vraag

samenreiskorting i.c.m. flex

• 3 juni 2019
  • 52 reacties
  • 1297 Bekeken

Reputatie 4
Zag net dat er nu de optie samen reis korting beschikbaar is voor mensen die geen abonnement heeft of een weekend voordeel of weekend vrij zonder 40% korting doordeweeks. Dit is in te stellen via je "mijn ns" of via de app (android en ios)

Is dit de vorm waar het al eerder over gehad is? Krijg je ook de 40% korting als je van dal incheckt en in de spits van vervoerder moet wisselen, bijvoorbeeld van ns naar blauwnet of arriva?

52 reacties

Reputatie 7
Badge +4
De standaardprocedure als u uw reis in de spits af wilt kunnen maken, is dat de samenreiziger een anonieme- of persoonlijke chipkaart heeft en daar samenreiskorting op zet.

Samen met de reiziger met een daarvoor geldig abonnement voor dat tijdstip, kan dan met 40 procent korting worden gereisd.

Als u ook terugreist, kunt u het beste samenreiskorting 2 x op de kaart zetten. Samenreiskorting geldt per rit, niet per dag.

De voorwaarden voor de Flexreiziger gelden niet voor u, ook al reist u samen. Samenreiskorting heeft eigen voorwaarden en die staan los van het abonnement van de hoofdreiziger.. Bij Flex kan tijdens de spits van vervoerder worden gewisseld en met korting verder worden gereisd, maar dat kunt u niet met samenreiskorting, ook niet als u meereist met een reiziger die dat wel mag.

U mag voor de spits inchecken en de reis afmaken, maar als u tijdens de spits van vervoerder wisselt, geldt de samenreiskorting niet meer. Bij NS inchecken voor de spits levert 40 procent korting op en als u daarna bij Blauwnet tijdens de spits incheckt, betaalt u 100 procent. Bij het tijdens de spits inchecken is er geen korting, te meer omdat uw rit met samenreiskorting dan ook is geëindigd.

Edit: Het lijkt voor meereizen met iemand met een Flexabonnement mogelijk toch anders te zijn.

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html
@dennisg,

Volgens https://www.ns.nl/klantenservice/flex/gebruiken-samenreiskorting.html kan je nu met Flex Basis inderdaad samenreiskorting activeren in de app of Mijn NS. Aangezien er rekening gehouden wordt met een check in moet je niet meer voor de spits de trein verlaten zoals met een e- ticket met samenreiskorting.

Ik vrees wel dat je bij een check in in de spits bij een wissel tussen vervoerders geen korting meer krijgt.

@moderatoren,

Geeft een SRP geen recht meer op samenreiskorting?

Reputatie 7
Badge +4
In de informatie die ik las wordt Kidsvrij wel uitgesloten maar de studentenkaart niet. Samenreiskorting mag wel gecombineerd worden met het SRP. In mijn bron was hen ook wat verwarrend geformuleerd maar het stond er goed. Hier staat het fout. Het is fout overgenomen. Ik las het op de standaardinformatie voor Samenreiskorting.

Samenreiskorting op de app is feitelijk een e-ticket en daarmee mag je in de spits niet in de trein zitten. Ik denk dat TS wel in de spits wi overstappen.
Bedankt voor de heads-up, herrie.

Edit: De regels voor NS Flex in combinatie met Samenreiskorting zijn iets anders. Het Studentenreisproduct geeft reizigers met NS Flex geen recht op Samenreiskorting. De Samenreiskorting voor NS Flex is dus alleen mogelijk in combinatie met een NS product, uitgezonderd Kids Vrij.
Badge +3
Studenten mogen volgens mij sowieso geen personen met korting mee laten reizen. Ik zie dat ook nergens op studentenreisproduct.nl
Reputatie 7
Badge +4

@Robert B Gaat u samen reizen met iemand met een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct? Dan mag u in de daluren met 40% korting meereizen.
Reputatie 7
Badge +3
Bedankt voor de heads-up, herrie.

Edit: De regels voor NS Flex in combinatie met Samenreiskorting zijn iets anders. Het Studentenreisproduct geeft reizigers met NS Flex geen recht op Samenreiskorting. De Samenreiskorting voor NS Flex is dus alleen mogelijk in combinatie met een NS product, uitgezonderd Kids Vrij.

Dus als je geen abonnement heb, kun je wel met Samenreiskorting met een student meereizen, maar met een Flex-abonnement niet? Logisch ...
Badge +3
De regels voor NS Flex in combinatie met Samenreiskorting zijn iets anders. Het Studentenreisproduct geeft reizigers met NS Flex geen recht op Samenreiskorting.
Mag ik vragen met welke reden tot dit verwarrende onderscheid is besloten?
@Robert B

De studenten OV blijft gewoon recht geven om 3 personen met samenreuskorting mee te nemen. Gek dat het daar niet wordt aangegeven, maar mijn info geeft dit nog steeds aan.
Badge +3

@Robert B Gaat u samen reizen met iemand met een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct? Dan mag u in de daluren met 40% korting meereizen.

Oh ja, die haakjes maken de formulering lastig te begrijpen. Daar was al eerder een discussie over herinner ik me nu. Maak daar dan "of iemand met een Studentenreisproduct" van. :)

Maar er is overigens nóg een uitzondering die daar niet bij staat, en dat is dat iemand met Flex Basis (en ik meen ook Weekend Voordeel) géén mensen met samenreiskorting kan/mag laten meereizen. Dat is ooit bevestigd door ik meen @Loes Loes of @Slidestops.

Ik denk dat voor dat verhaal over Flex er dus één haakje (per ongeluk) verplaatst is, en je daarom ineens met Flex Basis of Weekend Voordeel ineens niet meer met een student mee zou mogen reizen... Dat lijkt me een foutje of op zijn minst erg onlogisch.

De reden horen we graag, want mensen met die Flex abonnementen worden nu benadeeld (veroordeeld tot e-tickets) t.o.v. mensen die helemaal geen abonnement hebben!
Reputatie 6
Badge +1
naast Flex basis en Flex weekend voordeel mogen mensen met Flex weekendvrij ook niemand met samenreiskorting meenemen.
Reputatie 7
Badge +4
Samenreiskorting is al op eigen voorwaarden en niet op basis van het abonnement van de hoofdreiziger. Een hoofdreiziger met VDU kan wel een samenreizer meenemen maar alleen op de voorwaarden van samenreizen. De samenreiziger kan dus niet tijdens de middagspits inchecken en met korting reizen omdat de VDU-houder dat wel kan.

Als samenreiskorting toch al zijn eigen voorwaarden heeft, zou dat dus met Flex ook te combineren zijn. Mogelijk is het beleid om de samenreiskorting op den duur af te schaffen. om te beginnen bij Flex. Bij Flex zijn wel meer zaken wat aangescherpt.

Ik ben benieuwd wat NS er van zegt
Badge +3
N.a.v. de reactie van MoDe vraag ik me af wat de situatie is voor het met korting mogen meenemen van mensen op basis van een (Flex) abonnement. Uiteraard op de voorwaarden die Thom noemt, dus sowieso niet als de reis begint in de spits.
  • Bij Flex Basis mag het nooit (bevestigd)
  • Bij Flex Weekend Voordeel (onduidelijk) of dat wel of niet mag, en dan nooit of alleen in het weekend?
  • Bij Flex Weekend Vrij (zonder Dalkorting) dus ook al niet? Maar dan óók niet in het weekend? Lijkt me sterk...
  • Bij Flex Weekend Vrij (met Dalkorting) mag het altijd.
  • Bij een Studentenreisproduct (ongeacht week of weekend) mag het dus blijkbaar wél als je medereizigers geen abonnement hebben, maar oh wee als ze toevallig Flex Basis of Weekend Voordeel hebben! (Lijkt me nog sterker). Wat maakt het nu uit of de hoofdreiziger student is? Je betaalt evenveel en het maakt sowieso niet uit met wie je meereist, zolang diegene 3 mensen mee mag nemen zit je goed, en met een SRP mag dat.
Ook erg benieuwd dus.
Interessant dat er gesteld wordt dat niet alle NS Flex abonnementen recht op samenreiskorting geven. Onze laatste update is eind mei geweest over de info NS Flex en daar wordt algemeen gesteld dat men recht heeft om samenreiskorting te geven bij een NS Flex abonnement. Zichtbaar ook voor ons tijdens controle.
Extra wordt de aan te zetten samenreiskorting vermeldt.

Of er staat iets ergens totaal krom of ik mis iets...
Badge +3
Extra wordt de aan te zetten samenreiskorting vermeldt.

Of er staat iets ergens totaal krom of ik mis iets...

@Slidestops had ooit screenshots waarbij in ieder geval iemand met Flex Basis geen icoontje had (om mensen met Samenreiskorting mee te mogen nemen dus).

Dat weet ik 100% zeker. Voor het goedkope Weekend Voordeel dus mijn twijfel, ook al hoort die vraag niet echt bij dit topic over het meereizen zelf (waarom met Flex niet met een student?).
Dat klopt, bij NS Flex basis zien wij idd geen samenreissymbool staan. Aangezien ik alleen Reizen op Rekening zie staan en de icoontjes zie, heb ik geen idee op welk abonnement men reist. Kan het niet ff simpel checken helaas.
Badge +3
Er lopen dus twee vragen een beetje door elkaar:

(On topic) Waarom zou iemand met Flex Basis of Weekend Voordeel niet mogen meereizen met een student, terwijl dat bij helemaal geen abonnement gewoon wél mag (en blijkaar met Weekend Vrij zonder Dalkorting ook, want daar wordt niets over gezegd)? Andere alle Flex varianten hebben automatisch Dalkorting of vrij reizen, dus hoef je nooit Samenreiskorting aan te zetten of te laden.

(Off topic) Welke NS Flex abonnementen geven eigenlijk recht om mensen met Samenreiskorting mee te mogen nemen? Basis in ieder geval niet, dank voor het bevestigen!

Dat iemand met Kids Vrij geen mensen mag meenemen (of Samenreiskorting nodig zou hebben) spreekt natuurlijk voor zich.

(Of, gezien vanuit een student): Ik mag (als ze netjes inchecken buiten de spits en niet met een e-ticket met me de spits in reizen) gewoon 3 mensen meenemen. Wat voor abonnement die hebben boeit me niet, want het is hun eigen verantwoordelijkheid om die korting te laden, te kopen (e-ticket) of aan te zetten in de app of via Mijn NS.
Reputatie 4
Kun je als je flex basis, weekend voordeel of weekend vrij hebt maar geen 40% korting doordeweek d.m.v. de samenreiskorting (aanvragen via website of app (android en ios)) nu ook op rekening met korting reizen?

Ais je dan in de dal uren reist en in de spits moet overstappen naar een andere vervoerder, blijft de samenreiskorting dan ook beschikbaar? Bij dal voordeel blijf je 40% houden.
Reputatie 6
Badge +1
@Robert B Flex weekend vrij zonder dal voordeel kan ook geen samenreiskorting laden. Zie post @herrie
Badge +3
@Robert B Flex weekend vrij zonder dal voordeel kan ook geen samenreiskorting laden. Zie post @herrie
Juist wél volgens die post van Herrie, en dat zijn dan ook de enige Flex abonnementen waar het zin heeft om Samenreiskorting te willen laden/aanzetten (en dat kan dus vanaf nu via de app of Mijn NS)!

Je mag alleen niet met korting meereizen met iemand met Kids Vrij (volkomen logisch) of met een student (totaal raadsel). 🤔

Mijn vraag was andersom. Met Flex Basis mag je geen mensen met korting mee laten reizen (dank nogmaals Loes), maar hoe zit dat met Weekend Voordeel of Weekend Vrij zonder Dalkorting?
Reputatie 7
Badge +3
Het onderwerp is inderdaad halverwege ergens omgedraaid :)

Dat je als je een Flex-abonnement hebt - welke dan ook - zelf geen Samenreiskorting zou kunnen/mogen laden of niet met iemand met een SRP mee zou mogen reizen, slaat natuurlijk compleet nergens op, omdat het zonder abonnement - of zelfs zonder ov-chipkaart - wel gewoon kan. Als dit daadwerkelijk zo is, moet dit zo snel mogelijk opgelost worden.
Badge +3
Het kán ook gewoon (dat is het goede nieuws). Iedereen kan dat dus gewoon aan zetten tegenwoordig!

Maar je mag dan alleen niet met korting meereizen met... iemand met Kids Vrij óf Flex Basis (want die mogen geen medereizigers meenemen tenslotte).

Maar studenten mogen dat wél (3 mensen op sleeptouw nemen) en daar gaat het mis in de voorwaarden! Waarom zou meereizen met een student ineens verboden zijn als je toevallig Flex hebt?
Reputatie 4
Bedoel ook, bijv dat ik een van de volgende heb dus flex basis, weekend voordeel of weekend vrij, kan ik dan nu ook met samenreiskorting kan reizen op rekening en dat ik dan met iemand samenreis die iemand mee mag nemen.

Krijg je dan ook 40% als je in dal incheckt en moet omchecken in de spits bij een andere vervoerder? Net zoals dit is als je dal voordeel hebt
Badge +3
Bedoel ook, bijv dat ik een van de volgende heb dus flex basis, weekend voordeel of weekend vrij, kan ik dan nu ook met samenreiskorting kan reizen op rekening en dat ik dan met iemand samenreis die iemand mee mag nemen.

Krijg je dan ook 40% als je in dal incheckt en moet omchecken in de spits bij een andere vervoerder? Net zoals dit is als je dal voordeel hebt

Precies, juist die abonnementen (bij andere is Samenreiskorting laden nooit nodig) en dat kan vanaf nu dus (via de app of Mijn NS)!

Maar diegene met wie je meereist mag dan geen student zijn!?

Dat komt overduidelijk door dat ene haakje ")" in de voorwaarden, dat achter Kids Vrij had moeten staan en dan is het helder en 100% consistent met de oudere voorwaarden. Studenten mogen gewoon mensen meenemen met Samenreiskorting, klaar!

Er is geen link tussen jouw recht/mogelijkheid om Samenreiskorting te (kunnen) laden of aanzetten en met wie je meereist. Diegene moet gewoon een abonnement hebben met het recht om mensen met Samenreiskorting mee te laten reizen, en dat is alles!

Voor overstappen in de spits naar andere vervoerder is het Flex systeem immuun. Bij geen abonnement zou je dan inderdaad (volgens ervaring) 2x korting moeten laden soms, om die overstap met behoud van korting te kunnen maken (ook buiten de spits).

Bij e-tickets is 'omchecken' bij een overstap tussen vervoerders niet nodig.
Reputatie 4
Dan scheelt dat nu wel. Vooral als je net terug beng gegaan naar bijv flex basis dan ook weer en kun je altijd op rekening reizen en toch met samenreiskorting kunt reizen.

Gelukkig behoud je nu dus ook de 40% als je samenreiskorting hebt en moet omchecken naar een andere vervoerder. Wel een voordeel van flex dus

Reageer