beantwoord

Tonen prijs reis bij rekening op saldo.

• 21 december 2018
  • 4 reacties
  • 176 Bekeken

Ik reis sinds deze week mbv Reizen op Rekening.

Bij het uitchecken wordt niet de prijs van de afgesloten reis getoond. Dit zou ik graag willen weten bij het uitchecken.

Kan dit worden aangepast?
icon

Beste antwoord door Tochjo 22 december 2018, 07:12

Bij reizen op saldo is alle informatie die nodig is om de prijs te bepalen, op de kaart aanwezig. Dat is ook nodig, want bij uitchecken moet immers de ritprijs met het ingehouden instaptarief verrekend worden.

Bij NS Flex staat op de kaart alleen het product "Reizen op rekening". Bij het uitchecken kan dus niet op basis van alleen de informatie op de kaart de ritprijs bepaald worden. De benodigde gegevens zouden daarvoor moeten worden opgehaald uit het achterliggende systeem en vervolgens moet de juiste ritprijs nog worden uitgerekend. Dat gaat tijd kosten terwijl je juist wil dat mensen niet te lang bij een paaltje of poortje blijven staan, zodat er geen opstoppingen ontstaan.

Dat niet alle informatie bij NS Flex op de OV-chipkaart staat, maakt ook functionaliteit mogelijk die er bij reizen op saldo niet is, zoals het na het inchecken nog kunnen wijzigen van de klasse.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Nee, dit kan niet. Die berekening wordt namelijk achteraf pas gedaan en niet ter plaatse. Met NS Flex gebeurt alles achteraf. Hierdoor kun je je abonnement en klasse veranderen, zonder de kaart automaat nodig te hebben.
Helaas heeft Slidestops in deze gelijk, Arjan15 Doordat je de ritprijs pas achteraf wordt vastgesteld wordt er geen ritprijs aangegeven. Dit heeft overigens ook te maken met het product Reizen op Rekening wat door alle OV-bedrijven wordt gebruikt. Hierbij is vastgesteld dat bij Reizen op Rekening op de paal/het poortje geen ritprijs komt te staan. Waarom hiervoor is gekozen weet ik helaas niet.
Waarom wordt de prijs pas achteraf berekend? En wat is het verschil met andere kaartsoorten dat dit niet kan worden getoond.Dat snap ik dus niet!
Badge +3
Bij reizen op saldo is alle informatie die nodig is om de prijs te bepalen, op de kaart aanwezig. Dat is ook nodig, want bij uitchecken moet immers de ritprijs met het ingehouden instaptarief verrekend worden.

Bij NS Flex staat op de kaart alleen het product "Reizen op rekening". Bij het uitchecken kan dus niet op basis van alleen de informatie op de kaart de ritprijs bepaald worden. De benodigde gegevens zouden daarvoor moeten worden opgehaald uit het achterliggende systeem en vervolgens moet de juiste ritprijs nog worden uitgerekend. Dat gaat tijd kosten terwijl je juist wil dat mensen niet te lang bij een paaltje of poortje blijven staan, zodat er geen opstoppingen ontstaan.

Dat niet alle informatie bij NS Flex op de OV-chipkaart staat, maakt ook functionaliteit mogelijk die er bij reizen op saldo niet is, zoals het na het inchecken nog kunnen wijzigen van de klasse.

Reageer