beantwoord

Verschil tussen enkele reis kaartje en Flex is €7!


Hallo allemaal,

Vorige week zijn mijn moeder en ik samen naar Schiphol gereisd. Ik heb voor haar een ticket gekocht, die was ongeveer €25. Zelf heb ik gebruik gemaakt van NS Flex.

Nu kijk ik op de rekening en mijn reis heeft meer dan €32 gekost! Ik snap best dat het verschil een euro of zo kan uitmaken, maar ZEVEN euro verschil op een enkele reis, beide een "normale" ticket is toch wel iets te gek eigenlijk... waar kan dit aan liggen??

Als dit echt zoveel uitmaakt heb ik dus 10 euro PLUS zeven euro totaal weggegooid... want Flex zal ik nooit meer gebruiken en het extra geld van de reis ben ik ook kwijt.

Ben dus best wat boos hierover... of heb ik ergens iets niet goed gedaan?

Heb het even opgezocht, haar kaartje was €25.29 en mijn Flex kosten €32.57... nogmaals voor hetzelfde traject enkele reis en beide het volle tarief.
icon

Beste antwoord door MoDe 16 mei 2019, 20:12

Omdat je met 2 verschillende vervoerders hebt gereisd wordt jouw reis door Flex als 2 verschillende reizen gezien en krijg je geen lange afstandkorting. Het beste kun je contact opnemen met de NS klantenservice. Ik raad je facebook of twitter aan, omdat je indien nodig je reisgeschiedenis via PB kunt doorgeven. NS heeft geen inzage in reizen met andere vervoerders.

Bekijk origineel

44 reacties

Hoi Canada en welkom bij de NS Community!

Dat is vreemd, heb je toevallig op een tussengelegen station in- en uitgecheckt? Dit kan namelijk de reden zijn dat jouw kosten hoger uitvallen. Laat je het weten?
Bedankt voor de snelle reactie. Ja, ik moest in Arnhem uitchecken bij Arriva en inchecken bij NS.... maar dat is volgens mij niet te vermijden en zou toch geen zeven euro hoger mogen uitpakken?
Reputatie 6
Badge +1
Omdat je met 2 verschillende vervoerders hebt gereisd wordt jouw reis door Flex als 2 verschillende reizen gezien en krijg je geen lange afstandkorting. Het beste kun je contact opnemen met de NS klantenservice. Ik raad je facebook of twitter aan, omdat je indien nodig je reisgeschiedenis via PB kunt doorgeven. NS heeft geen inzage in reizen met andere vervoerders.
Laat je oNS weten of het is gelukt, Canada? Indien nodig kijk ik het graag voor je na.
Bedankt voor het advies, ik heb intussen contact met hen opgenomen via FB. Ik hoop dat hier iets aan te doen is (of zelfs dat dit niet iets is waar ik iedere reis achteraan moet vangen, maar voorlopig zou ik al "blij" zijn met de 7 euro terug).

Voorlopig heb ik diepe spijt dat ik een NS Flex kaart heb genomen... maar dat is niet de fout van jullie aardige mensen hier 🙂 Ik laat het zeer zeker weten!
Ik heb mijn collega's laten weten dat ze een bericht hebben ontvangen. Als het goed is krijg je snel een bericht terug.
Nou, nogmaals hartelijk dank voor alle moeite en het meedenken. Het is inderdaad zo dat de lange afstandskorting alleen voor een treinkaartje geldt, niet voor de Flex kaart.

Het goede nieuws is dat ik die 7 euro terug ontvang - dat is alvast fijn, mijn dank.

Het slechte nieuws is dat ik die Flex kaart helemaal voor niets heb aangeschaft, want dit is het enige traject dat ik ooit reis en zou dus altijd zoveel meer kosten. Dat doen we dus nooit meer... helaas.

Ben dus niet erg tevreden over de treinvoorzieningen in Nederland (begrijpelijk, hopelijk), maar wel tevreden over hoe ik te woord ben gestaan op FB en hier op het forum. Fijne avond nog allemaal!
Reputatie 6
Badge +2
201905 16 21:30 flexnadeel
Op https://www.ns.nl/flex staat dat er geen addertje onder het gras zit, dat is dus niet waar!
Reputatie 7
Badge +2
MoDe schreef:

Omdat je met 2 verschillende vervoerders hebt gereisd wordt jouw reis door Flex als 2 verschillende reizen gezien en krijg je geen lange afstandkorting.



Dit begrijp ik even niet. Het "van rit naar reis" geldt toch ook bij Flex? Bij Flex is zelfs zo dat wanneer je binnen 35 minuten overstapt op een andere vervoerder, dat je de gehele reis reist tegen het tarief van de eerste check-in, dus dal tarief blijf dal en spits tarief blijft spits. Zie bv dit antwoord
Iets wat niet zo is bij een klassiek abonnement, check je daarmee eerst in tijdens de dal en stap je vervolgens je vervolgens over naar een andere vervoerder in de spits, dan begint een nieuwe reis tegen spits tarief.
Badge +3
Dennis schreef:

201905 16 21:30 flexnadeel
Op https://www.ns.nl/flex staat dat er geen addertje onder het gras zit, dat is dus niet waar!


Het zijn inderdaad weer rare teksten van de kant van NS.


Wat is dat voor onzin om te stellen dat de €10 een "kleine garantie" is: "zo weten we zeker dat je Flex ook echt wilt gebruiken." Zeg gewoon eerlijk dat het een tegemoetkoming in de kosten is. Waarom worden potentiële klanten als kleuters benaderd?
Persoonlijk vind ik het betalen van €10 voor een pasje zo erg niet. Maar ik vind het WEL onacceptabel dat ik DAARBIJ nog eens 30% toeslag mag betalen voor (in mijn geval) iedere treinrit (want die terugbetaling is neem ik aan een eenmalige coulantie) - en daarmee is die 10 euro weggegooid geld geweest want dat pasje gebruik ik nooit meer.

Momo schreef:

binnen 35 minuten



De overstap was slechts een kwartiertje, dus zeker binnen de 35 minuten!
Reputatie 7
Badge +2
Ik vraag me toch af of dit wel coulance was, of een van de kinderziektes van Flex. In dat laatste geval had u natuurlijk gewoon recht op teruggave.
Ik heb nog niet eerder gelezen dat bij Flex de lange-afstandskorting niet van toepassing zou zijn. Dat zou betekenen dat alle reizen met Flex duurder zijn dan zonder.
Integendeel, zoals Momo hierboven aangeeft, zou die juist door moeten werken bij een overstap naar een andere vervoerder.

Dat u Flex niet meer gebruikt, is geen gek idee. Want ondanks de mooie woorden van NS, blijken er (nog) heel veel haken en ogen aan te zitten en wordt menige Flex-gebruiker geconfronteerd met te hoge facturen, waarbij het toevallig maar op moet vallen en er door de reiziger zelf weer geld teruggevraagd moet worden.
Dit was het antwoord van NS:

Hoi ..., het is gecorrigeerd hoor. Het verschil qua prijs heeft te maken met het gegeven dat je met twee verschillende vervoerder reist. Hierdoor vervalt de lange afstandskorting die je moeder dus wel had.



Dus tja, wat is het he 😃
Reputatie 7
Badge +2
Vreemd verhaal :)
En uit dat antwoord blijkt nog steeds niet of dit nou by design is, of een foutje in het systeem.
Reputatie 7
Badge +2
Die 35 minuten had nog kunnen verklaren waarom de reis duurder was, maar dat is het dus blijkbaar ook niet de oorzaak.

Er zijn inderdaad meer issues met hoge facturren met Flex, maar dat is vooral door foutief berekende correctieftarieven, niet dat een reis met 2 vervoerders duurder uitvalt. Misschien dat het toch een eenmalig iets was en het niet bij iedere reis zo zal zijn. Want als dat altijd zo is, dan hadden daar veel meer klachten over moeten zijn hier.

Ik ben wel benieuwd hoe het op de reishistorie staat. Is het uitchecken bij Arriva en inchecken bij NS in Arnhem wel goed gegaan?
Zo te zien wel... tenminste alles staat er netjes in. Ik heb helaas geen reis in de nabije toekomst in het verschiet om het nog eens te proberen 😃

Reputatie 7
Badge +2
Misschien zit het 'm erin dat u volgens die gegevens terug in de tijd heeft gereisd op station Arnhem :)

Zouden de tijden van de in- en uitcheckpalen soms verschillen tussen NS en Arriva? Want bovenstaande reis is natuurlijk onmogelijk en wellicht dat het systeem het daarom als twee aparte reizen ziet.
Hah.......... zou dat 't m zijn??? Misschien heb ik de volgorde per ongeluk omgedraaid van uitchecken en inchecken tijdens alle hectiek daar?

Als dat zo is dan heb ik een mea culpa te verrichten 😃 Maar ik zou ook wel opgelucht zijn want dat zou betekenen dat ik een volgende keer TOCH het pasje weer zou kunnen/durven gebruiken!
Reputatie 7
Badge +3
mrfreeze schreef:

Misschien zit het 'm erin dat u volgens die gegevens terug in de tijd heeft gereisd op station Arnhem :)

Zouden de tijden van de in- en uitcheckpalen soms verschillen tussen NS en Arriva? Want bovenstaande reis is natuurlijk onmogelijk en wellicht dat het systeem het daarom als twee aparte reizen ziet.


Ja, niet gelijk lopende cico's is een al jaren bekend probleem. Hierdoor wordt het tweede deel van de reis niet als overstap gezien.
Reputatie 7
Badge +3
Canada schreef:

Hah.......... zou dat 't m zijn??? Misschien heb ik de volgorde per ongeluk omgedraaid van uitchecken en inchecken tijdens alle hectiek daar?

Als dat zo is dan heb ik een mea culpa te verrichten 😃 Maar ik zou ook wel opgelucht zijn want dat zou betekenen dat ik een volgende keer TOCH het pasje weer zou kunnen/durven gebruiken!


Nee waarschijnlijk niet, want dan zou de uitcheck bij Arriva niet meer herkend zijn.
Reputatie 7
Badge +2
Het is zeker een plausibele verklaring. Mocht je nog een keer zo'n reis maken, zou ik eens goed naar de tijden kijken die de overstappaaltjes aangeven en wanneer die niet gelijk lopen een minuutje wachten met inchecken bij NS.

Maar dit zou dan als het goed is ook gebeurd zijn bij reizen op saldo en is dan niet typisch voor Flex.


Misschien wel een andere tip. Als deze reis na 9.00 uur / in de daluren was, is het goedkoper om een actiekaartje te kopen. Een Spoordeelwinkel dagretour bv is €19 en bij Vakantieveilingen kun je 2 enkele reizen voor maar €25 totaal kopen, dus €12.50 per persoon.
Let bij dit soort aanbiedingen wel op welke tijden er gereisd mag worden en omdat het e-ticket is kun je deze niet wijzigen of laten vervallen en geld terug vragen.
Reputatie 7
Badge +3
Klopt dat dit ook gebeurt met reizen op saldo. Daar is al eerder een topic over geweest, ook toen ging het over dezelfde overstap in Arnhem. Waarschijnlijk gebeurt dit veel vaker maar hebben de meeste mensen het niet door.

https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/overstap-arriva-ns-in-arnhem-49074
Badge +3
In ieder geval is duidelijk dat het geen ontwerpfout is in NS Flex. Niet gelijklopende klokken zijn een probleem van een geheel andere orde en zou relatief eenvoudig op te lossen moeten zijn. Wat natuurlijk wel ergerniswekkend is dat het administratiesysteem achter NS Flex dit niet heeft gesignaleerd en de klant dus zelf om een correctie moet verzoeken.
Reputatie 7
Badge +2
Erg jammer dat dit specifieke probleem op Arnhem dus al een jaar bekend is en er niks mee gedaan is. 't Zal wel een aardig centje opleveren 😞
Badge +3
Een enkele reis met de trein, ongeacht de route en vervoerder(s) kan en mag nooit meer kosten dan € 26,58 en uiteraard behoud je bij overstappen binnen 35 minuten je LAK (langeafstandskorting). Zie ns.nl/tarieven

Dat maximum wordt bereikt na 200 tariefeenheden (ongeveer gelijk aan kilometers). Winterswijk - Schiphol is 168 TE, en zou € 24,30 moeten kosten volgens de tabel.

Die tabel geldt voor reizen met NS. Meestal is een stukje met Arriva goedkoper, dus waarom de planner dan € 25,87 aangeeft (en je dat ook betaalt, met een willekeurige ov-chipkaart op saldo voltarief) is me een raadsel. 🤔

Afgezien van de tijd (9:29 vs. 9:28) zie ik ook dat er Arnhem (Arriva) en Arnhem Centraal (NS) getoond wordt. Zou het systeem dat als twee verschillende stations beschouwen?

Reageer