beantwoord

saldo op nskaart

• 17 januari 2020
  • 6 reacties
  • 116 Bekeken

Goedendag, reizen met de trein is voor mij nieuw, maar ik heb nu een dalvrij abonnement. Voorheen was ik gewend saldo op mijn ovkaart te zetten. Ik heb saldo op mijn treinkaart (45 euro) gezet, omdat ik soms ook buiten de daluren of met de metro moet reizen. 

Nu lijkt dit niet afgeschreven te worden en blijkt dat ik aan het eind van de maand een afrekening krijg. Ben ik de 45 euro kwijt?

Met vriendelijke groet, Jeroen

icon

Beste antwoord door Thom 17 januari 2020, 17:10

U bent uw geld nooit kwijt. Het lijkt er op dat u een Flexabonnement Dalvrij heeft genomen, klopt dat?  Dat is nagenoeg zeker de reden dat het niet wordt afgeschreven. 

Het saldo zal dan worden verrekend, dan wel u krijgt het terug. Heeft u het er na de activatie van Flex opgezet, dan kunt u naar een loket gaan en wordt het terugbetaald. Het maximum is normaal dertig euro maar in de praktijk maakt men er met de teruggave van Flex geen probleem van. Het kan ook via ov-chipkaart.

U heeft, als u Dalvrij Flex bezit, voor de metro geen saldo meer nodig. Ook de kosten voor de metro worden u achteraf in rekening gebracht en dus niet van een eventueel aanwezig saldo afgeschreven.

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U bent uw geld nooit kwijt. Het lijkt er op dat u een Flexabonnement Dalvrij heeft genomen, klopt dat?  Dat is nagenoeg zeker de reden dat het niet wordt afgeschreven. 

Het saldo zal dan worden verrekend, dan wel u krijgt het terug. Heeft u het er na de activatie van Flex opgezet, dan kunt u naar een loket gaan en wordt het terugbetaald. Het maximum is normaal dertig euro maar in de praktijk maakt men er met de teruggave van Flex geen probleem van. Het kan ook via ov-chipkaart.

U heeft, als u Dalvrij Flex bezit, voor de metro geen saldo meer nodig. Ook de kosten voor de metro worden u achteraf in rekening gebracht en dus niet van een eventueel aanwezig saldo afgeschreven.

Ok, dankje. Ja ik heb inderdaad een flex kaart met daarop een dalvrij abonnement. 

Badge +3

Bij het activeren van een Flex abonnement wordt het saldo van de kaart verwijderd.

Dit krijg je via de eerste maandfactuur terug. Als het goed is zie je het ook bij Reishostorie in Mijn NS staan, als restitutie of een negatief bedrag ‘via NS Klantenservice’.

Reputatie 7
Badge +4

Zo te zien heeft Jeroen het geld er op gezet toen hij Flex al had. Het geld komt echter hoe dan ook bij hem terug.

Badge +3

Nee, als je nadat je Flex geactiveerd hebt saldo laadt dan weet de NS dat niet.

En bij een balie doen ze soms moeilijk als het meer dan 30 euro is. Zeg er dan vooral bij dat je Flex hebt!

Hallo Jeroen Mikkers en welkom bij de NS Community. 

Zoals Robert B en Thom al aangeven blijft het geld gewoon van jou. Belangrijk is vooral het moment waarop je het saldo op de kaart hebt gezet. Als dit voor het aanvragen van het abonnement is, staat het zoals Robert B zegt bij je eerste factuur. In andere gevallen, dus na het aanvragen van je NS Flex, dien je zelf restitutie aan te vragen. Omdat het bedrag hoger is dan € 30,00 kan dit alleen als je eerst contact hebt gehad met onze Klantenservice. Zij kunnen toestemming geven voor het uitkeren van een hoger bedrag door de Servicebalie. 

Reageer