beantwoord

Reistransactie NS Flex

• 26 augustus 2019
  • 8 reacties
  • 389 Bekeken

Hallo,

Onlangs heb ik het Altijd voordeel Flex (€106,-) aangezet, afgelopen zaterdag ben ik hiermee in de 1e klas gereisd van station Hoogeveen naar Rotterdam Centraal.

Nu kijk ik in de NS app en zie dat deze reis mij 2x €7,77 heeft gekost. Een beetje vreemd aangezien ik zover ik weet in het weekend gratis reis en dan alleen voor overstap 1e Klas (€5,-) zou moeten betalen.

Waar komen deze kosten nu precies vandaan? Komend weekend zou ik dezelfde reis maken en uiteraard wil ik deze kosten niet tever op laten lopen.

Alvast bedankt voor een reactie!

Met vriendelijke groet,
Jeroen Voogt

icon

Beste antwoord door Tochjo 26 augustus 2019, 16:55

U hebt NS Flex Dal Vrij 2e klas afgesloten. Als u daarmee 1e klas wil reizen, dan kunt u dat niet doen voor een vast bedrag per dag. Voor de 1e klas betaalt u een percentage van de ritprijs; om precies te zijn kostte deze reis u (2e klas vol tarief × 0,50) × 0,6. Met een ritprijs van 25,90 euro 2e klas vol tarief levert dat precies 7,77 euro op.

Als u regelmatig in de eerste klas wil reizen, dan is NS Flex Dal Vrij 1e klas te overwegen. Voor 28 euro extra per maand reist u dan verder kosteloos in de 1e klas in de daluren. Als u voor een vast bedrag per dag in de eerste klas wil kunnen reizen, dan lijkt een klassiek Dal Vrij-abonnement (reizen op saldo) een betere keuze.

Zie verder pagina 13 van dit document voor de kosten van het reizen in de eerste klas met NS Flex voor de tweede klas.
Bekijk origineel

8 reacties

Badge +3
U hebt NS Flex Dal Vrij 2e klas afgesloten. Als u daarmee 1e klas wil reizen, dan kunt u dat niet doen voor een vast bedrag per dag. Voor de 1e klas betaalt u een percentage van de ritprijs; om precies te zijn kostte deze reis u (2e klas vol tarief × 0,50) × 0,6. Met een ritprijs van 25,90 euro 2e klas vol tarief levert dat precies 7,77 euro op.

Als u regelmatig in de eerste klas wil reizen, dan is NS Flex Dal Vrij 1e klas te overwegen. Voor 28 euro extra per maand reist u dan verder kosteloos in de 1e klas in de daluren. Als u voor een vast bedrag per dag in de eerste klas wil kunnen reizen, dan lijkt een klassiek Dal Vrij-abonnement (reizen op saldo) een betere keuze.

Zie verder pagina 13 van dit document voor de kosten van het reizen in de eerste klas met NS Flex voor de tweede klas.
Badge +3
Dat je bij Flex niet meer voor €5 (toeslag weekend) 1e klas kunt reizen is inderdaad één van de nadelen van Flex, met name op langere trajecten. Nou ja, eigenlijk al bij één enkele reis Eindhoven - Woerden (van net een uurtje) i.c.m. Flex weekend Vrij. Dan kan je namelijk net zo goed een maand lang 1e klas nemen voor €6.

Er waren in het begin nog wel automaten die zo'n upgrade nog toonden (en je die dus kon kopen), maar die zijn ongeldig i.c.m. Flex en zullen bij controle tot een correctietarief 1e klas (ik meen €20) leiden.

In dit geval heb je het goed gedaan (via de NS App of Mijn NS 1e klas aangezet), en klopt bovenstaande van @Tochjo helemaal.
Bedankt voor deze duidelijke uitleg!

Wat ik wel vreemd vind is dat ik vanuit de app mijn abonnement heb omgezet naar 1 dag 1e klas reizen voor €5,- terwijl ik deze niet terug zie bij mijn transacties.

Verder had ik eventueel gekozen voor een flexabonnement 1e klas, als ik dit eerder had geweten, aangezien ik nu onnodig extra kosten maak, zeker als ik hier vaker gebruik van maak buiten de spits (meestal weekend). Overigens zag ik op de website van NS hier niks over staan. Hier werd alleen geschreven over €5,- voor het omzetten naar 1e klas. Zou het niet handiger zijn wanneer dit bij het abonnement duidelijk wordt aangegeven, ipv alleen te spreken over €5,- en deze extra toeslagen nog te vermelden in een apart document waar verder niet over gesproken wordt?
Aangezien de transacties met flex eerst verwerkt moeten worden kun je nu namelijk pas 1-2 dagen later zien wat je reis gekost heeft, waardoor kosten eventueel nog hoger hadden kunnen oplopen, aangezien ik gedacht had slechts €5,- te betalen.

https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klasse-wisselen.html

Nu zou ik alsnog kunnen besluiten mijn abonnement om te zetten naar 1e klas voor €30,- extra, waardoor ik buiten de spits zonder extra kosten reis, aangezien ik deze maand vaker van plan ben door het land te reizen, maar ik gebruik mijn abonnement daarnaast voornamelijk om 10 minuten naar het werk te reizen. Persoonlijk vind ik het een beetje overbodig om dan ook 1e klas te moeten reizen. Wat zouden jullie hier aanbevelen?

Het klassieke abonnement zag ik niet echt als optie. In het verleden had ik 40% korting buiten de spits en 20% in de spits met een klassiek abonnement en automatisch laden, welke ik elke maand opnieuw kocht. Zover ik weet was er voor het dalabonnement in deze vorm alleen een optie een abonnement af te sluiten voor minimaal 1 jaar, terwijl ik niet weet of ik deze ook minimaal een jaar lang gebruik, waardoor ik eventueel langer dan nodig vast zit aan een abonnement.
Badge +3
De klassewissel voor een vaste prijs (voor een dag) is alleen te koop bij 'vrij reizen' abonnementen.

Altijd Vrij, Dal Vrij en Weekend Vrij (bij die laatste niet op vrijdagavond voor €5 maar voor €9).

Een klassiek jaarabonnement kan je óók in het eerste jaar omzetten naar Flex, dus die beperking heb je niet echt dus.
Ik heb het flexabonnement Altijd Dal Vrij, maar krijg deze kosten wel in het weekend op basis van bovenstaande berekening. Hoe zit sut dan precies of gaat hier iets mis?

Ben niet van plan onnodig tevewl kosten te maken door incidenteel 1e klas te reizen!
Badge +3
Via Twitter begrijp ik dat je incidenteel (maar wel meerdere malen per maand) een langere reis wilt maken, en dan met name in het Weekend?

Dan neem een tweede kaart met Flex Weekend Vrij (€38 per maand voor 1e klas). Zie verder de links die ik je via Twitter stuurde.

Het is een kunstje en wat maatwerk maar we denken/puzzelen wel mee hoor. Je Dal Vrij upgraden naar 1e klas kost ook €28 per maand en dan reis je altijd 1e klas (de 10 minuten naar je werk en terug, buiten de spits).

Als je nou Flex Altijd Vrij had (€347 per maand) werd het inderdaad een dure grap voor altijd 1e klas.
Het is niet per se dat ik standaard een aantal weekenden reis, maar in dit geval wel aangezien ik al een aantal uitstapjes op de agenda had staan.

Zoals ik al aangaf zie ik een weekend vrij abonnement naast mijn huidige abonnement niet als optie aangezien ik nu al zonder extta kosten in het weekend kan reizen.

Overstappen op 1e Klas is een optie, maar of ik hier wat aan heb, weet ik niet, zeker als ik een bepaalde periode alleen voor werk reis en dan slechts naar het dichtstbijzijnde station moet (10 minuten).
Badge +3
Geloof dat we er (via Twitter) wel uit zijn en het is inderdaad rekenwerk.

Bedankt voor het meedenken. Ben ik voor nu elk geval mee geholpen! Mocht er nog iets zijn, weet ik je te vinden..

Oei, nou vooruit dan, omdat jij het bent 🤣

Reageer