trein rijdt niet, waardoor ik in de spits overstap en extra kosten maak, wordt dit vergoed? | NS Community

trein rijdt niet, waardoor ik in de spits overstap en extra kosten maak, wordt dit vergoed?


Reputatie 1
ik heb een dal abonnement en stap in Dordrecht over op de merwedelingelijn (vroeger arriva, nu Qbuzz). Ik zorg ervoor dat ik voor 6:30 op Dordrecht ben zodat ik voor de spits ben ingecheckt voor op beide trajecten. Nu rijdt de stoptrein niet, en stap ik dus in de spits over waardoor ik dus moet betalen.

236 reacties

Ik ga deze discussie verder niet aan. Je kunt ons als moderators blijven aanvallen op beleid, maar daar hebben wij geen invloed op. We geven jullie opmerkingen door en krijgen dit als response, mrfreeze. De opmerking die Pingpong maakt ga ik niet eens serieus nemen, hij weet hoe het echt zit. 

Ik ga hierover een klacht indienen bij de Autoriteit AVG. Ben benieuwd of ze in dit geval jullie reactie onderschrijven.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ga deze discussie verder niet aan. Je kunt ons als moderators blijven aanvallen op beleid, maar daar hebben wij geen invloed op. We geven jullie opmerkingen door en krijgen dit als response, mrfreeze.

 

Zolang jullie die wet constant als excuus blijven gebruiken om klanten niet tegemoet te komen, maar vervolgens nooit kunnen/willen aangeven wat daar dan in staat, zal ik jullie daar inderdaad op blijven aanvallen. En dan mag jij vervolgens daar je collega's mee blijven aanvallen :slight_smile:

Ik ga deze discussie verder niet aan. Je kunt ons als moderators blijven aanvallen op beleid, maar daar hebben wij geen invloed op. We geven jullie opmerkingen door en krijgen dit als response, mrfreeze.

 

Zolang jullie die wet als excuus blijven gebruiken om klanten niet tegemoet te komen, maar vervolgens nooit kunnen/willen aangeven wat daar dan in staat, zal ik jullie daar inderdaad op blijven aanvallen. En dan mag jij vervolgens daar je collega's mee blijven aanvallen :slight_smile:

Aanvallen heeft geen zin, mrfreeze en dat is nu juist het probleem. We hebben dit probleem aangekaart, een reactie gekregen en die gecommuniceerd. Daar stopt het voor ons. Doorzeuren, het klinkt negatief maar dat is het wel, helpt gewoon niet. Sommige antwoorden zijn gewoon niet leuk. Als jij, of andere reizigers, van mening zijn dat je onrecht wordt aangedaan kun je een klacht indienen bij de geschillencommissie. 

Ik ga deze discussie verder niet aan. Je kunt ons als moderators blijven aanvallen op beleid, maar daar hebben wij geen invloed op. We geven jullie opmerkingen door en krijgen dit als response, mrfreeze.

 

Zolang jullie die wet als excuus blijven gebruiken om klanten niet tegemoet te komen, maar vervolgens nooit kunnen/willen aangeven wat daar dan in staat, zal ik jullie daar inderdaad op blijven aanvallen. En dan mag jij vervolgens daar je collega's mee blijven aanvallen :slight_smile:

Aanvallen heeft geen zin, mrfreeze en dat is nu juist het probleem. We hebben dit probleem aangekaart, een reactie gekregen en die gecommuniceerd. Daar stopt het voor ons. Doorzeuren, het klinkt negatief maar dat is het wel, helpt gewoon niet. Sommige antwoorden zijn gewoon niet leuk. Als jij, of andere reizigers, van mening zijn dat je onrecht wordt aangedaan kun je een klacht indienen bij de geschillencommissie. 

Die ligt er al en jullie zouden het voor 1 april oplossen +> maar dat kunnen jullie blijkbaar niet en bij monde van jouw collega Stijn hebben jullie e.e.a. nu maar weer op de lange baan geschoven.

 

Daarom maken wij ons dus druk.

Die ligt er al en jullie zouden het voor 1 april oplossen +> maar dat kunnen jullie blijkbaar niet en bij monde van jouw collega Stijn hebben jullie e.e.a. nu maar weer op de lange baan geschoven.

 

Daarom maken wij ons dus druk.

Zoals gezegd, ik ga de discussie verder niet aan. Als je contact hebt opgenomen met de geschillencommissie wil ik je vragen het issue via die weg op te lossen en achteraf de uitkomst hier te vermelden. Ik heb geen inzage in de zaken waar de geschillencommissie of NS samen met de geschillencommissie mee bezig is en ik kan daar dus ook geen updates over geven. 

Reputatie 7
Badge +3

We hebben dit probleem aangekaart, een reactie gekregen en die gecommuniceerd. Daar stopt het voor ons.

Juist. Enige moeite doen om het goed uit te (laten) zoeken is niet mogelijk?

Bij vergeten uitcheck krijg ik een mailtje, als er werkzaamheden op mijn traject zijn krijg ik een mailtje, er zijn acties waarbij er binnen een bepaalde periode een bepaalde reis gemaakt moet worden. Allemaal zaken waarbij de reisgegevens geraadpleegd moeten worden. Maar als het dan gaat om het tegemoet komen van mensen die door een probleem bij jullie(!) teveel betaald hebben, dan mag het opeens niet? En dat vind je zelf ook niet een heeeeeel klein beetje vreemd? Zijn deze argumenten ook al eens aan de achterliggende afdeling voorgelegd? Of houdt het bij jullie echt op bij “Sorry, AVG.” en worden kritische vragen intern niet gewaardeerd?
Vraag desnoods iemand van de juridische afdeling om het hier uit te komen leggen als ze het jullie niet willen vertellen.

We hebben dit probleem aangekaart, een reactie gekregen en die gecommuniceerd. Daar stopt het voor ons.

Juist. Enige moeite doen om het goed uit te (laten) zoeken is niet mogelijk?

Bij vergeten uitcheck krijg ik een mailtje, als er werkzaamheden op mijn traject zijn krijg ik een mailtje, er zijn acties waarbij er binnen een bepaalde periode een bepaalde reis gemaakt moet worden. Allemaal zaken waarbij de reisgegevens geraadpleegd moeten worden. Maar als het dan gaat om het tegemoet komen van mensen die door een probleem bij jullie(!) teveel betaald hebben, dan mag het opeens niet? En dat vind je zelf ook niet een heeeeeel klein beetje vreemd? Zijn deze argumenten ook al eens aan de achterliggende afdeling voorgelegd? Of houdt het bij jullie echt op bij “Sorry, AVG.” en worden kritische vragen intern niet gewaardeerd?
Vraag desnoods iemand van de juridische afdeling om het hier uit te komen leggen als ze het jullie niet willen vertellen.

Je probeert de discussie aan te gaan en gaat er automatisch ook maar vanuit dat we het wel prima vinden. Het tegenovergestelde is waar, Stijn NS en ikzelf hebben hier echt heel veel tijd in gestoken. Het is alleen een feit dat we op een bepaald moment gewoon voor de dichte deur staan. Wij doen ons best om alles op te lossen wat jullie hier aangeven maar soms komen wij niet verder. Soms is het ook voor ons gewoon nodig om te accepteren dat iets zo is geregeld door de organisatie en dat we met onze acties niet verder komen. Dat is ongeveer waar dit probleem ook zit. We hebben het aangekaart, meerdere keren, aangegeven wat een wenselijke oplossing is en krijgen vervolgens het door ons gegeven antwoord. Wellicht gaan ze in de toekomst alsnog iets veranderen maar dat hebben ze ons, de moderators, niet laten weten. 

Nogmaals: ik snap jullie punt en begrijp ook dat jullie een oplossing verwachten van ons, ik kan hem echter niet bieden en de verantwoordelijke afdeling biedt op dit moment gewoon geen ander antwoord. En zeker gezien de huidige situatie verwacht ik ook niet dat dit topprioriteit krijgt om het op te lossen. 

We hebben dit probleem aangekaart, een reactie gekregen en die gecommuniceerd. Daar stopt het voor ons.

Juist. Enige moeite doen om het goed uit te (laten) zoeken is niet mogelijk?

Bij vergeten uitcheck krijg ik een mailtje, als er werkzaamheden op mijn traject zijn krijg ik een mailtje, er zijn acties waarbij er binnen een bepaalde periode een bepaalde reis gemaakt moet worden. Allemaal zaken waarbij de reisgegevens geraadpleegd moeten worden. Maar als het dan gaat om het tegemoet komen van mensen die door een probleem bij jullie(!) teveel betaald hebben, dan mag het opeens niet? En dat vind je zelf ook niet een heeeeeel klein beetje vreemd? Zijn deze argumenten ook al eens aan de achterliggende afdeling voorgelegd? Of houdt het bij jullie echt op bij “Sorry, AVG.” en worden kritische vragen intern niet gewaardeerd?
Vraag desnoods iemand van de juridische afdeling om het hier uit te komen leggen als ze het jullie niet willen vertellen.

Je probeert de discussie aan te gaan en gaat er automatisch ook maar vanuit dat we het wel prima vinden. Het tegenovergestelde is waar, Stijn NS en ikzelf hebben hier echt heel veel tijd in gestoken. Het is alleen een feit dat we op een bepaald moment gewoon voor de dichte deur staan. Wij doen ons best om alles op te lossen wat jullie hier aangeven maar soms komen wij niet verder. Soms is het ook voor ons gewoon nodig om te accepteren dat iets zo is geregeld door de organisatie en dat we met onze acties niet verder komen. Dat is ongeveer waar dit probleem ook zit. We hebben het aangekaart, meerdere keren, aangegeven wat een wenselijke oplossing is en krijgen vervolgens het door ons gegeven antwoord. Wellicht gaan ze in de toekomst alsnog iets veranderen maar dat hebben ze ons, de moderators, niet laten weten. 

Nogmaals: ik snap jullie punt en begrijp ook dat jullie een oplossing verwachten van ons, ik kan hem echter niet bieden en de verantwoordelijke afdeling biedt op dit moment gewoon geen ander antwoord. En zeker gezien de huidige situatie verwacht ik ook niet dat dit topprioriteit krijgt om het op te lossen. 

Ik vind het een uiterst vreemde reactie In combinatie met Qbuzz brengen jullie bepaalde klanten teveel in rekening. Dat gebeurt al 16 maanden lang.

Ik neem aan dat je of in een huur of een koophuis woont. als jouw hypotheekbank of verhuurder nu zegt ja We hebben wel afgesproken dat we 2% rente in rekening brengen maar bij jou vinden we het leuk om 3%  in rekening te brengen. En ja als je die 1% terug wilt moet je maar elke maand de klantenservice bellen. In het geval van een huurhuis dus bijvoorbeeld € 700,00 huur en er wordt elke maand € 800,00 geïncasseerd en ook dan moet je elke maand de klantenservice bellen.

 

Ik zou in ieder geval woest worden maar jullie vinden dit blijkbaar niet erg.  

Reputatie 7
Badge

Ik ga hierover een klacht indienen bij de Autoriteit AVG. Ben benieuwd of ze in dit geval jullie reactie onderschrijven.


Wellicht zou je provincie Zuid Holland als concessieverlener van de Merwedelingelijn ook kunnen ‘tippen’, omdat Qbuzz blijkbaar niet in staat is correct te tariferen. Neemt niet weg dat NS ook mag zorgen voor een oplossing.

Badge +3

Qbuzz was op zich goed bezig, eind vorig jaar…

Er werd gecommuniceerd met NS en andere vervoerders, én Qbuzz reizigers die ergens tegenaan liepen (gemiste korting of andere Flex onregelmatigheden) werden persoonlijk op de hoogte gehouden van de status.

Maar uiteindelijk natuurlijk doorverwezen naar NS als er Flex in het spel was.. want als zij (NS) zo nodig alle reizen met ons willen afhandelen…

Dat was (het begin van) een veelbelovende discussie, maar in heel 2020 al eigenlijk helaas al niets meer over gelezen of gehoord. Rond kerst 2019 zou het gefixt zijn.

En als de NS zegt dat je gewoon vergoeding krijgt als je zelf even belt of contact opneemt, doe dat dan maar. Qbuzz treft volgens mij geen blaam want die hebben hun best gedaan…

Afgezien van een reactie die ongeveer (vrij vertaald) luidde “Wij hebben gewoon onze eigen voorwaarden, en als de NS (met hun Flex gedoe) daar anders over denken dan zoeken ze het maar lekker uit”.

Reputatie 3

En dan hebben we het alleen over de mensen die het opgevallen is…god weet hoeveel mensen onbewust maandelijks te veel betalen. Ik vind dit best schandalig.

Qbuzz en NS moeten echt snel weer om de tafel! Helemaal als dadelijk zo'n beetje heel Nederland de oude abonnement vormen heeft omgezet naar de Flex-varianten!

 

En als de NS zeggen dat je ze gewoon vergoed krijgt als je zelf even belt of contact opneemt, doe dat dan maar. Qbuzz treft volgens mij geen blaam want die hebben hun best gedaan…

 

Tsja @Robert B 1 keer bellen ok, 2 keer bellen is al vervelend, maar nu al 16 maanden bellen en niet zoals uit onderstaande blijkt “even bellen” om elke keer weer het verhaal te moeten uitleggen om je “gestolen” geld terug te krijgen. Serieus. Is dit de nieuwe klantvriendelijkheid en vind jij dat wel goed zo? NS heeft de eventuele oplossing nu weer op de lange baan geschoven. Ik vind het in- en intriest.

 

Zie ook dit fragment van een reiziger die het betreft:

Ik krijg bijna elke keer te horen dat ik ongelijk heb en geen recht heb op restitutie (en dat eerdere restituties onterecht zijn). Pas na hevig aandringen, verwijzend naar deze en andere topics en de Flex-pagina wordt de restitutie toegewezen. Vaak zonder dat er wordt toegegeven dat de eerste reactie (dat ik ongelijk zou hebben) onjuist was. Het kost behoorlijk wat zelfbeheersing om mijn geduld te bewaren.

 

Badge +3

Ik las het andere topic nog eens door en deze reactie (van Qbuzz) is wel interessant:

"De testen voor het Qbuzz NS Flex Dal-Spits issue zijn uitgevoerd en akkoord bevonden.

Als klant NS Flex Dal Vrij heeft en een overstap maakt van NS naar Qbuzz van Dal naar Spits, dan wordt PE NS_DalVrij PE aangesproken voor de Qbuzz rit, er worden geen kosten in rekening gebracht.

Als klant NS Flex Dal Voordeel heeft en een overstap maakt van NS naar Qbuzz van Dal naar Spits, dan wordt PE NS_Dal40 aangesproken voor de Qbuzz rit, klant krijgt 40% korting over de Qbuzz rit.

Inmiddels heb ik de EOD die al een aantal maanden klaarstond naar productie kunnen sturen. De EOD zal morgenochtend op de palen en poortjes geactiveerd."

Dus dat betekent dat het issue vanaf morgen, 24 dec 2019, verholpen zou moeten zijn. 

Wat Qbuzz hier denkt te realiseren kan helemaal niet bij Flex, alleen bij klassieke dalabonnementen (waarvoor deze fix niet eens nodig was, want bij overstap in de spits tussen treinvervoerders geven die geen behoud van korting of vrij reizen).

Waarom kan dat niet? Omdat Qbuzz onmogelijk kan zien/weten wat voor Flex abonnement je hebt (alleen dát je Flex hebt).

Qbuzz kan dus alleen maar de in/uitchecks (plus eerder gereisde tariefeenheden en of dat in spits/dal was, maar dat kan NS later ook wel bepalen) aan TLS/NS doorgeven, en dat er sprake is van Flex (product Reizen op Rekening NS, trein).

Het is vervolgens aan de NS om de daarbij behorende juiste prijs te berekenen (afhankelijk van welk Flex abonnement op dat moment actief was).

Qbuzz doet helemaal niets fout! Game on...:sweat_smile:

Vraag blijft dan wel: waarom gaat het bij alle andere vervoerders wel goed en juist bij Qbuzz niet. 

Wat is er zo anders aan een Arriva-, Breng-, Blauwnetpaaltje (en de overige vervoerders die ik vergeten ben) en een Qbuzz-paaltje? 

Badge +3

Het enige dat ik kan bedenken is dat Qbuzz doorgeeft dat het om een BTM rit zou gaan, waarvoor de tarieven (starttarief, kilometerprijs) in die regio toevallig ongeveer gelijk zijn aan trein.

Maar dat is niet het geval, want in de NS reishistorie staat gewoon Treinreizen (zie screenshots van @AKnol86 aan het begin van dit topic).

Nog iets geks is dat het deel van Qbuzz wél rekening houdt met een eerdere rit, dus niet opnieuw het starttarief berekend wordt (€ 0,96).

Volgens andere topics (NS/Arriva in Limburg) zou dat bij klassieke abonnementen juist wél het geval moeten zijn. Dus nieuwe reis en óók starttarief (vergelijkbaar met reizen buiten een afgekocht traject).

Maar nogmaals, met Flex bepaalt het systeem van de NS de prijs. De paaltjes/poortjes van vervoerders doen niets anders dan de in/uitchecks registreren.

En als allerlaatste gok, dat de tijden op de paaltjes in Dordrecht niet gelijk lopen, dus de incheck bij Qbuzz volgens het systeem (seconden) eerder was dan de uitcheck bij NS. Is ook een ander topic over.

Als test, wacht eens een minuutje tussen uitcheck (NS) en incheck (Qbuzz) en kijk wat er dan gebeurt op je factuur.

Reputatie 5

Ik ga hierover een klacht indienen bij de Autoriteit AVG. Ben benieuwd of ze in dit geval jullie reactie onderschrijven.


Wellicht zou je provincie Zuid Holland als concessieverlener van de Merwedelingelijn ook kunnen ‘tippen’, omdat Qbuzz blijkbaar niet in staat is correct te tariferen. Neemt niet weg dat NS ook mag zorgen voor een oplossing.

 

Misschien moet er een klacht worden ingediend bij Rover? https://www.rover.nl/ovklacht/klacht-bij-rover. Het is duidelijk dat je op het NS forum niet verder komt hiermee. De moderators kunnen niets anders dan zaken aankaarten, maar we weten inmiddels hoe weinig effect dat heeft.

En anders de media maar opzoeken, Tros Radar ofzo. Ik vind dat ik dat zelf nu niet kan doen, omdat mijn Flex abonnement sinds eind vorig jaar stop staat en momenteel dus geen actieve OV reiziger ben.

Het is echt te gek voor woorden dat dit issue nog steeds speelt. Was het maar gewoon Arriva gebleven i.p.v. Qbuzz.

 

Ben benieuwd welke moderator dit topic van Jouke heeft overgenomen en of het nu ook is opgelost. De radiostilte doet het laatste vermoeden.

Badge +3

Op zijn minst zou NS voor mensen met Flex die tegen dit probleem aanlopen kunnen kijken naar de exacte overstaptijden in Dordrecht.

Als de inchceck bij Qbuzz (seconden) eerder is dan de uitcheck bij NS heb je daarmee meteen de oorzaak te pakken namelijk, en is het geen probleem van NS meer eigenlijk!

Daar kan ik, helaas, heel simpel over zijn:

Update: Helaas moet ik wederom meedelen dat ik geen reactie heb gekregen. Bij deze ga ik dit topic vanuit mijn kan ook afsluiten. Ik heb mijn uiterste best gedaan om het probleem (nogmaals) onder de aandacht te brengen en om daarna regelmatig updates te geven. Ik heb echter gedurende meerdere maanden geheel geen reactie meer gekregen van de betreffende afdeling, dus dan houd het voor mij ook op.

Het enige wat ik kan aangeven is dat het probleem bekend is en voor zover ik weet zal het op den duur ook vast wel opgelost worden. Reizigers die merken dat ze meer kosten kwijt zijn dan wat het hoort te zijn kunnen contact op nemen met onze Klantenservice om daar een compensatie voor te krijgen. Dit is ook wat mij begin dit jaar is aangegeven als tussentijdse oplossing door de betreffende afdeling.

Mochten er alsnog updates wenselijk zijn dan staan jullie vrij om via andere kanalen of routes een poging te wagen. Via de Community zullen er over dit onderwerp geen updates meer volgen.

Uit dit topic.

Ik blijf het apart vinden dat een bedrijf gewoon toegeeft dat het mensen financieel benadeelt (laat ik het voor 1 keer diplomatiek houden) en vervolgens gewoon stelt dat ze hier niets aan gaan doen. Als we het nou over één of ander internetbedrijfje hebben dan kan ik het nog geloven, ik had NS toch wat hoger ingeschat.

 

Ik vind het in ieder geval zeer teleurstellend. 

Reputatie 7

Ik vindt dit een nogal bot antwoord aan de reizigers en aan de community het komt er eigenlijk op neer we hebben lak aan de community en zoek het maar uit.

De betreffende reizigers staan in hun recht en de NS en Qbuzz moeten dit oplossen.

Ik vindt dit zeer jammer en niet NS waardig.

Badge +3

@Stijn NS je kunt er ‘simpel over zijn’ (jouw woorden :rofl: ) zoveel je wilt.

Maar daarmee is het probleem niet opgelost, want het zit echt in Flex en niet bij Qbuzz die gewoon een RoR transactie (wij zien alleen Flex of Business Card, dus zoek het verder maar uit NS) rapporteren aan TLS/NS bij hun paaltjes.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, Stijn NS kan er ook weinig aan doen en geeft zelf ook al aan dat het probleem niet is opgelost. Ik ken echter geen enkel ander bedrijf dat op een eigen, openbaar forum durft te melden dat afdelingen maandenlang niet reageren op herhaaldelijke vragen van collega's en een bekend probleem niet oplossen, en dat dan ook nog als “afsluiting” van een discussie zien.

Reputatie 4

Het continue afschuiven van problemen van zowel NS als Qbuzz blijft echt een probleem. Het schemeren dat vanwege AVG iets niet kan is bullshit. Eerder werd al geschreven en terecht, dat je bij een vergeten uitcheck een mailtje krijgt, dat is niet echt eenhogere wiskunde programmaregel.

 

Enfin het duurt eeuwen, maar ff een dag te laat met betalen en ze sturen een criminele instantie op je af van heb ik jouw daar.

Reageer