beantwoord

Overstappen NS weekend vrij naar NS Flex

Geachte mevrouw/meneer,

Per 1 juni moet ik een abonnement afsluiten bij de NS voor het reizen in het weekend. Voor mij zou NS Flex perfect uitkomen, echter is NS flex dus pas vanaf de zomer beschikbaar. Nu zou ik dan een NS Weekend Vrij abonnement willen afsluiten, alleen hier zit voor 1 jaar aan vast. Zelf ben ik regelmatig een half jaar in het buitenland en zijn jaarlijkse contracten voor mij erg onhandig.

Is het mogelijk om nu NS Weekend Vrij af te sluiten en dan vervoglens over te stappen naar NS Flex wanneer deze uitkomt?

Alvast hartelijk bedankt.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 29 mei 2018, 11:13

Welkom op onze community weekendreiziger! Wat leuk om te lezen dat je interesse hebt in NS Flex. In dit specifieke geval mag en kan je gewoon Weekend Vrij aanschaffen en die zullen we voor je opzeggen wanneer je wil overstappen naar NS Flex. Dit is dus een uitzondering op de regel en je hoeft je dus nergens zorgen over te maken.

Het antwoord op deze vraag is dus "ja".

Veel reisplezier gewenst!

Bekijk origineel

18 reacties

Welkom op onze community weekendreiziger! Wat leuk om te lezen dat je interesse hebt in NS Flex. In dit specifieke geval mag en kan je gewoon Weekend Vrij aanschaffen en die zullen we voor je opzeggen wanneer je wil overstappen naar NS Flex. Dit is dus een uitzondering op de regel en je hoeft je dus nergens zorgen over te maken.

Het antwoord op deze vraag is dus "ja".

Veel reisplezier gewenst!
Reputatie 1
Goedemiddag,

Ik zit in een enigszins vergelijkbare situatie. Ik heb momenteel een Dal Voordeel abonnement, maar ik zou graag over willen stappen naar Dal Vrij omdat ik daar veel geld mee bespaar. Het feit dat het een jaarabonnement is houdt me echter tegen, omdat ik niet weet of ik er over zeg driekwart jaar nog steeds genoeg gebruik van zal maken, soms reis ik veel voor werk en studie en soms (bijvoorbeeld als ik start met mijn scriptie) een stuk minder. Daarbij zou ik ook graag gebruik willen maken van de voordelen van NS Flex, zoals het wisselen naar 1e klas na het instappen.

Zou u me aanraden om nu gewoon het Dal Vrij abonnement aan te schaffen en kan ik dan bij de introductie van NS Flex overstappen of kan ik beter wachten totdat NS Flex er is?

Alvast bedankt voor uw hulp!
Hallo F1RPM, goed dat je situatie hier ook even toelicht.

In principe geldt ook voor jou dat wanneer je besluit gebruik te willen maken van NS Flex we je abonnement gewoon op zullen zeggen, zodat je deze overstap kunt maken. Dat is dus geen probleem.

Wat betreft de duur van het contract. Als je besluit om inderdaad de overstap te maken naar het Dal Vrij abonnement kun je deze pas na een jaar weer omzetten naar een goedkoper abonnement. Het is hierin dus van belang dat je voor jezelf even een rekensom maakt of de aanschaf van dit abonnement uit kan, ook in de periode als je minder reist.

Mocht je verder nog vragen hebben, stel ze gerust!
Reputatie 1
Hallo Miriam,

Dank je wel voor je reactie! Fijn dat het overstappen naar NS Flex in ieder geval kan.

Dat laatste begrijp ik echter niet helemaal. Een NS Flex abonnement is toch maandelijks aanpasbaar en opzegbaar? Geldt dat dan niet wanneer ik met mijn Dal Vrij abonnement de overstap maak naar NS Flex?
Badge +3
Als je Dal Voordeel nog geen jaar oud is kan het niet beëindigd worden (wat blijkbaar nodig is voor de overstap naar Flex). Dus kan je pas overstappen na het eerste jaar?

Voor mensen die in de komende maanden een nieuw jaarabonnement aanschaffen geldt de uitzondering dat ze -zodra Flex in de zomer beschikbaar komt- wél kunnen overstappen. Hiermee creëer je wel een situatie waar een (nieuw) jaarabonnement ineens (door de overstap naar Flex) maandelijks opzegbaar wordt.

Zo begrijp ik het tenminste.. of is het eerste voor niemand van toepassing (en is er dus geen uitzondering zoals in het gemarkeerde antwoord)? 🙂

Maar hoe gaat dat dan met de jaar/maandvarianten van Traject/Altijd Vrij? Die tarieven schelen namelijk nogal (€ 333,- vs. € 410,- per maand)! Dat zou dus betekenen dat je met NS Flex altijd € 410,- per maand gaat betalen (het is immers maandelijks opzegbaar of te wijzigen) 🤔

Edit: Ik zie hier dat Altijd Vrij met Flex (2e klas) € 334,- per maand zal gaan kosten. Dat is handig voor een maandje!
Als je kiest voor de overstap naar NS Flex dan is het opzeggen inderdaad geen probleem en kun je je abonnement maandelijks opzeggen en aanpassen.
Reputatie 1
Oke dus voor de duidelijkheid: Ik kan nu overstappen van Dal Voordeel naar Dal Vrij en zodra NS Flex beschikbaar is, overstappen naar NS Flex Dal Vrij, waarmee mijn abonnement dan vervolgens maandelijks aanpasbaar en opzegbaar is?
Yes, dat klopt helemaal 🙂
Reputatie 1
Helemaal top, dank je wel voor je hulp!
Graag gedaan F1RPM. Prettige avond!
Reputatie 7
Badge +2
Misschien is het deze ook goed om te weten hoelang F1RPM zijn/haar Dal Voordeel abonnememt nu al heeft.

Na een minimaal een jaar is een jaarabonnement maandelijks op te zeggen. Wanneer je een bestaand abonnement wijzigt naar een ander abonnement geldt de oorspronkelijke ingangsdatum. Dus wanneer je al minstens een jaar een Dal Voordeel abonnement hebt en deze wijzigt naar een Dal Vrij, is dit Dal Vrij daarna toch gewoon maandelijks opzegbaar?
Daarnaast meen ik ook een keer gelezen te hebben dat je altijd, dus ook in het eerste jaar, kunt upgraden naar een duurder abonnement. En ook dan geldt volgens mij de oorspronkelijke ingangsdatum. Dus heb je nu om maar wat te zeggen 9 maanden een Dal Voordeel abonnement en wijzig je die naar het duurdere Dal Vrij, dan kun je na 3 maanden maandelijks opzeggen omdat je dan je eerste abonnementsjaar hebt volgemaakt.
Dit nog los van NS Flex.

Of heb ik het verkeerd begrepen?
Dat klopt inderdaad Momo
Reputatie 1
Goed om te weten @Momo, ik ging er vanuit dat dan opnieuw een periode van een jaar in zou gaan. Je zat verrassend goed met die 9 maanden, ik heb het Dal Voordeel abonnement sinds vorig jaar september.
Badge +3
F1RPM schreef:

Goed om te weten @Momo, ik ging er vanuit dat dan opnieuw een periode van een jaar in zou gaan. Je zat verrassend goed met die 9 maanden, ik heb het Dal Voordeel abonnement sinds vorig jaar september.

Dank Momo zo las ik het ook!

Voor vanaf NU nieuwe abonnementen is er dus een uitzondering (zo lees ik het in het gemarkeerde antwoord) dat die wel meteen beëindigd kunnen worden en naar Flex omgezet 'in de zomer 2018' en anders wachten tot na het 1e jaar voordat Flex een optie is (en je dus je jaarabonnement per maand kunt opzeggen).

Het zal wel (net als het Sloterdijk probleem) om 'gemiddeld' een euro gaan voor de gemiddele reiziger (ander onderwerp) en het aantal getroffen mensen zal dus wel weer minimaal zijn volgens NS.. en cijfers weten of geven we niet.

Dus bel de klantenservice of meld het even hier en we beëindigen gewoon je relatief nieuwe jaarabonnement als je naar Flex wilt!
Een jaarabonnement beëindigen binnen 10½ maanden (6 weken voor het verlopen) was systeemtechnisch totaal onmogelijk, en nu kan het ineens wél?

Maar goed om te lezen dat je voortaan met Flex voor € 333+1 een maand Vrij kan kopen i.p.v. € 410.-
En dat geldt dan ook voor Traject Vrij natuurlijk.. als je het een maandje of twee wilt gewoon het jaartarief!
Ik heb momenteel een NS Weekend Vrij Abonnement.

Komt er ook een NS Flex Week Vrij abonnement (vergelijkbaar met een Weekend Vrij)
maar dan alleen geldig voor doordeweekse dagen (als tijdelijke aanvulling op Weekend Vrij)?
Badge +3
Overigens, als je een Dal Voordeel (bijv. ingangsdatum 1-1-2018) omzet naar een duurder abonnement (Dal Vrij) in het eerste jaar mag dat gewoon.

Je zit dan nog wel 'vast' aan de einddatum van je Dal Voordeel denk ik, maar door het 'upgraden' verandert die ingangsdatum niet! Dat weet ik 100% zeker. Het Dal Vrij sluit gewoon aan op je Dal Voordeel en kan je nog steeds per 1-1-2019 gewoon opzeggen als je wilt.

Hoe dat met Flex gaat werken? Ik denk in het voordeel van de reiziger.. De voorwaarden zijn gunstig als ik ze goed lees.

Maar geld terug voor 'ongebruikte maanden' van een Dal Voordeel abonnement zal lastig worden. Bij overstap naar NS Flex krijg je die overigens wél (€ 4,17 per maand uit mijn hoofd)..
Robert B schreef:

Maar geld terug voor 'ongebruikte maanden' van een Dal Voordeel abonnement zal lastig worden. Bij overstap naar NS Flex krijg je die overigens wél (€ 4,17 per maand uit mijn hoofd)..

Krijg je ook €4,16 per maand terug als je van Dal Voordeel overstapt naar NS Flex,
wanneer je hebt meegedaan aan de actie 1 jaar Dal Voordeel voor €29?
Er zal geen NS Week Vrij abonnement komen, Michiel. Tevens is de restitutie van een Dal Voordeel bij een overstap afhankelijk van welke prijs je voor het abonnement hebt betaald. Kortom, als je € 29 hebt betaald krijg je natuurlijk geen € 4,17 per maand terug voor de ongebruikte maanden.

Reageer