beantwoord

Restitutie, o nee toch incasso

• 13 augustus 2020
  • 28 reacties
  • 743 Bekeken

Door de pandemie was het thuiswerken en niet langer met de trein. Ik heb hemel en aarde bewogen om mijn TrajectVrij te annuleren. Omdat dit eerst niet kon heb ik het abonnement maar omgezet naar AltijdVoordeel en het product was nog niet geactiveerd of het lukte wel (aangetekende brief). Ik moest alleen de ingetrokken betaling voldoen en dan zou de NS het binnen zeven dagen terugstorten (heb ik zwart op wit). Ik heb gestort maar niets terug ontvangen en het AltijdVoordeel kon ik óók niet zomaar afbreken, al heb ik het nooit geactiveerd en steeds weer contact gezocht met de NS.
Van die kaart kreeg ik ook een belofte op restitutie … en zes weken geleden een incasso voor hetzelfde bedrag (plus 40 euro incasso-kosten, want die lui moeten ook eten). De restitutie krijg ik als de achterstand is ingelost (plus 40 euro incasso-kosten, want die lui moeten ook eten).
Ik weet niet in welke vorm of frequentie, maar komende maand werk ik weer buiten de deur. Maar ik kan geen abonnement afsluiten. De NS weigert omdat ik een ‘achterstand’ heb. Ik hou alles sinds april bij, maar je vindt geen gehoor.
Moet ik betalen voor deze stupiditeit?

icon

Beste antwoord door Thom 13 augustus 2020, 10:01

Wij zijn een reizigersforum en kunnen niet bij uw gegevens. U zult dit echt via Klantenservice moeten doen. Als het eenmaal bij een incassobureau ligt, zult u moeten betalen, voor er een ander abonnement kan worden afgesloten. Niet betalen als u het ergens niet mee eens bent, is vaak niet verstandig. De computer  kijkt gewoon of het op de laatste dag is bijgeschreven of niet.

Als u wilt reizen, zult u uw achterstand eerst moeten vereffenen, samen met de veertig euro. We kunnen het niet mooier maken.

U had uw abonnement beter per direct kunnen omzetten naar Flex zonder abonnement, dan had u verder geen kosten meer hoeven maken. Vrijwel iedereen die niet meer kon reizen, deed dat. Klantenservice adviseerde dat ook.

Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan, maar echt alleen dan, telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan daarnaast heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans veel sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Wij zijn een reizigersforum en kunnen niet bij uw gegevens. U zult dit echt via Klantenservice moeten doen. Als het eenmaal bij een incassobureau ligt, zult u moeten betalen, voor er een ander abonnement kan worden afgesloten. Niet betalen als u het ergens niet mee eens bent, is vaak niet verstandig. De computer  kijkt gewoon of het op de laatste dag is bijgeschreven of niet.

Als u wilt reizen, zult u uw achterstand eerst moeten vereffenen, samen met de veertig euro. We kunnen het niet mooier maken.

U had uw abonnement beter per direct kunnen omzetten naar Flex zonder abonnement, dan had u verder geen kosten meer hoeven maken. Vrijwel iedereen die niet meer kon reizen, deed dat. Klantenservice adviseerde dat ook.

Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan, maar echt alleen dan, telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan daarnaast heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans veel sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Wij zijn een reizigersforum en kunnen niet bij uw gegevens. U zult dit echt via Klantenservice moeten doen. Als het eenmaal bij een incassobureau ligt, zult u moeten betalen voor er een ander abonnement kan worden afgesloten. Niet betalen als u het ergens niet mee eens bent, is vaak niet verstandig. De computer  kijkt gewoon of u betaald heeft of niet.

Ja, en die snappen hun administratie (en kunnen die ook inzien).
Het blijkt dat die TrajectVrij kaart gewoon maandelijks opzegbaar was (ben twee maanden aan het lijntje gehouden).
Die restitutie ga ik dus echt wel lospeuteren.
De AltijdVoordeel hebben ze tot juni (toen ik al drie maanden thuis zat) laten doorlopen en daarover restitutie gegeven voor juni. Het bedrag dat open stond was mei …
Fijn dat ze mij dat na weer drie maanden kunnen vertellen.
Je kunt het alleen snappen als je alle informatie hebt, heb je die niet dan moet je betalen.
Hulde aan de zorg en het onderwijs (die gaan gewoon door zonder vertraging).

Reputatie 7
Badge +4

Probeer het in redelijkheid uit te leggen, wie weet is er coulance in een aantal opzichten. Ze zijn de rotste niet als alles een beetje netjes gaat. 

Hulde aan de zorg en het onderwijs (die gaan gewoon door zonder vertraging).

Persoonlijk vind ik hulde aan het rijdend personeel van NS ook op zijn plaats. Ze deden dat ook toen de IC-afdelingen vol raakten en ze zelf veel risico liepen. Dit uit maatschappelijke verantwoordelijkheid en betrokkenheid

Reputatie 7
Badge +3

Ben je na het omzetten langs een kaartautomaat geweest om het oude abonnement stop te zetten en het nieuwe abonnement te activeren? Zolang het trajectabonnement nog op jouw kaart staat is de opzegging niet compleet, je kunt het immers nog gebruiken, en ben je betalingsplichtig.

Ook voor het nieuwe abonnement ben je betalingsplichtig vanaf het moment dat je het afsloot.

Ben je na het omzetten langs een kaartautomaat geweest om het oude abonnement stop te zetten en het nieuwe abonnement te activeren? Zolang het trajectabonnement nog op jouw kaart staat is de opzegging niet compleet, je kunt het immers nog gebruiken, en ben je betalingsplichtig.

Ook voor het nieuwe abonnement ben je betalingsplichtig vanaf het moment dat je het afsloot.

Alleen kaartautomaten op de NS stations lijken naar behoren te functioneren. De kleintjes die bijvoorbeeld in lokale supermarkten staan, zijn blijkbaar beperkt functioneel. De procedure is behoorlijk stroperig voor een transactie in de 21ste eeuw. Met alle respect voor de regeltjes en de mensen die er mee moeten werken; zes maanden en er dan achter komen dat het destijds allemaal met speels gemak kon worden afgerond, is best veel gevraagd voor iemand die al twintig jaar met hetzelfde abonnement reist. Nu heeft het zes maanden niet reizen mij een extra 200 euro gekost.

Reputatie 7
Badge +3

Alleen kaartautomaten op de NS stations lijken naar behoren te functioneren. De kleintjes die bijvoorbeeld in lokale supermarkten staan, zijn blijkbaar beperkt functioneel. De procedure is behoorlijk stroperig voor een transactie in de 21ste eeuw. Met alle respect voor de regeltjes en de mensen die er mee moeten werken; zes maanden en er dan achter komen dat het destijds allemaal met speels gemak kon worden afgerond, is best veel gevraagd voor iemand die al twintig jaar met hetzelfde abonnement reist. Nu heeft het zes maanden niet reizen mij een extra 200 euro gekost.

Heb je wel een bevestigingmail gekregen van de opzegging en het nieuwe abonnement? In die mail staat dat je langs de kaartautomaat moest.

Wij zijn een reizigersforum en kunnen niet bij uw gegevens. U zult dit echt via Klantenservice moeten doen. Als het eenmaal bij een incassobureau ligt, zult u moeten betalen, voor er een ander abonnement kan worden afgesloten. Niet betalen als u het ergens niet mee eens bent, is vaak niet verstandig. De computer  kijkt gewoon of u betaald heeft of niet.

"Computer says NO”, als je mij menselijk wil behandelen, moet je dát niet aan een machine overlaten. 
Ik moet dus volgens jou eerst betalen voor een dienst die niet is verleend om vervolgens een abonnement af te kunnen sluiten. Heb je zelf ooit iets degelijks meegemaakt en geaccepteerd? Ik hoor het graag, maar ik vrees van niet.

Badge +3

Automaten in supermarkten verschillen niet wezenlijk van NS kaartautomaten op de stations, als het om bestellingen gaat.

Een opzegging/wijziging van een klassiek abonnement moet je wél binnen een maand (of zelfs voor de opgegeven einddatum) bevestigen bij een automaat, anders loopt het abonnement gewoon door. Dat staat ook in de e-mail over de opzegging/overstap.

Een bestelling van Flex blijft wel gewoon staan (tot wel een jaar) om opgehaald te worden.

Wacht je dus (iets) te lang met een opzegging/overstap naar Flex dan heb je inderdaad een probleem.

En ja, bij NS is de regel dat eerst alle openstaande facturen voldaan moeten worden voordat je restitutie krijgt. Verrekenen met elkaar kan niet (in tegenstelling tot bij de Belastingdienst en vele andere bedrijven).

Een gestorneerde incasso zit dus gruwelijk in de weg, zeker als NS die ‘over de schutting’ gegooid heeft naar een incassobureau, en je dus bij NS als ‘wanbetaler’ in de computer (says NO) staat.

Automaten in supermarkten verschillen niet wezenlijk van NS kaartautomaten op de stations, als het om bestellingen gaat.

Een opzegging/wijziging van een klassiek abonnement moet je wél binnen een maand (of zelfs voor de opgegeven einddatum) bevestigen bij een automaat, anders loopt het abonnement gewoon door. Dat staat ook in de e-mail over de opzegging/overstap.

Een bestelling van Flex blijft wel gewoon staan (tot wel een jaar) om opgehaald te worden.

Wacht je dus (iets) te lang met een opzegging/overstap naar Flex dan heb je inderdaad een probleem.

En ja, bij NS is de regel dat eerst alle openstaande facturen voldaan moeten worden voordat je restitutie krijgt. Verrekenen met elkaar kan niet (in tegenstelling tot bij de Belastingdienst en vele andere bedrijven).

Een gestorneerde incasso zit dus gruwelijk in de weg, zeker als NS die ‘over de schutting’ gegooid heeft naar een incassobureau, en je dus bij NS als ‘wanbetaler’ in de computer (says NO) staat.

Wat opvalt is dat de moderaters van dit forum alle inhoudelijke info hebben, waar ik in april (!) een moord voor had gedaan, maar niet kreeg of vond. Bij wie kan ik mijn klacht neerleggen en ook echt een inhoudelijk valide antwoord krijgen?
De NS heeft een schriftelijke belofte gebroken, dat mag blijkbaar. Maar ik moet blijven betalen voor iets wat ik niet heb gebruikt …. Het gaat om de inhoud niet om de vorm.

Wat opvalt is dat de moderaters van dit forum alle inhoudelijke info hebben, waar ik in april (!) een moord voor had gedaan, maar niet kreeg of vond. Bij wie kan ik mijn klacht neerleggen en ook echt een inhoudelijk valide antwoord krijgen?
De NS heeft een schriftelijke belofte gebroken, dat mag blijkbaar. Maar ik moet blijven betalen voor iets wat ik niet heb gebruikt …. Het gaat om de inhoud niet om de vorm.

Overigens: de OV-chip automaat in bijvoorbeeld de supermarkt is niet altijd in staat om je reisproduct af te sluiten, je zult echt naar een station moeten. Waarom weet ik ook niet, maar dat is zo ….

Reputatie 7
Badge +3

Ja je moet blijven betalen voor iets wat je niet gebruikt. Je hebt een contract. En zolang het abonnement op jouw kaart blijft staan kun je er gebruik van maken.

In de mail die je hebt gehad bij opzeggen stond dat je de wijziging moest activeren bij een kaartautomaat. Dat kan bij iedere automaat. Inmiddels aan de klantenservice gevraagd of ze de opzegging opnieuw klaargezet hebben, zodat je het oude abonnement van jouw kaart kunt halen?

Een klacht kan je indienen bij NS. via onderstaande url kan je de adressen vinden. Een waarschuwing bij voorbaat verwacht er helemaal niets van. Ik heb in het verleden wel eens een klacht ingediend. Brief geschreven, na 8 weken ontvang je dan een email met totaal geen reactie op je inhoudelijke klacht.

Maar goed succes ermee. 

https://www.ns.nl/klantenservice/overig/klachtenafhandeling.html

Wat opvalt is dat de moderaters van dit forum alle inhoudelijke info hebben, waar ik in april (!) een moord voor had gedaan, maar niet kreeg of vond.

Moderators zijn een onderdeel van de NS Klantenservice, dus dat we alle inhoudelijke info hebben is vrij logisch. Robert B is overigens geen Moderator, maar een reguliere gebruiker. Wel met ontzettend veel kennis en ervaring.

De informatie dat je een overstap naar NS Flex binnen een maand moet bevestigen staat aangegeven in de e-mails die je gestuurd krijgt nadat je de overstap aanvraag. Deze informatie is je dus gewoon beschikbaar gesteld.

Dan maar betalen, het is wel niet terecht, maar ik moet aan het werk en ik moet met de trein.

Als je een achterstand hebt bij de NS kun je geen nieuw abonnement afsluiten.
Als je betaald kost dat x werkdagen verwerking, niemand die het antwoord geeft.
Misschien had de NS beter een tikkie kunnen sturen.

Komende week moet ik met de trein en ik moet dus het volle pond betalen, want het afhandelen geschied met de ouderwetse stoptrein.

Overigens heb ik geen enkele restitutie ontvangen, tot dusver alleen betaald.

Een week later ….

Alles is betaald door mij, door misinformatie ben ik gedwongen om 200 euro in totaal uit te tellen voor niks. Maar ik moet want ik word geacht op het werk terug te keren.

Ik kan geen abonnement afsluiten.

Waarom niet? Tromroffel …
Na een betalingsachterstand in het ‘systeem’ kan ik ZES MAANDEN LANG geen flex abonnement meer afsluiten. Ik zit in het onderwijs en heb vijf maanden mijn werk online gedaan, mij hoor je daar niet over. Iedereen heeft met een nieuwe situatie moeten dealen.
Maar dat je als klant eerst 20 jaar op een trajectkaart reist, zonder enig financieel smetje en dan zo tegen de muur wordt gedrukt door de NS …

Verbijsterend!

Badge +3

Je kunt een klassiek (jaar)abonnement nemen, want die zijn ook gedurende het eerste jaar altijd te wijzigen naar Flex, met terugbetaling van reeds betaalde maanden/dagen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me dan alleen af of je dan niet alsnog een probleem krijgt wanneer de jaarabonnementen naar Flex overgaan. Dat is oer januari 2021 en dus minder dan een half jaar vanaf nu. Alternatief zou dan een pre-paid Traject Vrij abonnement zijn.

Je kunt een klassiek (jaar)abonnement nemen, want die zijn ook gedurende het eerste jaar altijd te wijzigen naar Flex, met terugbetaling van reeds betaalde maanden/dagen.

Okay, ingewikkeld. Maar als dat een ‘escape’-route is, waarom dan niet gewoon een flex. Ik heb nog nooit deze shit over betalingen met de NS gehad (in 20 jaar).
En het flex is nu de oplossing omdat ik niet weet wat de mix op locatie en thuiswerken gaat worden ...
En ik weet niet wat nog voordelig is. Ik heb berekend dat een maandelijks opzegbare TrajectVrij kaart toch echt 26 euro per maand duurder is in vergelijking met wat je maandelijks betaald voor een jaarkaart TrajectVrij. Dit heb ik met behulp van de NS site uitgerekend.
Ik snap dat daar een verschil tussen zit, maar een uiterst vriendelijke dame van de NS had mij verteld dat dit niet uit zou maken.

_

♫ Sledgehammer ♫

Reputatie 7
Badge +1

De prijzen per maand voor het Traject Vrij (klassiek) jaarabonnement en NS Flex Traject Vrij zijn gelijk aan elkaar.

Het Traject Vrij (klassiek) maandabonnement heeft een hogere prijs, omdat dat flexibiliteit bood aan mensen die niet een heel jaar lang vast wilden zitten aan een jaarabonnement voordat Flex bestond. Sinds de introductie van Flex is het klassieke maandabonnement vrijwel overbodig geworden, tenzij je niet op rekening wilt reizen, maar dat is niet van toepassing op Traject Vrij. 

Badge +3

@loklok8 zegt het goed. Een maandabonnement nemen (en elke maand opnieuw aanvragen want vernieuwen/verlengen lukt al tijden niet) is overbodig geworden.

Als je wegens die ‘6 maanden geen Flex kunnen nemen’ aangewezen bent op een klassiek abonnement (op Saldo) dan moet dat maar...

@loklok8 zegt het goed. Een maandabonnement nemen (en elke maand opnieuw aanvragen want vernieuwen/verlengen lukt al tijden niet) is overbodig geworden.

Als je wegens die ‘6 maanden geen Flex kunnen nemen’ aangewezen bent op een klassiek abonnement (op Saldo) dan moet dat maar...

Okay, misschien een vraag voor hoger opgeleiden : WAAROM ? (moet dat maar)
Ik ben al twintig jaar klant ; verleen service. Ik wil DIE kaart en mij niet in bochten wringen door tekortkomingen in het systeem of organisatie.
Je kunt dan net zo goed zeggen: “ga maar fietsen.”

Noodgedwongen maar een trajectkaart bestelt.
Teruggerekend betaal ik nu maandelijks hetzelfde als ik losse retourtjes zou kopen zonder enkele vorm van korting.
Ik zit in de houtgreep van de NS, maar ik ga nu wel tot op de bodem. Al dat geld voor niet reizen en dan een bonus van zes maanden op het strafbankje. Ik ben geen engeltje maar zo bont als deze organisatie het maakt … Jammer dat het geen overheids instelling meer is, dan had je nog een ombudsman.

Ik raad u aan de formele klacht wel bij NS in te dienen. Krijgt u waarschijnlijk weinig inhoudelijks op terug.

U kunt uw geschil met NS ook door de geschillencommissie openbaar vervoer laten beoordelen. https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/openbaar-vervoer/ 

Het klachtengeld van deze commissie bedraagt: € 27,50. U krijgt dit terug wanneer de commissie u in het gelijk stelt.

Reputatie 7
Badge +4

Het recht is niet een verlengstuk van uw rechtsgevoel. Er is een hiërarchie waar rechters zich in hun oordeel op moeten baseren en inhoud van de wetten zelf is hetgeen bovenaan staat. Redelijkheid en billijkheid komt in dat rijtje niet op de eerste plaats, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, zeker op de wat vaak bedenkelijke fora waar men ‘intelligent is en logisch kan denken’.

Het zou me niet verbazen als de juristen van NS beide zaken hebben dichtgetimmerd.

De truc die er was om een abonnement om te zetten naar Flex zonder abonnement was een bestaande optie, al werd die anders gebruikt dan waar hij voor bedoeld was. Dat is echter niet onwettig en kwam nagenoeg iedereen hier goed uit in het heetst van Corona. De procedure bij Flex aangaande de betaling kan haast niet in strijd met de wet gemaakt zijn. Dat zou een ramp zijn voor NS en de juristen hebben zich hier zonder twijfel op vastgebeten.

Coulance in uw geval zou nogal een precedent scheppen. Op dit moment heeft u meer aan de pragmatische benadering van @Robert B en @Momo.

Het recht is niet een verlengstuk van uw rechtsgevoel. Er is een hiërarchie waar rechters zich in hun oordeel op moeten baseren en inhoud van de wetten zelf is hetgeen bovenaan staat. Redelijkheid en billijkheid komt in dat rijtje niet op de eerste plaats, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, zeker op de wat vaak bedenkelijke fora waar men ‘intelligent is en logisch kan denken’.

Het zou me niet verbazen als de juristen van NS beide zaken hebben dichtgetimmerd.

Zou best kunnen dat je gelijk hebt Thom. Maar xrays00 wil koste wat het kost zo te zien zijn gelijk halen. Eén van de goedkopere mogelijkheden is wat dat betreft de geschillencommissie. 

Reageer