beantwoord

Saldo icm NS Flex

• 25 oktober 2020
  • 7 reacties
  • 246 Bekeken

Mijn zoon had ivm corona zijn Flex-Dal abonnement opgezegd. Laatst moest hij heel onverwacht weer met de trein en ik had even snel wat saldo (40,=) op zijn kaart gezet bij de automaat bij het afzetten bij het station. 

Achteraf stom, want het opzeggen bleek een omzetting naar Flex basis en blijf dus achteraf betalen ipv het saldo te gebruiken. Vind het jammer om het saldo ongebruikt op de kaart, die nog 4 jaar geldig is, te laten staan. Twee keer contact gehad met vriendelijke medewerkers van de NS-klantenservice. Advies 1: wordt vanzelf met de volgende factuur gecrediteerd (is achteraf niet waar). Advies 2: kaart opzeggen, of wachten tot het saldo onder de 30,= uitkomt (dat gaat niet gebeuren, saldo wordt nooit lager ivm achteraf betalen). Hoe krijg ik die 40 euro van de kaart af? Waarom niet gewoon zelf kunnen terugstorten?

icon

Beste antwoord door Maxime NS 25 oktober 2020, 11:43

Hallo bianca_, welkom op de NS Community. 

Het spijt me dat je incorrect geïnformeerd bent. De klantenservice zou ook bus, tram en metro van Flex kunnen halen, dan kan het saldo met die reizen worden aangesproken. Via een balie kan het ook worden uitbetaald. Ze mogen saldo boven de 30,- euro wanneer het om NS Flex gaat. In het geval dat ze via de balie zeggen dat dat niet kan, dan bieden we aan om een toezegging hiervan te noteren zodat zij dat kunnen lezen, maar in principe moet dit niet nodig zijn. 

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U kunt er mee naar een balie gaan. Het maximumbedrag dat u in een keer terugkrijgt, is normaal dertig euro. Het kan een truc zijn van te voren even naar Klantenservice te bellen of het bedrag ook veertig euro mag zijn, dan registreren ze dat. Het kan ook via ov-chipkaart. De volgende dag het resterende tientje ophalen kan natuurlijk ook. Edit: het is kennelijk aangepast dat dit niet meer kan, is alleen maar beter. Zie de opmerking verderop. U moet het bedrag dus in één keer ophalen.

De eerste opmerking van Klantenservice is niet juist. Alleen het saldo dat er op staat als u Flex neemt wordt automatisch verrekend, niet het saldo dat u er later opzet.

Hallo bianca_, welkom op de NS Community. 

Het spijt me dat je incorrect geïnformeerd bent. De klantenservice zou ook bus, tram en metro van Flex kunnen halen, dan kan het saldo met die reizen worden aangesproken. Via een balie kan het ook worden uitbetaald. Ze mogen saldo boven de 30,- euro wanneer het om NS Flex gaat. In het geval dat ze via de balie zeggen dat dat niet kan, dan bieden we aan om een toezegging hiervan te noteren zodat zij dat kunnen lezen, maar in principe moet dit niet nodig zijn. 

De volgende dag het resterende tientje ophalen kan natuurlijk ook.

het is onmogelijk om een deel op te nemen en bijvoorbeeld een tientje op de kaart te laten staan. Aan de balie kunnen ze het complete saldo afboeken of het complete saldo laten staan, een tussenweg is er niet

Reputatie 7
Badge +4

Dank, het ging vroeger zo, maar nu dan gelukkig niet meer. Zo leer je nog wat op je oude dag. ;-) Ik ga er even van uit dat @mweiss gelijk heeft, wat ik eerlijk gezegd ook hoop in deze.

Badge +3

Bij balies/servicepunten van andere vervoerders (OV-winkels in de grotere steden) doet men vaak niet zo moeilijk over meer dan 30 euro of een deel van het saldo uitbetalen, maar met een notitie van de klantenservice bij een NS balie zou het ook gewoon moeten lukken.

Op het station waar je saldo geladen hebt zullen waarschijnlijk ook andere vervoerders actief zijn (Arriva, Blauwnet, GVB, RET, HTM etc.) want saldo laden op een kaart met Flex lukt niet bij NS automaten.

Dank voor de reacties en het meedenken! Inderdaad had ik opgeladen bij een automaat op een treinstation waar alleen Arriva rijdt. Daarom lukte dit, ondanks het NS Flex abonnement, wel gewoon.

Zal met mijn zoon tzt naar een station met een NS-service balie gaan en een poging ondernemen. En natuurlijk het resultaat hier even terug melden. Dit kan helaas even duren ivm de huidige lockdown, want ik moet hiervoor dan bij gelegenheid naar een ‘grote stad’/station met een service balie (waar ik normaal dagelijks zou komen). Voor de zekerheid zal ik van tevoren een ‘notitie’ vragen via de telefonische NS klantenservice.

Voor de zekerheid zal ik van tevoren een ‘notitie’ vragen via de telefonische NS klantenservice.

heel verstandig! Leuk als je dan even terug kunt koppelen of het dan (zonder problemen) lukt of niet

Reageer