beantwoord

Precieze geldigheid bij wijzigen Flexabonnement

Reputatie 3
Komende zomer verwacht ik maar weinig met de trein binnen Nederland te reizen en daarom wil ik mijn NS Flex DalVrij dan graag tijdelijk omzetten in (waarschijnlijk) NS Flex Basis. Het is mij bekend dat er steeds minstens een maand tussen twee wijzigingen moet zitten, het is mij ook duidelijk dat je steeds vooraf per maand betaalt en dat wijzigingen achteraf gecorrigeerd worden en ik begrijp ook dat abonnementskosten naar rato gecorrigeerd worden afhankelijk van het aantal dagen in de betreffende maand waarop het abonnement gebruikt werd/wordt. (Dus in het geval dat ik 15 dagen mijn Flex DalVrij gebruik in een maand van 31 dagen en dan omschakel naar Flex Basis krijg ik 16/31 abonnementsgeld terug aan het einde van de maand. Toch?)

Nu kun je Flexabonnementen alleen "per direct" wijzigen, maar er wordt gecorrigeerd per dag. Daarom is mijn vraag welke reizen nog wel en welke reizen niet meer onder het abonnement vallen en voor welke dagen je nog betaalt. Mijn excuses als dit al uitgebreid besproken is, maar ik kon geen compleet overzicht terugvinden. Ik heb een aantal hypothetische situaties:

(A) Ik heb Flex DalVrij. Op, zeg, 10 juli maak ik 's ochtends een reis tussen 10u en 11u. Om 11u10 zet ik mijn abonnement om in Flex Basis.
  • Mijn vermoeden: ik betaal t/m 10 juli voor mijn DalVrij en mijn reis valt daar nog onder en is dus gratis. Klopt dit?
(B) Door een onvoorziene situatie blijk ik later die dag tóch nog een reis te moeten maken. Tussen 18u en 19u en tussen 20u en 21u maak ik twee reizen (heen en terug).
  • Vraag: betaal ik voor die twee reizen vol tarief? Mijn abonnement heb ik 's ochtends immers opgezegd. Dat zou echter wel onrechtvaardig aanvoelen als mijn eerdere vermoeden juist is en ik mijn abonnementsgeld t/m 10 juli betaal.
(C) Als het antwoord op (B) inderdaad "vol tarief" is, dan is het dus gunstig om zo laat mogelijk op een dag je abonnement om te zetten, voor de zekerheid. Op welk tijdstip ligt deze grens? Op 23.59 uur? Op 03.59 uur?

(D) Dezelfde hypothetische situaties als (A) en (B), maar dan met een reis op 10 juli tussen 22u en 23u, omzetten naar Flex Basis om 23u10 en onvoorziene reizen met het nachtnet de nacht daarop tussen 0u30 en 1u30 en 2u30 en 3u30.
  • Ik vermoed dat dit geen verschil maakt in het antwoord, hoewel het tricky zou kunnen worden als de administratieve grens voor Flex rond middernacht ligt, terwijl je in principe tot 4 uur 's nachts kunt reizen met een kaartje voor de dag ervoor.
(E) Ik verwacht niet dat iemand hier zomaar een antwoord op weet, en ik zou het ook niet doen, maar ik ben wel benieuwd wat er zou gebeuren als je tijdens je treinreis het abonnement omzet, terwijl je ingecheckt bent met DalVrij maar dus nog niet uitgecheckt.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 25 juni 2019, 11:36

Goedemorgen umbusko. Het is inderdaad geen eenvoudige vraag, voornamelijk omdat het afhankelijk is van het type wijziging. In principe zijn er twee situaties die kunnen voorkomen die andere gevolgen hebben: een wijziging met een upgrade (wijziging naar een duurder abonnement met hogere dekking) of een wijziging met een downgrade (wijziging naar een goedkoper abonnement met een lagere dekking).

In jouw geval zou je een downgrade uitvoeren, van een NS Flex Dal Vrij naar een NS Flex zonder abonnement, waarbij de volgende situatie geldt:
De dag waarop je de wijziging uitvoert, in jouw hypothetische geval 10 juli, zal volledig worden gefactureerd volgens het abonnement met meer dekking, het 'oude' abonnement. In jouw geval zal 10 juli dus worden gefactureerd volgens de prijs van een Dal Vrij.
Hierdoor heb je ook de hele dag waarop je de wijziging uitvoert nog de dekking van dit duurdere abonnement. Alle reizen gemaakt op 10 juli zullen daardoor gefactureerd worden volgens de geldigheid van een Dal Vrij abonnement.

Hopelijk beantwoord dit je vraag!
Bekijk origineel

20 reacties

Goedemorgen umbusko. Het is inderdaad geen eenvoudige vraag, voornamelijk omdat het afhankelijk is van het type wijziging. In principe zijn er twee situaties die kunnen voorkomen die andere gevolgen hebben: een wijziging met een upgrade (wijziging naar een duurder abonnement met hogere dekking) of een wijziging met een downgrade (wijziging naar een goedkoper abonnement met een lagere dekking).

In jouw geval zou je een downgrade uitvoeren, van een NS Flex Dal Vrij naar een NS Flex zonder abonnement, waarbij de volgende situatie geldt:
De dag waarop je de wijziging uitvoert, in jouw hypothetische geval 10 juli, zal volledig worden gefactureerd volgens het abonnement met meer dekking, het 'oude' abonnement. In jouw geval zal 10 juli dus worden gefactureerd volgens de prijs van een Dal Vrij.
Hierdoor heb je ook de hele dag waarop je de wijziging uitvoert nog de dekking van dit duurdere abonnement. Alle reizen gemaakt op 10 juli zullen daardoor gefactureerd worden volgens de geldigheid van een Dal Vrij abonnement.

Hopelijk beantwoord dit je vraag!
Reputatie 5
Badge
Maarre: op dit forum staan diverse vragen dat bvb als mensen hun weekendvrij al midden op de ZO downgraden, dat al vanaf dat tijdstip (in uren, niet in dagen!) de alsnog gemaakte ritten toch worden gefactureerd-wat het hierbovenstaande weerspreekt.
Ik moet eerlijk bekennen dat deze exacte situatie ook vrij lang onduidelijk is geweest bij ons over hoe het zou moeten werken, vandaar dat vorige antwoorden mogelijk verschillen. Ik meen te herinneren dat ik zelf ook altijd heb aangegeven niet 100% zeker te zijn over hoe de exacte situate zou moeten uitspelen.

Bovenstaande is in ieder geval het laatste wat ik heb meegekregen hierover. Mocht de situatie in de praktijk toch anders verlopen, dan zou ik aanraden om contact op te nemen met onze Klantenservice om eventuele gemiste korting of teveel in rekening gebrachte kosten gecompenseerd te krijgen.
Reputatie 3
Bedankt! Dus als ik het goed begrijp, zou het als volgt moeten werken:
  • Bij een downgrade geldt (en betaal je) het abonnement met hogere dekking tot en met de dag van de wijziging, het abonnement met lagere dekking vanaf de dag daarna.
  • Bij een upgrade geldt (en betaal je) het abonnement met lagere dekking tot en met de dag vóór de wijziging, het abonnement met hogere dekking vanaf de dag van de wijziging.
  • Alle reizen op de dag van de wijziging, ongeacht up- of downgrade en ongeacht het precieze tijdstip van de wijziging, worden gedekt door het abonnement met hogere dekking.
Kun je bevestigen of ik het zo goed verwoord?

En zou je nog toe kunnen lichten waar voor het omzetten van het abonnement de nachtgrens ligt?
  • Bij een upgrade geldt (en betaal je) het abonnement met lagere dekking tot en met de dag vóór de wijziging, het abonnement met hogere dekking vanaf de dag van de wijziging.
  • Alle reizen op de dag van de wijziging, ongeacht up- of downgrade en ongeacht het precieze tijdstip van de wijziging, worden gedekt door het abonnement met hogere dekking.

Bij een upgrade werkt het net iets anders, daarbij wordt het abonnement met hogere dekking pas gebruikt voor de reizen ná de wijziging. Wel wordt de abonnementsprijs van het abonnement met hogere dekking gehanteerd voor de dag van de wijziging. Op het moment dat je een upgrade uitvoert, is het dus verstandig om de wijziging uit te voeren vóórdat je op die dag rijzen gaat maken.

En zou je nog toe kunnen lichten waar voor het omzetten van het abonnement de nachtgrens ligt?
Ik weet niet zeker of je dit zo bedoelt, maar de grens volgt een combinatie van hoe we onze dienstregeling hanteren en de kalenderdag van 24 uur. Onze dienstregeling loopt van 04:00 's nachts tot 04:00 's nachts de volgende dag. De dienstregeling van 10 juli bijvoorbeeld loopt dus van 04:00 op 10 juli tot 04:00 op 11 juli. Je abonnement is echter geldig vanaf 00:00 op 10 juli, maar is vervolgens geldig tot 04:00 op 11 juli. Voor de geldigheid van je vervoerbewijs is er dus een overlap van 4 uur.

Of bedoelde je iets anders?
Reputatie 3
Dus:
  • Een upgrade gaat op het precieze tijdstip van omzetten in; het hogere abonnement wordt echter betaald voor de hele kalenderdag die bij dat tijdstip hoort.
  • Als ik op bijvoorbeeld 10 juli een downgrade uitvoer, blijft het abonnement met hogere dekking geldig tot 11 juli 04:00 uur, daarna begint het abonnement met lagere dekking.
  • Als ik echter op 11 juli om 00:10 uur een downgrade uitvoer, blijft het abonnement met hogere dekking geldig tot 12 juli 04:00 uur en betaal ik dat abonnement t/m 11 juli.
Kortom:
  • Een upgrade voer je het beste altijd direct voor je eerste reis op een kalenderdag uit.
  • Een downgrade voer je in principe het beste na je laatste reis op een kalenderdag uit.
  • Als de laatste reis die je met je abonnement met hogere dekking wilt maken tussen 00:00 uur en 04:00 uur eindigt, is het verstandig om de downgrade toch al vóór middernacht en dus vóór je reis uit te voeren, omdat je dan een dag abonnementsgeld uitspaart (en een dag eerder weer kunt wijzigen).
Klopt het zo? 🙂
  • Een downgrade voer je in principe het beste na je laatste reis op een kalenderdag uit.

Voor een downgrade maakt het niet uit op welk moment je de wijziging uitvoert, gezien de hele dag waarop de wijziging is uitgevoerd zal worden behandeld volgens het 'oude' abonnement. Ik zou dus adviseren om bij elke wijziging aan te houden om het vóór de eerste reis van die dag uit te voeren.

• Als de laatste reis die je met je abonnement met hogere dekking wilt maken tussen 00:00 uur en 04:00 uur eindigt, is het verstandig om de downgrade toch al vóór middernacht en dus vóór je reis uit te voeren, omdat je dan een dag abonnementsgeld uitspaart (en een dag eerder weer kunt wijzigen).

Deze reis valt nog onder de dienstregeling van de dag daarvoor, dus dat zou dan inderdaad verstandig zijn.

Verder is het inderdaad juist, voor zover ik een NS Flex wijziging precies begrijp in ieder geval.
Reputatie 3
Fijn! Bedankt voor de snelle antwoorden!
Reputatie 7
Badge +2

Voor een downgrade maakt het niet uit op welk moment je de wijziging uitvoert, gezien de hele dag waarop de wijziging is uitgevoerd zal worden behandeld volgens het 'oude' abonnement. Ik zou dus adviseren om bij elke wijziging aan te houden om het vóór de eerste reis van die dag uit te voeren.

@Stijn NS Misschien lees ik verkeerd/begrijp ik je verkeerd (dan hoor ik het graag) maar volgens mij klopt het niet wat je zegt over een downgrade.

Ik heb laatst op zaterdag besloten mijn NS Flex Dal Vrij om te zetten in Dal Voordeel. Ik had op zaterdag al met de trein gereisd, maar ik had o.a. hier begrepen dat een wijziging per direct in zou gaan en voor de reizen die al gemaakt zouden zijn het oude abonnement nog geldig zou zijn.

Bij mij zijn de reizen, die ik had gemaakt voor de downgrade van Dal Vrij naar Dal Voordeel, WEL in rekening gebracht. Ik heb hier verder niet over geklaagd omdat het volgens mij maar om een euro of 15 ging. Maar als ik dat had geweten, dan had ik natuurlijk wel tot zondag gewacht met wijzigen.
Badge +3
Deze reis valt nog onder de dienstregeling van de dag daarvoor, dus dat zou dan inderdaad verstandig zijn.

Verder is het inderdaad juist, voor zover ik een NS Flex wijziging precies begrijp in ieder geval.

Voor zover ik een NS Flex wijziging begrijp... Bingo @Stijn NS want ik vraag me dat ook al lang af, en nooit een antwoord op gekregen.

Dus ik zou er toch mee oppassen want als je incheckt ná de wijziging (op een gegeven moment) dan reis je volgens mij op je nieuwe tarief/abonnement, toch?

Graag uitzoeken dus! Bij het wijzigen tijdens een reis telt natuurlijk de incheck voor die reis... (neem ik ook zomaar aan).

Behalve voor een klassewijziging natuurlijk, want dat mag tot 15 minuten na een incheck. En werkt dat ook na een overstap door poortjes?

Dus "toch wel druk die 2e klas vanaf Sloterdijk, dus ik wissel nog even naar 1e voor de rest van mijn traject"? Heb net 'ingecheckt' dus 15 minuten toch?
Reputatie 7
Badge +2

Stijn. Misschien lees ik verkeerd/begrijp ik je verkeerd (dan hoor ik het graag) maar volgens mij klopt het niet wat je zegt over een downgrade.

Ik heb laatst op zaterdag besloten mijn NS Flex Dal Vrij om te zetten in Dal Voordeel. Ik had op zaterdag al met de trein gereisd, maar ik had o.a. hier begrepen dat een wijziging per direct in zou gaan en voor de reizen die al gemaakt zouden zijn het oude abonnement nog geldig zou zijn.

Bij mij zijn de reizen, die ik had gemaakt voor de downgrade van Dal Vrij naar Dal Voordeel, WEL in rekening gebracht. Ik heb hier verder niet over geklaagd omdat het volgens mij maar om een euro of 15 ging. Maar als ik dat had geweten, dan had ik natuurlijk wel tot zondag gewacht met wijzigen.
Badge +3
Oei, da's goed om te weten!

PROBLEEM: Als je Flex halverwege de dag wijzigt zet het systeem alle reizen van die dag (óók die voor de wijziging) op het nieuwe tarief!

GEVOLG: Dan zullen er rond deze tijd de nodige gevallen komen waarbij mensen die op vakantie gaan na hun laatste reis op vrijdag hun abonnement gaan pauzeren... want op zaterdag (inpakken en gaan) vergeet ik dat anders toch.

Kassa! 😥
Reputatie 7
Badge +3
Dat had ik al eerder begrepen. En dit was ook de reden dat ik mijn Traject Vrij pas per zaterdag de 15 heb gewijzigd naar Flex en niet al op vrijdagavond na mijn laatste reis waarbij ik mijn Traject Vrij nodig had. Die wijziging moest ik nog wel eerst op de automaat ophalen en mogelijk dat het bij wijzigen van een klassiek abonnement naar Flex niet zo is dat alle reizen van die dag al volgens het nieuwe Flex abonement berekend worden, maar dat risico wilde ik niet lopen.
Badge +3
Verstandig, alhoewel ik denk dat ze daar wel 'coulant' in zouden zijn met een Traject Vrij. Krijg je die ene dag gewoon alsnog vergoed.
Reputatie 7
Badge +2
Oei, da's goed om te weten!

PROBLEEM: Als je Flex halverwege de dag wijzigt zet het systeem alle reizen van die dag (óók die voor de wijziging) op het nieuwe tarief!

Ja. Een wijziging is dus blijkbaar niet alleen direct, maar ook nog met terugwerkende kracht tot het begin van de dag!

Dat zou natuurlijk best (correct) gecommuniceerd mogen worden, zodat je de wijziging op het juiste moment door kunt voeren.
Reputatie 7
Badge +3
Verstandig, alhoewel ik denk dat ze daar wel 'coulant' in zouden zijn met een Traject Vrij. Krijg je die ene dag gewoon alsnog vergoed.
Ik speel liever op veilig. Zoals ik het nu deed kreeg ik toch nog van 10 dagen restitutie Traject Vrij. Anders 11 dagen maar misschien wel de dag van wijzigen retourtje op vol tarief moeten reizen (want in de spits). Volgende week vrijdag maar eens voor het eerst mijn Flex Dalvoordeel gebruiken.
Badge +3
Ik speel liever op veilig. Zoals ik het nu deed kreeg ik toch nog van 10 dagen restitutie Traject Vrij. Anders 11 dagen maar misschien wel de dag van wijzigen retourtje op vol tarief moeten reizen (want in de spits).
Dat dus ja.

Volgende week vrijdag maar eens voor het eerst mijn Flex Dalvoordeel gebruiken.

En dat komt goed want anders zien/horen/lezen we het hier wel. Keep us posted (flauw, Post-It...) 😆
Reputatie 3
Ik ben nu toch wel benieuwd hoe het officieel hoort te werken. Als je op vrijdag nog reist en pas op zaterdag je abonnement wijzigt, betaal je dan het oude of het nieuwe abonnement voor de zaterdag? "Een dag extra nemen voor de zekerheid" is misschien wel verstandig, maar het kan je onnodig geld kosten en je kunt natuurlijk pas een dag later je abonnement weer wijzigen (een maand later) t.o.v. wanneer je op vrijdag je abonnement al wijzigt. Die ene dag kan net het verschil maken.

Kortom: het zou fijn zijn wanneer hier een antwoord komt waarvan ook bevestigd wordt dat het klopt. (Iets sterker dus dan "voor zover ik een NS Flex wijziging precies begrijp in ieder geval".) Dan weten we allemaal hoe het zit en is het ook duidelijk wanneer er iets misgaat waar je recht op hebt.
@Stijn NS , zou je dit nog een keer na kunnen zoeken?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nu zelf ook niet meer weet. Ik heb van verschillende bronnen verschillende verhalen en scenario's ten ore gekregen. Naar aanleiding van een ander topic (ook door mijn bericht hier) heeft Denice al contact gezocht met NS Flex om het nu eens goed duidelijk te krijgen. Zodra wij het volledig duidelijk hebben zullen we dat uiteraard communiceren.
Reputatie 7
Badge +4
Lijkt me een goed plan.

Reageer