ook stond toen ik vorig jaar van Flex Dal Voordeel naar zonder abonnement ging, ik weet alleen dat er toen geen €10 werd berekend. 

Reputatie 7
Badge +4

Dat zou ik inderdaad merkwaardig vinden, want dat betekent dat iedereen die naar Basis gaat een tientje moet betalen. Ik had dat niet toen ik overging naar Flex Basis vanaf Dalvrij. Het kan een politiek zijn om deze overgang naar Flex Basis onaantrekkelijk te maken, maar dat is niet in lijn met het beleid van NS tot nu toe. 

Gevalletje moderator.

Badge +3

Als je al Flex hebt is pauzeren (of Weekend Vrij nemen) kosteloos, dat staat erbij.

Zelfde voor een overstap van een klassiek abonnement (op saldo) naar Flex Basis of Weekend Voordeel.

Probleem is dat het wisselen van Flex tegenwoordig via de webshop gaat, waar die melding standaard staat.

Ga dus gerust je gang en zet het om naar Basis (zonder abonnement). Ik heb precies hetzelfde op 28 augustus gedaan, € 4,35 terug van mijn Dal Voordeel een paar dagen later. Geen verdere kosten.

Hoi Sandr en welkom op de NS Community! 

Goed dat je dit even bij ons aankaart, want wij krijgen dit signaal meer binnen de afgelopen paar dagen. Heb jij toevallig een screenshot voor mij van het scherm wat jij ziet met dit bedrag erin? Dan ga ik graag voor je uitzoeken wat er aan de hand is. Want er lijkt iets verkeerd te gaan. Helemaal omdat ik hier dus al meer signalen hoor! 

Badge +3

Dat scherm is https://www.ns.nl/nsflex/webshop waar je dus ook op uitkomt bij een abonnementswissel (Flex) vanuit Mijn NS.

De melding is de groene tekst, maar die kan je dus gewoon negeren als je al klant bent. Probeer maar!

Op zich gaat het prima, behalve dat minderjarigen die (om welke reden dan ook) al lang Flex hadden en zélf contracthouder zijn ineens tegen een leeftijdcheck aanlopen.

Voorheen kon je Flex gewoon met een paar muisklikken wijzigen zonder dat je door de bestelpagina (weliswaar met vooraf ingevulde gegevens als je inlogt) hoefde.

Vermoed dat @Sanne NS om 22:00 naar huis mocht, maar bij deze dus voor later.

Badge +3

Ik zie trouwens nu dat Chrome bij wijzigen vanuit Mijn NS (ingelogd dus) de melding eerst wél toont maar daarna verbergt door een of ander script op die pagina?

Maar goed, ziet er zo uit dus (zonder doorgelinkte of geverifiëerde inlog). Voor de rest schijnt de mobiele site wat ander gedrag te (ver)tonen dan op een tablet of desktop.

Reputatie 1

Hallo Sanne,

In aanvulling op de screenshots die Robert B hierboven plaatste is hier het scherm wat ik op https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten te zien krijg:

Het lijkt er dus op dat de site wel doorheeft dat mijn huidge abonnement al een NS Flex abonnement is, maar dat het niet meegenomen wordt bij het tonen van de administratiekosten.

Badge +3

Het is aangepast zo te zien. Ook als nieuwe klant (en niet ingelogd) zie ik de eenmalige administratiekosten nergens meer (aan de rechterkant van het scherm dus).

En nog iets belangrijks (neem aan dat het waar is!) als je wel ingelogd bent..

Reputatie 7
Badge +3

Maar als ik wel ingelogd ben en Flex Basis of Weekend Voordeel kies zie ik het nog wel zoals in bovenstaande screenprint van sandr. 

Badge +3

Maar als ik wel ingelogd ben en Flex Basis of Weekend Voordeel kies zie ik het nog wel zoals in bovenstaande screenprint van sandr. 

Krijg je dan ook (zoals ik) de keuze voor op welke kaart je het abonnement wilt? Wat er rechts staat bij mij verandert niet, ongeacht welke kaart ik selecteer. Van de 3e ben ik geen contracthouder overigens, dus staat mijn naam er ook niet bij. Die is gewoon gekoppeld aan Mijn NS toevallig.

Oeps.. dat mag dus niet (ben het wel maar met ander klantnummer), maar een andere kaart wisselen (zelfs van Basis naar Basis) zou me een nieuwe factuurdatum moeten opleveren als ik het zo lees.

Badge +3

Laat maar, de webshop is me kwijt (ingelogd en al, want mijn gegevens staan er), maar geen keuze meer voor welke kaart en inderdaad de melding er weer bij over administratiekosten!

Mooi, ik vul ff een kaartnummer in waarvan ik contracthouder ben en waar nu Flex (Basis) op staat…

Ja hoor… Je bent niet de persoon die betaalt voor dit contract. Neem contact op met de persoon die betaalt voor het contract om deze te wijzigen. (WS-0028) en die kaart heb ik pas 6 weken…

En wie ervoor gaat betalen wordt me niet gevraagd, ik neem aan (ingelogd) ikzelf als contracthouder toch? Heb even contact met mezelf opgenomen.. maar ik was in gesprek (kastje-muur).

Als ik de rode melding zo lees kan (deze?) persoon die betaalt dus gewijzigd worden, of bedoelen ze dat alleen die persoon (dit!) contract kan wijzigen?

Klopt dus niets van, ik ga cookies en zo wissen voordat ik de hele webshop sloop… :joy:

Laat je de website een beetje heel, Robert B? :rofl:

Reputatie 1

Even een update:

Net weer ingelogd en geprobeerd mijn abonnement te wijzigen naar NS Flex zonder abonnement. Dat gaat nu goed, er komt geen melding meer te staan over eenmalige administratiekosten.

Zoals eerdere comments dus al aangaven is de overstap dus kosteloos, wat mij betreft is de vraag opgelost.

Heel fijn dat de melding van de administratiekosten nu weg is en je zonder extra kosten je abonnement hebt kunnen wijzigen, sandr :smile:

Badge +3

Foutmeldingen zijn nooit leuk, en worden door programmeurs vaak nogal vrij vertaald soms (vaak vanuit het Engels).

Maar bij ‘contact (een persoon) to change this (een abonnement)’ kan je het dus hebben over een persoon (deze) of een product (dit), en dat staat er dus niet helemaal lekker in de rode zin in mijn vorige reactie.

Blij dat het gelukt is, volgens het boekje en dus zonder kosten.

Reageer