Sticky News

Regionaal BTM en NS Flex op dezelfde kaart - Vanaf nu mogelijk!

  • 9 maart 2020
  • 11 reacties
  • 621 Bekeken
Regionaal BTM en NS Flex op dezelfde kaart - Vanaf nu mogelijk!

Het probleem

Sinds het live gaan van het NS Flex product wordt dit per definitie gebruikt bij het inchecken voor al het openbaar vervoer. Staat er een NS Flex product op je OV-chipkaart, dan zul je ook met NS Flex inchecken wanneer je reist met bus, tram en metro. Voor velen is dit een voordeel, gezien alle kosten van het openbaar vervoer in rekening worden gebracht met één overzichtelijke factuur. Voor sommigen is dit echter een probleem, omdat NS Flex niet goed samenwerkt met kortingsabonnementen van regionale vervoerders. Deze werken namelijk nog volgens ‘Reizen op Saldo’ en dat gaat niet altijd goed samen met NS Flex. Combineer je deze op dezelfde kaart, dan wordt er geen gebruik gemaakt van dat regionale kortingsabonnement.

Let op: Dit probleem komt niet voor in combinatie met de afgekochte (“vrij”) abonnementen van de regionale vervoerders, hierbij werkt alles wél correct.

Tot dusver was de work-around om een tweede OV-chipkaart aan te schaffen, eentje voor elk abonnement. Uiteraard een niet zo wenselijke situatie.

De oplossing!

Vanaf heden is deze omweg niet meer nodig! Het bus, tram en metro gedeelte binnen het NS Flex product kan uitgezet worden. Het NS Flex product zal dan puur gebruikt worden voor treinreizen. Maak je een reis met bus, tram of metro. dan zal er weer gebruik gemaakt worden van saldo. Regionale kortingsabonnementen geldig voor bus, tram of metro op de kaart, die werken met saldo, zullen dan ook weer gebruikt worden!

Maar hoe dan?

Vooralsnog is het niet mogelijk om deze aanpassing zelf te doen via je Mijn NS account. Neem hiervoor contact op met onze Klantenservice. Nadat een medewerker de wijziging voor je heeft aangevraagd, krijg je een e-mail met instructies, wat kortweg inhoudt dat je langs een kaartautomaat moet gaan om de aanpassing door te voeren.


11 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hele verstandige workaround op deze wijze, al is het nog niet optimaal. Zeker een verbetering.

Het vereist wel een goede communicatie met duidelijke en correcte voorlichting.

Het gaat niet automatisch - veel mensen zullen dat veronderstellen - en er moeten extra handelingen verricht worden.

Ik voel aan mijn elektronische likdoorn waar we binnenkort vragen over zullen krijgen. Een stickytopic zoals nu met duidelijke en concreteuitleg voor verschillende situaties, lijkt me verstandig.

Badge +3

Het is inderdaad een workaround, met als gevolg dat je buiten het verzorgingsgebied van je (zone/ster/regio) abonnement ook weer saldo nodig hebt.

Overigens vind ik het nogal een riskante uitspraak om te zeggen dat alle vrij reizen abonnementen van stads/streekvervoerders wél goed zouden werken i.c.m. NS Flex, want ik zie nog regelmatig berichten voorbij komen waar dat niet het geval is (of lijkt te zijn). Maar misschien zijn dat dan alsnog ‘kortingsabonnementen’ (zoals BTM Dal Vrij, waar je vóór 9:00 voltarief betaalt, dus geen 100% afgekocht reisrecht).

Ik vind het in ieder geval een goede oplossing voor mensen die graag één kaart willen gebruiken. Zolang ze maar terdege op de hoogte zijn wat het verwijderen van de BTM-component voor gevolgen heeft.

Nu zijn BTM reizen meestal niet zo gek duur, en je kaart mag €4 in de min komen, maar toch. Automatisch opladen zou dan zeker aan te raden zijn om ongemak te voorkomen.

Reputatie 7
Badge +4

Zodra je op saldo reist, ook als is dat ten dele, is automatisch opladen voor iedereen een gemak. De consequentie is dan wel dat dit makkelijk mogelijk is met Flex. 

Badge +3

Bedoel je ‘op voorwaarde dat het makkelijk/mogelijk is’?

Dat is geen probleem, Flex en automatisch opladen bijten elkaar totaal niet. De enige reden dat bij een overstap naar Flex automatisch opladen stopgezet wordt is volgens mij* om het saldo van de kaart te kunnen verwijderen. Daarna kan je het gewoon weer aan zetten.

* Dat is namelijk ook nodig als je het (volledige) saldo van een kaart aan een balie wilt laten uitbetalen.

Weten jullie ook hoe het zit met regionale abonnementen die geldig zijn in bus en trein?

Bij het Dalvoordeel Noord Nederland kan je namelijk met korting reizen in de bus en treinen van Arriva.

Als ik voor de trein van Arriva incheck, check ik dan in met NS flex of met het Dalvoordeel Noord Nederland?

Badge +3

Bij mijn weten gaan de Arriva Noord/Oost abonnementen niet goed samen met Flex, althans voor treinreizen.

In dat geval reis je (blijkt uit eerdere berichten) op NSFlex en dat is jammer want de Arriva abonnementen kennen bijv. geen middagspits.

Reputatie 4

Hoe zit het met het de combinatie van NS Flex en Dal Voordeel Oost.

Weet iemand of dit samenwerkt?

Volgens de webshop van Breg niet, maar het kan zijn dat dit nog niet is aangepast.

https://www.breng.nl/nl/shop/ovchipcardproduct/1352

Reputatie 2

Hoe zit het met het de combinatie van NS Flex en Dal Voordeel Oost.

Weet iemand of dit samenwerkt?

Volgens de webshop van Breg niet, maar het kan zijn dat dit nog niet is aangepast.

https://www.breng.nl/nl/shop/ovchipcardproduct/1352

Op zicht zal het wel kunnen maar dan moet contact opnemen met klantenservice die zetten dan Ns flex op rekening reizen bus en tram metro uit dan reis je  op saldo Ov schipkaart korting reizen  @Robert B hij ken jouw wel iets meer over vertellen

Badge +3

Gedaan via privébericht:

Het is echt een kwestie van proberen. Zie je in bussen Reizen op Rekening i.p.v. je Dal Voordeel Oost dan gaat het niet goed.

Je kunt dan via de Klantenservice (of bij een balie van een vervoerder) de BTM component van Flex laten verwijderen. Daarna heb je voor bussen wél weer saldo nodig, maar in de trein reis je nog gewoon op Flex (op rekening dus).

Zojuist wilde ik een NS-flex abonnement aanvragen. Echter kreeg ik de pop-up; ‘’Heeft u een abonnement voor bus, tram, metro of van een andere treinvervoerder op uw OV-chipkaart? Dan adviseren wij u nog niet over te stappen op NS Flex.’’
Zoals ik lees uit eerdere berichten is dit dus eigenlijk niet meer het geval bij een abonnement met een vrij-traject? Ik heb zelf een U-OV abonnement waarbij ik gratis met de bussen en trams in de regio Utrecht kan reizen (geen korting). Kan ik dus nu met een gerust hart overstappen of blijft dit dus ook een kwestie van proberen 🙂

Reputatie 2

Zojuist wilde ik een NS-flex abonnement aanvragen. Echter kreeg ik de pop-up; ‘’Heeft u een abonnement voor bus, tram, metro of van een andere treinvervoerder op uw OV-chipkaart? Dan adviseren wij u nog niet over te stappen op NS Flex.’’
Zoals ik lees uit eerdere berichten is dit dus eigenlijk niet meer het geval bij een abonnement met een vrij-traject? Ik heb zelf een U-OV abonnement waarbij ik gratis met de bussen en trams in de regio Utrecht kan reizen (geen korting). Kan ik dus nu met een gerust hart overstappen of blijft dit dus ook een kwestie van proberen 🙂

Zolang je vrij reis met bus met abonnement dat zelf aangeeft is er niks aan de hand dan ken gewoon ns flex conbineren 

Reageer