beantwoord

QBUZZ ritplrijzen niet in te zien bij NS-flex; alleen zichtbaar op de factuur na 4 weken?

• 1 oktober 2020
  • 13 reacties
  • 360 Bekeken

Wat een gedoe zeg, ritprijzen van QBUZZ zijn niet in te zien op mijnNS met een NS-flex abo, maar zijn alleen zichtbaar op de maandelijkse factuur.

Zelfs in het menu ‘ deur-tot-deur” niet want dat is alleen voor de OV-fiets aldus de helpdeskmedewerker.

WAAROM noemt de NS dit menu dan gewoon niet OV-FIETS ipv deur-tot-deur want dat is t dus niet.

Dit had de NS mij niet verteld bij afsluiten van een NS-flex Abo, wat een gedoe.

Gevolg: na een maand pas declaratie kunnen indienen, welkom in 2020, the digital age. pfff.

Ps. in mijnovchipkaart zijn de ritten wel zichtbaar… maar zonder ritprijs dus dat helpt ook niet.

toch maar weer terug naar de good-old-ov-chipkaart ipv NS-OV-chipkaart.

icon

Beste antwoord door Mark NS 1 oktober 2020, 10:25

Hoi NS-flex_wat_een_gedoe, welkom op de NS Community. 

De reishistorie van bus, tram en metro moet met NS Flex ook zichtbaar zijn in het overzicht Reishistorie & transacties trein. Er is op dit moment geen apart menu voor reishistorie bus, tram en metro. Reishistorie deur-tot-deur laat inderdaad enkel onze eigen deur-tot-deur diensten zien, namelijk OV-fiets verhuur en Stallen op Rekening. Er zit wel een kleine vertraging in het vaststellen van de ritprijzen voor bus, tram en metro, maar deze moeten eerder zichtbaar zijn dan op de eerst volgende factuur. 

Bekijk origineel

13 reacties

Hoi NS-flex_wat_een_gedoe, welkom op de NS Community. 

De reishistorie van bus, tram en metro moet met NS Flex ook zichtbaar zijn in het overzicht Reishistorie & transacties trein. Er is op dit moment geen apart menu voor reishistorie bus, tram en metro. Reishistorie deur-tot-deur laat inderdaad enkel onze eigen deur-tot-deur diensten zien, namelijk OV-fiets verhuur en Stallen op Rekening. Er zit wel een kleine vertraging in het vaststellen van de ritprijzen voor bus, tram en metro, maar deze moeten eerder zichtbaar zijn dan op de eerst volgende factuur. 

Dat klinkt veelbelovend maar is in tegenspraak met wat NS helpdesk mij heeft medegedeeld. Na meer dan een week is in mijn NS nog steeds niks te zien, wel in mijnovchip maar daar wordt geen ritprijs vermeld. 
Dus ondanks uw melding dat het wel zichtbaar zou moeten zijn, is dat helaas in (mijn) praktijk niet het geval en in tegenspraak met de NS klantenservice…. maar dat vind ik wel heel spijtig uiteraard. Misschien ligt t aan interpretatieverschil in ‘kleine vertraging’ in mijn geval is er al meer dan een week voorbij maar misschien dat een week nog valt onder uw definitie van ‘kleine vertraging’ in dat geval is er nog hoop en rest mij niks anders dan geduldig af te wachten…. hopelijk niet langer dan dat de factuur komt over 17 dagen...

Dat klinkt veelbelovend maar is in tegenspraak met wat NS helpdesk mij heeft medegedeeld. Na meer dan een week is in mijn NS nog steeds niks te zien, wel in mijnovchip maar daar wordt geen ritprijs vermeld. 
Dus ondanks uw melding dat het wel zichtbaar zou moeten zijn, is dat helaas in (mijn) praktijk niet het geval en in tegenspraak met de NS klantenservice…. maar dat vind ik wel heel spijtig uiteraard. Misschien ligt t aan interpretatieverschil in ‘kleine vertraging’ in mijn geval is er al meer dan een week voorbij maar misschien dat een week nog valt onder uw definitie van ‘kleine vertraging’ in dat geval is er nog hoop en rest mij niks anders dan geduldig af te wachten…. hopelijk niet langer dan dat de factuur komt over 17 dagen...

Er spelen meer problemen met Qbuzz zie ook elders op dit forum. Het zou mij niets verbazen als het daar mee te maken heeft.

Reputatie 5
Badge

Hangt ervan af welke Q-B en welke soort OV; dat ene treinlijntje (Dordt-G¨malsen) of de bussen in/rond Utrecht dan wel in Groningen+Drenthe.

Aangezien de meeste mensen op dit forum zelfs amper schijnen te weten hoe/wat bussen werken en zijn, en de meeste meldingen kwamen over dat ene treinlijntje, veronderstel ik dat het wel daar over zal gaan.

En herhaal ik mijn al eerder gedane opmerking: dat dat hele registreer-en prijsberekensysteem naar een neutrale instantie moet, die van wanten weet en niet slinks allerlei voordeeltjes zich toeëigent. Of dat niet dat wiel weer 6x opnieuw moet worden uitgevonden door elk bedrijf apart onder het mom van concurrentievervalsing.

Hangt ervan af welke Q-B en welke soort OV; dat ene treinlijntje (Dordt-G¨malsen) of de bussen in/rond Utrecht dan wel in Groningen+Drenthe.

Aangezien de meeste mensen op dit forum zelfs amper schijnen te weten hoe/wat bussen werken en zijn, en de meeste meldingen kwamen over dat ene treinlijntje, veronderstel ik dat het wel daar over zal gaan.

En herhaal ik mijn al eerder gedane opmerking: dat dat hele registreer-en prijsberekensysteem naar een neutrale instantie moet, die van wanten weet en niet slinks allerlei voordeeltjes zich toeëigent. Of dat niet dat wiel weer 6x opnieuw moet worden uitgevonden door elk bedrijf apart onder het mom van concurrentievervalsing.

Geheel eens

Reputatie 7
Badge +3

Aangezien dit een trein forum is zal het leeuwendeel van de vragen en klachten inderdaad ook over treinen gaan. En als het dan toch over bussen gaat omdat ze bv Flex hebben waarbij ook BTM op (NS Flex) rekening is zullen de meeste vragenstellers dat er wel duidelijk bij zetten. In beginsel zul je er dan ook vanuit moeten gaan dat wanneer iemand het over QBuzz heeft dat het over de treindienst gaat en niet over bussen, waarna later nog eventueel kan blijken dat het over de bussen gaat als iemand zelf niet duidelijk was.

En de opmerking “Aangezien de meeste mensen op dit forum zelfs amper schijnen te weten hoe/wat bussen werken en zijn” vind ik ook behoorlijk denigrerend. Dat mensen geen of maar weinig gebruik maken van bussen wil niet zeggen dat ze niet weten hoe het met bussen werkt. 

Daarnaast zie ik je ook heel vaak mensen de suggestie geven om een bepaalde reis met bussen te maken omdat dat goedkoper zou zijn waarbij je er aan voorbij gaan dat de reistijd vaak een stuk langer is en mensen zelf al hun eigen overwegingen hebben gemaakt om met de trein te reizen. Je gaat toch ook niet bij de bakker om de hoek staan en tegen klanten zeggen dat het brood bij de Jumbo of Drik 3 straten verderop goedkoper is?

Dit even los van alle issues die er met QBuzz zijn.

Het ging mij meer om dit deel:

Ik vind overigens het gestelde door bahnridder over de bussen niet zo denigrerend. We kunnen wel op alle slakken zout leggen. 

Ik denk dat we zo snel mogelijk naar single sign on toe moeten, in ieder geval voor de trein. Dan wordt dit forum ook zo'n beetje overbodig.

Reputatie 7
Badge +3

Mijn reactie betrof dan ook alleen het gedeelte van het bericht wat ik gequote heb, vandaar dat ik de rest heb weggelaten uit de quote. 

Of het gestelde wel of niet denigrerend is kun je over verschillen, maar om nu te zeggen dat mensen die op een treinforum over treinen praten en vragen hebben over de gang van zaken rond treinen niet weten wat een bus is vind ik niet bepaald vriendelijk overkomen. Het is bovendien geheel overbodig.

Badge +3

De vervoerders leveren hun transacties aan bij TLS/OV-chipkaart, en deze gaan dagelijks? naar NS. Voor met name bussen kan daar een behoorlijke vertraging in zitten (tot soms wel een week of langer).

Maar zodra je ritten bij Qbuzz in het overzicht van OV-chipkaart staan mag je er vanuit gaan dat ze uiterlijk de volgende dag ook in Mijn NS staan (met prijs), en niet pas op je factuur (van weken later?).

Ik vermoed dat het hier om bussen/(snel)tram gaat, want anders zou Flex voor treinreizen met een overstap Qbuzz-NS (of andersom) ook geen prijs voor het NS deel kunnen berekenen/tonen.

Dank voor de vele antwoorden. t betreft Qbuzz / U-OV Metro Utrecht en is nog steeds niet zichtbaar in overzicht Reishistorie & transacties trein. helaas.

mijnOVchipkaart.nl laat ze wel zien, maar nog steeds zonder ritprijs.

Badge +3

Dank voor de vele antwoorden. t betreft Qbuzz / U-OV Metro Utrecht en is nog steeds niet zichtbaar in overzicht Reishistorie & transacties trein. helaas.

mijnOVchipkaart.nl laat ze wel zien, maar nog steeds zonder ritprijs.

Bij je reishistorie/transactieoverzicht van OV-chipkaart zal de prijs altijd € 0,00 blijven, wegens reizen op rekening NS (Flex dus). Maar als die transacties daar wel staan zouden ze hooguit een dag of twee later ook in Mijn NS moeten staan.

Om welke data gaat het? Ik las namelijk een soortgelijk probleem met reizen op 11 en 18 september die nog steeds niet getoond werden. Om welke vervoerder dat ging weet ik niet meer.

aha, ik ben dus niet de enige :) t betreft 23 sept in mijn geval

Badge +3

Ah, andere topic heb ik ook gevonden: https://community.ns.nl/ns-flex-60/reizen-niet-op-factuur-terecht-gekomen-66751 maar dit ging dus niet zozeer om de reishistorie maar een incomplete factuur.

Dat zou dus hooguit in je voordeel kunnen zijn eigenlijk, tenzij men die reizen later alsnog factureert en je die niet (tijdig) kunt declareren omdat ze niet in je reishistorie staan… 

Reageer