Studentenkorting misgelopen door Flex

• 22 maart 2019
  • 49 reacties
  • 1736 Bekeken

September 2018 was er veel media aandacht voor de start van NS-Flex. Ik was direct enthousiast en heb kennis genomen van alle informatie over Flex op www.ns.nl/flex. Na alles op deze informatiepagina te hebben doorgenomen heb ik mij direct aangemeld. Ook mijn ouders en mijn zus zijn overgestapt op Flex.

Zorgeloos heb ik de maanden daarna gereisd met Flex. Ik kreeg per maand een mail met het bedrag dat van mijn rekening zou worden afgeschreven. Deze mails bevatten geen factuur als bijlage. In goed vertrouwen zijn de bedragen van mijn rekening afgeschreven.

December 2018 bij de derde factuur kreeg ik argwaan. Het bedrag was hoger dan ik had verwacht. Toen heb ik via de NS website mijn facturen geraadpleegd. Tot mijn schrik ontdekte ik dat sinds Flex mijn Studentenkorting niet meer verrekend werd. Ik heb direct gebeld met de klantenservice en die vertelden mij dat Flex niet samen gaat met het Studentenreisproduct?!

Dat verraste mij omdat ik daarover niets heb gelezen op de Flex informatiepagina. Er wordt op www.ns.nl/flex niets vermeld over beperking van Flex in combinatie met Studentenreisproduct of kortingsproducten van andere dienstverleners. Ook tijdens het aanmelden werd ik hiervoor niet gewaarschuwd. Bij in- en uitchecken worden met Flex geen bedragen getoond en de mails met de totaalbedragen bevatten geen facturen. Ik vertrouwde er op dat het correct was.

Ik heb direct Flex beeïndigd. Het voelde het alsof de NS mij er in heeft laten tuinen.

Inmiddels is ook de laatste Flex factuur van mijn rekening afgeschreven en kan ik de balans opmaken wat ik door dit Flex/Studenten debacle ben misgelopen. Dat is totaal EUR 111,87.

Bij telefonisch contact met de NS Klantenservice kreeg ik nul op rekest. Ik vind dat heel teleurstellend omdat ik meende te kunnen vertrouwen dat alles correct zou zijn. Dat vertrouwen heeft de NS helaas beschaamd. Tot op heden staat er op www.ns.nl/flex nog steeds helemaal niets over het feit dat Flex niet is te combineren met Studentenreisproduct. Ik ben er ingetuind en dat zou andere studenten nog steeds kunnen overkomen.

Ik heb twee maanden geleden een brief geschreven naar de klantenservice. Dit met een klacht en verzoek om restitutie. Deze brief is tot op heden onbeantwoord.

Twee weken geleden via het contactformulier op de website verzocht om antwoord op mijn brief. Ook dat blijft onbeantwoord.

Als student met een beperkt inkomen zou ik u nogmaals willen verzoeken om restitutie van de misgelopen studentenkorting.

49 reacties

Joelle95, dit is al het derde topic wat je opent over dit onderwerp. Gezien de moeite die je hebt gestoken in dit topic en hoe uitgebreid hij is zal ik dit topic laten staan, maar ik hoop dat je begrijpt dat dit geen verschil zal maken in de afhandeling van je probleem. Je bent het er niet mee eens, dat is duidelijk, maar meerdere keren over hetzelfde onderwerp een nieuw topic starten zal geen verschil maken in de uitkomst.

Zoals ik in je andere topic van vandaag al heb aangegeven zullen de brief en e-mail zeker nog in behandeling worden genomen en zul je daar een reactie op krijgen. Hier kan echter wat tijd overheen gaan.

Wat betreft de informatievoorziening over NS Flex, wordt er wel degelijk op onze website vermeld dat dit niet gaat in combinatie met een studentenreisproduct. Ja, op de hoofdpagina zul je het niet terugvinden, maar er is veel wat via die pagina niet is terug te vinden. Dit is een promotiepagina waarin puur de belangrijkste voordelen van NS Flex worden aangegeven. We kunnen niet de volledige voorwaarden op die pagina plaatsen.

Als je meer informatie over het product wilt kun je via de hoofdpagina doorklikken voor verdere informatie:

Bij die veelgestelde vragen vind je vervolgens dit artikel. Het is spijtig dat je deze informatie niet hebt gevonden, maar dat wil niet zeggen dat we niet informeren over de combinatie van NS Flex en een studentenreisproduct.
Beste Stijn,

Verplaats je in een klant wiens interesse is gewekt voor Flex. Deze bezoekt de Flex hoofdpagina waarna jij refereert. Deze pagina bevat diverse buttons om Flex te bestellen en verder veel informatie. De betreffende pagina eindigt met de vraag: Nog niet alles duidelijk?
Als je als student op dit punt bent aangekomen, hoe zou je dan moeten weten dat er iets aan de hand is met Flex en Studentenreisproduct? Bij de topics ander aan deze pagina wordt niets vermeld over het Studentenreisproduct en NS Flex. Wat zou voor een student de trigger moeten zijn om actief op zoek te gaan naar deze informatie? Ik ben verder gegaan met bestellen. Vind je dat niet logisch?

Om bij de informatie Studentenreisproduct en NS Flex te komen moet je actief verder zoeken en nog twee keer doorklikken naar een volgende informatiepagina’s. Als je enthousiast bent geworden en wilt bestellen is er geen enkele aanleiding om dit te gaan zoeken. Toch?

Vervolgens werd er bij het bestelproces geen enkele melding of waarschuwing gedaan. Kun je je voostellen dat ik me belazerd voel als blijkt dat mijn korting is verdwenen? De situatie waarin ik verzeild ben geraakt was het gevolg van gebrekkige informatievoorziening van NS. Vind je niet?

Dit alles is tot daar aan toe. Maar de afhandeling van mijn klacht duurt na twee maanden zonder antwoord wel erg lang. Vind je niet?
Stijn, ik ben wel benieuwd? Wat had voor mij aanleiding moeten zijn om op zoek te gaan naar deze informatie? Hoe kon ik vermoeden dat er iets aan de hand zou zijn met Flex i.c.m. Studentenreisproduct? Als ik dat niet weet en er geen aanleiding is om dat te vermoeden, hoe zou ik dan ooit voor het aanvragen van Flex op die specifieke klantenservice pagina terecht moeten komen?

Als het afsluiten van Flex mijn korting van het Studentenreisproduct daadwerkelijk om zeep helpt, zou er dan geen sprake moeten zijn van een grote flinke disclamer bij het afsluiten van Flex? 'Dit product kan ernstige financiële schade toe brengen aan uw Studentenreisproduct'?

Nogmaals verplaats je eens in een klant die geïnteresseerd is in Flex en zich via de marketing instrumenten van de NS laat leiden naar het bestelformulier. Alles is er op gericht om de klant daar via de kortste weg naar toe te leiden. Toch?

Je verwijst nu naar een pagina op NS Klantenservice waar je naar wordt verwezen als het kwaad al is geschied. Er bleken achteraf nogal wat haken en ogen te kleven aan Flex waar je vooraf niet voor wordt gewaarschuwd.

Als reactie op mijn eerst bericht kreeg ik het advies om te bellen. Dan zou het wel goed komen en opgelost worden.

Vragen:
  1. Vind je het fair dat de telefonische klantenservice mijn verzoek tot restitutie de misgelopen korting te vergoeden te weigeren?
  2. Vind je het redelijk dat schriftelijke klacht na twee maanden nog niet is beantwoord?
  3. Vind je het redelijk dat ik na twee weken nog geen reactie heb ontvangen via het contactformulier?
Met ingestudeerde protocollen "wat vervelend voor je" help je geen klanten en los je het probleem niet op. Je maakt het verschil door echt iets voor de klanten te doen. Kun jij dat? Kun jij iets voor mij betekenen? Kun jij wel een verschil maken? Ik vraag enkel restitutie van door Flex misgelopen korting.
Zoals ik al aangaf is de hoofdpagina erg beknopt, waar puur de voordelen van NS Flex op worden genoemd. Die pagina is uiteindelijk ook bedoelt om NS Flex aantrekkelijk te maken voor nieuwe reizigers. Geen enkele aanbieder van wat voor product zal op zo'n aankondigingspagina alle details toelichten. Daarvoor zul je iets verder moeten kijken.

De klantenservice pagina is niet iets waar je pas heen gaat als het 'kwaad al is geschied'. De reden waarom ik een screenshot toevoegde is omdat dit onderaan de hoofdpagina staat. Als ik al een abonnement heb voor een bepaalde dienst en ik overweeg om een ander abonnement voor diezelfde dienst aan schaffen, dan zou ik zeker nog eens verder kijken of dat wel kan.

Het is duidelijk dat jij graag de specifiek voor jouw relevante informatie op de hoofdpagina wil zien, maar het is niet mogelijk om de volledige voorwaarden en alle details die je moet weten daar te plaatsen. Daarvoor kun je contact met ons op nemen of zelf op onderzoek gaan.

Wat betreft de vragen:
  1. Of ik het fair vind is niet relevant. Ik heb de gegevens er niet bij, weet de context dus niet en kan hier niet over oordelen. Feit blijft dat een collega je verzoek heeft afgewezen en dit zal dan ook gegrond zijn geweest.
  2. & 3. Dat is inderdaad lang, dat kan ik moeilijk ontkennen. Ik zou ook graag willen zien dat dit sneller word afgerond. Dit wordt echter aangekondigd op onze website over het indienen van een klacht: "Wilt u uw klacht indienen per mail of post? Dat kan ook. Houd er dan wel rekening mee dat het langer kan duren voor u een reactie ontvangt. Ons postadres is: " Op diezelfde pagina staan andere opties om een klacht in te dienen, jij hebt er zelf voor gekozen om dit schriftelijk in te dienen. Je klachten zullen zeker nog in behandeling genomen worden, maar dat duur langer dan de andere kanalen.
Stijn,

Als expert die bijna alles weet van NS en alles weet te vinden op de NS site is het moeilijk voor je om je in te leven in een onwetende reiziger die alleen maar op rekening wilde reizen. Je zegt zelf dat de hoofdpagina is bedoeld om de voordelen aan te prijzen en het aantrekkelijk te maken direct Flex aan te schaffen. Zonder op zoek te gaan naar de kleine lettertjes elders op de site ben ik daar dus ingetuind.

Flex zal nieuwe reizigers aantrekken maar het overgrote deel van het succes van Flex is echt te danken aan bestaande reizigers! Ik had geen abonnement en ik heb Flex zonder abonnement aangeschaft enkel om op rekening te kunnen reizen. Net als heel veel bestaande reizigers wil ik op rekening reizen. Ik wil niet dat mijn geld uitstaat bij Translink. Dat was voor mij de enige reden voor Flex. Helaas zat er, anders dan op de hoofdpagina vermeld, toch een addertje voor mij onder het gras.

Onderaan de hoofdpagina staan een aantal belangwekkende topics, maar niets over het feit dat Flex een product van een andere dienstverlener zal stukmaken! In dit geval is het is Studentenreisproduct van DUO door Flex stukgemaakt zonder enige vermelding tijdens het aanschaffen van Flex (geen disclamer en geen vraag of ik het zeker weet dat ik mijn Studentenreisproduct wil stukmaken!). In feite is dat wat gebeurd is.

Enige reden dat de telefonische klantenservice geen restitutie wil vergoeden is dat zij vinden dat ik te lang gewacht heb het probleem te melden (check het in jullie informatiesysteem). Ik ben dus te lang te goed van vertrouwen geweest dat de facturen van de NS gewoon kloppen. Bij het in- en uitchecken worden met Flex worden geen bedragen vermeld. De email met Flex afrekening bevat alleen het totaal bedrag zonder specificatie en zonder bijlage met transacties. Zonder informatie ben ik er 2 maanden vanuit gegaan dat het klopt en kreeg ik de derde maand pas argwaan. Sorry!

Je zal mij wel dom vinden. Jij zou zeker bij het bestellen en bij de afrekening verder kijken. Zo de waard is vertrouwd hij zijn gasten. Ik heb er te lang op vertrouwd dat het bij de NS wel goed geregeld zou zijn en als beloning krijg ik de deksel op mijn kop.

Op de hamvraag geef je geen antwoord: Kun jij iets voor mij betekenen? Kun jij wel een verschil maken? Of is deze NS Community niets meer dan een doekje voor het bloeden?
Beste Joelle95, ik wil het bloeden graag zien stoppen. Ik kan me heel goed voorstellen, en daarmee ook genoeg anderen, dat je als student schrikt van de facturen. Je ging er natuurlijk vanuit dat je niet hoefde te betalen, je hebt tenslotte recht op studentenreisproduct. Het studentenreisproduct scheelt enorm in kosten, maar nu helaas voor jou niet. Je had je wat beter kunnen inlezen en je weet nu hoe de vork in de steel zit, maar dat komt als mosterd na de maaltijd. Soms komen onze Nederlandse gezegdes mooi van pas. 😉

Natuurlijk maken onze reacties voor jouw gevoel niet veel goed, je bent door deze situatie aardig wat euro's verloren voor je gevoel en dat vind ik heel erg vervelend. Mijn collega Stijn NS, vindt dit vast en zeker ook.

Nu is het helaas niet aan ons om iets toe te zeggen of af te wijzen, dat is de taak van onze Klantenservice. Zoals je zelf al hebt gemerkt. Toch merk ik aan je toon dat je hier echt mee zit en dat kan ik niet aan me voorbij laten gaan. Daarom ga ik hierover graag met je in gesprek. Zie dit niet als een toezegging tot terugbetaling, want dat kan ik zonder jouw persoonsgegevens simpelweg niet doen. Wél hoop ik je hiermee duidelijk te maken dat ik dus graag met je in gesprek ga en mogelijk komen wij er samen uit. Mocht je dit gesprek verder met Stijn NS willen voeren, dan kan dat vast in overleg, maar dat lijkt mij niet nodig gezien Stijn NS en ik veel samenwerken.

Ik wil graag met je mee denken en in jouw gegevens kijken, mag dat? 🙂

Mocht je hier interesse in hebben, dan is het fijn om dat hier even aan te geven (voor de meelezers) en daarnaast zou ik het fijn vinden als je mij een privé bericht stuurt. Je kunt dat doen door op mijn naam te klikken, waarna je klikt op 'Stuur bericht'. Mocht in dat proces iets niet lukken, laat het me gerust weten, maar ik denk dat dat geen probleem voor je is!

Ik kijk uit naar je reactie.
Dag Emma, je hebt mijn persoonlijke gegevens ontvangen. Het vrij reizen in het weekend is met Flex probleemloos doorgegaan. Alleen de korting op doordeweekse dagen ben ik door Flex 3 maanden lang misgelopen. Ik heb in mijn brief gedetailleerd gespecificeerd om welk bedrag het gaat. Totaal 111 euro.

Ik hoef verder niet met jullie in gesprek omdat zoals je zelf zegt dit een zaak is van de klantenservice. Ik hoop wel dat je met mijn gegevens mijn zaak bij de klantenservice kunt bepleiten. Dank voor jullie betrokkenheid.
Ik heb Emma NS op de hoogte gebracht dat jij de gegevens hebt doorgegeven. Zij gaat hiermee verder aan de slag. Je hoort snel van haar!
Reputatie 6
Badge +2
dag @Joelle95
Fijn dat @Emma NS en @Jouke NS jou willen helpen, maar je hebt ook een stukje eigen verantwoordelijkheid. 3 maanden wachten voor je aan de bel trekt is wel lang en snap dat de klantenservice jouw claim afgewezen heeft.
Jouw facturen kun je inzien in jouw NS account. Heb je nog geen account dan kun je die aanmaken.
Reputatie 4
Wat ik me wel afvraag: NS kan toch zien dat er een studentenreisproduct op de OV-chipkaart staat? Waarom wordt er dan op basis van het OV-chipkaartnummer geen waarschuwing gegeven op het moment dat je voor diezelfde chipkaart NS Flex wil bestellen? Dat lijkt me toch vrij eenvoudig te realiseren...
Hey @Mode
Drie maanden lijkt lang. Maar als je geen aanleiding hebt om te vermoeden dat er iets misgaat en maar één keer per maand een controle moment hebt, denk ik dat het wel meevalt. Ik heb in mijn enthousiasme Flex aangevraagd om op rekening te kunnen reizen. Dat was zonder NS account. Alleen mijn email werd geregistreerd.

Bij het uit checken krijg je met Flex geen prijsinformatie. Anders had ik het op vaste trajecten direct gezien. Na de eerste maand kreeg ik een mail met het totaal bedrag van de afgelopen maand. Dit zonder bijlage met een transactieoverzicht. In feite was het factuurbedrag 40% te hoog. Ik had dat niet door en dacht dat ik wat vaker door de weeks gereisd had. Vrij reizen in het weekend ging wel goed met Flex. En zonder account kon ik de factuurinformatie niet inzien. Dit moment heb ik laten passeren. Tweede maand hetzelfde verhaal. Ik heb er op vertrouwd dat de facturen zouden kloppen.

Het derde moment kreeg ik argwaan. Ik moest via de klantenservice mijn account laten activeren om gegevens te kunnen inzien. Toen kwam de aap uit de mouw. Flex had de korting (door-de-weeks 40%) van het Studentenreisproduct teniet gedaan. Vrij reizen in het weekend was wel goed. Vind je mijn claim onredelijk?

Je spreekt over verantwoordelijkheid. Vind je niet dat de NS mij actief had moeten waarschuwen bij het aanvragen van Flex? Bijvoorbeeld op de hoofdpagina https://www.ns.nl/flex. Onderaan deze pagina staat een rijtje opmerkingen. Zou daar niet het volgende bij moeten staan. Ik heb het Studentenreisproduct van DUO. Kan ik NS Flex nemen? En daarnaast zoals @dennistd stelt: Een geautomatiseerde waarschuwing op basis van de kaartinhoud.

Kennelijk kun je bij de NS niet onbezorgd het Flex product aanschaffen en vinden de meeste routiniers binnen deze Community dat heel normaal en moet je eerst actief de ‘kleine lettertjes’ op de pagina’s van de klantenservice gaan lezen. Noem een ander bedrijf wat daar wel mee wegkomt?
Reputatie 7
Badge +3
Zo'n belangrijke waarschuwing wegstoppen onder de kop "Nog niet alles duidelijk?" (en dan nóg verder door moeten klikken naar Veelgestelde vragen) is natuurlijk volstrekt belachelijk. Je kijkt naar zo'n onderwerp als je nog vragen hebt over hoe het precies werkt met het product ophalen, in- en uitchecken, facturen ontvangen, etc. Niet om te checken of je überhaupt wel Flex kunt gebruiken. Dat NS zich hier achter blijft verschuilen vind ik absoluut niet netjes. Zoals zo vaak schort het weer behoorlijk aan de informatievoorziening en staat de reiziger op plaats 98, 99 en 100.
Goedemorgen Joelle. Ik heb van Emma je gegevens ontvangen en ben daarmee aan de slag gegaan.

Ik zie dat je op 13 september vorig jaar het abonnement hebt besteld. Die eerste maand kostte je inderdaad slechts een tientje. De maanden erna vallen wat duurder uit, met in december inderdaad een piek. Als ik kijk naar jouw reizen met NS, dan zie ik het volgende:
  • In september reis je slechts 1 keer zonder studentenkorting
  • In oktober reis je 7 keer zonder korting
  • In november reis je 5 keer zonder korting
  • In december reis je 3 keer zonder korting
Kan het zijn dat je in de laatste drie maanden ook veel met ander vervoer hebt gereisd, zoals de bus?

Je schrijft dat je de facturen niet hebt ingezien, omdat je er vanuit bent gegaan dat alles klopt. Dat is jouw keuze en NS kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld, vooral aangezien er door ons geen fout is gemaakt. We verwachten bovendien dat je alle voorwaarden van het product hebt gelezen voordat je overgaat tot afsluiten. Om die reden kan ik niet alle gemiste korting aan je terugbetalen. Dat je de informatie over het combineren van NS Flex en je Studentenproduct niet hebt gezien, vind ik echter wel een belangrijk punt. Daarom heb ik wel besloten de gemiste korting voor de maanden december en november uit coulance te vergoeden. Dit is gebaseerd op je verhaal en je dossier bij NS. Je krijgt nog een bevestiging per mail, waar tevens het uit te keren bedrag in staat.

Je abonnement is inmiddels keurig beëindigd. Ik hoop zo toch nog enigszins aan je verzoek te hebben voldaan.

Wat betreft de informatie op de hoofdpagina heb ik een verzoek ingediend. Vooralsnog staat het niet in de planning dit op deze pagina toe te voegen, maar ik heb deze casus doorgezet in de hoop dat het in de nabije toekomst toch nog aangepast kan worden.
@Joelle95 Ik zou deze situatie ook eens aan de reclamecodecommissie voorleggen, m.i. zou duidelijker moeten zijn dat Flex niet op alle bestaande reisproducten aansluit. Een kleine waarschuwing bij invoeren van het OV-chipkaartnummer zou al afdoende zijn (iets als "Let op, heeft u reeds een ander reisproduct op uw kaart staan, kijk dan in de voorwaarden of dit gecombineerd kan worden")
Beste Sivan,

Als je mijn facturen kan inzien, moet je echt een ander beeld hebben.

In september ben ik 13x korting misgelopen (5x trein, 8x bus) = EUR 34,24
In oktober ben ik 12x korting misgelopen (4x trein, 8x bus) = EUR 25,26
In november ben ik 10x korting misgelopen (7x trein, 3x bus) = EUR 39,19
In december ben ik 5x korting misgelopen (2x trein, 3x bus) = EUR 13,17

Alleen op bovenstaande reizen, waarbij ik op basis van de overeenkomst met DUO recht heb op 40% korting, is het misgegaan. Totaal ben ik EUR 111,87 korting misgelopen. Daarnaast heb ik ook tientallen malen in het weekend vrij gereisd. Dat is wel goed gegaan.

Ik begrijp dat je alleen voor de laatste twee maanden restitutie wilt vergoeden. Ik ben als student blij met elke cent die ik terugkrijg. Dank voor je coulance! Daarmee heb je inderdaad enigszins aan mijn verzoek voldaan. Ik ze je mail tegemoet.

Fijn dat je meld dat ik er in goed vertrouwen ben ingetuind en dat de NS zich niet aansprakelijk voelt. Bij aantoonbaar gebrekkige informatievoorziening in het bestelproces, verschuilen achter de kleine lettertjes uit de uit de voorwaarden vind ik een zwakte bod. Alleen een monopolist kan zich dit gedrag veroorloven. Jullie doen hier, nota bene in een klantenkring, alsof het dit normaalste zaak is en bewijzen hier hoe moeilijk het is om daar tegen op te boksen.

Het beeld van de NS dat deze hele affaire bij mij oproept is: ‘penny wise, pound foolish’.
Hoi Joelle.

Ik kan jouw facturen niet inzien. Zoals gezegd zie ik bovendien alleen jouw reizen bij NS. Reizen die je hebt gemaakt met bijvoorbeeld de bus, kunnen wij niet vergoeden.

Mocht je het niet eens zijn met het besluit, kun je natuurlijk altijd een bezwaar indienen. Dat kan via onze Klantenservice, of eventueel via de Geschillencommissie. Ik kan je dat laatste niet aanraden, omdat de kans dat het wordt toegezegd erg klein is en het je dan alleen maar extra geld kost, maar het staat je uiteraard vrij vervolgstappen te nemen.
of eventueel via de Geschillencommissie. Ik kan je dat laatste niet aanraden, omdat de kans dat het wordt toegezegd erg klein is en het je dan alleen maar extra geld kost

Dat vind ik nog wel meevallen

https://www.degeschillencommissie.nl/consumenten/uitsprakenoverzicht/#zoeken

Ik kan alleen geen vergelijkbare zaak vinden
Dat bezwaar heb ik ruim twee maanden geleden al schriftelijk ingediend. Daar kwam geen response op. Ik verwacht daar nog steeds een schriftelijk antwoord op. Dat lijkt me wel fatsoenlijk.

Vanwege het uitblijven van response heb ik een paar weken geleden contact gezocht via het contactformulier. Ook daar kwam geen reactie op. Daarom heb ik het 5 dagen geleden hier opnieuw aan de orde gesteld.

Ik weet niet wat je wel kunt zien. Maar als het aantal treinreizen die je ziet al niet overeenkomt met het door mij werkelijk gemaakte reizen komt er weinig van terecht. De NS kan wel ongezien mijn Studentenreisproduct stukmaken waardoor ik schade heb opgelopen. Maar de NS is te beroerd om hier serieus iets aan te doen. Het moet voor jullie toch niet zo moeilijk om die schade geheel te vergoeden. Het getuigd van bekrompenheid hier niet soepel mee om te gaan.

Heb je wel in de gaten hoeveel tijd het kost om de NS te blijven verdedigen? De kostprijs van jullie werk ligt in deze zaak al hoger dan de schade die ik heb opgelopen. De NS heeft bijna onbeperkt tijd en geld maar helaas niet voor klantenservice. Maar ja, meestal druppen teleurgestelde klanten eerder af.

Binnenkort ben ik afgestudeerd en heb ik een baan. Ik zal snel een auto kopen en de NS verder mijden als de pest. Succes met jullie baan bij dat geweldige NS bedrijf.

Wat mij betreft is de discussie verder gesloten.
Reputatie 6
Badge
Dus even samengevat:

-Kern van het probleem: NS staat het toe dat er conflicterende abonnementen op een OV Chipkaart kunnen worden geplaatst;
-NS heeft een marketingcampagne-achtige site die (ook nu nog niet duidelijk) voor de nadelen waarschuwt, hoogstens 'verstopt';
-Het systeem kiest ervoor om de klant financieel te duperen (zo lijkt immers het systeem ingesteld);
-Klantenservice reageert niet of niet adequaat;
-En ook hier wordt het (ten dele) afgewezen omdat klant blijkbaar dom is omdat deze niet alle voorwaarden leest.

Zie het zelf eigenlijk als fraude: NS incasseert dubbel voor een reis: via Flex en via SRP en weigert dit op te lossen: noch door volledige compensatie, noch door klanten fatsoenlijk te informeren.

Veel dis-respect weer richting de klant. Dit kan niet, dat kan niet, er wordt niet gereageerd binnen een fatsoenlijke termijn op klachten en weer verwijten dat de voorwaarden niet gelezen worden.
Reputatie 2
Dus even samengevat:

-Kern van het probleem: NS staat het toe dat er conflicterende abonnementen op een OV Chipkaart kunnen worden geplaatst;

De NS (en andere vervoerders) kunnen slechts deels bepalen wat op de OV kaart staat of wordt geplaatst.

-NS heeft een marketingcampagne-achtige site die (ook nu nog niet duidelijk) voor de nadelen waarschuwt, hoogstens 'verstopt';
Vanaf de hoofdpagina Flex is het 1 klik naar de pagina: Studenten en onder de 18. Op die pagina staat bovenaan een alinea over studentenreisproduct en Flex. Dit verstoppen te noemen lijkt me discutabel.

-En ook hier wordt het (ten dele) afgewezen omdat klant blijkbaar dom is omdat deze niet alle voorwaarden leest.
Hiervoor hoeft geen kennis genomen te worden van de voorwaarden; benodigde informatie staat op de website. Een student -iemand die wordt opgeleid om zaken te onderzoeken, zou deze toch vrij snel moeten kunnen vinden.
Reputatie 7
Badge +3

Vanaf de hoofdpagina Flex is het 1 klik naar de pagina: Studenten en onder de 18. Op die pagina staat bovenaan een alinea over studentenreisproduct en Flex. Dit verstoppen te noemen lijkt me discutabel.

Waar dan?
Badge
Met verbazing lees ik toch dit topic, je kunt toch zelf ook wel beredeneren dat het niet mogelijk is om 2 trein/NS abonnementen op 1 OV chipkaart te zetten?

Waarom niet, nou heel simpel, je kunt bij de incheck paaltjes niet aangeven op welk abonnement je deze keer wilt reizen, dat is slechts een dom systeem welke alleen kijkt welk NS abonnement er op je kaart staat en dat is dan degene die er het laatst op geactiveerd is.

Dat had je je toch ook zelf kunnen realiseren ??
Met verbazing lees ik toch dit topic, je kunt toch zelf ook wel beredeneren dat het niet mogelijk is om 2 trein/NS abonnementen op 1 OV chipkaart te zetten?

Waarom niet, nou heel simpel, je kunt bij de incheck paaltjes niet aangeven op welk abonnement je deze keer wilt reizen, dat is slechts een dom systeem welke alleen kijkt welk NS abonnement er op je kaart staat en dat is dan degene die er het laatst op geactiveerd is.

Dat had je je toch ook zelf kunnen realiseren ??

Sorry hoor, maar deze reactie getuigt van het empathisch vermogen van een pantoffeldier.

Natuurlijk verwacht je dat, als het toegestaan wordt door de systemen, je 2 abonnementen naast elkaar op een chipkaart kunt hebben. Zeker met Flex, waarbij de reiskosten pas na afloop berekend worden, er niet bij het paaltje aangegeven wordt of je vrij reist of niet, of je korting hebt of niet; nee, er staat alleen "Reizen op rekening" (zelfs als je vrij reist, wat nou "op rekening"). Achteraf is het toch niet zó gek moeilijk te controleren of er meerdere reisproducten voor de klant beschikbaar zijn en wat dan de voordeligste reismogelijkheid is?

Zelfs Flex geeft aan dat je zaken kunt combineren, je kunt Flex hebben zonder abonnement, maar ook met een Weekend vrij abonnnement. Dat kun je vervolgens weer combineren met een dal voordeel abonnement. Als je dat pas na 2 maanden doet, geldt dan je weekend vrij niet meer maar alleen je dal voordeel? Of geldt dat niet omdat dat weer sub-producten zijn binnen het product Flex?

Voor jou is het misschien heel logisch, als medewerker van de NS, maar dat is absoluut niet voor iedereen het geval.
Reputatie 7

Waar dan?

Reputatie 3
Ik vind dit een beetje grensgeval van bij wie nou de verantwoordelijkheid ligt, klant of NS. Je kunt het wel vinden, maar ik vind wel dat je er te goed voor moet zoeken en dat doe je dus niet als je niet vermoedt dat de producten misschien niet te combineren zijn. Ik kan heel goed begrijpen dat mensen hier de mist mee in gaan.

Dit had eigenlijk best bij de belangrijkste veelgestelde vragen over NS Flex kunnen staan wat mij betreft of in ieder geval eerder/of duidelijker aangegeven kunnen worden. Misschien ook d.m.v. een waarschuwing bij het bestellen/activeren van het product zodra blijkt dat er op de kaart ook een studentenreisproduct staat.

Ik vind drie maanden wel heel laat om aan de bel te trekken. Altijd verstandig om ook gewoon enigszins in de gaten te houden wat er in rekening wordt gebracht. Is met mijn NS allemaal vrij eenvoudig. Bij studenten zeker mag je wat dat betreft ook wel een stukje oplettendheid verwachten.

Reageer