beantwoord

Studentenreisproduct activeren op OV met NS flex

• 24 August 2020
  • 8 reacties
  • 599 Bekeken

Ik heb reeds gezien dat er wat problemen zijn met hoe het flex abonnement met het studentenreisproduct werkt en zou graag een verduidelijking willen.

Ik koop nu een NS flex dal vrij abonnement en zou dit voor 1 maand willen gebruiken en daarna opzeggen. Dit omdat ik nog wacht op mijn studentenreisproduct maar toch al heen en weer moet. Ik wil echter dit reisproduct op mijn OV kaart zetten waar ik mijn flex abonnement op zet. Ik kan echter mijn NS flex niet deactiveren voordat ik deze een volledige maand heb gebruikt (zo begreep ik het tenminste).
Kan ik dan gewoon mijn studentenreisproduct activeren voordat ik mijn flex opzeg, mijn gratis ritten van mijn studentenreisproduct gebruiken en mijn flex deactiveren zonder mijn studentenreisproduct te deactiveren?

icon

Beste antwoord door loklok8 24 August 2020, 10:49

Bekijk origineel

8 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Je hebt je goed ingelezen. Helaas gaat een SRP totaal niet samen met NS Flex.

Als je het samen wilt op één kaart, dan zie https://www.ns.nl/abonnementen/weekend-vrij.html voor de klassieke versie op saldo. Dat is dan wel een jaarabonnement.

De Flex versie op een tweede (gratis) kaart scheelt je al €3 per maand. Zie daarvoor https://www.ns.nl/nsflex/webshop

Reputatie 7
Badge +1

@Robert B Verkeerd linkje, DaveyP wilt Dal Vrij niet Weekend Vrij. Die €3 ‘korting’ is dan ook niet van toepassing.

Als het je nog lukt om een nieuwe kaart te bestellen (binnen 1 week in huis) voordat je je eerste reis maakt, zou je ook een NS Flex Dal Vrij abonnement op een nieuwe kaart kunnen nemen en je SRP op je al bestaande kaart. Alhoewel ik persoonlijk denk dat dit geen optie is, omdat het SRP op 1 september in gaat, wat volgende week is.

Mocht dat niet lukken, kan je ook NS Flex op je huidige kaart zetten en los een nieuwe kaart bestellen om vervolgens daarop je SRP te zetten. Je bent dan wel €7,50 kwijt, maar je kan je NS Flex dan wel binnen 1 uur na de bestelling gebruiken. Wel moet je het OV-Chipkaartnummer opnieuw koppelen zodat het SRP op de juiste kaart komt.

Technisch gezien is het ook mogelijk om NS Flex halverwege een maand op te zeggen, echter wilt de klantenservice dat alleen doen in zeer uitzonderlijke gevallen. Dus die optie wordt het meestal niet.

@Robert B Verkeerd linkje, DaveyP wilt Dal Vrij niet Weekend Vrij. Die €3 ‘korting’ is dan ook niet van toepassing.

Als het je nog lukt om een nieuwe kaart te bestellen (binnen 1 week in huis) voordat je je eerste reis maakt, zou je ook een NS Flex Dal Vrij abonnement op een nieuwe kaart kunnen nemen en je SRP op je al bestaande kaart. Alhoewel ik persoonlijk denk dat dit geen optie is, omdat het SRP op 1 september in gaat, wat volgende week is.

Mocht dat niet lukken, kan je ook NS Flex op je huidige kaart zetten en los een nieuwe kaart bestellen om vervolgens daarop je SRP te zetten. Je bent dan wel €7,50 kwijt, maar je kan je NS Flex dan wel binnen 1 uur na de bestelling gebruiken. Wel moet je het OV-Chipkaartnummer opnieuw koppelen zodat het SRP op de juiste kaart komt.

Technisch gezien is het ook mogelijk om NS Flex halverwege een maand op te zeggen, echter wilt de klantenservice dat alleen doen in zeer uitzonderlijke gevallen. Dus die optie wordt het meestal niet.

Dus als ik het goed begrijp is de beste optie gewoon een nieuwe kaart voor mijn reisproduct. Maar als ik mijn dal vrij niet nodig heb omdat ik bv een weekstudentreisproduct heb, wat zouden dan de gevolgen zijn als ik ze bij elkaar zet? Kan ik niet mijn flex abonnement gewoon laten lopen voor de rest van de maand terwijl ik enkel het reisproduct gebruik.

Alvast enorm bedankt, uw antwoord heeft al veel geholpen

Reputatie 7
Badge +1

Het is vaker voorgekomen dat het paaltje of poortje het studentenreisproduct negeert en in plaats daarvan NS Flex gebruikt, omdat deze een hogere prioriteit is toegewezen dan het studentenreisproduct. Met dus als gevolg dat als je in de spits incheckt of in de bus, tram en metro je niet gratis mag reizen en de volle pond moet betalen. Om dit te voorkomen is het inderdaad het beste om een extra kaart aan te vragen, zo doe ik het zelf namelijk ook. 

Voor de goede orde. Als je NS Flex aanschaft komt het product 'Reizen op Rekening' op je kaart te staan. Welk abonnement je hebt binnen Flex weet het poortje of paaltje niet. De back-office rekent in de avond uit wat de correcte prijs is voor de reis, rekening houdend met het gekozen abonnement binnen Flex. 

Reputatie 7
Badge +4

Om uw gedachten te bepalen: u kunt een Flexabonnement en een abonnement met reizen op saldo niet combineren op één kaart. De studentenkaart is een reizen op saldoproduct en kan dus niet samen met Flex. Het systeem weet anders niet of u op saldo dan wel op rekening reist. Het moet ten allen tijde op twee kaarten als ze allebei altijd goed moeten functioneren. Los daarvan functioneert Flex steeds beter. Wel nagenoeg, maar ook nog niet geheel foutloos.

U heeft vanwege de verschillende wijze van betalen twee kaarten nodig.

Ah ok, allemaal enorm bedankt voor de snelle reacties!H is me nu een stuk duidelijker.

Badge +3

Ah, ik was in de war met studenten die naast hun SRP Week Vrij graag ook in het weekend vrij willen reizen.

Als je een maandje Dal Vrij wilt omdat je tot 1 oktober op je SRP moet wachten (na 1 augustus aangevraagd, dus te laat) dan kan dat op zich prima als Flex variant (€105).

Dan zeg je Flex per 30 september op (via de klantenservice) en haalt het van je kaart. Vanaf 15 augustus kan je ook alvast je SRP koppelen via Mijn DUO en dat tegelijkertijd ophalen.

Als je SRP al op 1 september ingaat dan ga je natuurlijk niet voor één week Dal Vrij nemen.

In aanvulling hierop, helaas is NS erg slecht in de communicatie over het combineren van NS Flex en SRP. Op de website staat wel vermeld dat beiden niet samen gaan, maar het is natuurlijk vreemd dat er niet op welke manier dan ook gewaarschuwd wordt voor mogelijke extra kosten. Ondanks dat het mijn eigen schuld is dat ik mijn facturen niet gecheckt heb (er vanuitgaande dat ik met NS Flex nooit tegen onnodige kosten aan zou lopen), ben ik er vandaag achtergekomen dat ik meerdere maanden in het weekend het volle pond heb betaald i.p.v. 40% korting vanuit mijn SRP. Nogmaals je moet als klant je zaken op orde hebben maar een waarschuwing hiervoor lijkt me niet meer dan fatsoenlijke klantenservice.

Reageer