beantwoord

Streekbus NS flex

• 10 juni 2020
  • 9 reacties
  • 285 Bekeken

Ik wilde maandag met streekbus 102 richting Apeldoorn vanuit Amersfoort en kon niet inchecken. Terwijl stadsbussen geen probleem zijn met NS Flex. Ging 2x niet goed. Er stond te weinig saldo

Is er een andere regeling voor streekbussen met NS Flex?

icon

Beste antwoord door Robert B 10 juni 2020, 23:36

Oost gaat mis in treinen (Blauwnet/Arriva) want dan krijg je geen korting in de middagspits en betaal je (via Flex) voltarief. Voor bus kan je de BTM (bus tram metro) component van Flex uit laten zetten via de klantenservice.

Utrecht is een buitenbeentje, want daar rijden U-OV en Syntus. Let goed op wat je ziet op het schermpje bij inchecken! Staat daar Reizen op Rekening NS dan is het mis want dan overrulet Flex je abonnement en betaal je te veel.

Wordt er om saldo gevraagd? Dan is het juist goed, want dan gaat het NIET via Flex maar via je abonnement (met korting).

Bij stads/streekvervoer over langere afstanden (Amersfoort-Apeldoorn) kan het ook zijn dat er een hoger instaptarief is (Interliners of Qliners en zo, @Aar weet daar meer over geloof ik) en is Flex ook niet geldig. Heb je daar korting op, dan is saldo nodig beter dan voltarief op Flex (en dus wat je wilt).

De NS heeft geen idee welke stads/streekvervoer abonnementen je hebt, dus bij Flex wordt altijd voltarief gerekend.

Bekijk origineel

9 reacties

Dit vind ik ff belangrijker en iedereen weet nu wel dat het moet toch? hahaha

Reputatie 7
Badge +3

Dit soort grensgevallen blijft een probleem met NS Flex. Wanneer nog veel meer abonnementen gaan worden overgezet naar een vorm van NS Flex wordt het hoog tijd dat NS dit eens goed gaat regelen in samenspraak met de aanbieders van regionale kortingsproducten.

Wat een verademing overigens om een topic te hebben over NS Flex waarin het woord dat begint met mond en eindigt op kapje nog niet is gevallen.

Reputatie 5
Badge

Deze bus is van Syntus/KEOLIS-Veluwe en heeft niks met Utrecht of Utrechtse ABOś te maken. Op zich wel vreemd dat bij de instelling van reizen op krediet het blijkbaar in dit geval niet goed werkt als die buslijn een hoger instaptarief hanteert-iets wat bij langere gewone buslijnen meer en meer het geval is. Heel vaak is dan nl. ´vergeten´ uit te checken en maar 4 eur betalen goedkoper als de ritprijs.

Als je het naadje van de kous wilt weten, dan moet je die Syntus/Keolis contacteren, ze reageren meestal stukken vlugger en adequater als NS veelal doet.

Ik heb nu automatisch saldo weer aangezet voor die paar busmaatschappijen die moeite hebben met NS Flex. Korting was ik al kwijt, maar dit waren de laatste 2 maanden. Niet zo erg. Ik reis heel weinig met bussen buiten de provincie Utrecht. 

Bedankt i.i.g.

Reputatie 7
Badge +3

Het is mij niet duidelijk welk kortingsproduct je voor je regio hebt. Dat werkt inderdaad niet goed samen met NS Flex. Zie: https://community.ns.nl/ns-flex-60/regionaal-btm-en-ns-flex-op-dezelfde-kaart-vanaf-nu-mogelijk-63836

Je zou de problemen kunnen oplossen door het BTM-gedeelte van NS Flex te laten uitzetten via Klantenservice. Je reist dan weer op saldo met bus, tram en metro.

Oke dus het is beter om toch weer saldo te zetten op mijn ov kaart? Mocht ik weer in een streekbus belanden

Badge +3

Oost gaat mis in treinen (Blauwnet/Arriva) want dan krijg je geen korting in de middagspits en betaal je (via Flex) voltarief. Voor bus kan je de BTM (bus tram metro) component van Flex uit laten zetten via de klantenservice.

Utrecht is een buitenbeentje, want daar rijden U-OV en Syntus. Let goed op wat je ziet op het schermpje bij inchecken! Staat daar Reizen op Rekening NS dan is het mis want dan overrulet Flex je abonnement en betaal je te veel.

Wordt er om saldo gevraagd? Dan is het juist goed, want dan gaat het NIET via Flex maar via je abonnement (met korting).

Bij stads/streekvervoer over langere afstanden (Amersfoort-Apeldoorn) kan het ook zijn dat er een hoger instaptarief is (Interliners of Qliners en zo, @Aar weet daar meer over geloof ik) en is Flex ook niet geldig. Heb je daar korting op, dan is saldo nodig beter dan voltarief op Flex (en dus wat je wilt).

De NS heeft geen idee welke stads/streekvervoer abonnementen je hebt, dus bij Flex wordt altijd voltarief gerekend.

Hoi Sacha,

Toen ik een paar weken geleden met Flex begon, had ik busabonnementen voor Utrecht en Oost, maar die zouden stoppen als ik aan Flex zou beginnen. Daar werd ik nog voor gewaarschuwd.

Zouden die abonnementen de streekbussen kunnen beinvloeden?

Vandaag gingen de stadsbussen weer perfect in Utrecht

Goedemiddag Niekje69. Welkom bij de NS Community.

Heb je toevallig naast NS Flex nog andere abonnementen op je OV-chipkaart? Dit kan voor problemen zorgen bij het in- en uitchecken. 

Reageer