beantwoord

Prijsverschil reishistorie - NS website

  • 20 juni 2018
  • 6 reacties
  • 189 Bekeken

Misschien een al eerder gestelde vraag, maar zojuist keek ik in mijn reishistorie van mijn NS-Flex dal voordeel abonnement en tot mijn verbazing zie ik een prijsverschil tussen de reishistorie en de prijs die de NS reisplanner weergeeft.

Voorbeelden:
Traject Almere Centrum - Duivendrecht in de daluren.
Reishistorie prijs: 3,12
NS reisplanner prijs: 3.10

Traject: Diemen Zuid - Almere Poort in de daluren.
Reishistorie prijs: 2.64
NS reisplanner prijs: 2.60

Weet iemand waar dit verschil vandaan komt?
icon

Beste antwoord door Thom 20 juni 2018, 08:27

Het is een afrondingskwestie. De afronding vindt plaats naar een dubbeltje van vroeger.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het is een afrondingskwestie. De afronding vindt plaats naar een dubbeltje van vroeger.
@Thom : Dat is een snel en duidelijk antwoord 😉

Misschien een tip voor de NS om een uniforme aanpak te kiezen, of alles afronden of niets afronden.
Het is een afrondingskwestie. De afronding vindt plaats naar een dubbeltje van vroeger.
Niet naar de 10 cent van nu?

@theroy,
Winkels ronden cash vaak af op 5 cent, ongeveer de waarde van een dubbeltje van vroeger, en digitaal niet. Enkele bedrijven ronden wat ruimer af. In dit geval 10 cent. Ofwel ongeveer 4 stuivers in het tijdperk van de gulden. De belastingdienst rond volgens mij af op hele euro's. Ook als je digitaal betaald.
Zelf ben ik niet tegen afronden van bedragen maar zeker in deze digitale tijd is het toch geen probleem om in zowel het reisplanner overzicht als in de facturatie dezelfde bedragen te gebruiken?
Reputatie 6
Badge +2
201806 20 10:54 afrondingbijflex

Dat is opmerkelijk. De reishistorie geeft in deze voorbeelden inderdaad precies 60% van het volle tarief.

Nu is nog de vraag welk bedrag op de factuur komt.

Om verwarring te voorkomen en omdat het toch een paar euro per maand kan schelen hoort de NS dit wel in de voorwaarden op te nemen (of te corrigeren als het een vergissing is). Het is nu ook in strijd met https://www.ns.nl/binaries/_ht_1527248948525/content/assets/ns-nl/tarieven/prijzen-2018.pdf.
Reputatie 6
Badge +2
201806 20 10:54 afrondingbijflex

Dat is opmerkelijk. De reishistorie geeft in deze voorbeelden inderdaad precies 60% van het volle tarief.

Nu is nog de vraag welk bedrag op de factuur komt.

Om verwarring te voorkomen en omdat het toch een paar euro per maand kan schelen hoort de NS dit wel in de voorwaarden op te nemen (of te corrigeren als het een vergissing is). Het is nu ook in strijd met https://www.ns.nl/binaries/_ht_1527248948525/content/assets/ns-nl/tarieven/prijzen-2018.pdf.

201810 9 21:24
De link is inmiddels https://www.ns.nl/binaries/_ht_1535553198480/content/assets/ns-nl/tarieven/prijzen-2018.pdf. Deze pdf vermeldt: ''Voor NS Flex gelden voor voltarief 2e klas dezelfde ritprijzen als in de tabel op de voorgaande pagina's. Ritprijzen met korting (20% of 40% korting) worden bepaald door het kortingspercentage op de 2e klas voltarief prijs in mindering te brengen. De ritprijs blijft onafgerond.''

Reageer