beantwoord

Station wordt automatisch toegevoegd

• 26 februari 2019
  • 10 reacties
  • 241 Bekeken

Ik met de tram naar Station Amsterdam Lelylaan en heb hiervoor in- en uitgecheckt met mijn ov- chipkaart waarop NS Flex is geladen. Op Station Amsterdam Lelylaan heb ik ingecheckt met een uitgeprinte dagkaart gekocht via de spoordeelwinkel.
Toen ik in de trein zat kreeg ik een melding dat ik vergeten zou zijn in te checken.
Bij mijn reishistorie staat als toelichting:
Niet in- of uitgecheckt
Station wordt automatisch toegevoegd.

Er wordt €20 in rekening gebracht terwijl ik een dagkaart heb gebruikt. Servicedesk stort €20 terug, zover is het opgelost.
Echter, ik wil niet iedere keer mijn geld moeten terugvragen als ik een dagkaart gebruik ipv mijn OV-chipkaart.

Waarom wordt überhaupt een station automatisch toegevoegd?
icon

Beste antwoord door Robert B 26 februari 2019, 18:44

Bij NS Flex is dat inderdaad tot op zekere hoogte het geval (je reis wordt 'gereconstrueerd'), maar zolang je overal netjes in- en uitcheckt zou je die melding niet moeten krijgen.

Zodra het systeem een afwijking constateert (gemiste in/uitcheck) dan wordt aan de hand van je voorgaande reisgedrag een schatting gemaakt welke reis er niet klopt.

Neem contact op met de klantenservice als er iets niet klopt.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 5
Kan het zijn dat je hebt uitgecheckt met je ov-chipkaart? Als je met je e-ticket bent ingecheckt, moet je daar ook mee uitchecken. Anders registreert je chipkaart een check uit zonder dat er een check in (met die ov chipkaart) was en dan krijg je dit.
Nee, was uitgecheckt bij de tram. Bij het poortje op Amsterdam Lelylaan checkte ik in met mijn dagkaart. Na 5 minuten ontving ik meteen de melding.
Bij het aankomststation Rotterdam Centraal mijn OV-chipkaart zo diep mogelijk in mijn portemonnee en broekzak gestopt en met mijn papieren dagkaart uitgecheckt.

In Rotterdam op de tram gestapt en ingecheckt met mijn ov-chipkaart.

Ik krijg het idee dat NS app mijn route volgt en dat er dan automatisch wordt bepaald dat ik vergeten ben in te checken omdat ik in de trein zit. Misschien is dit vergezocht maar ik zou niet weten waarom er anders 'automatisch' het station wordt bepaald terwijl ik mijn OV-chipkaart niet tegen het poortje hou.
Badge +3
Bij NS Flex is dat inderdaad tot op zekere hoogte het geval (je reis wordt 'gereconstrueerd'), maar zolang je overal netjes in- en uitcheckt zou je die melding niet moeten krijgen.

Zodra het systeem een afwijking constateert (gemiste in/uitcheck) dan wordt aan de hand van je voorgaande reisgedrag een schatting gemaakt welke reis er niet klopt.

Maar ik heb dus netjes in en uitgecheckt met een papieren dagkaart voor mijn treinreis.

Ik heb ook netjes in- en uitgecheckt in de tram in Amsterdam en in de tram in Rotterdam met mijn OV-chipkaart.

Wat moet ik dan doen om te voorkomen dat ik een onterechte 'gemiste check-in/ check-uit' in mijn reishistorie krijg en hiervoor dus mijn geld voor moet terugvragen. Ik kan dan iedere keer wel mijn e-ticket van de dagkaart opsturen!
Ik wil superflexibel reizen. De ene maand gebruik ik een dagkaart omdat dan slechts een keer met de trein ga, de andere maand neem ik Weekend Vrij en weer een andere maand reis ik helemaal niet en heb dan geen abonnement geladen op mijn NS Flex.
Reputatie 5
@Epia7 kun je in je reishistorie uitvogelen bij welke reis er een check in mist? Ik zou verwachten dat er daadwerkelijk ergens een check uit staat zonder voorafgaande check in.
@Epia7 kun je in je reishistorie uitvogelen bij welke reis er een check in mist? Ik zou verwachten dat er daadwerkelijk ergens een check uit staat zonder voorafgaande check in.

Nee, ik heb geen vergeten check-uit.
Vrijdag
8.00 check-in tram
8.14 check-uit tram

Zaterdag
10u check-in tramhalte thuis
10.08 check-uit tramhalte station Lelylaan
10.09 vergeten check-in/check-uit Station Lelylaan Toelichting: Station wordt automatisch toegevoegd
11.08 Check-in tram Rotterdam Centraal
11.28 Check-uit tram

Ik heb nog nooit eerder de toelichting 'Station wordt automatisch toegevoegd' in mijn reishistorie gezien!

Mijn reisgedrag is inderdaad dat ik meestal via Station Lelylaan reis en eerst de tram neem naar dit station. Misschien maakt NS nu ook steeds meer gebruik van AI om je route te reconstrueren?
Het komt inderdaad nooit voor dat ik de tram neem naar Station Lelylaan en daar niet op de trein stap.
Hallo Epia7, welkom op onze Community!

Vervelend dat je ondanks de juiste check uit toch deze melding hebt ontvangen. Ik vermoed dat dit een eenmalige 'bug', zo noem ik het maar even, was. Ik weet dat het systeem bepaalde vaste routes wel kan herkennen en dat is hier ook het geval. Mocht dit niet kloppen dan kun je dit uiteraard aangeven en passen wij het alsnog aan en mocht je dit weer opmerken dan horen we het graag.
Badge +3
Ik neem aan dat er een eenvoudiger manier moet zijn (of moet komen) om die 'automatische (AI) toevoegingen' van stations zelf te corrigeren, anders dan elke keer je e-ticket op moeten sturen als je daar toevallig mee gereisd hebt. 🤔

Want stel dat iemand je met de auto van Lelylaan naar Rotterdam gebracht had, hoe ga je dat dan bewijzen?

Er is ook helemaal geen 'vergeten' check-in/uit, dat maakt het systeem ervan. Als je in Rotterdam uitgecheckt had met je ov-chipkaart dan was Lelylaan natuurlijk wél een goede gok, gezien je reishistorie en de tijdstippen. Daar is weinig AI voor nodig :D

Het is dus niet zo dat NS op basis van locatiegegevens (bijv. via de NS app) bijhoudt waar je op een gegeven moment bent. Dan zouden de privacywaakhonden meteen aanslaan natuurlijk.

Er zijn wel Bluetooth 'beacons' op sommige stations/perrons, maar de gegevens die daar verzameld worden mogen nooit aan een persoon gekoppeld worden.

En dan nog, jij had een e-ticket Lely-Rtd, toch voor die reis? Dat mag (en kan volgens mij gewoon niet) aan je Flex reishistorie 'gekoppeld' worden dus het systeem had het mis (en krijg je terug).

Bizar, deze situatie waar NS Flex gewoon een reis toevoegt die op een ander vervoersbewijs gemaakt is!

Reageer