beantwoord

Switchen naar NS Flex Dal Vrij? Afrader!

• 29 juli 2019
  • 35 reacties
  • 1456 Bekeken

Goedemiddag allen,

Wellicht dat hier iemand een idee heeft voor een manier om tot een oplossing te komen, want ik weet het niet meer. Mijn partner woont in Lelystad, ik in Roermond. Ik reis zéker wekelijks op en neer, soms wel twee keer per week. Sinds een jaar ongeveer heb ik NS Flex, eerst altijd het Altijd Voordeel abonnement. Al snel liepen de facturen op naar rond de 150 euro per maand. Altijd netjes betaald. Altijd goed gegaan.

Hierop ben ik overgestapt naar het NS Flex Dal Vrij abonnement van € 106,- per maand. Een behoorlijk bedrag, maar het is nog altijd goedkoper dan de eerdere facturen. De overstap heb ik twee maanden geleden gemaakt; grootste fout ooit! Sindsdien is het namelijk niets anders dan drama: correctietarieven voor zogenaamd gemiste inchecks (er is al een afgekocht reisrecht!), abonnementskosten van 70 euro per maand, saldoverrekeningen die niet goed gaan, saldo dat ineens "verdwijnt" en als klap op de vuurpijl; mijn nieuwste factuur.

Of ik even € 325,- euro wil overmaken.

Ik heb aantoonbaar altijd in de daluren gereisd. Er is afgekocht reisrecht (immers betaal ik meer dan 100 euro in de maand). Hoe de factuur desondanks zo hoog op kan lopen? "Geen idee, we hebben storing in het systeem, betaald u gewoon en in de komende weken gaan we dan wel verrekenen!"

Juist ja, net als die saldoverrekeningen, die zogenaamde gemiste check-ins en dat saldo dat ineens verdween zeker? Niet dus he?

Niemand die me kan zeggen hoe dit kan, want storing. Niemand die me een gespecificeerde factuur kan doen toekomen, want storing. Niemand die het kan corrigeren of controleren, want storing. Ik heb géén € 325,- zo even liggen, maar iedere keer dat ik nu ga reizen loopt die factuur verder op. Maar ik moet wél gewoon nog naar mijn werk de komende maand (waar ik mijn OV-chip óók voor nodig heb).

Wat moet ik nou doen? Wie moet ik bellen?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 30 juli 2019, 13:34

Update: Ik heb de situatie bekeken, heb een verklaring gevonden en dit ook uitgelegd aan LeinMarjo. Het komt voornamelijk door het feit dat de overstap naar NS Flex Dal Vrij niet twee maanden geleden is gedaan, maar slechts een paar weken geleden. Het NS Flex Dal Vrij was daardoor slechts gedurende 1/3e van de afgelopen maand actief, waardoor de gemaakte reizen in het eerste gedeelte van de maand alsnog in rekening zijn gebracht. Dit gecombineerd met het feit dat er voor ongeveer anderhalve maand aan Dal Vrij wordt betaalt (vooruitbetaling van de komende maand en achteraf betaling voor de Dal Vrij periode in de afgelopen maand na de wijziging), plus een correctietarief en wat bus-, tram- en metroreizen, leidt tot een factuur van rond de €300.

Het is begrijpelijk dat er met enige verbazing naar de factuur wordt gekeken, maar hij klopt wel.

Voor de meelezers: Een NS Flex factuur kan verwarrend overkomen, wanneer er een wijziging heeft plaatsgevonden in de afgelopen maand, gezien de factuur dan abonnementskosten kan bevatten van een periode langer dan een maand. De samenstelling van een factuur staat altijd vermeld op de factuur zelf, welke gevonden kan worden in Mijn NS. Kom je er met de factuur alsnog niet uit, neem dan contact op met onze Klantenservice.
Bekijk origineel

35 reacties

Badge +3
Welkom bij de NS Community!

Via je factuur kan je wel achterhalen wat er aan de hand is, waarschijnlijk een vooruitbetaling van je abonnement. Helaas is er een flinke storing dus dat zal je even af moeten wachten.

Voor wat betreft gemiste in/uitchecks, probeer die zoveel mogelijk te voorkomen en check altijd bij de juiste vervoerder in en uit, dus niet bij Arriva in Roermond, tenzij je via Nijmegen reist (en vergeet daar niet om te checken Arriva-NS). Er is geen sprake van afgekocht reisrecht omdat je in de spits gewoon moet betalen.

Dat over saldo wat (telkens?) verdwijnt kan ik niet plaatsen. Bedoel je dat je saldo hebt opgeladen (waarom dan?) en iets of iemand dat zomaar van je kaart verwijdert?
Reputatie 7
Badge +3
Twee dingen die ik zo 1-2-3 kan verzinnen:

- In Roermond in- of uitchecken bij Arriva in plaats van bij NS.

- Vergeten in te checken. Dan valt niet te achterhalen of je de reis wel/niet in de daluren bent begonnen en dan wordt vol tarief aangerekend.
Dag Robert,

Dank voor de reactie! Uiteraard begrijp ik het inchecken bij de juiste vervoerder, maar goed dat je het noemt! Het klopt dat ik niet altíjd afgekocht reisrecht heb, maar dit is wel het geval in de daluren. Ik heb immers een "Dal Vrij" abonnement. In dit geval betrof het correctietarief een gemiste check-in voor een reis begonnen om 09:51; héél duidelijk buiten de spits dus. Ik was mij niet eens bewust van dat er iets mis was gegaan. De conducteur in kwestie heeft niets gezegd, mijn kaart gecontroleerd en weggelopen, en twee dagen later staat er ineens een "boete" van € 50,- wegens een gemiste check in?

Natuurlijk is het mijn eigen stomme schuld, maar de conducteur had ook kunnen vragen of ik ervan op de hoogte was, of ik uit wilde stappen en alsnog wilde inchecken, wat dan ook.

Wat betreft dat saldo-verhaal; er staat al sinds jaar en dag € 30,- aan saldo op mijn kaart, uit de tijd dat er nog geen abonnement was. Translink verwijst me door naar NS ("die verrekenen het met je factuur"), en NS verwijst me naar Translink, ("want er staat geen saldo op je kaart.") Zelfs een bewijsje dát er 30 euro op die kaart staat is voor de NS onvoldoende.

Helaas helpt het bedrag niet: met een bedrag van 29 euro of mínder, kan ik het saldo bij een balie (ironisch genoeg een balie van de NS) terug laten storten. Bij 30 euro of meer moet ik een formulier invullen en dat samen met mijn OV kaart naar de NS (oh, de ironie) opsturen. Echter ben ik mijn OV kaart dan een paar dagen kwijt. Er wordt me dan aangeraden een nieuwe anonieme OV kaart te kopen en daar saldo op te zetten voor die paar dagen. Ja....wat heeft het terugvragen van die €30,- dan nog voor zin? Bovendien heb ik een abonnement!

Als er een manier was om ergens in te checken of te reizen zodat het saldo net onder de 30 euro uit kwam kon ik het via de balie regelen, maar dat gaat dus niet want omdat er een abonnement op die kaart staat, komt dat gewoon op mijn factuur te staan. En zo draaien we vrolijk in het cirkeltje verder....
Dag Tamzin:

Dat is dus het gekke. Er staat niks over vol tarief bij die reis. Sterker nog: er staat 0 euro bij. Er staat geen incheck, de uitcheck staat op Lelystad (klopt), en er staat 0 euro. Normaal gesproken gaan de poortjes op Lelystad niet open als je vanaf de perronkant probeert in te checken, nu was dat geen probleem en stond er ook gewoon "uitcheck" op het poortje.

Een reis vol tarief zou 26,50 geweest zijn, en dat had ik met liefde best willen betalen (immers, eigen stomme schuld), maar ineens een boete? Dat is dus gek, want hoe kan er een boete zijn en de reis alsnog 0 euro?
Badge +3
Ah, op die manier. Ik zou bij een balie de situatie uitleggen en hopen dat je de juiste persoon treft.

Wat je ook kunt doen is een 2e kaart met NS Flex Dal Vrij aanvragen en zodra je die hebt (ingangsdatum is 7 dagen na bestelling) je huidige op Flex Basis zetten en de kaart beëindigen door hem op te sturen naar TLS/OV-chipkaart. Je saldo krijg je dan binnen 15 dagen terug. Gebruik bij het bestellen een ander e-mail adres want anders lukt het meestal niet. De mijne had ik overigens keurig na 6 dagen in de bus.

Dat kost je natuurlijk wel 1 maand Dal Vrij voorschieten op je nieuwe kaart, maar je krijgt binnen een maand ook weer een deel terug van je oude kaart/abonnement.

Of is er in Roermond iets van een watertaxi o.i.d. waar je met een ov-chipkaart kunt betalen? Dat gaat namelijk meestal wél van je saldo af, zodat je het onder de €30 kunt laten komen.. 🤔

De €50 correctie kan je (laten) herstellen door de gemiste incheck te corrigeren via Mijn NS of de Klantenservice. Helaas is er op dit moment een grote storing dus zijn beide zo goed als onbereikbaar.
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer je Flex aanvraagt en je hebt nog saldo op de OV-chipkaart staan dan wordt dat saldo door NS op de eerstvolgende factuur verrekend. Het saldo verdwijnt dan van je kaart en komt dan als restitutie op je factuur. Maar als jij op dezelfde kaart al eerder een ander Flex abonnement had dan had dat al eerder verrekend moeten zijn en niet pas na wijzigen van Flex Altijd Voordeel naar Flex Dal Vrij.

En ook met Flex Dal Vrij tijdens de daluren (het afgekocht reisrecht) dien je altijd juist in te checken. Zonder die incheck kan niemand bepalen waar en wanneer jij je reis bent begonnen en heb je dus niet aantoonbaar in de daluren gereisd. Je toont dat aan dmv in te checken.
Want 9.51 is wel heel duidelijk in de spits, maar iemand zou al voor 9 uur een reis kunnen zijn begonnen in Maastricht en dan na 9 uur in Roermond zijn.
Badge +3
Dat 'gerommel van conducteurs' op hun apparaatje lees ik vaker, maar die zullen dan wel denken (in geval van Flex) dat het systeem het zelf verder wel uitzoekt.

Bij regelmatig reizen van Roermond naar Lelystad zou dat eigenlijk ook gewoon moeten gebeuren, maar wellicht gooien de verschillende reisroutes (via Nijmegen of Eindhoven) roet in het eten.

Zou prettiger zijn als een handmatige registratie in de trein ook even aan jouzelf meegedeeld wordt, in plaats van dat men gewoon doorloopt.
Reputatie 7
Badge +3
Dag Tamzin:

Dat is dus het gekke. Er staat niks over vol tarief bij die reis. Sterker nog: er staat 0 euro bij. Er staat geen incheck, de uitcheck staat op Lelystad (klopt), en er staat 0 euro. Normaal gesproken gaan de poortjes op Lelystad niet open als je vanaf de perronkant probeert in te checken, nu was dat geen probleem en stond er ook gewoon "uitcheck" op het poortje.

Een reis vol tarief zou 26,50 geweest zijn, en dat had ik met liefde best willen betalen (immers, eigen stomme schuld), maar ineens een boete? Dat is dus gek, want hoe kan er een boete zijn en de reis alsnog 0 euro?

Je gaf in je eerste post ook een bedrag van 70 euro aan. Wat ik zo kan verzinnen is:
  • correctietarief voor niet inchecken is 50 euro
  • correctietarief voor uitchecken zonder incheck is 20 euro, dan wordt niet een reis op vol tarief berekend want zonder incheck is niet bekend waar de reis begonnen is en hoeveel dit zou moeten kosten.
Tel je deze 2 op dan kon je aan die 70 euro. Een mogelijk verklaring?
Badge +3
Of incheck Roermond bij Arriva en in Nijmegen vergeten om te checken (of via Eindhoven reizen) - €20 want geen uitcheck.
Uitchecken Lelystad zonder incheck bij NS - €50

Maar die €50 is bijna zeker door controle (handmatige registratie) tijdens je reis.
Goedemiddag LeinMarjo en welkom bij de NS Community!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het allemaal een vrij aparte situatie vind. Tamzin en Robert B hebben al een aantal suggesties gedaan met mogelijke verklaringen, maar persoonlijk kan en wil ik er weinig over zeggen zonder de werkelijke gegevens ook eerst ingezien te hebben. Ik wil dan ook graag even mee kijken wat er precies aan de hand is en of ik nog iets kan betekenen.

Zou je mij daarvoor een privébericht willen sturen met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum en e-mail adres?
Reputatie 7
Badge +4
Sindsdien is het namelijk niets anders dan drama: correctietarieven voor zogenaamd gemiste inchecks (er is al een afgekocht reisrecht!)

Ik kan er helemaal naast zitten, maar zoekend naaar een oorzaak: Veronderstelt u dat u als u afgekocht reisrecht heeft, u niet meer hoeft in- en uit te checken op de dagen dat u vrij reist? Dat is namelijk echt niet het geval en veroorzaakt bij Flex vaak het correctietarief. Het nare van Flex is dan wel dat het op de eindafrekening in rekening wordt gebracht.

Bij elke vervoerder altijd in- en uitchecken is echt noodzakelijk, ook in de perioden dat afgekocht reisrecht geldt. Zeker bij Dalvrij is dat van belang, want afgekocht reisrecht geldt niet bij inchecken in de spits en bovendien is het met Flex Dalvrij nog zo dat als u incheckt in de spits het spitstarief ook geldt na uitchecken en binnen 35 minuten weer inchecken bij een andere vervoerder.

Een correctietarief wordt ook opgelegd als u wel heeft ingecheckt maar zich in de richting van uw incheckstation beweegt.

Hoe dan ook als er een correctietarief is, is er ook een oorzaak. Het lastige is dat hier ook situaties bekend zijn, waarbij het correctietarief ter discussie staat.

Het is speculatie, ik doe niet meer dan opties weergeven en u kunt alleen zelf nagaan of er sprake van is, dan wel dat zaken het geval zijn geweest.

Het is met Flex Dalvrij wel van belang drommels goed op de hoogte te zijn van de voorwaarden, en altijd correct in- en uit te checken. De correctietarieven liegen er niet om en je hebt het vaak pas achteraf in de gaten. Afgekocht reisrecht geldt wel, echter beperkt. Uw Dalvrijkaart is ook in de vrije uren pas een geldig vervoersbewijs als er mee is ingecheckt, niet als u het heeft.

Het enige wat u kunt doen is uw situatie voorleggen aan Klantenservice. Ze kunnen zien wat er mis gegaan is. Voor de toekomst in ieder geval altijd correct in- en uitchecken. Correctietarieven voorkomen is beter dan er achteraf achter aan moeten en maar afwachten of ze nog terug komen.

De poortjes kunnen ook open gaan als iets fout gaat. U kunt er niet uit afleiden dat het dan wel goed zit.
Sindsdien is het namelijk niets anders dan drama: correctietarieven voor zogenaamd gemiste inchecks (er is al een afgekocht reisrecht!)

Ik kan er helemaal naast zitten, maar zoekend naaar een oorzaak: Veronderstelt u dat u als u afgekocht reisrecht heeft, u niet meer hoeft in- en uit te checken op de dagen dat u vrij reist? Dat is namelijk echt niet het geval en veroorzaakt bij Flex vaak het correctietarief. Het nare van Flex is dan wel dat het op de eindafrekening in rekening wordt gebracht.

Bij elke vervoerder altijd in- en uitchecken is echt noodzakelijk, ook in de perioden dat afgekocht reisrecht geldt. Zeker bij Dalvrij is dat van belang, want afgekocht reisrecht geldt niet bij inchecken in de spits en bovendien is het met Flex Dalvrij nog zo dat als u incheckt in de spits het spitstarief ook geldt na uitchecken en binnen 35 minuten weer inchecken bij een andere vervoerder.

Een correctietarief wordt ook opgelegd als u wel heeft ingecheckt maar zich in de richting van uw incheckstation beweegt.

Hoe dan ook als er een correctietarief is, is er ook een oorzaak. Het lastige is dat hier ook situaties bekend zijn, waarbij het correctietarief ter discussie staat.

Het is speculatie, ik doe niet meer dan opties weergeven en u kunt alleen zelf nagaan of er sprake van is, dan wel dat zaken het geval zijn geweest.

Het is met Flex Dalvrij wel van belang drommels goed op de hoogte te zijn van de voorwaarden, en altijd correct in- en uit te checken. De correctietarieven liegen er niet om en je hebt het vaak pas achteraf in de gaten. Afgekocht reisrecht geldt wel, echter beperkt. Uw Dalvrijkaart is ook in de vrije uren pas een geldig vervoersbewijs als er mee is ingecheckt, niet als u het heeft.

Het enige wat u kunt doen is uw situatie voorleggen aan Klantenservice. Ze kunnen zien wat er mis gegaan is. Voor de toekomst in ieder geval altijd correct in- en uitchecken. Correctietarieven voorkomen is beter dan er achteraf achter aan moeten en maar afwachten of ze nog terug komen.

De poortjes kunnen ook open gaan als iets fout gaat. U kunt er niet uit afleiden dat het dan wel goed zit.

Dag Thom;
U heeft gelijk hoor: wat ik al zei, uiteindelijk is het mijn eigen schuld als ik daadwerkelijk een check-in mis. Dat daar een correctietarief op staat, kan ik ook helemaal begrijpen. Waar mijn begrip echter ophoudt is het moment dat een conducteur mij niets mededeeld, maar gewoon mijn kaart scant en doorloopt. Dat in combinatie met het openen van de poortjes in Lelystad (die normaal gesproken niet openen bij een gemiste check-in of saldotekort, weet ik uit mijn niet-abonnementstijd), deed mij denken dat er niets aan de hand was. Immers, in de tijd dat je zonder OV kaarten reisde, kreeg je gewoon een handgeschreven briefje van de conducteur mee en later een rekening, als je werd betrapt op "zwartrijden". Nu schijnt het dus zo te zijn dat je na elke conducteurscontrole voor de zekerheid je Mijn NS moet checken om te controleren of alles wel klopt?

Inmiddels is de gemiste check in overigens gecorrigeerd via de NS Klantenservice op Twitter, alleen kan men daar me dus nog steeds niet verder helpen met die rekening van 325 euro. We wachten maar weer af.

Dag Tamzin:

Je gaf in je eerste post ook een bedrag van 70 euro aan. Wat ik zo kan verzinnen is:
  • correctietarief voor niet inchecken is 50 euro
  • correctietarief voor uitchecken zonder incheck is 20 euro, dan wordt niet een reis op vol tarief berekend want zonder incheck is niet bekend waar de reis begonnen is en hoeveel dit zou moeten kosten.
Tel je deze 2 op dan kon je aan die 70 euro. Een mogelijk verklaring?

Dag Momo,
Dank voor je reactie. Die 70 euro abonnementskosten is onverklaarbaar, want ik kan zelf de gegevens niet inzien. Dit is puur wat er stond toen ik ik op MijnNS keek vanmorgen. Ik verwacht daar een bedrag van €106,-, alleen vorige maand stond er € 43,-, de maand daarvoor €5,- en er heeft ook al een keer € 64,- gestaan. Het veranderd steeds at random, lijkt het. Het is niet iets waar ik een probleem mee heb, omdat de reisfacturen altijd klopten tot ik het Dal Vrij abonnement ben aangegaan. Ik noemde het meer als verduidelijking van waarom ik geen vertrouwen heb in een klantenservicemedewerker die beweerd dat het allemaal wel goed komt, want dat blijkt met een rekening van € 325,- dus nergens uit.

Goedemiddag LeinMarjo en welkom bij de NS Community!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het allemaal een vrij aparte situatie vind. Tamzin en Robert B hebben al een aantal suggesties gedaan met mogelijke verklaringen, maar persoonlijk kan en wil ik er weinig over zeggen zonder de werkelijke gegevens ook eerst ingezien te hebben. Ik wil dan ook graag even mee kijken wat er precies aan de hand is en of ik nog iets kan betekenen.

Zou je mij daarvoor een privébericht willen sturen met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum en e-mail adres?

Dag Stijn,
Ik wil dit graag doen, maar momenteel ligt MijnNS eruit. Ik stuur je e.e.a. zodra ik er zelf weer op kan!

Dank allen voor jullie input en hulpvaardigheid! Ik word een hoop wijzer hier!
Reputatie 7
Badge +4
Ik ben met u eens dat het meegedeeld behoort te worden. Gezien het enorme bedrag en omdat ik me afvraag of het echt wel allemaal om verwijtbare feiten gaat, vind ik het een gevalletje moderator.

Ik hoop echt dat een moderator dit even oppakt en er naar kijkt. Stijn is een zeer goede en kan zien wat eventueel wel kan.

Het is te vroeg om het hoofd in de schoot te leggen en een slachtoffer van de storing te worden. Zeker als het om dit geldbedrag gaat.
Ik ben met u eens dat het meegedeeld behoort te worden. Gezien het enorme bedrag en omdat ik me afvraag of het echt wel allemaal om verwijtbare feiten gaat, vind ik het een gevalletje moderator.

Ik hoop echt dat een moderator dit even oppakt en er naar kijkt. Stijn is een zeer goede en kan zien wat eventueel wel kan.

Het is te vroeg om het hoofd in de schoot te leggen en een slachtoffer van de storing te worden. Zeker als het om dit geldbedrag gaat.

Dank u wel!

Wat bedoelt u precies met "verwijtbare feiten", van mijn kant, of?

Inmiddels is het privé-berichtje naar Stijn verstuurd. De rekening is gisteren verminderd van € 325,- minus de gecorrigeerde gemiste check in van € 50,- = € 273,-

Vanmorgen bedroeg de rekening echter nog maar € 68,-?

Ik verwacht daar een bedrag van 106-en-een-beetje (ik reis namelijk ook met de bus, en dat valt buiten het NS-abonnement, kennelijk), maar zoals gezegd veranderd het steeds at random.

Ik heb Stijn dan ook om verheldering gevraagd en wacht het af!
Reputatie 7
Badge +4
Daarmee geef ik aan dat er fouten zijn gemaakt die ik u niet verwijt, het lijkt me dat ze niet met opzet zijn gemaakt, maar vanuit een onjuiste vooronderstellling. Bijvoorbeeld de relatie afgekocht reisrecht en inchecken. Het is dus positief voor u bedoeld, ook al is het mogelijk dat u er fouten mee heeft gemaakt. Op grond van uw informatie was dit niet denkbeeldig.

Stijn heeft hieronder aangegeven wat er is gebeurd. Hij kan alles nakijken en wij niet. Het is wel sneu maar dan kloppen de dingen wel. Dit is niet eerder ingebracht en dan kan er alleen veronderstellenderwijs gesproken worden. Het is nu helder in ieder geval, dit is niet genoemd maar uiteraard zeer relevant.
Update: Ik heb de situatie bekeken, heb een verklaring gevonden en dit ook uitgelegd aan LeinMarjo. Het komt voornamelijk door het feit dat de overstap naar NS Flex Dal Vrij niet twee maanden geleden is gedaan, maar slechts een paar weken geleden. Het NS Flex Dal Vrij was daardoor slechts gedurende 1/3e van de afgelopen maand actief, waardoor de gemaakte reizen in het eerste gedeelte van de maand alsnog in rekening zijn gebracht. Dit gecombineerd met het feit dat er voor ongeveer anderhalve maand aan Dal Vrij wordt betaalt (vooruitbetaling van de komende maand en achteraf betaling voor de Dal Vrij periode in de afgelopen maand na de wijziging), plus een correctietarief en wat bus-, tram- en metroreizen, leidt tot een factuur van rond de €300.

Het is begrijpelijk dat er met enige verbazing naar de factuur wordt gekeken, maar hij klopt wel.

Voor de meelezers: Een NS Flex factuur kan verwarrend overkomen, wanneer er een wijziging heeft plaatsgevonden in de afgelopen maand, gezien de factuur dan abonnementskosten kan bevatten van een periode langer dan een maand. De samenstelling van een factuur staat altijd vermeld op de factuur zelf, welke gevonden kan worden in Mijn NS. Kom je er met de factuur alsnog niet uit, neem dan contact op met onze Klantenservice.

Dag Stijn, dank voor de verheldering en de openbaarmaking hiervan. Ik had verwacht/gedacht dat bij een overstap naar een duurder abonnement de in-ontwikkeling-zijnde-factuur van die maand gestuit zou worden, en dat er vanaf die dag een nieuwe factuur volgens de nieuwe voorwaarden zou ontstaan. Ergo; dat de factuur in twee stukken zou worden geknipt (stukje waar je met je oude abonnement reist afrekenen en het stukje van je nieuwe abonnement vooraf betalen), net zoals gebeurd als je overstapt van telefoon- of energie-abonnement.

Dat blijkt dus echter niet het geval te zijn (je betaalt je nieuwe abonnementskosten dus achteraf), waardoor de factuur zo gigantisch is opgelopen. Had ik dit geweten, dan had ik de overstap later gemaakt, zodat ik zélf de factuur in twee stukken had "geforceerd".

Ook "mooi" is dat de gemiste check-in dus nét nog met de oude factuur is meegegaan, en pas op de nieuwe gecorrigeerd wordt. De dertig euro saldo die nog op mijn kaart staat, is óók wederom NIET verrekend met de oude factuur, anders had me dat nog 30 plus de gemiste check in van 50 is 80 euro kunnen besparen.

Helaas. Nu maar kijken waar ik het geld vandaan ga halen. Ik raad anderen in ieder geval aan de voorwaarden van NS Flex KNETTERGOED te lezen en bijna uit het hoofd te leren, want dit is dus de keerzijde van die flexibiliteit.

Dank allen!
Op het moment dat je het abonnement later zou hebben gewijzigd dan zouden nog meer reizen gefactureerd zijn geweest volgens het oude abonnement. De facturatie zou mogelijk duidelijker zijn geweest, maar qua kosten zou je dan misschien duurder zijn uitgekomen. Bij NS Flex krijg je in ieder geval een maandelijkse factuur, waarvan de datum wordt vastgesteld op het moment dat het abonnement ingaat. Een wijziging in een lopende maand wordt dan ook verrekend op de eerstvolgende factuur die je op die vastgestelde datum krijgt.

Abonnementskosten betaal je bij NS Flex standaard vooraf, behalve wanneer je dus een wijziging uitvoert gedurende de contractmaand. Een eventuele restitutie of betaling als gevolg van die wijziging wordt dan verrekend op de eerstvolgende factuur. Ik snap dat het veel is om nu in een keer te moeten betalen, maar qua totaalkosten zou je niet goedkoper zijn uit geweest als de factuur gesplitst was.

Wat betreft de correctie van de gemiste check-in, die is niet meer op de huidige factuur komen te staan omdat de correctie is uitgevoerd nadat de huidige factuur was aangemaakt. Dit zal dus op de volgende factuur worden verrekend. Helaas kan ik hier ook niets aan veranderen.

Over het saldo op je kaart heb ik je privé nog even bericht.
Bij NS Flex krijg je in ieder geval een maandelijkse factuur, waarvan de datum wordt vastgesteld op het moment dat het abonnement ingaat. Een wijziging in een lopende maand wordt dan ook verrekend op de eerstvolgende factuur die je op die vastgestelde datum krijgt.

Stijn, dit klopt inmiddels niet meer. Bij een wijziging wordt de factuurdatum verschoven. Er komt dan binnen een dag na de wijziging een factuur met eventuele restitutie een volgende factuur dan weer een maand erna.
Badge +3
Stijn, dit klopt inmiddels niet meer. Bij een wijziging wordt de factuurdatum verschoven. Er komt dan binnen een dag na de wijziging een factuur met eventuele restitutie een volgende factuur dan weer een maand erna.
Dat is dan sinds heel kort. Mijn abonnement is ooit ingegaan op de 9e (factuurdatum is rond de 11e) en ik heb op 16 juni mijn Flex van Dal Voordeel naar Basis gezet. Op de volgende factuur van 9 juli (in Mijn NS kreeg ik die 11 juli) dus € 1,27 moeten betalen voor die enkele dagen Dal Voordeel.

Er is bij mij dus niets gewijzigd qua factuurdatum, maar wellicht werkt het bij een overstap naar een duurder abonnement anders, en krijg je een tussentijdse factuur om (een deel van) de lopende maand alvast vooruit te kunnen betalen?

Maar uit die €325 van @LeinMarjo blijkt dat laatste dus niet het geval te zijn.
Het is heel recent gewijzigd, na de laatste wijziging van LeinMarjo in ieder geval. Denk de afgelopen week. Kan dat niet zeker weten, maar in ieder geval uiterlijk zondag.

Ik heb drie gevallen voorbij zien komen van reizigers met flex die in of na dit weekend hebben gewijzigd en die hebben allemaal een nieuwe factuurdatum.
Badge +3
Dat is dan wel prettig, want het voorkomt dan wel dat je na een wijziging vlak na de factuurdatum op een volgende factuur tot wel het dubbele moet betalen.

Dan liever meteen en dan er een hele maand mee vooruit kunnen voordat de volgende factuur komt. Is voor de NS ook minder risico.

Is trouwens altijd al een veelgevraagde wens geweest, "Hoe kan ik mijn factuur/incassodatum wijzigen want mijn salaris komt op datum X binnen..."
Dat is dan wel prettig, want het voorkomt dan wel dat je na een wijziging vlak na de factuurdatum op een volgende factuur tot wel het dubbele moet betalen. Dan liever meteen en dan er een hele maand mee vooruit kunnen voordat de volgende factuur komt.

Ik vind het ook goed, niet meer van die idiote verschillen door wijzigingen die niet matchen met factuurdatum. Je begint sneller met meer betalen bij een duurder abonnement en krijgt sneller geld terug bij een downgrade.

Zou LeinMarjo ook maar gedeeltelijk helpen trouwens. Je gaat van achteraf betalen o.b.v. werkelijk gemaakte ritten naar vooruitbetalen van DalVrij. Dan heb je door die overgang altijd een veel hogere rekening, daar kun je niet omheen. In de toekomst wordt dat dan wel wat beter verdeeld.
Reputatie 7
Badge +3
Kan ook voor anderen juist niet handig uitkomen. BV nu wordt het 3 dagen na storten van salaris afgeschreven maar na een wijziging wordt dat opeens 1 of 2 weken eerder. Zeker wanneer dit niet gecommuniceerd wordt kunnen sommigen een onaangename verrassing krijgen.
Ik dacht eigenlijk dat er dan alleen een factuur tussendoor komt met de verrekening door de wijziging. De maandelijkse betaling verandert geloof ik niet.

Reageer