vraag

samenreiskorting i.c.m. flex

• 3 juni 2019
  • 63 reacties
  • 1497 Bekeken

Toon eerste bericht

63 reacties

Het spijt me ontzettend, maar deze twee producten zijn simpelweg niet met elkaar te combineren. Dat is wat NS ervan zegt.
Reputatie 7
Badge +3
Hoe bedoel je "niet te combineren"? Eerder in dit topic is aangegeven dat je gewoon Samenreiskorting kunt laden als je Flex hebt?
Reputatie 4
Het spijt me ontzettend, maar deze twee producten zijn simpelweg niet met elkaar te combineren. Dat is wat NS ervan zegt.

Via mijn ns en de app kun je samenreiskorting aanzetten (als je flex hebt). Dus dat komt er niet als extra product op te staan en zal dus via je factuur lopen, zoals ook eerder hier en op de pagina gezegd is
Deze twee producten zijn simpelweg niet met elkaar te combineren.
Emma,

Wat bedoel je net met "deze twee"? Want niet iedereen linkt verwijswoorden met dezelfde dingen.

Bedoel je dat je niet van Flex samenreiskorting kan genieten én zelf samenreiskorting kunt geven aan drie anderen? Dat lijkt me normaal.

Bedoel je dat je Flex samenreiskorting niet kunt combineren met het SRP? Dat vindt ik minder logisch.

Of zeg je dat je geen korting krijgt bij omchecken tussen vervoerders in de spits als je reist met Flex samenreiskorting? Of nog iets anders?

Samenreiskorting op de app is feitelijk een e-ticket
Thom,

Kan je dit eens uitleggen? Zelfs bij eenmalige aktiekaartjes gold het moment van inchecken voor voor de bepaling of je al dan niet van het kaartje gebruik kon maken. En nu zeg je dat het moment van inchecken niet meer telt? Maar wel het moment van reizen? Waarop baseer je je voor deze conclusie?

Want voor zover ik kan zien, moet je toch nog met je Flex kaart inchecken om van 40% samenreiskorting te kunnen genieten. In de app/op de website geef je gewoon aan dat je op het moment van inchecken samen reist met iemand die samenreiskorting mag geven aan drie medereizigers. Reis je niet meer samen? Dan moet je natuurlijk de korting uitzetten.

Deze indicatie is nog geen vervoersbewijs.

Persoonlijk vind ik Flex samenreiskorting een vooruitgang. Je moet het e-ticket niet meer op voorhand kopen. Je kunt meerdere ritten op een dag met korting maken. En je hebt geen (krachtterm) iDeal meer nodig.

Niet dat ik denk dat ik het ooit ga gebruiken. Met twee ritten in de doordeweekse daluren op drie jaar tijd ben ik niet het doelpubliek.
Reputatie 2
@Robert B

Jij schreef:

Mijn vraag was andersom. Met Flex Basis mag je geen mensen met korting mee laten reizen (dank nogmaals Loes), maar hoe zit dat met Weekend Voordeel of Weekend Vrij zonder Dalkorting?

Onlangs is in een ander topic bevestigd dat je met Weekend Voordeel ook doordeweeks iemand op samenreiskorting mag laten meereizen.

Niet logisch, maar wel in overeenstemming met wat op de website staat -dit kan met elk abonnement, en als ik het goed lees ook met wat Loes in dit topic meldt.
Reputatie 6
Badge +1
@Robert B

Jij schreef:

Mijn vraag was andersom. Met Flex Basis mag je geen mensen met korting mee laten reizen (dank nogmaals Loes), maar hoe zit dat met Weekend Voordeel of Weekend Vrij zonder Dalkorting?

Onlangs is in een ander topic bevestigd dat je met Weekend Voordeel ook doordeweeks iemand op samenreiskorting mag laten meereizen.

Niet logisch, maar wel in overeenstemming met wat op de website staat -dit kan met elk abonnement, en als ik het goed lees ook met wat Loes in dit topic meldt.

er is een verschil tussen weekend voordeel en Flex weekend voordeel. In wat @herrie vanaf de website heeft gekopieerd in her begin van dit topic staan de regels voor Flex.
Reputatie 2
@MoDe er is inderdaad een verschil tussen Flex- en klassieke abonnementen. Het verschil betreft het eerste gedeelte van de door @herrie in zijn post gekopieerde tekst: met iemand meereizen.

Het tweede onderdeel, iemand laten meereizen, werkt bij Flex hetzelfde als bij klassiek: met elk NS abonnement kun je maximaal drie personen op samenreiskorting laten meereizen.
Met Flex Zonder Abonnement kan dat dus niet, met de abonnementen vanaf Flex Weekend Voordeel wel.
Reputatie 2
Nog iets: ik heb een Flex abonnement waarmee ik ook doordeweeks korting krijg buiten de spits. In de mijn ns omgeving kan ik wel samenreiskorting aanzetten. Dat lijkt me niet de bedoeling; wordt dit nog aangepast?
Badge +3
Nog iets: ik heb een Flex abonnement waarmee ik ook doordeweeks korting krijg buiten de spits. In de mijn ns omgeving kan ik wel samenreiskorting aanzetten. Dat lijkt me niet de bedoeling; wordt dit nog aangepast?
Dat is inderdaad een nogal erg overbodige optie! Nieuwigheid denk ik... 🤣

Reputatie 4
Het moet alleen beschikbaar zijn bij flex basis en bij weekend voordeel en weekend vrij en als ze dan geen korting hebben voor doordeweeks.
Reputatie 7
Badge +4
Gelukkig behoud je nu dus ook de 40% als je samenreiskorting hebt en moet omchecken naar een andere vervoerder. Wel een voordeel van flex dus

Weet u dat wel zeker? Dat is zo bij samenreiskorting 2x en bij omchecken buiten de spits. Het Flex hoofdabonnement heeft geen invloed op de samenreiskortingsvoorwaarden. Die blijven dat je 40 procent korting hebt bij inchecken voor de spits en je mag tegen dat kortingstarief de reis afmaken. De samenreiziger betaalt vol tarief als hij tijdens de spits in- of omcheckt, De Flexrijder met abonnement zelf kan na het omchecken in de spits binnen 35 minuten wel reizen tegen het daltarief, mits hij voor de spits is ingecheckt. De reiziger met samenreiskorting niet.

Om de gedachten te bepalen: De reiziger met samenreiskorting rijdt niet samen onder de. voorwaarden van de hoofdreiziger, maar op de eigen voorwaarden van samenreiskorting.

NS moet het allemaal maar eens helder en duidelijk beschrijven.
Reputatie 6
Badge +1
Het moet alleen beschikbaar zijn bij flex basis en bij weekend voordeel en weekend vrij en als ze dan geen korting hebben voor doordeweeks.

Bij Flex kun je steeds na een maand wisselen. Lijkt mij voor NS extra werk als die link Samenreiskorting aan/uit er na elke wisseling bij gezet of er afgehaald moet worden.
Vanwege dat kunnen wisselen staat er dus reizen op rekening op een flexkaart
Ik zie inmiddels dat de informatie op de website ook weer is aangepast. Ik ga dit tot op de bodem voor jullie uitzoeken. Ik ben het namelijk met jullie eens dat het verwarrend is als er voor NS producten 2 verschillende regels gelden. Ik kom er z.s.m. op terug.
Badge +3
@Jouke NS: Kort en bondig samengevat:

Het gaat eigenlijk alleen om een miniem verschil tussen https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html en de nieuwe (over aanzetten via Mijn NS of app) info op https://www.ns.nl/klantenservice/flex/gebruiken-samenreiskorting.html

Op de eerste pagina staat: ..met iemand met {dus die in bezit is van} een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct? Daar staat dus letterlijk hetzelfde als "..met iemand met {die in het bezit is van} een Studentenreisproduct of NS Abonnement (uitgezonderd Kids Vrij)".

Op de tweede pagina staat: ..met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij en Studentenreisproduct). Het haakje is simpelweg een stukje naar achteren verplaatst.

Dat staat/leest misschien leuker, maar maakt het geheel volkomen onlogisch, want het suggereert ook nog dat een SRP een NS-abonnement is! 🤔

Een student mag gewoon 3 mensen met Samenreiskorting mee laten reizen, ongeacht of die geen/klassiek/flex abonnement hebben.

Heb je dus Flex (zonder dalkorting doordeweeks of nooit) dan kan je gewoon Samenreiskorting aan zetten en mee reizen met een student.
Badge +3
En of die student op dat moment vrij reist of met 40% korting (week/weekend of andersom) maakt niet uit.

Jij krijgt 40% korting op je reis bij een incheck buiten de spits, dus.
Ik heb navraag gedaan bij de makers van NS Flex en die geven aan dat een reiziger met NS Flex geen gebruik kan maken van Samenreiskorting wanneer de persoon met wie er mee gereisd wordt gebruik maakt van een Studentenreisproduct. Dat is ook duidelijk aangegeven op deze pagina. Ik snap dat het verwarring oproept, en dat heb ik ook aangegeven, maar dit is hoe de vork in de steel zit. De informatie op deze pagina is dus correct.
Reputatie 2
@Jouke NS op die pagina staat het volgende over meereizen:

Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samenreist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.

Met mijn Flex kaart, en samenreiskorting aangezet in de app, mag ik dus meereizen met iemand die een NS-abonnement (niet zijnde Kidsvrij) of een Studentenreisproduct heeft.

Oftewel ik mag op samenreiskorting meereizen met iemand met een Studentenreisproduct.

Dat lijkt me ook de bedoeling; mocht dit niet het geval zijn zouden reizigers met Flex benadeeld worden t.o.v. reizigers met een klassiek abonnement, en zelfs reizigers op saldo zonder abonnement.
@Staanplaats het klopt wat je aangeeft. Mijn excuses dan ook voor alle verwarring! Ik heb dit even nagevraagd en even overlegd met @Jouke NS, en je kan inderdaad Samenreiskorting aanvinken als je samenreist met iemand die een Studentenreisproduct heeft. Dit is in de afgelopen tijd een aantal keer gewijzigd. Vandaar de tegenstrijdige antwoorden. Maar nu kunnen we dus zeggen dat het wel degelijk mogelijk is.

Voor de meelezers: Je kan nu dus als je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting, Samenreiskorting aanzetten via onze app (iOS of Android) of via Mijn NS. De Samenreiskorting geldt dus als je met iemand samenreist die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.
Badge +3
Helder, dan is het recht op Samenreiskorting dus in ieder geval (terecht) gelijk getrokken voor iedereen, ongeacht wel of geen abonnement.

Dan nog de vraag hoe het zit met overstappen in de spits tussen vervoerders. Bij klassieke abonnementen vervalt dan je dalkorting (je begint een nieuwe rit, want de andere vervoerder kan de eerdere incheck helaas niet zien).

Maar bij Flex behoud je dan gewoon de korting die bij de eerste incheck hoort, en wordt de overstap gewoon gezien als vervolg van je reis (net zoals bij een overstap NS-NS in de spits door poortjes). De andere vervoerder laat het dus aan het (NS Flex) systeem over om te bepalen of er recht was op dalkorting vóór die overstap.

Omdat Samenreiskorting in de app een systeeminstelling is (en dus aan staat totdat je het uit zet) neem ik aan dat die dan óók behouden blijft, net als de korting die een Flex abonnement zelf je zou geven bij die overstap? 🤔
Reputatie 7
Badge +3
Wat dan ook weer de leuke situatie oplevert dat als degene met wie je meereist een klassiek abonnement heeft, diegene geen korting krijgt na het overstappen, maar de samenreiziger wel.
Badge +3
Tja, da's eigenlijk hetzelfde als iemand met Weekend Voordeel.

Die reist doordeweeks op voltarief, maar mag toch gewoon 3 mensen met Samenreiskorting meenemen. Randgevalletje inderdaad.
Bij het overstappen op een ander vervoerder gelden ook de regels van de reguliere Samenreiskorting. Dus als je in de spits overstapt op een andere vervoerder, komt je NS Flex Samenreiskorting te vervallen. Ik hoop dat het zo allemaal een beetje duidelijk is.
Badge +3
Bij het overstappen op een ander vervoerder gelden ook de regels van de reguliere Samenreiskorting. Dus als je in de spits overstapt op een andere vervoerder, komt je NS Flex Samenreiskorting te vervallen. Ik hoop dat het zo allemaal een beetje duidelijk is.
Zo zou het moeten werken inderdaad, dus doen alsof de Samenreiskorting via Mijn NS of in de app net zo werkt als bij een klassiek abonnement of Samenreiskorting op een (anonieme) ov-chipkaart.

Ik ben toch wel benieuwd of iemand dat een keer kan testen :D

Misschien dat ik een keer op een vrije middag richting Limburg ga (en dan een stukje Arriva in de spits, dus rondje Eindhoven - Venlo - Roermond - Eindhoven).

Heb toevallig een persoonlijke kaart met Flex Basis ter beschikking. Als ik gelijk blijk te hebben, vergoeden jullie dan die reis of zal ik maar alvast gaan crowdfunden? 😛
Ben bang dat het crowdfunden wordt, Robert 🤣
Badge +3
Ben bang dat het crowdfunden wordt, Robert 🤣
Mweh, ja en ook nog even 'meereisbedelen' natuurlijk, dus een leuke student(e) zoeken op alle trajecten... (omdat het dus nu officieel mág!).

Of iemand met Altijd Vrij of Flex Dal Vrij die dat experimentele rondje met mij wil maken... Zat te denken aan @Sander-VH maar die woont nogal uit de buurt 😆

Reageer