beantwoord

Tijdelijk van eerste naar tweedeklas

  • 9 september 2018
  • 16 reacties
  • 1112 Bekeken

Sinds een paar dagen ben ik over op NS Flex. Met uitzondering dat het een tijdje duurt voordat je reis beschikbaar is (met prijs) op Mijn NS vind ik het een prima product. 🙂

Echter. Ik raakte onder de indruk van de optie om flexibel van klasse te wisselen. Geadverteerd word van tweede maar eersteklas. Maar ik ben eigenlijk een verstokte eersteklasse reiziger die soms tweedeklasse wil reizen. Als voorbeeld. Vandaag maar een halte met de sprinter gereisd. Dan zet ik het van eerste naar tweedeklasse. Dat is flex.

Maar je merkt gewoon dat dit product met tweedeklasse reizigers is bedacht. Die hebben de optie om tijdelijk eersteklas te kiezen voor hun reis. Als ik van eerste naar tweede wil dan krijg ik niet de optie om dit tijdelijk te doen. Ik moet mezelf dus na mijn treinreis zelf herrineren dit op eersteklas te zetten in het geval ik niet in de eersteklas zwart rij de volgende dag (dus vergeten).

Is het mogelijk om dus een ook voor de tweedeklasse de optie te kiezen om tot 04:00 of tijdelijk op de dag zelf tweedeklasse te reizen? Graag zie ik dit in mijn ns en de app.
icon

Beste antwoord door Denice NS 10 september 2018, 09:38

Hi Polopolo150. Welkom bij de Community!

Ik kan uit je bericht niet afleiden welk product je precies hebt maar de Voordeel abonnementen (Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel) voor reizen met de trein zijn standaard tweede klas, via een Klassewissel kan men 1e klas instellen in MijnNS. Bij de instelling kan je zelf kiezen tot hoe lang de klassewissel geldig is; tot einde van de NS-dag (4:00 uur ’s nachts van de volgende dag), tot een zelf ingegeven datum of voor onbepaalde tijd (totdat u weer terugwijzigt naar 2e klas). Kortom, dit heb je helemaal zelf in de hand.

Bij de Vrij abonnementen (Altijd Vrij, Weekend Vrij, Dal Vrij) kan men voor reizen met de trein de eerste klas afkopen voor dezelfde periode als waarin men vrij reist. Voor reizen buiten het vrij reizen-gedeelte is de standaard-instelling tweede klas. Als je in deze periode ook 1e klas wil reizen, kan je dit in MijnNS regelen met een klassewissel.
Bekijk origineel

16 reacties

Hi Polopolo150. Welkom bij de Community!

Ik kan uit je bericht niet afleiden welk product je precies hebt maar de Voordeel abonnementen (Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel) voor reizen met de trein zijn standaard tweede klas, via een Klassewissel kan men 1e klas instellen in MijnNS. Bij de instelling kan je zelf kiezen tot hoe lang de klassewissel geldig is; tot einde van de NS-dag (4:00 uur ’s nachts van de volgende dag), tot een zelf ingegeven datum of voor onbepaalde tijd (totdat u weer terugwijzigt naar 2e klas). Kortom, dit heb je helemaal zelf in de hand.

Bij de Vrij abonnementen (Altijd Vrij, Weekend Vrij, Dal Vrij) kan men voor reizen met de trein de eerste klas afkopen voor dezelfde periode als waarin men vrij reist. Voor reizen buiten het vrij reizen-gedeelte is de standaard-instelling tweede klas. Als je in deze periode ook 1e klas wil reizen, kan je dit in MijnNS regelen met een klassewissel.
Ik heb een dal voordeel abbonement.


Ah ja. Dat verklaart het ook dat de korting abbonemenenten altijd tweede klasse zijn. In het oude systeem kon je kiezen of je standaard eerste klas reist en een dagje via de automaat tweede klasse ging zitten en andersom.

Wat ik bedoel te zeggen. Ik zou voor de tweede klasse ook in ns flex tijdelijk willen aangeven dat ik in die klasse reis. Dus dat ik kan kiezen dat het op einde NS dag (04:00) automatisch terug gaat naar eerste klasse. Dit zit nu niet in het product.
Ik wil nog iets toevoegen aan dit verhaal. Ik ben net eersteklas ingecheckt en ik zag dat de tweede klas rustig was. Dus ik switch mijn product binnen de tijd van eerste naar tweede klasse.

Net gecontroleerd door de conducteur. Blijk ik nog steeds eerste klas te reizen!

Ik heb voordat ik NS Flex heb genomen gevraagd aan de klantenservice of bovenstaande scenario wel kan in het product. Ze zei ja. Maar is dit nu foutief informatie?
In de NS Flex productbeschrijving staat duidelijk dat het alleen om opwaarderen van 1e naar 2e klasse gaat. Vanuit commercieel oogpunt lijkt me dit ook logisch. De NS zit natuurlijk niet te wachten op een nieuw product dat minder i.p.v. meer geld in het laatje brengt.
In de NS Flex productbeschrijving staat duidelijk dat het alleen om opwaarderen van 1e naar 2e klasse gaat. Vanuit commercieel oogpunt lijkt me dit ook logisch. De NS zit natuurlijk niet te wachten op een nieuw product dat minder i.p.v. meer geld in het laatje brengt.
Goed recht van NS. Maar laat dit dan ook aan de klantenservice weten. Ik ben nu met foutief informatie een product aangegaan.
Goedemiddag Polopolo150. Over de mogelijkheden die er zijn met betrekking tot klassenwissels en dergelijke kan ik weinig toevoegen aan wat Denice heeft aangegeven. Ik kan echter zo snel niet vinden dat, wat jij vandaag hebt gedaan (1e klas inchecken en daarna wijzigen naar 2e klas), niet zou kunnen werken. Het enige wat ik me kan bedenken is dat er misschien iets niet goed is gegaan bij de weergave die de conducteur zag. De ritprijs zou uiteindelijk via de 2e klas bereken moeten worden, nadat je hebt uitgecheckt. Heb je dat ook al gecontroleerd via je Mijn NS, of de uiteindelijke ritprijs ook op de 2e klas is komen te staan of niet?
Zal er naar kijken. Helaas duurt het een tijdje voor het in Mijn NS beschikbaar is.
Ik ga ervan uit dat het allemaal goed komt, Polopolo150. Mocht dat niet het geval zijn, laat je het ons dan even weten?
Ik zie in ieder geval bij 1 reis waarin het niet goed is gegaan.

Ik heb een overstap gemaakt in Gouda en eerste klas ingecheckt. Vervolgens binnen 15 minuten naar tweedeklas gegaan omdat de trein rustig was. Dit is als eerste klas in het systeem geboekt.

Dit is de reis van 19:05 van Gouda naar Capelle schollevaar gisteren. Uitgecheckt om 19:21. In mijn mail staat dat de tweede klas switch om 19:09 was.
Je kunt het beste contact zoeken met onze Klantenservice, Polopolo150. Mochten die extra kosten in rekening worden gebracht dan kunnen we dit voor je corrigeren.
Bij deze gedaan. Gesproken met klantenservice en werd doorverbonden naar een collega. Hier het advies gekregen om als dit blijkbaar is gebeurd, voortaan tweedeklas in te checken en dan eersteklas te gaan.

Ik vind het wel mooi geweest. Jullie hebben jullie best gedaan maar deze product is blijkbaar niet echt geschikt voor de eersteklas reiziger die soms tweedeklas wil. Ik hoor ook niet iets als "we gaan dit in de toekomst verhelpen" of iets dergelijks. Weet je wat ik dan denk? Dan ga ik toch lekker voortaan tweedeklas inchecken en daarna zelf bepalen of ik eersteklas wil.

Dit brengt jullie minder op. Want ik ga nu minder eersteklas reizen 😛 dat kan toch niet de bedoeling zijn om flexibele eersteklas reizigers aan te trekken en te behouden (in die klasse).
Jullie maken het me echt niet makkelijk nu. Andersom (tweede naar eersteklas) werkt ook niet lekker?

Gebeld met klantenservice omdat dit nog steeds niet is opgelost. Mijn kaart zou gereset worden en daarna zou het wel werken. Dat is nog steeds niet zo!

Mocht dit enkele dagen zo gaan dan ben ik echt geneigd om ns flex op te zeggen. Ik geloofde echt in NS maar ik vind de kinderziektes en de oplossingen die NS aanbied (soms het ontbreken daarvan) gewoon matig.
Nu werkt het ineens weer wel 🙂
Badge +3
Haha, goed zo!

Ik had ooit ook kinderziektes (waterpokken, mazelen...) en dat ging ook vanzelf over 😛
Ik wil bij deze melden dat het na het inchecken omwisselen van eerste naar tweedeklas nog steeds niet lekker werkt. Soms pakt hij het wel, soms niet.


Ik hoop bij deze echt dat NS dit oplost ipv dat ik dit samen met de klantenservice mag uitzoeken. Ik vermijd dit nu door bij inchecken en overstappen heel de tijd voor inchecken naar tweedeklasse te wisselen. Dit om later weer te switchen naar Eersteklasse mocht het druk zijn. Maar ik wil dit absoluut niet als definitief oplossing voor NS "Flex".

Reageer