Studentenkorting misgelopen door NS Flex

• 30 januari 2020
  • 14 reacties
  • 270 Bekeken

In april 2019 was ik best wel blij dat ik NS-Flex tegen ben gekomen. Ik was direct enthousiast en heb kennis genomen van alle informatie over Flex op www.ns.nl/flex. Na alles op deze informatiepagina te hebben doorgenomen heb ik mij direct aangemeld.

Zorgeloos heb ik de maanden daarna gereisd met Flex. Ik kreeg per maand een mail met het bedrag dat van mijn rekening zou worden afgeschreven. Deze mails bevatten geen factuur als bijlage. In goed vertrouwen zijn de bedragen van mijn rekening afgeschreven.

Bij de factuur die ik kreeg op 3 februari 2020 kreeg ik argwaan. Het bedrag was hoger dan ik had verwacht. Toen heb ik via de NS website mijn facturen geraadpleegd. Tot mijn schrik ontdekte ik dat sinds Flex mijn Studentenkorting niet meer verrekend werd. Ik heb direct gebeld met de klantenservice en die vertelden mij dat Flex niet samen gaat met het Studentenreisproduct?! 

Dat verraste mij omdat ik daarover niets heb gelezen op de Flex informatiepagina. Er wordt op www.ns.nl/flex niets vermeld over beperking van Flex in combinatie met Studentenreisproduct of kortingsproducten van andere dienstverleners. Ook tijdens het aanmelden werd ik hiervoor niet gewaarschuwd. Bij in- en uitchecken worden met Flex geen bedragen getoond en de mails met de totaalbedragen bevatten geen facturen. Ik vertrouwde er op dat het correct was.

Ik ga vandaag NS-Flex beëindigen. Het voelde het alsof de NS mij er in heeft laten tuinen. 

Deze week wordt de laatste factuur van mijn rekening afgeschreven en kan ik de balans opmaken wat ik door dit Flex/Studenten debacle ben misgelopen. Dit zal veel tijd kosten.. en ik heb liever dat NS dit zelf doet omdat de prijzen inmiddels ook veranderd zijn.

Bij telefonisch contact met de NS Klantenservice kreeg ik nul op rekest. Ik vind dat heel teleurstellend omdat ik meende te kunnen vertrouwen dat alles correct zou zijn. Dat vertrouwen heeft de NS helaas beschaamd. Tot op heden staat er op www.ns.nl/flex nog steeds geen duidelijkheid over het feit dat Flex niet is te combineren met Studentenreisproduct. Ik ben er ingetuind en dat zou andere studenten nog steeds kunnen overkomen.

Als student met een beperkt inkomen zou ik u nogmaals willen verzoeken om restitutie van de misgelopen studentenkorting. Ook wil ik bewijs van de afspraken die wij gaan maken.

Ik heb NS Flex op 2 verschillende OV-chipkaarten gebruikt. De nummers zijn:

3528 0400 7364 8811

3528 0400 3675 9523

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Heb je dan ook verder gekeken? Want onderaan staat een link om de veelgestelde vragen te bekijken. Bij die vragen staat ook iets over studenten met studentenreisproduct. 

Daarnaast is het niet echt handig om drie kwart jaar lang niet je facturen te controleren en er maar op te vertrouwen dat het klopt. 

Flex op een andere kaart dan je studentenreisproduct werkt prima, dus kan een deel van de facturen wel correct als op één van je twee kaarten geen Studentenreisproduct staat of heeft gestaan.

Ik heb niet verder gekeken omdat ik gelijk geïnteresseerd was en het allemaal juist leek. Waarom zou je verder kijken als je dat gevoel hebt.

Ik heb al wel vaker facturen bekeken maar dat waren zulke grote bedragen dat ik nooit kon opmerken dat het verkeerd was.

En bovendien leek het ook allemaal prima omdat ik doordeweeks gratis kon reizen. Als dat niet kon dan was ik er veel eerder achtergekomen.

Reputatie 7
Badge +4

Als student met een beperkt inkomen zou ik u nogmaals willen verzoeken om restitutie van de misgelopen studentenkorting. Ook wil ik bewijs van de afspraken die wij gaan maken.

Nou, u zit aan alle kanten zelf fout en dan nog eisend zijn ook, is wel een beetje erg buiten de orde. Studenten hebben doorgaans een beperkt inkomen, dit soort betalingen merkt u toch? U had dit toch echt redelijkerwijs kunnen weten en voor ‘beschaamd vertrouwen’ is geen reden. Een minimum aan vaardigheid in tekstverklaren hoorde bij mijn weten altijd tot de toelatingseisen van een hogere opleiding. Een rechtenstudie zou ik u persoonlijk afraden. 

U kunt overigens de nummers van de kaarten beter weghalen om redenen van privacy. 

Ik denk niet dat Klantenservice hier iets aan kan of wil doen.

Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan telefonisch: de Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, en tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan ook heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans wat sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Ja eisend ben ik. Je weet niet welk verleden ik met NS gehad heb. NS maakt altijd valse beloftes..
Natuurlijk zou jij het geld laten liggen als jij in deze situatie zat.

Reputatie 7
Badge +4

Er is geen geld blijven liggen, ik zou in deze situatie weten dat ik kansloos was en in het beste  onredelijke geval aangewezen was op coulance. 

Reputatie 7
Badge +3

Factuur gekregen op 3 februari 2020? Het is vandaag 30 januari 2020.

Je sluit in april 2019 Flex af zonder de voorwaarden te lezen. 9 facturen later kom je erachter dat de korting van jouw SRP niet gerekend is. Al die tijd heb je gewoon gereisd zonder jouw facturen te bekijken en aan de bel te trekken vanwege te hoge facturen. Nu verwacht je niet alleen dat NS jou de misgelopen korting terugbetaalt, maar ook nog eens voor jou het bedrag aan gemiste korting gaat uitrekenen? En je bent nu teleurgesteld omdat de klantenservice jou niet tegemoet wil komen? Er bestaat ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid.

Wanneer je iets afsluit is het raadzaam om vooraf de voorwaarden en de kleine lettertjes te lezen.

Reputatie 1

> Een studentenreisproduct en NS Flex kun je helaas niet op dezelfde OV-chipkaart plaatsen. Als je dit wel doet, kan het gebeuren dat NS Flex je studentenvoordeel overschrijft.

Waarom weet NS zelf niet of het overschreven zal worden of niet?

En als het overschreven wordt, waarom wordt de aanvraag dan niet geweigerd?

Reputatie 7
Badge +4

U kunt van alles vragen maar het werkt niet. Het is in principe zo dat het ene abonnement het andere overschrijft. De enige combinatie die goed werkt is als altijd Voordeel het Dalvoordeelurenabonnement overschrijft. U kunt uw studentenabonnement niet met een Flexabonnement overschrijven. Reizen op saldo en reizen op rekening kan echt niet op één kaart.

Nu u dit weet, zult u Flex op een andere kaart moeten zetten dan uw studentenkaart.

Reputatie 1

>  U kunt uw studentenabonnement niet met een Flexabonnement overschrijven.

Je bedoelt dat het niet samen gaat en het dus wel overschreven wordt?

Reputatie 7
Badge +4

Het gaat niet samen op één kaart en van de beide abonnementen zal er maar eentje werken - en soms zelfs dat niet goed. Wat u wilt, is leuk bedacht, maar het kan helaas gewoon niet. Het moet op twee kaarten, wil het goed werken.  Reizen op rekening en reizen op saldo is op ëën kaart niet te combineren.

Als u het op twee kaarten zet, kunt u van beide profiteren door met de goede voor dat moment in te checken.

Badge +3

Je kunt gerust meerdere abonnementen op een kaart zetten, er wordt niets overschreven.

Natuurlijk wordt Dal Voordeel wel vervangen door Altijd Voordeel bij een overstap, omdat het beide NS producten zijn waarbij het geen nut heeft om ze samen te hebben.

Het probleem met een SRP en Flex op dezelfde kaart is dat Flex voorrang krijgt op je SRP en het dus mis gaat.

Bij busabonnementen gaat het meestal wel goed. Het juiste abonnement (bus en niet Flex) wordt herkend door de apparaten in de bus.

Producten op saldo en op rekening kúnnen dus gewoon samen, maar of het werkt is maar de vraag. Een SRP in ieder geval niet, omdat het niet aan een vervoerder gebonden is. Waarom zouden vervoerders dat dan moeten herkennen? Die zien Flex en gebruiken dat.

Reputatie 1

Een SRP in ieder geval niet, omdat het niet aan een vervoerder gebonden is. Waarom zouden vervoerders dat dan moeten herkennen? Die zien Flex en gebruiken dat.

Blijkbaar kunnen ze wel iets met SRP anders was dat niet herkennen geen probleem, toch?

Als ze er wel iets mee kunnen, waarom kunnen ze het dan niet herkennen?

Badge +3

Bij een incheck (bijv. in een bus of tram, maar ook bij trein) gebeurt er het volgende met de info/producten op je kaart, als het goed is...

• Staat er een product van onszelf op dat hier geldig is (bijv. een GVB bus/tram/metro abonnement in Amsterdam)?
  • Zo ja, mooi dan spreken we dat aan (hetzij op rekening of op saldo).
  • Staat er een ander abonnement op dat wij herkennen? (dat kan NS Flex zijn of een SRP), dan spreken we dat aan.
  • Flex gaat (eigenlijk altijd) vóór een SRP, en bij Flex handelt de NS alles verder wel af (op rekening).
  • Maar de NS weten totaal niet dat je óók een SRP hebt, en rekent dus gewoon voltarief ongeacht of je doordeweeks of in het weekend reist.
  • Krijgt je SRP toevallig wél voorrang, dan reis je bijv. in het weekend met 40% korting en wordt Flex (bijv. Weekend Vrij) helemaal niet gezien of aangesproken.
  • Is er geen enkel product dat geldig is, dan reis je gewoon voltarief op saldo.

Het kan dus tijdens het inchecken op verschillende manieren mis gaan, vandaar dat combineren van producten (en dan met name combineren van op rekening en op saldo) heel eenvoudig mis kan gaan, en tot onverwachte kosten leiden (of niet kunnen inchecken wegens gebrek aan saldo).

Werkt het wel? Prima.. maar het is dus een afrader voorlopig. Ik ben ook heel benieuwd hoe dat vanaf volgend jaar gaat.

Moet je dan zelf aangeven dat je bijv. een GVB ster/zone/regio abonnement hebt, of iets met 40% korting na 9:00, of een SRP (week/weekend) of gaan alle vervoerders (en DUO voor je SRP) dat allemaal aan de NS melden voor je, zodat alles netjes op je beloofde ‘één factuur voor alles’ terecht komt?

Daar komt ook nogal een stukje privacy bij kijken, want wat moet de NS met mijn gegevens over abonnementen bij andere vervoerders? Bij Flex is het al ernstig genoeg dat ze AL mijn bus/tram/metro reizen kunnen inzien (zolang ik geen stad/streekvervoer abonnement heb dat voorrang krijgt op Flex), maar goed daar geef je expliciet toestemming voor en privacy is bovendien nogal relatief tegenwoordig.

Off topic: Flex betekent in de praktijk dat men bij de Jumbo/AH (NS) ook precies weet wat je bij de Aldi/Lidl (Arriva/Blauwnet) of de Plus/Spar/Dirk (GVB/RET/HTM) koopt… Die ‘big data’ is goud waard!

Maar goed, als je een iPhone hebt weet Apple ook alles, en bij Android weet Google alles (zolang je je niet door allerlei instellingen werkt om dat te verbieden).

Reageer