beantwoord

Toeslag intercity direct wordt niet geregistreerd

• 20 mei 2019
  • 16 reacties
  • 1090 Bekeken

Vanmorgen 20-5 per intercity direct van Rdam naar Adam. Netjes mijn pas bij de toeslag paal gehouden. Doe dit immers 3 dagen per week.
Tijdens de reis krijg ik controle, geen opmerkingen van de conducteur gekregen.
vanmiddag zie ik een mail van NS voorbij komen waarbij er 10,- in rekening wordt gebracht.
De conducteur had op z’n minst even kunnen melden dat de toeslag er niet bij stond terwijl ik wel de pas bij de paal heb heb gehouden.
Helaas stond ik vanmorgen eerst op perron 3, maar zag toen dat ik naar 11 moest.
Het lijkt er nu op dat de toeslagpaal op perron 3 dan niet werkt. Is dat zo?!
icon

Beste antwoord door Stijn NS 20 mei 2019, 16:52

Goedemiddag TreintjeNov1968 en welkom bij de NS Community!

Zoals Momo al heeft aangegeven is het voor NS Flex gewoon mogelijk om de IC Direct toeslag te laden op je OV-chipkaart via een toeslagzuil. De toeslag wordt dan verrekend op de NS Flex factuur. In theorie zou dit dus foutloos moeten werken.

Dat er in korte tijd meerdere vergelijkbare meldingen komen van het tegendeel is echter licht zorgwekkend, gezien dit indiceert dat er iets mogelijk niet goed werkt. Ik weet er zelf het fijne niet van, bij ons is vooralsnog geen storing bekend, maar ik ga dit zeker doorgeven zodat het onderzocht kan worden.

Wat betreft het correctietarief wat er nu op je factuur staat kun je het beste even contact op nemen met onze Klantenservice, zoals MoDe al suggereerde. Persoonlijk zou ik hiervoor Social Media of Chat adviseren.
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Is denk ik nu al de 3e in korte tijd.

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/inchecken-toeslag-intercity-direct-toch-boete-57786
https://community.ns.nl/ns-flex-60/correctietarief-ic-toeslag-maar-wel-de-toeslagzuil-hebben-aangeraakt-57731

Lijkt me nu toch wel structureel iets aan de hand.
Reputatie 1
Komt nu steeds vaker terug inderdaad. Wellicht dat iemand van NS hier naar kan kijken?
Reputatie 7
Badge +3
Heb je een NS flex abonnement? Het lijkt er op dat de toeslag ivm Flex niet geladen wordt. Een oplossing zou het kopen van een losse toeslag kunnen zijn (let op, als e-ticket niet met dalurenkorting verkrijgbaar) of laden op een 2e kaart waar geen Flex op staat.

Om de €10 te proberen te wijzigen in de normale toeslagprijs zou je contact op kunnen nemen met de klantenservice via facebook, twitter , chat of telefonisch.
Reputatie 7
Badge +3
Ook bij Flex zouden de ICD toeslagen gewoon geladen moeten kunnen worden.
Anders is het bij de ICE toeslag, dat is niet mogelijk.
Volgens https://www.ns.nl/klantenservice/flex/gebruiken---toeslagen.html

En als het andere dagen wel goed gaat en deze keer niet (ook bij anderen) is er iets aan de hand. En misschien is het maar 1 paaltje, maar daar zal dan toch naar gekeken moeten worden. Ik vind het wel erg opvallend om meerdere van deze meldingen in korte tijd te zien.
Reputatie 7
Badge +3
Heb je een NS flex abonnement? Het lijkt er op dat de toeslag ivm Flex niet geladen wordt. Een oplossing zou het kopen van een losse toeslag kunnen zijn (let op, als e-ticket niet met dalurenkorting verkrijgbaar) of laden op een 2e kaart waar geen Flex op staat.

Da's geen oplossing. Een oplossing zou zijn dat NS het probleem gewoon verhelpt en niet de klant op extra kosten en/of moeite jaagt.
Goedemiddag TreintjeNov1968 en welkom bij de NS Community!

Zoals Momo al heeft aangegeven is het voor NS Flex gewoon mogelijk om de IC Direct toeslag te laden op je OV-chipkaart via een toeslagzuil. De toeslag wordt dan verrekend op de NS Flex factuur. In theorie zou dit dus foutloos moeten werken.

Dat er in korte tijd meerdere vergelijkbare meldingen komen van het tegendeel is echter licht zorgwekkend, gezien dit indiceert dat er iets mogelijk niet goed werkt. Ik weet er zelf het fijne niet van, bij ons is vooralsnog geen storing bekend, maar ik ga dit zeker doorgeven zodat het onderzocht kan worden.

Wat betreft het correctietarief wat er nu op je factuur staat kun je het beste even contact op nemen met onze Klantenservice, zoals MoDe al suggereerde. Persoonlijk zou ik hiervoor Social Media of Chat adviseren.
Hi Stijn,

Vreemd om te lezen dat e.e.a. niet bekend is bij julie organisatie.

In een ander topic is nl dit antwoord van Loes (hoofdconducteur bij NS) als beste antwoord gekozen.

[img]https://uploads-eu-west-1.insided.com/default/user/icons/1393411266_177.jpg[/img]

Ik zit soms op de Intercity Direct, dus ik herken deze case wel. Het lastige voor ons is, dat de feiten soms anders zijn op dat moment.

Ik begrijp uit uw verhaal dat u een Flex Dal Vrij abonnement heeft. U beweert (ik kan het tegendeel niet bewijzen) dat u de toeslag op uw flex kaart heeft geladen. Het vreemde is, dat ik dit eerder ben tegengekomen, dus de reiziger met Flex beweert de toeslag geladen te hebben en bij uitlezen van de OV kaart kan ik hem niet zien. Daar zit nu direct het probleem. Flex geeft ons de mogelijkheid sneller een correctie toe te passen. Officieel staat in onze werkomschrijving dat als we u controleren, de toeslag niet kunnen zien op de kaart, wij u moeten vragen of u een toeslag heeft, ms heeft u wel een andere kaart gebruikt. Als er geen toeslag wordt overhandigd, word ik geacht deze te registreren, wat in uw geval ook is gebeurd. Wat blijkbaar niet is vermeldt, dat deze registratie werd gedaan en dat is tegen de werkinstructie in.
Zelf heb ik het idee dat de toeslag en Flex niet altijd soepel gaan. Als u toevallig nog een andere OV chipkaart heeft liggen, zou ik eigenlijk willen adviseren een andere OV te gebruiken voor de toeslag. Dan betaalt u wel direct voor de toeslag, maar staat ook goed op de kaart. Het zou mij dus niet verbazen als achteraf blijkt dat u inderdaad de toeslag heeft geladen en dat dit niet goed op de kaart stond. Ik zou de adviezen volgen, want achteraf zal het op de factuur worden gecorrigeerd zodra dit kan natuurlijk als alles klopt.
Ik heb die reactie zeker gelezen, egeerling, wat is je punt? Uit de reactie van Loes kan ik niet afleiden dat dit eventueel al is doorgegeven ter onderzoek. In het ergste geval is het nu meerdere keren onder de aandacht gebracht wat het alleen maar ten goede komt.
Hi Stijn,

Ik begreep uit jouw reactie dat er helemaal niets over bekend was: Ik wilde alleen maar aangeven dat hier al meerdere topics over waren en dat het er sterk op lijkt dat er een probleem is met flex gekoppeld aan een toeslag.
Ik heb vandaag dienst gedaan op de ICD en ben even extra gaan opletten. Ik ben zeker 10 NS Flex tegengekomen, die allen toeslag hadden. 2 NS Flex heb ik geregistreerd, waarbij 1 aangaf de toeslag wel geladen te hebben en ik deze niet erop zag staan, 1 was het gewoonweg vergeten. Beiden gemeld dat ik registreerde overigens.
Heb een reiziger met Flex gevraagd of ik wat verder mocht kijken, als de toeslag erop staat, zie ik dat zowel in de controle als servicemodus, dus mijn backup is deze optie.

Ben 2 reizigers tegengekomen die op saldo reisden en die beweerden toeslag geladen te hebben en niet op de kaart stond. Lastig na te gaan of dat klopt.

Dit even mijn bevindingen na 1 slag ICD gedraaid te hebben.
Ik heb nooit met NS flex die toeslag kunnen declareren. Het is echt vervelend. Negatief punt voor jullie NS.
Hallo LLvdTuga, welkom op de NS Community.

Declareren bij je werkgever bedoel je? Je kan hier niet de factuur voor gebruiken?

Declareren bij je werkgever bedoel je? Je kan hier niet de factuur voor gebruiken?

Ja dat bedoel ik, voor mijn werkgever.
Normaal gesproken gebruik ik de declaratie functie op mijn NS in reishistorie en druk ik dat pdf af en gebruik het als bewijs van de kosten die ik heb betaald op de vorige maand. Is dat de factuur je bedoelt?

Het probleem daar is dat de toeslagen zeggen altijd: "niet in of uitgecheckt" en dan kommen ze niet uit op het papiertje, maar dat is zonde, volgens mij hoef je niet een toeslag uit te checken.
Ik heb het toch ook geprobeerd als ik aan mijn bestemming komt om naar de zuil te gaan en de kaart nog een keer te swipen maar het laadt gewoon een nieuwe toeslag op de kaart dus ook geen oplossing..

Ben ik iets verkeerd aan het doen?
Badge +3
Het probleem daar is dat de toeslagen zeggen altijd: "niet in of uitgecheckt" en dan kommen ze niet uit op het papiertje, maar dat is zonde, volgens mij hoef je niet een toeslag uit te checken.
Ik heb het toch ook geprobeerd als ik aan mijn bestemming komt om naar de zuil te gaan en de kaart nog een keer te swipen maar het laadt gewoon een nieuwe toeslag op de kaart dus ook geen oplossing..

Ben ik iets verkeerd aan het doen?

Nee hoor, dit is een bekend probleem. Een toeslag laden bij de zuil is een losse incheck en kan je niet op je bestemming (of overstap) 'uitchecken'.

Hoop dat dat snel opgelost wordt want declareren is dan volgens mij inderdad niet mogelijk (ook al staat gewoon de juiste prijs erbij). Bovendien staat het nogal raar, alsof je inderdaad iets vergeten zou zijn of verkeerd gedaan zou hebben.
Ook bij mij is het vandaag nu de derde keer in korte tijd dat de toeslag niet gezien kan worden door de conducteur. Ook ik heb een flex abonnement met weekend vrij. In mijn ns is gelijk te zien dat de toeslag is geregistreerd. Wederom weer €10 op rekening. Natuurlijk kan ik weer bellen, maar de NS moet hiervoor gewoon met een oplossing komen. In plaats van Flex Is dit gewoon omslachtig en gewoon vervelend. Als je belt wordt er ook nog gezegd dan koopt u toch gewoon een toeslagabonnement. Dit is echt van de zotte. Of ik moet een extra kaart kopen om daar de toeslag op te zetten. In hoeverre is dit dan nog flex? En dan nog die maand wachten om iets te kunnen wijzigen. Kan ik niet gewoon dat hele flex gebeuren eraf halen en dan wel meteen en gewoon een normaal abonnement erop krijgen met weekend vrij? Want ik ben het eigenlijk zat dit gedoe. Want zoals ik zie loopt dit allang en doet men er niet echt snel iets aan.

Is dat de factuur je bedoelt?

@LLvdTuga,
Nee, dat is niet de factuur die Maxime NS bedoelt.

Elke maand krijg je normaal gezien een factuur in je Mijn NS-omgeving. Daar staan de kosten van de ritten van de vorige maand die niet onder je abonnement vallen en de kosten van het abonnement van de volgende maand in.

In bijlage een voorbeeld van een van mijn facturen, met de toeslag voor de ICD.

En bij de specificaties staat meer info over van wanneer je de toeslag waar gekocht hebt.

Ter info: de bovenste toeslag werd geannuleerd.

Na ontvangst van de factuur kan je de toeslag dan aan de hand van de factuur declareren.

Of moet/wil je dit declareren voordat je de factuur krijgt? Dan moet je eens aan je werkgever vragen of hij een screenshot uit Mijn NS aanvaardt.

Reageer