Vraag 1: Bestaat daar een alternatief voor, bijvoorbeeld per credit card of online banking?
Twee weken geleden was ik in Nederland en heb ik mijn nieuwe OV-kaart met daarop NS Flex voor het eerst gebruikt. Om voor de reiskosten niet ook nog eens iemand te moeten vragen om een overboeking, heb ik 90 euro saldo op de kaart gezet. Dat saldo lijkt echter niet te worden gebruikt voor de betaling van de reiskosten.
Vraag 2: Klopt het, dat ik mijn moet omzetten van 'reizen op rekening' naar 'reizen op saldo'? Hoe kan ik dat doen? Wat gebeurt er dan met de 90 euro saldo die nu op de kaart staan? Kunnen van dat saldo eventueel ook de abonnementskosten in de toekomst betaald worden?
Alvast hartelijk dank voor de reacties!
Beste antwoord door dennisg
Hallo @MvdHoorn,
Saldo kaart:
Je hebt er nu 90 euro opstaan. Dit krijg je niet bij een balie terug. Hier dient maximaal 30 euro op te staan. Anders moet je de kaart beëindigen. Neem anders contact op met de klantenservice van NS en kijken wat zij kunnen doen. Als optie zou je hem als verloren/gestolen (kost 11 euro, alle producten worden overgezet en resterende saldo overgemaakt op je bankrekening) kunnen melden bij ov-chipkaart.nl en dan gelijk een vervangende kaart aanvragen, met een paar dagen krijg je dan de nieuwe kaart binnen.
Punt 1:
Als je flex hebt kun je niet op saldo reizen, alles wordt via de factuur gedaan. Mocht je in een bepaalde regio een abonnement willen. Dan is een 2e kaart ernaast het beste. Een regionaal abonnement en flex gaan niet samen. Op de 2e kaart heb je dan wel saldo nodig (of het is een vrij reizen abonnement voor die regio). Nog een tip, zet op de 2e kaart automatisch opladen. Hierdoor heb je altijd saldo op deze kaart.
Punt 2:
Als je de rekening nummer zelf wilt aanpassen kan dit alleen met een van de banken die in dat lijstje staat als je het wilt wijzigen. Mocht jouw bank er niet tussen staan, neem dan even contact op met de klantenservice. Zij kunnen het buitenlandse rekeningnummer instellen voor jou en dan zal het daarna van die rekening alle reiskosten en eventueel kosten voor een abonnement afgeschreven worden.
Je kunt dan voor de periode dat je niet in Nederland bent, flex terugzetten naar flex zonder abonnement. Je betaalt dan helemaal niks meer voor de tijd dat je geen abonnement hebt en geen reizen gemaakt hebt. Eventueel teveel betaalde krijg je een maand later terug. Er moet ook minimaal 30 dagen tussen de wijziging zitten als je weer een nieuwe abonnement wilt hebben. En als dat dan gedaan is zit er dus weer 30 dagen wachttijd op.