beantwoord

Saldo OV chipkaart niet correct teruggestort bij activatie NS Flex.

• 5 januari 2021
  • 12 reacties
  • 307 Bekeken

Reputatie 2

Om de kosten te drukken en toch te kunnen reizen, heb tegen mijn eigen advies in toch maar NS Flex aangeschaft. Het bespaart tijdens de coronaperiode 34 euro per maand omdat ik nu thuiswerk, maar helaas heb toch spijt van mijn besluit, want hoewel ik 5,86 euro op mijn OV chipkaart had staan, is er slechts 5,67 euro teruggestort.

Het is geen groot verschil, maar het gaat mij om het principe. Het kan niet zo zijn dat de NS geld houdt wat eigenlijk van mij is. En erger, dit is een automatisch systeem wat niet naar behoren werkt. (Ik heb de bestelling eind november geplaatst en niet meer met het OV gereist tot de terugstoring op 7 december binnenkwam, dus het verschil zit niet in tussentijdse reizen.

Toen ik de klantenservice belde, werd mij geadviseerd naar een NS balie te gaan om het verschil terug te krijgen, maar de dame van de balie kan het gestorte bedrag niet zien en dus ook niets uitkeren.

Hoe kan dit opgelost worden?

icon

Beste antwoord door Robert B 5 januari 2021, 19:11

Let op!

Bij een overstap naar NS Flex krijg je reeds betaalde abonnementskosten naar rato terug (via een tussentijdse creditfactuur, meestal binnen een week). Die € 5,67 zal daarmee te maken hebben (om precies te zijn 5 dagen van een abonnement van 34 euro per maand). Zie Mijn NS en dan je facturen.

Het saldo van je kaart wordt verrekend op de maandfactuur (dus pas na een maand, eind december bij een overstap eind november). Zie je reishistorie in Mijn NS, daar zou een regel € klanten service moeten staan met een negatief bedrag.

Dat is het saldo dat van je kaart gehaald is en zou op de eerstvolgende maandfactuur moeten staan.

Bekijk origineel

12 reacties

Badge +3

In jouw geval (direct opgehaald) lijkt het inderdaad vreemd, maar als je pas op bijv. 30 november of later de overstap bevestigd had was de eerste factuur (die je 7 december uitbetaald kreeg) al aangemaakt. 

Reputatie 2

Maar de vraag waarom je een maand op je saldo moet wachten komt wel vaker voorbij. De reden daarvoor is dat je het saldo pas terug kunt krijgen na het bevestigen van een overstap bij een ophaalpunt, omdat het op dat moment pas van je kaart gehaald wordt, en je in de tussentijd nog op saldo gereisd kunt hebben.

Dat verbaast mij. Ik heb mijn abo direct op 26 november op een ophaalpunt gehaald, dus ik kon in de dagen tussen 26 november en december niet meer op saldo gereisd hebben. Bovendien stond er in de mail dat mijn saldo op de “eerstvolgende factuur” zou staan. Niet de “eerstvolgende eindemaandsfactuur”.

Het is in elk geval opgelost. :)

Reputatie 2

Helemaal tevreden.

Die tweede factuur samen met jullie uitleg en de berichtjes van Erryt heeft alles duidelijk gemaakt.

Het probleem is dat ik die tweede factuur nog niet had toen Robert dat eerst antwoord had gegeven.

Badge +3

Dat er weinig soortgelijke berichten zijn zal wel komen omdat de facturen relatief duidelijk zijn. Op de factuur die je meteen kreeg (die -€ 5,67) staat toch echt dat het om restitutie van reeds betaalde abonnementskosten gaat (een aantal dagen Weekend Vrij terug).

Maar de vraag waarom je een maand op je saldo moet wachten komt wel vaker voorbij. De reden daarvoor is dat je het saldo pas terug kunt krijgen na het bevestigen van een overstap bij een ophaalpunt, omdat het op dat moment pas van je kaart gehaald wordt, en je in de tussentijd nog op saldo gereisd kunt hebben.

Dat klopt inderdaad. De eerste restitutie van 5,67 euro is gelijk als factuur opgesteld en uitbetaald. Op de tweede factuur heeft er een verrekening plaatsgevonden van 5,86 euro, oftewel het saldo wat nog op de kaart stond. Gelukkig is het nu allemaal opgelost.

Reputatie 7
Badge +3

U had zo te lezen naast nog saldo op uw OV-chipkaart hiervoor ook een abonnement die u door het overstappen naar Flex eerder dan de verlengdatum heeft beëindigd. Bij overstappen naar Flex wordt dan niet alleen het resterende saldo van de OV-chipkaart teruggestort maar ook het vooruitbetaalde deel van het abonnement wat nog restte. 

U had blijkbaar een Weekend Vrij van €34 per maand. Voor iedere niet gebruikte dag wordt dan 1/30e deel van die €34 terugbetaald, dat is €1,1333. Het bedrag van €5,67 is 5 keer dat bedrag per dag. 

Het resterende saldo en het terug te betalen bedrag van het abonnement worden apart terug betaald. 

Reputatie 2

Het blijkt dat ik een tweede factuur heb gehad waarin het complete correcte bedrag werd gecrediteerd, maar die kwam helaas pas de dag nadat ik deze vraag had gepost ook binnen op mijn rekening. Het tijdsverschil tussen email, factuur en overschrijving gooit roet in het eten.

@Erryt NS:

Nu heb ik dus een volledige en een niet volledige teruggave. Jullie mogen, mits dit duidelijk op de factuur verschijnt, de extra 5,67 terugboeken, maar ik blijf beniewd hoe dat eerste bedrag is verwerkt en waarom het tweede bedrag geen rekening hield met de eerste teruggave en waarom het een maand duurde voordat het correcte bedrag op een factuur verscheen.

Ik heb nieuwe ondervindingen die ik nog niet wil delen, maar graag eerst vanaf jouw kant bevestigd zie worden, StijnHommes. Ik heb je een privébericht gestuurd. 

P.s. ik heb gekeken en nagevraagd of wij hier veel berichten over hebben ontvangen en dat was niet het geval.

Reputatie 2

In de brief die ik had gekregen van de NS stond dat ik het bedrag 5,86 zou ontvangen, maar dat is op de factuur uiteindelijk 5,67 geworden. Erryt heeft er naar gekeken net als iemand van de financiële afdeling maar ze kunnen niet achterhalen hoe het komt. Ze gaan wel kijken of dit vaker is gebeurd en of het systeem dit inderdaad kan terugstorten.

Heb ik het zo goed samengevat @Erryt NS ?

Ik had een tijdje geen dienst op de community, maar ik ben nog in gesprek met Stijn om dit uit te zoeken. Als ik een update kan geven zal ik dat hier doen.

Badge +3

Let op!

Bij een overstap naar NS Flex krijg je reeds betaalde abonnementskosten naar rato terug (via een tussentijdse creditfactuur, meestal binnen een week). Die € 5,67 zal daarmee te maken hebben (om precies te zijn 5 dagen van een abonnement van 34 euro per maand). Zie Mijn NS en dan je facturen.

Het saldo van je kaart wordt verrekend op de maandfactuur (dus pas na een maand, eind december bij een overstap eind november). Zie je reishistorie in Mijn NS, daar zou een regel € klanten service moeten staan met een negatief bedrag.

Dat is het saldo dat van je kaart gehaald is en zou op de eerstvolgende maandfactuur moeten staan.

Ik durf niets te beloven, maar ik kijk er graag even naar. Zou je mij een privébericht willen sturen met jouw gegevens. StijnHommes?

Reageer