Skip to main content

Beste,

Ik zit met een vraag waar ik graag wat hulp bij zou willen krijgen. Als student maak ik gebruik van zowel een studenten OV als NS Flex basis. Normaal gesproken werkte dit systeem prima, maar sinds de zomervakantie reis ik schijnbaar weer met saldo op mijn OV-chipkaart.

Vanmorgen moest ik een negatief saldo bijvullen en mijn busrit met Arriva betalen, hoewel ik wel korting kreeg voor deze rit. Ik begrijp niet waarom ik nu saldo moet opwaarderen in plaats van reizen op rekening met NS Flex. Voorheen werden mijn reizen zowel met NS als Arriva die ik deed in het weekend gewoon achteraf gefactureerd door NS, dus ik begrijp niet waarom dit nu anders is.

Kan iemand mij adviseren wat de beste stap is die ik nu kan nemen?

Alvast bedankt voor de hulp.

Met vriendelijke groet,

 

 

Kan iemand mij adviseren wat de beste stap is die ik nu kan nemen?

 

Goedemiddag JashlisaMot

Een NS Flex abonnement en het Studenten Reisproduct gaan niet samen op dezelfde OV-chipkaart. Ik wil je adviseren om het NS Flex Basis abonnement te beëindigen en deze van de OV-chipkaart te verwijderen. 

Je kunt dit zelf regelen in Mijn NS of door contact op te nemen met onze klantenservice


Voorheen werden mijn reizen zowel met NS als Arriva die ik deed in het weekend gewoon achteraf gefactureerd door NS, dus ik begrijp niet waarom dit nu anders is.

Dan heb je voorheen altijd vol tarief betaald met je Flex Basis voor je reizen in het weekend ipv dat je de korting van je Studentenreisproduct kreeg. Je hebt dus al die keren meer betaald. 

 


Helaas heb je wat over het hoofd gezien.

https://duo.nl/particulier/ov-en-reizen/aanvragen.jsp

Zie bij de gele balk onder: Wat hebt u nodig.


Het verbaast me wel dat er dan nu op saldo en dus met het SRP met korting is gereisd. Normaal gesproken is het zo dat op de momenten dat er volgens het SRP met korting wordt gereisd NS Flex voorrang heeft wanneer dit op dezelfde kaart staat. Zoals bij de eerdere reizen in het weekend. Op de momenten dat je volgens je SRP gratis reist heeft je SRP voorrang.

Je moet alleen maar blij zijn dat je nu op saldo reisde. Dat betekent dat je SRP is aangesproken en dat je daarom met korting reisde. Zou je nu op rekening reizen met je Flex Basis, dan zou je vol tarief hebben betaald. Dus eigenlijk werkt het nu goed, 


Het studentenreisproduct bestaat feitelijk uit twee producten. Iemand die het weekabonnement heeft en daarmee op weekdagen vrij mag reizen, heeft Student Week Vrij en Student Week Korting op zijn kaart staan.

Student Week Vrij wordt aangesproken op werkdagen en geeft normaal altijd recht op vrij reizen, maar in de zomerperiode van 16 juli tot 16 augustus niet. Die hele periode wordt met korting gereisd. Student Week Korting wordt aangesproken in het weekend. Kennelijk heeft NS Flex een prioriteit die lager is dan Student Week Vrij en hoger dan Student Week Korting. Dat verklaart waarom vrij reizen op werkdagen goed gaat, en ook waarom reizen in het weekend (tegen vol tarief) door NS gefactureerd worden, en eveneens waarom vandaag opeens saldo nodig was.


Kennelijk heeft NS Flex een prioriteit die lager is dan Student Week Vrij en hoger dan Student Week Korting. Dat verklaart waarom vrij reizen op werkdagen goed gaat, en ook waarom reizen in het weekend (tegen vol tarief) door NS gefactureerd worden, en eveneens waarom vandaag opeens saldo nodig was.

Ik meen me toch te herinneren dat er eerdere jaren topics waren waarbij werd aangegeven dat in de zomerperiode studenten in de zomerperiode geen korting kregen en op rekening met Flex reisden. Ik weet alleen niet meer of dat ging om een weekabonnement of weekendabonnement. 

Hoe dan ook is het advies om een SRP en Flex niet op dezelfde kaart te hebben. Bij eerdere reizen in het weekend is er niet op saldo gereisd maar op rekening en dat is dan zonder korting geweest. 


Als u een studentenkaart heeft, dan doet u er goed aan een aparte kaart te nemen voor welk Flexabonnement dan ook. Combineren op een kaart kan niet, en leidt altijd tot ellende. De kaart ‘weet’ dan niet welk abonnement het moet aanspreken bij het inchecken en dat kost u meestal geld.

 

Twee ov-chipkaarten en u bent van alle ellende af. Het wordt op DUO overigens wel vermeld dat het niet kan, zoals hierboven ook al opgemerkt in de bijdrage van Tamzin.


Studenten met een weekend-SRP reizen ook van 16 juli t/m 15 augustus gewoon vrij (van vrijdag 12.00 tot maandag 04.00)

Een week-SRP geeft geen in die periode geen vrij reizen (maar nog wel 40% zonder spitsbeperkingen voor trein en 34% voor bus/tram/metro).

Voorheen ging dit vaak mis omdat NS Flex dan voorrang kreeg, maar blijkbaar gaat het nu wél goed en heb je (op saldo) gewoon je korting. Let op: dit ‘gedrag van je kaart’ kan per vervoerder verschillen.

Aan NS Flex Basis heb je als student inderdaad niets, want dan krijg je (in het weekend) niet de korting die een SRP wel geeft. Weekend Vrij i.c.m met een SRP kan op zich wel, maar dan heb je (kans op) hetzelfde probleem in de zomerperiode en op bepaalde feestdagen, omdat je dan geen 40% studentenkorting krijgt (ook geen 34% korting op bus/tram/metro). Dat is de situatie die @Momo beschrijft.

Beter kun je er dus niet aan beginnen en i.p.v. NS Flex automatisch saldo laden aanzetten.


Bedankt voor jullie reacties en de uitleg! Uiteindelijk heb ik het NS Flex stopgezet, en reis ik nu weer op saldo met mijn Studenten OV wel met korting.


Reageer