beantwoord

Reizen op saldo met NS Flex

• 3 februari 2019
  • 14 reacties
  • 346 Bekeken

Sinds kort heb ik een NS Flex abonnement. Aangezien ik in het buitenland woon en een buitenlandse bankrekening heb, moet ik steeds iemand in Nederland vragen om de abonnementskosten voor mij over te maken - althans was dat zo toen ik een paar weken geleden het abonnement bestelde.
Vraag 1: Bestaat daar een alternatief voor, bijvoorbeeld per credit card of online banking?

Twee weken geleden was ik in Nederland en heb ik mijn nieuwe OV-kaart met daarop NS Flex voor het eerst gebruikt. Om voor de reiskosten niet ook nog eens iemand te moeten vragen om een overboeking, heb ik 90 euro saldo op de kaart gezet. Dat saldo lijkt echter niet te worden gebruikt voor de betaling van de reiskosten.
Vraag 2: Klopt het, dat ik mijn moet omzetten van 'reizen op rekening' naar 'reizen op saldo'? Hoe kan ik dat doen? Wat gebeurt er dan met de 90 euro saldo die nu op de kaart staan? Kunnen van dat saldo eventueel ook de abonnementskosten in de toekomst betaald worden?

Alvast hartelijk dank voor de reacties!
icon

Beste antwoord door dennisg 3 februari 2019, 19:50

Hallo @MvdHoorn,

Saldo kaart:

Je hebt er nu 90 euro opstaan. Dit krijg je niet bij een balie terug. Hier dient maximaal 30 euro op te staan. Anders moet je de kaart beëindigen. Neem anders contact op met de klantenservice van NS en kijken wat zij kunnen doen. Als optie zou je hem als verloren/gestolen (kost 11 euro, alle producten worden overgezet en resterende saldo overgemaakt op je bankrekening) kunnen melden bij ov-chipkaart.nl en dan gelijk een vervangende kaart aanvragen, met een paar dagen krijg je dan de nieuwe kaart binnen.

Punt 1:

Als je flex hebt kun je niet op saldo reizen, alles wordt via de factuur gedaan. Mocht je in een bepaalde regio een abonnement willen. Dan is een 2e kaart ernaast het beste. Een regionaal abonnement en flex gaan niet samen. Op de 2e kaart heb je dan wel saldo nodig (of het is een vrij reizen abonnement voor die regio). Nog een tip, zet op de 2e kaart automatisch opladen. Hierdoor heb je altijd saldo op deze kaart.

Punt 2:

Als je de rekening nummer zelf wilt aanpassen kan dit alleen met een van de banken die in dat lijstje staat als je het wilt wijzigen. Mocht jouw bank er niet tussen staan, neem dan even contact op met de klantenservice. Zij kunnen het buitenlandse rekeningnummer instellen voor jou en dan zal het daarna van die rekening alle reiskosten en eventueel kosten voor een abonnement afgeschreven worden.

Je kunt dan voor de periode dat je niet in Nederland bent, flex terugzetten naar flex zonder abonnement. Je betaalt dan helemaal niks meer voor de tijd dat je geen abonnement hebt en geen reizen gemaakt hebt. Eventueel teveel betaalde krijg je een maand later terug. Er moet ook minimaal 30 dagen tussen de wijziging zitten als je weer een nieuwe abonnement wilt hebben. En als dat dan gedaan is zit er dus weer 30 dagen wachttijd op.
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 4
Hallo @MvdHoorn,

Alle kosten worden via een automatische incasso van de rekening afgeschreven waarmee je het aangevraagd hebt. Je kunt via iDEAL je eigen rekeningnummer instellen als je bij een van die banken je klant bent. Neem anders contact opnemen met de klantenservice om dit te laten wijzigen.

Bij flex zal er geen saldo aangesproken worden. De reizen die je maakt zal dan op de eerstvolgende factuur in rekening gebracht worden.

Het hangt ervan af of je dan op rekening wilt blijven reizen en maandelijks achteraf alle reiskosten betaald door een automatische incasso.

Of dat je weer op saldo wilt reizen. In dit geval moet je flex beëindigen en de opzegging bevestigen bij een kaartautomaat.
Hartelijk dank voor de snelle en uitgebreide reactie!
Dus als ik het goed begrijp:
- is een Flex abonnement niet te combineren met reizen op saldo (enkel met reizen op rekening);
- en kan reizen op rekening alleen met een bankrekening van een bank die bij iDEAL is aangesloten?
Dank nogmaals!
Reputatie 4
Hallo @MvdHoorn,

Saldo kaart:

Je hebt er nu 90 euro opstaan. Dit krijg je niet bij een balie terug. Hier dient maximaal 30 euro op te staan. Anders moet je de kaart beëindigen. Neem anders contact op met de klantenservice van NS en kijken wat zij kunnen doen. Als optie zou je hem als verloren/gestolen (kost 11 euro, alle producten worden overgezet en resterende saldo overgemaakt op je bankrekening) kunnen melden bij ov-chipkaart.nl en dan gelijk een vervangende kaart aanvragen, met een paar dagen krijg je dan de nieuwe kaart binnen.

Punt 1:

Als je flex hebt kun je niet op saldo reizen, alles wordt via de factuur gedaan. Mocht je in een bepaalde regio een abonnement willen. Dan is een 2e kaart ernaast het beste. Een regionaal abonnement en flex gaan niet samen. Op de 2e kaart heb je dan wel saldo nodig (of het is een vrij reizen abonnement voor die regio). Nog een tip, zet op de 2e kaart automatisch opladen. Hierdoor heb je altijd saldo op deze kaart.

Punt 2:

Als je de rekening nummer zelf wilt aanpassen kan dit alleen met een van de banken die in dat lijstje staat als je het wilt wijzigen. Mocht jouw bank er niet tussen staan, neem dan even contact op met de klantenservice. Zij kunnen het buitenlandse rekeningnummer instellen voor jou en dan zal het daarna van die rekening alle reiskosten en eventueel kosten voor een abonnement afgeschreven worden.

Je kunt dan voor de periode dat je niet in Nederland bent, flex terugzetten naar flex zonder abonnement. Je betaalt dan helemaal niks meer voor de tijd dat je geen abonnement hebt en geen reizen gemaakt hebt. Eventueel teveel betaalde krijg je een maand later terug. Er moet ook minimaal 30 dagen tussen de wijziging zitten als je weer een nieuwe abonnement wilt hebben. En als dat dan gedaan is zit er dus weer 30 dagen wachttijd op.
Helemaal duidelijk, veel dank!
Nog een toevoeging: NS rekent 10 dagen voor het wijzigen van een buitenlandse rekening. Bij mij heeft het bijna 2 weken geduurd voor het in orde was. Wacht dus niet te lang.

In het slechtste geval moet je kennis nog een keer je abonnement voorschieten.
Veel dank ook voor deze reactie! Weet je zeker dat dat een NS Flex abonnement was? Ik heb vanochtend met de klantenservice gebeld en zij vertelden mij dat een buitenlands rekeningnummer enkel gebruikt kan worden bij een doorlopend abonnement, niet bij NS Flex…
Hallo MvdHoorn,

Ik heb dit een tijdje geleden voor herrie in orde gemaakt en het ging inderdaad om een buitenlands rekeningnummer i.c.m. NS Flex. Je mag mij wel een privébericht sturen, dan ga ik het ook voor jou in orde maken. Ik ontvang graag de volgende gegevens:

• Volledige naam
  • Geboortedatum
  • Postcode en huisnummer
  • Oude en nieuwe rekeningnummer

Je kunt mij een bericht sturen door te klikken op mijn naam en vervolgens op 'Stuur bericht'.
Weet je zeker dat dat een NS Flex abonnement was?
Ja, zie ook https://community.ns.nl/ns-flex-60/wijzigen-belgische-bankrekening-voor-incasso-hoe-aanvragen-liefst-niet-bellen-54899#post368685

In https://community.ns.nl/abonnementen-2/changing-to-foreign-bank-account-for-season-tickets-55000#post369371 was er een soortgelijke discussie.

Ik vrees dat een aantal vaste leden al tot in den treure toe gehoord hebben dat ik Flex heb. 😄
Reputatie 4
Is het mogelijk om op de pagina waar je de rekeningnummer wijzigt het volgende erbij te zetten. "Indien je een buitenlandse rekeningnummer hebt, en je deze wilt gebruiken voor het incasseren van je reis en abonnementskosten. Neem dan hiervoor contact op met de klantenservice. Zij kunnen dit voor je wijzigen. De verwerking hiervan kan enkele dagen in beslag nemen."
Veel dank nogmaals aan allen die hier reacties hebben gepost en dank aan Miriam die heeft aangeboden het in orde te maken. Laatste vraag nog: Ik heb 90 euro saldo op mijn ov-chip staan (ik dacht toen nog dat daar de reiskosten van betaald konden worden, wat dus niet het geval is...) Kan iemand mij uitleggen welke stappen ik moet volgen om die 90 euro te laten terugstorten? Hartelijk dank en beste groet! Mélanie
Normaliter worden het saldo op je kaart automatisch teruggestort naar je rekening via een credit op je factuur, MvdHoorn.
Reputatie 4
Hallo @MvdHoorn,

Ga naar ov-chipkaart.nl.

Log in op je account, of maak er een en voeg je kaart toe.

Je kaart dan verloren/gestolen melden (kost 11 euro, alle producten worden overgezet en resterende saldo overgemaakt op je bankrekening). De oude kaart zal gelijk geblokkeerd worden.

Dan kun je in de volgende stap aangeven dat je een vervangende kaart wilt.

Daarna geeft je de bankrekening op waarop het geld gestort wil worden.

Je kunt ook gelijk een nieuwe foto uploaden.

De kaart komt met enkele dagen op het adres was je aangegeven hebt.

Als je in het buitenland kun je iemand vragen om het daarheen je kaart te sturen. En dat die dan de kaart meeneemt als je weer terug bent in Nederland en dan kun je hem gelijk gebruiken.
Badge +3
Normaliter worden het saldo op je kaart automatisch teruggestort naar je rekening via een credit op je factuur, MvdHoorn.
Dat geldt niet als het saldo geladen wordt nadat NS Flex is geactiveerd.

Als ik het goed heb, kan bij een servicebalie het saldo worden teruggevraagd, en wordt dan in het geval van een kaart met NS Flex ook meer dan 30 euro uitbetaald.

Normaliter worden het saldo op je kaart automatisch teruggestort naar je rekening via een credit op je factuur, MvdHoorn.Dat geldt niet als het saldo geladen wordt nadat NS Flex is geactiveerd.

Als ik het goed heb, kan bij een servicebalie het saldo worden teruggevraagd, en wordt dan in het geval van een kaart met NS Flex ook meer dan 30 euro uitbetaald.

Klopt helemaal, daar had ik nog niet bij stil gestaan. Dat is overigens een betere optie dan de optie die dennisg noemt.

Reageer