beantwoord

Traject vrij omzetten naar Flex

• 2 maart 2020
  • 7 reacties
  • 2034 Bekeken

Goedenavond,

Ik heb de volgende vraag over het omzetten van Traject Vrij naar Flex. Traject Vrij is nog niet beschikbaar als Flex variant. Wel zie ik dat het mogelijk is om een Traject Vrij om te zetten is naar een andere wel beschikbare variant van Flex, zoals bv. Dal Vrij en Altijd vrij. 

Is het mogelijk om een huidige lopend Traject Vrij Jaarabonnement (doorlopend voor 1 jaar en per maand betalen) binnen het eerste jaar om te zetten naar een beschikbare versie van Flex? Ik zie hier een mogelijk proces/optie om toch vroegtijdig van een Traject Vrij Jaar af te komen. Klopt dat? Een route zou zijn om binnen het eerste jaar een Traject Vrij Jaar om te zetten naar Dal Vrij (of zelfs Flex Zonder Abonnement, kan dat?) en deze Dal Vrij na 1 maand weer te veranderen in Flex Zonder Abonnement.

Zijn er leden die hier bekend mee zijn? En wat gebeurt er in deze situaties?

Hoor graag van jullie,

Gr. Floris

icon

Beste antwoord door bahnrider 3 maart 2020, 01:50

Tot voor dat FLEX werd ingevoerd was in dit geval het advies (niet van NS, maar van deze reizigers die van wanten weten) om het om te zetten in het allergoedkoopste Traject, dat kostte rond de 26 eur/mnd. En zelfs dat bespaar je er nu mee. Hou er wel rekening mee dat bij de overgang op FLEX ook het saldo wordt teruggestort en dat alle reisjes, ook met MTB op rekening met betalen achteraf gaan. Dat vinden sommigen overigens wel prettig. Je moet beslist ook niet vergeten nog 1x FLEX op je kaart te laden bij een automaat. Daarna wordt bij elke Incheck enkel ´reizen op rekening´ getoond, en niet welk type ABO je er nog achter hebt staan.

Bij aanvraag FLEX staat dat basis of w-end-korting met 10 eur admin.kosten worden belast, dat geldt niet als je direkt vanaf een lopend NS-ABO overstapt.

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Die route kan inderdaad :slight_smile: Je kunt direct van Traject Vrij naar Flex zonder abonnement. In dat geval wordt je abonnementsgeld naar rato teruggestort.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, je kunt op elk willekeurig moment je Traject Vrij jaarabonnement naar NS Flex wijzigen, dat kan met Flex abonnement of zonder abonnement. Ga hiervoor naar je MijnNS account, op de startpagina zie je een veld met kop “Stap nu over naar NS Flex”. Klik je dan op Direct bestellen dan wordt gekeken welke OV-chipkaarten je hebt en of je daarmee kan overstappen.  Heb je maar 1 kaart dan wordt die automatisch getoond met welk abonnement erop staat, heb je meer kaarten, maak dan een keuze. Vervolgens kun je selecteren wat je wil, zonder abonnement of één van de getoonde abonnementen. Doe je dit halverwege een maand, dan ontvang je nog restitutie van de niet gebruikte dagen van je Traject Vrij. 

Reputatie 5
Badge

Tot voor dat FLEX werd ingevoerd was in dit geval het advies (niet van NS, maar van deze reizigers die van wanten weten) om het om te zetten in het allergoedkoopste Traject, dat kostte rond de 26 eur/mnd. En zelfs dat bespaar je er nu mee. Hou er wel rekening mee dat bij de overgang op FLEX ook het saldo wordt teruggestort en dat alle reisjes, ook met MTB op rekening met betalen achteraf gaan. Dat vinden sommigen overigens wel prettig. Je moet beslist ook niet vergeten nog 1x FLEX op je kaart te laden bij een automaat. Daarna wordt bij elke Incheck enkel ´reizen op rekening´ getoond, en niet welk type ABO je er nog achter hebt staan.

Bij aanvraag FLEX staat dat basis of w-end-korting met 10 eur admin.kosten worden belast, dat geldt niet als je direkt vanaf een lopend NS-ABO overstapt.

Reputatie 7
Badge +3

Als je eenmaal hebt gewijzigd naar NS Flex kun je dit later ook weer compleet stopzetten en van je kaart verwijderen. Bij Flex met een abonnement kan dat na 1 maand, ik weet niet of je bij Flex zonder abonnement ook een maand moet wachten of dat dat al eerder kan. Dan heb je daarna weer gewoon een OV-chipkaart op saldo zonder enig abonnement. 

Hallo Floris94, welkom op de NS Community. 

Ik zie dat je vraag al is beantwoord. Of dat je dat eigenlijk zelf al hebt gedaan ;). Je kan inderdaad op elk gewenst moment overstappen naar elk van de NS Flex producten. Na elke eerste maand kan je dat vervolgens weer wijzigen/stoppen. @Momo bij NS Flex zonder abonnement is het ook een maand wachten, maar als er iemand binnen een maand een upgrade wil doen, dan is onze klantenservice vaak wel coulant en dan kunnen zij die wijziging eerder in laten gaan.

ik vroege me af, kan je na het overzetten de kaart nog steeds gewoon gebruiken voor de bus tram metro ? begrijp dat, als je op de kaart bv ook een bus abonnement hebt staan, je beter niet kan overstappen naar NS Flex (krijg ten minste deze melding overstap procedure)

Badge +3

ik vroege me af, kan je na het overzetten de kaart nog steeds gewoon gebruiken voor de bus tram metro ? begrijp dat, als je op de kaart bv ook een bus abonnement hebt staan, je beter niet kan overstappen naar NS Flex (krijg ten minste deze melding overstap procedure)

Het wordt weliswaar afgeraden om Flex te combineren met stads/streekvervoerabonnementen, maar in de meeste gevallen gaat dit gewoon goed en dan met name bij vrij reizen BTM abonnementen.

Als je in bus/tram/metro te zien krijgt “Reizen op Rekening” (i.p.v. je zone/ster/regio abonnement) dan gaat het mis, en reis je op voltarief (Flex).

Reageer