beantwoord

Switchen naar NS Flex Dal Vrij? Afrader!

• 29 juli 2019
  • 35 reacties
  • 1440 Bekeken

Toon eerste bericht

35 reacties

Kan ook voor anderen juist niet handig uitkomen. BV nu wordt het 3 dagen na storten van salaris afgeschreven maar na een wijziging wordt dat opeens 1 of 2 weken eerder. Zeker wanneer dit niet gecommuniceerd wordt kunnen sommigen een onaangename verrassing krijgen.

Precies dit. Ik had door de wijziging een tussentijdse verrekeningsfactuur verwacht en daarna weer een factuur voor de eerste maand nieuwe abonnement. Mijn salaris komt in twee stukken, dus twee rekeningen van 150 euro zijn voor mij makkelijker op te hoesten dan 1 van 300. Vooral omdat de initiële factuurdatum (die bij mij nog gewoon hetzelfde lijkt, dus) eigenlijk al niet heel lekker was.

Maar goed, we speuren door naar het geld. Ik moet het morgen hebben. Komt vast wel goed.
Reputatie 6
Badge
Ik dacht eigenlijk dat er dan alleen een factuur tussendoor komt met de verrekening door de wijziging. De maandelijkse betaling verandert geloof ik niet.

Je krijgt tegenwoordig meteen na een wijziging een factuur en dan ongeveer een maand erna weer. LeinMarjo heeft gewijzigd voor deze aanpassing van Flex.
Ja, dat het recent is aangepast weet ik. Ik dacht alleen dat je dan met de oorspronkelijke ingangsdatum dan weer de volgende factuur kreeg. Dus een na de wijziging en een op het normale moment in de maand. Er is dus een na de wijziging en dan pas weer een maand later?
Reputatie 6
Badge
Volgens Mijn NS komt mijn volgende factuur een maand na mijn wijziging en de factuur van gekkie_henkie ook. Zie ook zijn screenshot (uw eerstvolgende factuur is naar verwachting 27 augustus beschikbaar) in dit topic. Ik ga ervan uit dat de informatie in Mijn NS gewoon klopt.

https://community.ns.nl/ns-flex-60/heb-ik-een-mail-gemist-of-vindt-ns-de-wijzigingen-niet-belangrijk-genoeg-59380

Ik had trouwens de 15e als factuurdatum en hij zo te lezen ook, maar dat lijkt me verder niet uit te maken.
Ik denk niet dat dat klopt, maar ik zal intern om een update vragen en we gaan zien of de eerstvolgende factuur dan op de 27ste of rond de 15de komt.

Ik dacht eigenlijk dat er dan alleen een factuur tussendoor komt met de verrekening door de wijziging. De maandelijkse betaling verandert geloof ik niet.Je krijgt tegenwoordig meteen na een wijziging een factuur en dan ongeveer een maand erna weer. LeinMarjo heeft gewijzigd voor deze aanpassing van Flex.

Dit is wat ik verwacht had. Vandaar dat ik zo enorm schrok van het bedrag.

Omdat ik gewijzigd heb vóór deze aanpassing (zo blijkt nu), weet ik niet wanneer ik mijn volgende factuur nu kan verwachten. Weer rond de 1e, zoals altijd, of rond de 18e (de ingangsdatum van mijn wijziging)? Want in mijn geval zou dat dus betekenen dat ik 1 augustus 300 euro over moet maken voor juli (want Altijd Voordeel betaalde je achteraf, inclusief abonnementskosten voor een maand Dal Vrij) en 18 augustus nog een rekening van 106-en-een-beetje kan verwachten, voor Dal Vrij voor de maand september plus gebruikskosten van de periode 18/07-18/08?

Dat is dan twéé hoge rekeningen binnen 1 maand.

Gaat niet lukken, dat kan ik de NS nu al vertellen.

Wie weet het?
Reputatie 6
Badge
In Mijn NS moet je kunnen zien wanneer je eerstvolgende factuur verwacht wordt. Bij jou zou er wat betreft factuurdatum sowieso niets veranderd moeten zijn. Je krijgt je volgende factuur gewoon ongeveer een maand na de laatste factuur.

Je volgende factuur zal als je geen extra (reis)kosten maakt ook gewoon 106 euro zijn. Uit de reactie van Stijn maak ik op dat er ook nog een correctie van een correctietarief in je voordeel plaats zal vinden.
LeinMarjo, bij je volgende factuur heb je de vooruitbetaling van het abonnementsgeld van een maand, min eventuele restitutie plus kosten die je buiten je abonnement hebt gemaakt. De volgende factuur mag je een maand na je huidige factuur verwachten.

Abonnementskosten (behalve voorheen bij een wijziging tijdens de maand) betaal je altijd vooruit, gebruikskosten achteraf.
Badge +3
@Maxime NS als ik het zo lees (en goed begrijp) krijg je bij een tussentijdse wijziging in Flex nu gewoon per direct een creditfactuur voor de al betaalde (abonnements)kosten voor tot dat moment, plus de kosten voor je nieuwe abonnement van de komende hele maand.

Dat kán dus een restitutie zijn (je gaat op vakantie en zet Flex op Basis voor een maand of langer) óf gewooon het verschil tussen je oude en nieuwe -duurdere- abonnement.

Stel ik heb vakantie en wil i.p.v. Dal Voordeel nu Weekend Vrij. Dat is dan € 3,75 terug voor 3 weken Dal Voordeel plus €32 voor je nieuwe Weekend Vrij, dus incasseren we € 28,25 en spreken we elkaar over een maand weer... want dan moet je Weekend Vrij verlengd worden.

Dat is vervolgens dus minimaal een hele maand geldig, en je volgende factuurdatum schuift op naar de laatste wijzigingsdatum (dag van de maand).

Of je reiskosten van een afgelopen periode dan gewoon nog (eenmalig) per de 'oude' factuurdatum verrekend worden weet ik niet zeker, maar lijkt me onlogisch. Reken die meteen dan ook maar af.

Ik denk dat het went, want wat is er nu logischer dan "Oké, je gaat op vakantie en gebruikt 3 weken van je abonnement niet meer?" Dan bij deze terug, en zien we over een maand wel verder wat je wilt, én wat je toch verreisd hebt met je 'nieuwe abonnement' (kan Basis zijn, of iets anders) zien we dan ook wel weer.
Ik zie dat er nog geen reactie was gegeven op je bericht, Robert B, dus wil ik er toch nog even op reageren.

De enige wijziging die aan ons is gecommuniceerd, is dat er een tussentijdse factuur en terugbetaling plaatsvindt vooraf betaalde abonnementskosten, wanneer er een wijziging wordt uitgevoerd terug naar Reizen op Saldo of naar NS Flex zonder abonnement. Voorheen zou je moeten wachten op de volgende factuur voor die betaling, maar dit wordt nu dus via een tussentijdse factuur veel sneller al terugbetaald.

Voor zover bij ons bekend, zou dit echter geen effect moeten hebben op de standaard maandelijkse factuurdatum. Deze zou ook bij zo'n wijziging gehanteerd moeten worden.

Wat nu precies de situatie is, is mij ook onduidelijk, zeker gezien de screenshots die door gekke_henkie zijn gedeeld. Ik begrijp dat Laura dit echter op zich heeft genomen en aan het onderzoeken is, zodra we meer weten zal zij hierover informeren in het eerder gelinkte topic.

Reageer