beantwoord

Spookfactuur?

• 25 september 2020
  • 7 reacties
  • 305 Bekeken

Reputatie 3

Ik heb op 16 juli mijn NS Flex Dal Voordeel omgezet in NS Flex Dal Vrij. De facturatie lijkt sindsdien goed te zijn gegaan, maar vandaag kreeg ik tot mijn verbazing een factuur van €0. (N.B. Met Dal Vrij maak ik nooit reizen buiten het abonnement; dat houdt het makkelijk.) De facturen die ik heb gehad:

• Op 17 juli een factuur voor Dal Vrij van 16-7 t/m 4-8 en een verrekening van het oude Dal Voordeel tussen 16-7 en 4-8.
  • Op 25 juli een factuur voor Dal Voordeel van 5-7 t/m 4-8 (waarvan het laatste deel dus al eerder verrekend was), plus enkele reizen die ik met Dal Voordeel maakte.
  • Op 25 augustus een factuur voor Dal Vrij van 5-8 t/m 4-9.
  • Op 6 september een factuur voor Dal Vrij van 5-9 t/m 4-10.
  • Vandaag, op 25 september, een spookfactuur van €0, zie afbeelding. Wel staan er op de tweede pagina enkele gratis reizen (gratis omdat ze onder mijn Dal Vrij vallen).

Nu vroeg ik mij af: reis ik nog wel met Dal Vrij? Volgens de gegevens in Mijn NS wel, alleen staat hier een abonnementsprijs van €0?

Kortom: ik verwacht begin oktober een rekening voor de abonnementskosten van 5-10 t/m 4-11. Maar waarom kreeg ik vandaag een rekening van €0? En waarom staat in Mijn NS dat het abonnement €0 kost? Er kloppen hier dingen niet...

icon

Beste antwoord door Momo 25 september 2020, 14:04

Het lijkt op wat ik vorig jaar augustus had, dat er aparte facturen zijn gemaakt voor het abonnementsgedeelte en voor het reisgedeelte. Op de 15e augustus kreeg ik toen een factuur voor de reiskosten nog van half juli en eerder in augustus en 1 dag later op de 16e een factuur voor Flex Dal Voordeel waarop op de 2e pagina stond dat in die factuurperiode de kaart niet gebruikt was. Kaart was wel gebruikt, alleen waren er geen reiskosten meer te facturen want dat was de dag ervoor al gedaan. Waarom er 2 aparte facturen werden verstuurd was mij een raadsel.

Je eerste screenprintje geeft alleen aan “Treinreizen” en niet “NS Flex Dalvrij”.  Als je geen kosten voor treinreizen hebt omdat al je reizen onder Dal Vrij zijn is dat bedrag dus €0. Deze treinreizen zullen dan als het goed is niet ook op de eerder ontvangen factuur van 6 september staan en niet ook nog komen op de factuur die je in oktober zal ontvangen. Ik zou dat dan wel even checken.

Dat je MijnNS aangeeft dat je abonnement €0 kost is wel curieus.

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt op wat ik vorig jaar augustus had, dat er aparte facturen zijn gemaakt voor het abonnementsgedeelte en voor het reisgedeelte. Op de 15e augustus kreeg ik toen een factuur voor de reiskosten nog van half juli en eerder in augustus en 1 dag later op de 16e een factuur voor Flex Dal Voordeel waarop op de 2e pagina stond dat in die factuurperiode de kaart niet gebruikt was. Kaart was wel gebruikt, alleen waren er geen reiskosten meer te facturen want dat was de dag ervoor al gedaan. Waarom er 2 aparte facturen werden verstuurd was mij een raadsel.

Je eerste screenprintje geeft alleen aan “Treinreizen” en niet “NS Flex Dalvrij”.  Als je geen kosten voor treinreizen hebt omdat al je reizen onder Dal Vrij zijn is dat bedrag dus €0. Deze treinreizen zullen dan als het goed is niet ook op de eerder ontvangen factuur van 6 september staan en niet ook nog komen op de factuur die je in oktober zal ontvangen. Ik zou dat dan wel even checken.

Dat je MijnNS aangeeft dat je abonnement €0 kost is wel curieus.

Het lijkt alsof je factuur zich steeds door midden breekt. Dat je reizen en abonnementskosten zich apart presenteren. Dan zou er de 6e een factuur moeten komen met de reiskosten. Tenzij hij terug is gezet naar Basis. Dit is niet het geval toch? Al had ik de abonnementskosten op de 25ste verwacht. Apart! Had je hier met Dal Voordeel nooit last van?

Reputatie 3

Ik reisde altijd met Dal Vrij en kreeg daar facturen voor aan het begin van de maand. Van wat ik terug kan zien: 05-10-2018, 05-11-2018, 05-12-2018, 07-01-2019, 05-02-2019, 05-03-2019, 05-04-2019, 06-05-2019, 05-07-2019. Hier staan steeds zowel reizen als abonnementskosten op.

Op 24-07-2019 ben ik gewisseld naar Basis. Toen kreeg ik op 25-07-2019 direct een factuur met een teruggave van het resterende bedrag, en vervolgens facturen op 05-08-2019 (€0, want niet gereisd) en 26-08-2019 (twee gehuurde OV-Fietsen op 09-08-2019).

Op 30-08-2019 ben ik teruggewisseld naar Dal Vrij. Daarop volgde een factuur op 05-09-2019 voor de abonnementskosten vanaf 5-9, een factuur op 25-09-2019 voor de abonnementskosten van 30-8 t/m 4-9 (?!), en vervolgens reguliere facturen met zowel reizen als abonnementskosten op 24-10-2019, 25-11-2019, 24-12-2019, 24-01-2020, 24-02-2020, 24-03-2020. Deze facturen op de 24ste of 25ste bevatten steeds de abonnementskosten van de 5de (ervoor) t/m de 4de (van de maand erna) en dus ook gemaakte reizen.

Op 24-03-2020 wisselde ik weer naar Basis. Daarop volgden facturen op 25-03-2020 (restitutie) en 25-04-2020 en 25-05-2020 (€0, want niet gereisd).

Op 09-06-2020 wisselde ik naar Dal Voordeel. Ik kreeg een factuur op 10-06-2020 voor de abonnementskosten van 9-6 t/m 4-7 en - nu wordt het vreemd - op 25-06-2020 een factuur voor abonnementskosten van 5-6 t/m 4-7 (die volgens de factuur €0 bedroegen) en voor de reis die ik maakte op 9-6.

Op 16-07-2020 wisselde ik weer naar Dal Vrij en volgden de vijf facturen die ik in mijn eerste post noemde. Sindsdien heb ik niet meer gewisseld.

Reputatie 3

Ik heb dus eigenlijk altijd 1 factuur per maand gekregen voor zowel abonnementskosten als reiskosten (behalve rondom wisselingen), maar de factuurdatum is ooit verschoven van de 5de naar de 24ste. De verrekende abonnementskosten waren echter altijd van de 5de t/m de 4de, ook op facturen van de 24ste.

Nu lijk ik opeens met 2 factuurdata per maand te zitten.

Reputatie 7
Badge +3

Zoals aangegeven heb ik dat vorig jaar 1 keer gehad, daarna kreeg ik weer gewoon 1 factuur per maand. Misschien was er een storing. Zou me eerlijk gezegd niet verwonderen, na de storing qua OV-fiets en stallen op rekening de afgelopen paar maanden.

Badge +3

Het lijkt er op dat men aan het spelen was met de maandelijkse factuurdata, omdat je Flex factuur normaal rond de 5e kwam maar na een wissel op de 24e ineens verschoof naar de 25e.

Waarom ze die bij een wissel op 16-07 dan ineens weer terug zetten naar de 5e, geen idee. Nou ja zolang het maar klopt dat je dan op de 5e betaalt, en niet nogmaals op de 25e.

Het lijkt dus inderdaad om een spookfactuur te gaan, vandaar dat er ook geen van X t/m Y datums bij staan, en ook geen kosten. Edit: Oh wacht, dit gaat puur om reiskosten (trein).

Verder heb ik ook wel eens een factuur gehad waarbij de kosten leken op het Weekend Voordeel dat ik eerder had (alleen € 2,00 voor weekendkorting), maar de omschrijving was Dal Voordeel, omdat ik gewisseld had. Die € 3,00 extra kwamen op mijn volgende vaste maandfactuur, dus dat zal bij jou dan wel 5 oktober zijn.

Laat gerust weten als het allemaal anders is (en mogelijk niet klopt).

Reputatie 3

Voorspellen is één ding, maar de praktijk brengt altijd verrassingen. :sweat_smile:

Na de “spookfactuur” van 25 september waar dit topic mee begon heb ik weer een factuur gekregen op 25 oktober voor de abonnementskosten van 5-10 t/m 4-11 en mijn (gratis) reizen van 24-9 t/m 17-10. Kortom, mijn maandelijkse datum is weer terug naar de 25ste. 

Overigens is het probleem dat Mijn NS een abonnementsprijs van €0 toont nog altijd niet opgelost (zie afbeelding in de startpost). Er wordt wel de juiste prijs gefactureerd. Ook de widget op de startpagina van Mijn NS toont dus kosten van €0 (zie afbeelding hieronder). Ik hecht zelf maar weinig waarde aan deze functionaliteit, omdat ik weet hoe het werkt en wat ik betaal, maar anderen zien misschien wel graag de juiste prijs staan. :wink:

Reageer