Reizen met bus in combinatie met NS Flex | NS Community
beantwoord

Reizen met bus in combinatie met NS Flex

  • 15 January 2019
  • 6 reacties
  • 11984 Bekeken

kan niet meer reizen met de bus nu ik een flexns abonement heb want mijn saldo hebben ze van na teruggestort
icon

Beste antwoord door Robert B 15 January 2019, 18:30

Bekijk origineel

6 reacties

geef mensen de optie of ze het saldo teruggestort willen hebben met de uitleg dat ze saldo nodig kunnen hebben
had mij 3 euro bespaard en het beschaamde gevoel dat ik geen saldo had op mijn ov toen ik incheckte
Badge +3
Welkom bij de NS Community!

NS Flex zou gewoon moeten werken in stads/streekvervoer (bus, tram, metro) met wat uitzonderingen voor watertaxi, nachtbussen en interliners. Daarvoor zal je dan opnieuw saldo moeten laden of automatisch opladen (weer) aanzetten.

Soms werkt Flex ook ineens gewoon zodra je een paar euro saldo laadt (of dat laat doen door de betreffende vervoerder). Dat saldo wordt dan niet aangesproken maar is blijkbaar wel nodig 🤔

Maar allereerst, welke melding krijg je en om welke bus(maatschappij) gaat het, en wat zegt een automaat (station, supermarkt) of de Saldochecker op OV-Chipkaart over het saldo op je kaart?
in de ochtend werkt hij wel maar op de terug reis (als ik korting heb met de bus) vraagt hij om saldo
Badge +3
Dat kan kloppen! Voor reizen op kortingsabonnementen van streekvervoerders (GVB/RET/HTM/U-OV etc.) heb je inderdaad saldo nodig.

Deze reizen kunnen niet door Flex afgehandeld worden. NS Flex (her)kent je kortingsabonnement namelijk niet, dus de betreffende vervoerder vangt dat dan af, en wil saldo op je kaart zien.

Deze reizen zul je dan ook niet terug zien in je reishistorie in Mijn NS en dus ook niet op je factuur. Bij zone/sterabonnementen (vrij reizen) is dat natuurlijk geen probleem, maar bij korting dus wel.

Hopelijk wordt dit in de toekomst anders maar dat kan nog wel even duren. Er zijn namelijk honderden verschillende abonnementen voor stads/streekvervoer en het is vrijwel onmogelijk om die allemaal in Flex te proppen.

Op zich is wat je schrijft wel interessant, want ik heb nog geen Flex maar wél een Hermes Dal Vrij voor Eindhoven, waarmee ik na 9:00 gratis met de bus kan. Dan zou het fijn zijn als ik vóór 9:00 (voltarief) gewoon op rekening kan reizen (net als jij dus).

Eind maart gaan we het zien, want dan loopt mijn huidige goedkope Dal Voordeel af en ga ik over op Flex.
ok maar waarom stort ns dan mijn saldo terug als niet alles werkt
nou heb ik een duur kaartje moeten kopen omdat er dus geen saldo op stond
ik begrijp dat niet alles kan op dit moment maar dan ook het saldo er op laten staan
dan kunnen mensen zelf bepalen of ze het terug willen laten storten
ondanks dit zeer bedankt voor je snelle reactie 🙂 wordt zeer gewaardeerd
Hallo chantal8891 en welkom bij de NS Community.

Doordat NS Flex gebaseerd is op reizen op rekening is het saldo niet langer nodig. Daarom geven we, als service, het saldo van de kaart automatisch terug. Hierbij is helaas geen rekening gehouden met reizigers die gebruik maken van een abonnement van een regionale vervoerder zodat ze, bijvoorbeeld bij de bus, ook met korting kunnen reizen. De simpele oplossing is het opnieuw laden van saldo op je kaart, zoals Robert B al aangeeft. Helaas is er op dit moment nog geen mogelijkheid om abonnementen van lokale vervoerders te combineren met het NS Flex abonnement zodat je geen saldo meer op je kaart hoeft te laden.

Reageer