Studentenkorting misgelopen door Flex

• 22 maart 2019
  • 49 reacties
  • 1718 Bekeken

Toon eerste bericht

49 reacties

Badge

Sorry hoor, maar deze reactie getuigt van het empathisch vermogen van een pantoffeldier.
......

#Doeislief

Als machinist wordt je uitgebreid getest en het empatisch vermogen moet dan toch echt stukken hoger liggen dan dat van een pantoffeldier om goedgekeurd te worden. Maar als u zich wilt verlagen tot dit soort beledigingen dan zegt het meer over u als persoon dan over mij als persoon.

Als machinist heb ik helemaal niets met kaartjes te doen en derhalve is dit geen kennis welke ik binnen de NS heb opgedaan. Maar tegenwoordig is het altijd veel makkelijker de schuld bij een ander neer te leggen dan bij jezelf blijkt helaas in steeds meer dingen.
Het is hierboven goed samengevat: Het gaat om een OV-Chipkaart. De infrastructuur valt onder Translink. Translink staat toe dat conflicterende producten van verschillende dienstverleners op één OV-Chipkaart kunnen worden geladen. In dit geval beschadigd NS Flex producten van andere dienstverleners. Zolang NS dit probleem niet onder controle heeft, zou mijns inziens Flex nooit mogen worden toegelaten op het platform van OV-Chipkaart of alleen van toepassing mogen zijn op de NS producten.

Het zal best een complexe aangelegenheid zijn en heel veel geld kosten om een sluitend Flex systeem te ontwikkelen. Zolang de NS dit niet onder controle heeft mag ze wel heel coulant zijn met klantenservice naar klanten die door Flex schade hebben opgelopen.

Nu komen mensen in de problemen die naast bestaande producten van andere dienstverleners ook Flex aanschaffen. Maar het is een kwestie van tijd dat ook het omgekeerde gaat gebeuren. Stel je hebt al Flex om enkel op rekening te kunnen reizen. Na een tijdje ga je studeren en ga je naar de site van DUO om het Studentenreisproduct aan te vragen. Dan heb je niets te maken met de NS, maar kom je uiteindelijk ook bedrogen uit.

Al die NS’ers die dit normaal vinden zouden echt hun oogkleppen moeten afzetten en zich moeten verplaatsen in klanten die enkel en alleen een dienst van de NS willen afnemen. No strings attached!
Hierboven staat beschreven hoe je bij de juiste pagina van de Klantenservice kan komen. Het is meer dan één klik.

Wat zou de aanleiding moeten zijn om de eerste muisklik te doen en te kiezen voor:
Staat je vraag er niet tussen? Check de veelgestelde vragen over NS Flex.

Hoe zou de vraag, of mijn Studentreisproduct van DUO wel blijft werken, in mij op moeten komen?
... Je krijgt nog een bevestiging per mail, waar tevens het uit te keren bedrag in staat.

Ik heb nog geen mail ontvangen!
Reputatie 7
Badge +3

Vanaf de hoofdpagina Flex is het 1 klik naar de pagina: Studenten en onder de 18. Op die pagina staat bovenaan een alinea over studentenreisproduct en Flex. Dit verstoppen te noemen lijkt me discutabel.
Waar dan?

En dat is dus NIET "direct vanaf de hoofdpagina" en is wel degelijk "verstoppen".
Reputatie 7
Badge +3
Met verbazing lees ik toch dit topic, je kunt toch zelf ook wel beredeneren dat het niet mogelijk is om 2 trein/NS abonnementen op 1 OV chipkaart te zetten?

Waarom niet, nou heel simpel, je kunt bij de incheck paaltjes niet aangeven op welk abonnement je deze keer wilt reizen, dat is slechts een dom systeem welke alleen kijkt welk NS abonnement er op je kaart staat en dat is dan degene die er het laatst op geactiveerd is.

Dat had je je toch ook zelf kunnen realiseren ??

En strikt genomen zal het SRP wel weer geen "kortingsabonnement van NS" zijn.
Dat het voor NS-medewerkers en forumverslaafden allemaal logisch en duidelijk is, betekent niet dat dat voor iedereen zo is. Anders bestond dit hele topic niet.
Ik heb nog geen mail ontvangen!

Lieve NS'ers, Ik wil mijn schade van 111 euro vergoed zien. Dat lijkt mij geen onredelijk verzoek. Uiteindelijk hoop alleen maar dat ik hier een juich bericht met Eind-Goed-Al-Goed kan plaatsen en dat iedereen trots kan zijn op de NS!
Reputatie 2
En dat is dus NIET "direct vanaf de hoofdpagina" en is wel degelijk "verstoppen".
Zoals ook in de screenshots van Slidestops is weergegeven: direct vanaf de hoofdpagina (https://www.ns.nl/flex) vergt het 1 klik op "Check de veelgestelde vragen over NS Flex", om bij de informatie over Studenten en onder de 18 te komen. Daar moet je dan ook op klikken, maakt totaal 2 klikken naar de benodigde informatie.
Zoals ook in de screenshots van Slidestops is weergegeven: direct vanaf de hoofdpagina (https://www.ns.nl/flex) vergt het 1 klik op "Check de veelgestelde vragen over NS Flex", om bij de informatie over Studenten en onder de 18 te komen. Daar moet je dan ook op klikken, maakt totaal 2 klikken naar de benodigde informatie.

Wat zou überhaupt de aanleiding moeten zijn om de eerste klik te zetten op: Staat je vraag er niet tussen?

Je redeneert vanuit het gezichtspunt dat je de informatie al weet en weet waar je de bevestiging van deze informatie kunt vinden. Bekijk het eens vanaf de ander kant. Als je deze informatie niet weet, en er ook geen aanleiding is om te vermoeden dat er iets mis kan gaan. Waarom zou je dan opzoek gaan en die eerste klik zetten?
Reputatie 2
Hoe zou de vraag, of mijn Studentreisproduct van DUO wel blijft werken, in mij op moeten komen?
Voorafgaand aan het bestellen van NS Flex zonder abonnement verschijnt de volgende tekst:

NS Flex zonder abonnement is een goede keuze als u af en toe met het openbaar vervoer reist en achteraf wilt betalen. Geen gedoe meer met saldo laden. U betaalt geen abonnementskosten en reist zonder korting in het hele OV.

Deze (door mij onderstreepte) passage lijkt mij voldoende aanleiding tot vragen over de combinatie studentenkorting en Flex.
Deze (door mij onderstreepte) passage lijkt mij voldoende aanleiding tot vragen over de combinatie studentenkorting en Flex.
Vind je dit niet een heel magere disclaimer na een rijtje NS producten zonder relatie te leggen met producten van andere dienstverleners?
Reputatie 6
Badge

Dus even samengevat:

-Kern van het probleem: NS staat het toe dat er conflicterende abonnementen op een OV Chipkaart kunnen worden geplaatst;
De NS (en andere vervoerders) kunnen slechts deels bepalen wat op de OV kaart staat of wordt geplaatst.

-NS heeft een marketingcampagne-achtige site die (ook nu nog niet duidelijk) voor de nadelen waarschuwt, hoogstens 'verstopt';Vanaf de hoofdpagina Flex is het 1 klik naar de pagina: Studenten en onder de 18. Op die pagina staat bovenaan een alinea over studentenreisproduct en Flex. Dit verstoppen te noemen lijkt me discutabel.

-En ook hier wordt het (ten dele) afgewezen omdat klant blijkbaar dom is omdat deze niet alle voorwaarden leest.Hiervoor hoeft geen kennis genomen te worden van de voorwaarden; benodigde informatie staat op de website. Een student -iemand die wordt opgeleid om zaken te onderzoeken, zou deze toch vrij snel moeten kunnen vinden.

Ik heb nog even de bestelprocedure bekeken: Nergens volgt een waarschuwing dat producten kunnen botsen.

Verder, het zit echt verstopt, info voor studenten: Je moet echt zoeken naar problemen, omdat de wel duidelijk vertoonde info op de flex site juist overdreven aantrekkelijk, groots en duidelijk wordt gepresenteerd.

Ten slotte: Als klant moet het niet uitmaken of je wel of geen student bent. Een onderzoekende houding kun je niet van een klant verwachten. Een correcte, integere houding zou ik wel van het bedrijf waar ik iets bestel willen verwachten. Dit kan NS doen door duidelijk op de wervende pagina een boodschap te vermelden, die net zo duidelijk opvalt als al die bubbels op de pagina's.

Bijvoorbeeld een duidelijke rode balk met een waarschuwing: Let op: NS Flex is niet voor iedereen het juiste alternatief. Voorkom verrassingen en lees deze belangrijke info VOORDAT je bestelt.

Nu is het gewoon misleidend.
Badge +3
Wat ik me wel afvraag: NS kan toch zien dat er een studentenreisproduct op de OV-chipkaart staat? Waarom wordt er dan op basis van het OV-chipkaartnummer geen waarschuwing gegeven op het moment dat je voor diezelfde chipkaart NS Flex wil bestellen? Dat lijkt me toch vrij eenvoudig te realiseren...
Nee, dat kan (en mag) NS niet zien, want een SRP is geen NS product.

NS kan ook niet zien/weten dat ik een busabonnement heb, of tegoed voor de koffieautomaat op mijn kaart geladen heb, of wat dan ook.
Reputatie 7
Badge +3
't Is geen NS-product, maar heeft daar wel invloed op. Een conducteur kan toch ook zien dat je een SRP hebt? Dus het is wel ergens in de NS-systemen opgeslagen. Of kunnen ze dat echt alleen maar vanaf de kaart zelf lezen?
Reputatie 7
. Een conducteur kan toch ook zien dat je een SRP hebt? Dus het is wel ergens in de NS-systemen opgeslagen.
Dat staat op de kaart zelf en niet in het backoffice systeem van NS.
Reputatie 7
Badge +3

. Een conducteur kan toch ook zien dat je een SRP hebt? Dus het is wel ergens in de NS-systemen opgeslagen.Dat staat op de kaart zelf en niet in het backoffice systeem van NS.

Niet zo snel zijn, ik bedacht het mezelf ook iets later ;)

Hoe gaat dat dan bij bijvoorbeeld GtbV? Dan moet er toch gecontroleerd kunnen worden of iemand gratis, met korting of op vol tarief reisde?
Reputatie 6
Badge +2

Ik heb nog geen mail ontvangen!Lieve NS'ers, Ik wil mijn schade van 111 euro vergoed zien. Dat lijkt mij geen onredelijk verzoek. Uiteindelijk hoop alleen maar dat ik hier een juich bericht met Eind-Goed-Al-Goed kan plaatsen en dat iedereen trots kan zijn op de NS!

Je krijgt de misgelopen korting van je reizen met de trein terug.Voor het overige OV zul je bij die vervoerders moeten zijn.
Beste @mrfreeze & @Raymond123,

Dank voor jullie opbouwende reacties! Lief dat jullie het voor mij hebben opgenomen. 😘

Groetjes, Joëlle
Je krijgt de misgelopen korting van je reizen met de trein terug.Voor het overige OV zul je bij die vervoerders moeten zijn.
Beste @MoDe,

Dank voor je reactie. Fijn dat je het voor mij grotendeels wilt oplossen. Zou je dit namens de NS willen bevestigen in een e-mail? Ik heb mijn contactgegevens in een privébericht naar je verzonden.

Na ontvangst van de bevestiging zal ik hier melden dat het is opgelost.

Dank, Joëlle
Reputatie 6
Badge +2

Je krijgt de misgelopen korting van je reizen met de trein terug.Voor het overige OV zul je bij die vervoerders moeten zijn.Beste @MoDe,

Dank voor je reactie. Fijn dat je het voor mij grotendeels wilt oplossen. Zou je dit namens de NS willen bevestigen in een e-mail? Ik heb mijn contactgegevens in een privébericht naar je verzonden.

Dank, Joëlle
Je krijgt de misgelopen korting van je reizen met de trein terug.Voor het overige OV zul je bij die vervoerders moeten zijn.Beste @MoDe,

Dank, Joëlle

Dag @Joelle95 ik ben niet van de NS, maar gewoon een reiziger. Ik kan niets voor je oplossen. Er is jou, zoals ik heb kunnen lezen een aanbod gedaan om voor reizen die je met NS hebt gemaakt de korting te vergoeden. Zoals ik aangaf moet je voor de niet-NS reizen bij de betreffende vervoerders zijn. NS heeft geen inzage in reizen die je met andere vervoerders gemaakt hebt.
Dag @Joelle95 ik ben niet van de NS, maar gewoon een reiziger. Ik kan niets voor je oplossen. Er is jou, zoals ik heb kunnen lezen een aanbod gedaan om voor reizen die je met NS hebt gemaakt de korting te vergoeden. Zoals ik aangaf moet je voor de niet-NS reizen bij de betreffende vervoerders zijn. NS heeft geen inzage in reizen die je met andere vervoerders gemaakt hebt.
Sorry @MoDe, ik heb je verkeerd begrepen en helaas te vroeg gejuicht.

@Emma NS vroeg om mijn gegevens. Die heb ik via een privé bericht beschikbaar gesteld. @Sivan NS schreef restitutie te verlenen voor de helft van het aantal treinreizen en dat dit bevestigd zou worden via email. Ik heb verder niets meer van ze vernomen en geen email ontvangen.

De NS heeft wel degelijk inzage in in de reizen van andere vervoerders want deze heeft ze ook zonder korting in rekening gebracht en staan op de factuur. Vind je het onredelijk dat ik mijn hele schade van 111 euro vergoed wil zien?
Ik heb Sivan NS even voor je benaderd en je zal binnenkort een reactie van haar krijgen Joelle95!
Door Flex ben ik totaal 111 euro korting misgelopen. Nadat na twee maanden niet op een schriftelijk klacht werd gereageerd heb ik het hier aanhangig gemaakt.

Vandaag ontving ik op mijn rekening een restitutie van 51 euro. Dank voor jullie aandacht!
Goedemorgen Joelle.

Ik heb zojuist een e-mail verstuurd naar het mailadres dat bij ons bekend is. Deze zou er binnen nu en een uur moeten zijn, maar laat het me vooral weten als je hem vanmiddag nog niet binnen hebt.

Zoals eerder aangegeven vergoed ik de gemiste korting per trein voor november en december. De overige kosten zullen wij niet vergoeden.

Reageer