beantwoord

Overstappen NS Flex

• 15 januari 2020
  • 8 reacties
  • 156 Bekeken

Mijn NS Dal Voordeel loopt sinds 7 oktober. Maandelijks wordt er ook rond die tijd afgeschreven. Stel ik stap vandaag, de 15e, over naar Dal Vrij, begint dat abonnement dan te lopen vanaf vandaag (en vervalt, logischerwijs, mijn Dal Voordeel) of moet ik wachten tot de 7e voordat er overgestapt kan worden/het Dal Vrij abonnement in zal gaan?

Dank en groet.

icon

Beste antwoord door Robert B 15 januari 2020, 20:37

Welkom bij de NS Community!

Geen probleem, je kunt op elke dag overstappen naar een ander abonnement. Dit is per direct actief en hoef je verder niets voor te doen.

Waarschijnlijk krijg je een tussentijdse factuur voor het verschil tussen Dal Voordeel en Dal Vrij tot je volgende factuurdatum (7 februari) maar het kan ook zijn dat die kosten meegenomen worden op die volgende factuur.

Bekijk origineel

8 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Geen probleem, je kunt op elke dag overstappen naar een ander abonnement. Dit is per direct actief en hoef je verder niets voor te doen.

Waarschijnlijk krijg je een tussentijdse factuur voor het verschil tussen Dal Voordeel en Dal Vrij tot je volgende factuurdatum (7 februari) maar het kan ook zijn dat die kosten meegenomen worden op die volgende factuur.

Hallo Kedekengkedekedengoehoe, welkom op de NS Community. 

Wat Robert B zegt klopt helemaal :). Een wijziging gaat verder altijd per direct in bij NS Flex. 

Badge +3

En wat je in die ‘widget’ (kosten huidige periode) ziet op je Mijn NS startpagina/dashboard na een wisseling of rond je factuurdatum moet je met een korreltje zout nemen.

Dat kan per dag verschillen, maar je facturen zullen kloppen.

Reputatie 5

Was het niet zo dat hier enige tijd terug (zo rond dec.) melding van werd gemaakt dat wijzigingen vanaf heden pas de dag ERNA zouden ingaan? Dit vanwege al die zuinige bespaarders die ZO-avond na thuiskomst hun weekendvrij stopzetten en opeens dan toch die hele dag moesten betalen?

@bahnrider,

Dat bleek een foute interpretatie. 

Nu wordt er weer gekeken naar het moment van wijzigen. Valt je rit voor wijziging, dan krijg je de korting van het "oude" abonnement. Reis je na de wijziging, dan krijg je de korting van het "nieuwe" abonnement.

NS volgt dus terug zijn eigen voorwaarden.

Edit: @Kedekengkedekedengoehoe,

Op het moment van overstappen van een klassiek naar een Flex abonnement wijzigt de factuurdatum ook naar de datum van wijzigen.

Als je de volgende facturen dus liever niet midden in de maand krijgt, wijzig je het abonnement best op of rond de eerste van de maand. Of zo werkte het toch bij mij. 

Badge +3

Ja en NEE het is lastig.

Als je bijv. op een vrijdag na je laatste reis op die dag op vakantie gaat en naar Flex Basis pauzeert (voor een maandje of langer), dan krijg je voor die dag je reizen op factuur alsof je die dag nog een abonnement had.

Daar ging het eerder mis (reizen op die dag allemaal voltarief ineens, dus klantenservice bellen om dat te corrigeren).

Het andere topic is heel verwarrend (nee, een abonnementswissel gaat pas de *volgende* dag in!) kan twee kanten op werken.

Je wisselt in de ochtend naar abonnement X? Prima, meteen actief en goede reis! (zo moet het werken en werkte altijd al zo).

Je wisselt in de avond naar iets goedkopers? Ook goed, want je had eerder op die dag nog abonnement X (dat ging mis met reizen op die dag!).

Wat je dan moet betalen (qua abonnement) voor die dag is nog de vraag, maar elke wijziging in Flex is per direct zoals per design. Goede reis dus met whatever je ingesteld hebt in Mijn (Flex) NS.

Als je dus op een vrijdagmiddag na de lunch je Flex wisselt van Dal Voordeel naar Weekend Vrij dan kan je vanaf 18:30 daar gewoon vrij mee reizen uiteindelijk.

Reputatie 5

OK, dank beiden voor de uitleg-in concreto dus ´real time´ zoals tegenwoordig zelfs bankoverschrijvingen verlopen. Waarmee opnieuw blijkt dat zelfs hardnekkige volgers soms het spoor bijster raken in die wirwar van allemaal te onthouden zaken-nee, makkelijker kunnen we het blijkbaar niet maken, wel nog veranderlijker als je dagelijkse treinreis al is. Blijft dan nog het punt waar Robert mee komt: betaal je die vrijdag dan voor 2 ABOś, of alleen het dure of nog wat anders? (zal mezelf een zorg wezen, maar voor de hele preciezen).

En lukt de wijziging dus niet vanwege nog net te korte looptijd als je op dag 29 (of 30 bij 31 daagse maand) al probeert?

Vergelijk dat met Duitse Verbuende, die al soms zo enorm modern zijn dat ze je ABO op chip bijhouden (mogelijk dito voor de NMBS op de MoBiB): niets korter als maandkaarten die dan ook nog altijd op de 1e ingaan en wel gewijzigd kunnen, maar dan met minstens 7/10 dagen melding vooraf-al heel goedgunstig, want een BahnCard moet je al 6 weken voor afloop opzeggen.

Badge +3

Tussen elke wijziging moet minimaal een kalendermaand zitten.

Een wijziging op de 15e betekent dat je daarna pas weer kunt wijzigen op de 15e van de volgende maand.

Je dashboard in Mijn NS geeft dat vanzelf aan als je probeert te wijzigen. Mocht je gedurende de lopende maand (afkoelingsperiode noemen ze het geloof ik) toch een duurder abonnement nodig hebben dan is er natuurlijk de klantenservice.

Reageer