beantwoord

Verschil tussen enkele reis kaartje en Flex is €7!

• 16 mei 2019
  • 44 reacties
  • 1201 Bekeken

Toon eerste bericht

44 reacties

Misschien wel een andere tip. Als deze reis na 9.00 uur / in de daluren was, is het goedkoper om een actiekaartje te kopen. Een Spoordeelwinkel dagretour bv is €19 en bij Vakantieveilingen kun je 2 enkele reizen voor maar €25 totaal kopen, dus €12.50 per persoon.
Let bij dit soort aanbiedingen wel op welke tijden er gereisd mag worden en omdat het e-ticket is kun je deze niet wijzigen of laten vervallen en geld terug vragen.

Dank je voor deze tip, die zal ik de (een) volgende keer zeker in gedachten houden. Want de NS lijkt een beetje het motto te hebben "Makkelijker maken kunnen we het niet, duurder wel" 😜

Ik denk ook dat veel mensen dit gewoon niet doorhebben. Als het verschil minder dan een euro was geweest (zoals die vorige draad waar @Tamzin naar linkte) zou ik het ook nooit hebben gemerkt, of zelfs als ik alleen zou hebben gereisd. Dan had ik gewoon wat in mezelf gemopperd hoe duur een ticket is geworden en het daarbij gelaten. Maar juist omdat ik met iemand samen reisde en het verschil zo groot was met haar ticket viel het op.

Maar goed, gelukkig is alles opgelost - zij het via een omweg en wat vertraging 🙂

Misschien wel een andere tip. Als deze reis na 9.00 uur / in de daluren was, is het goedkoper om een actiekaartje te kopen. Een Spoordeelwinkel dagretour bv is €19 en bij Vakantieveilingen kun je 2 enkele reizen voor maar €25 totaal kopen, dus €12.50 per persoon.
Let bij dit soort aanbiedingen wel op welke tijden er gereisd mag worden en omdat het e-ticket is kun je deze niet wijzigen of laten vervallen en geld terug vragen.
Dank je voor deze tip, die zal ik de (een) volgende keer zeker in gedachten houden. Want de NS lijkt een beetje het motto te hebben "Makkelijker maken kunnen we het niet, duurder wel" 😜

Ik denk ook dat veel mensen dit gewoon niet doorhebben. Als het verschil minder dan een euro was geweest (zoals die vorige draad waar @Tamzin naar linkte) zou ik het ook nooit hebben gemerkt, of zelfs als ik alleen zou hebben gereisd. Dan had ik gewoon wat in mezelf gemopperd hoe duur een ticket is geworden en het daarbij gelaten. Maar juist omdat ik met iemand samen reisde en het verschil zo groot was met haar ticket viel het op.

Maar goed, gelukkig is alles opgelost - zij het via een omweg en wat vertraging :)

Kleine nuancering: voor jou als topicstarter is het nu opgelost. Probleem van de palen met verschillende tijden is nu een jaar na dato echter nog steeds niet opgelost.

Je geeft het zelf ook mooi aan: Ik denk ook dat veel mensen dit gewoon niet doorhebben. Als het verschil minder dan een euro was geweest (zoals die vorige draad waar @Tamzin naar linkte) zou ik het ook nooit hebben gemerkt, of zelfs als ik alleen zou hebben gereisd.

NS strijkt hierdoor gewoon extra geld op. Men is hierop gewezen en toch is besloten om hier niets aan te doen.
Reputatie 7
Badge +2
De vraag is alleen, welk paaltje geeft de verkeerde tijd aan? Is dat die van NS of die van Arriva?
Dus wie moet zich aanpassen? En lopen ze altijd ongelijk of worden ze eens in de zoveel tijd gereset (bv 's nachts)?
De vraag is alleen, welk paaltje geeft de verkeerde tijd aan? Is dat die van NS of die van Arriva?
Dus wie moet zich aanpassen? En lopen ze altijd ongelijk of worden ze eens in de zoveel tijd gereset (bv 's nachts)?

De reiziger zou zich hier helemaal niet om druk moeten maken . Dit hoort gewoon goed geregeld te zijn.

NS is hier al 1 jaar geleden op gewezen. Dit had dus al opgelost moeten zijn. Als het probleem bij Arriva ligt dient NS contact op te nemen met Arriva. De reiziger heeft hier feitelijk part noch deel aan, maar wordt hier wel steeds de dupe van.
Ik moet je even corrigeren op een aanname, egeerling. Je gaat ervan uit dat NS dit niet wil oplossen maar gewoon het geld incasseert. Dat is niet waar. NS heeft al een aantal van dergelijke situaties vastgesteld maar is afhankelijk van andere vervoerders om de prijs correct te berekenen. En helaas zit daar precies het probleem. In dit topic heb ik ook al aangegeven dat we contact hebben opgenomen met een andere vervoerder om het probleem op te lossen, helaas tot op heden zonder resultaat. NS is weliswaar de exploitant van NS Flex maar is bij het verwerken van de reishistorie en het verwerken van de gemaakte kosten ook afhankelijk van andere vervoerders. Wanneer deze niet thuis geven kan NS helaas weinig veranderen.
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem is niet het verwerken van de historie en kosten, maar het feit dat de paaltjes verschillende tijden aangeven. Heeft ook niks met Flex te maken,
Helaas kan ik niet inloggen op het topic waar jij naar verwijst. Heb jij een gebruikersnaam en wachtwoord voor insided control. Ik heb mijn informatie vanuit dit topic van Tamzin op pagina 1.

Klopt dat dit ook gebeurt met reizen op saldo. Daar is al eerder een topic over geweest, ook toen ging het over dezelfde overstap in Arnhem. Waarschijnlijk gebeurt dit veel vaker maar hebben de meeste mensen het niet door.

https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/overstap-arriva-ns-in-arnhem-49074

Op dit topic is noch door Arriva noch door NS adequaat gereageerd.
Nu zou het wel moeten kunnen, egeerling.
Badge +3
Ik kan er een nieuw topic over starten, maar waarom is Arriva zo 'duur' (€ 25,87) als je helemaal volgens de regels (dus afgezien van die klok/knip seconden) Winterswijk - Schiphol doet?

Tariefeenheden 168, dus € 24,30.. en Arriva heeft een lager 'kilometertarief' dan NS (in ieder geval in Limburg en al helemaal in Gelderland, nu Q-buzz).

Een reis met (deels) Arriva zou dus altijd goedkoper moeten zijn dan NS-only... 🤔

De € 0,90 in het andere topic is gewoon het landelijke instaptarief voor bus/trein/metro en dat hanteert Arriva ook voor trein. Daar ligt het dus niet aan.

Maar de planner geeft een verkeerde prijs (komt vaker voor) en rekent die dus ook voor losse (e)-tickets of reizen op een ov-chipkaart?

@Jouke NS dat dus ook op een anonieme kaart, heeft niets met Flex te maken.

Waarom kost een enkele reis Winterswijk - Schiphol (voltarief) dus geen 168 TE (€ 24,30) maar €25.87?

Ik tik deze reactie even omdat ik het bij ARR op Twitter neer ga leggen.
Helaas kan ik niet inloggen op het topic waar jij naar verwijst. Heb jij een gebruikersnaam en wachtwoord voor insided control. Ik heb mijn informatie vanuit dit topic van Tamzin op pagina 1.

Klopt dat dit ook gebeurt met reizen op saldo. Daar is al eerder een topic over geweest, ook toen ging het over dezelfde overstap in Arnhem. Waarschijnlijk gebeurt dit veel vaker maar hebben de meeste mensen het niet door.

https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/overstap-arriva-ns-in-arnhem-49074
Op dit topic is noch door Arriva noch door NS adequaat gereageerd.

Over het begrip een adequate reactie hebben we al eerder discussies gevoerd, daar ga ik nu niet op in. Dat er bij NS Flex op bepaalde trajecten/momenten extra kosten in rekening worden gebracht door een overstap van de ene vervoerder naar de andere is bekend. Daarbij hebben we de hulp van andere vervoerders nodig om het op te lossen. Om het wat duidelijker te maken: Met de NS Flex kaart wordt in- en uitgecheckt bij een willekeurige vervoerder buiten NS. Die vervoerder maakt op basis van de in- en uitcheck gegevens een berekening van de kosten en brengt die kosten in rekening. NS vermeld vervolgens de reis in de reishistorie en gaat de kosten op de factuur plaatsen. NS bepaalt dus niet welke kosten in rekening worden gebracht behalve wanneer het een NS reis betreft. NS moet voor dergelijke problemen met extra kosten altijd in gesprek met de andere vervoerder. Dat zorgt ervoor dat het in de meeste gevallen lang duurt voordat je het wordt opgelost, in sommige situaties, zoals in het topic wat ik aanhaal, komt er helemaal geen reactie van de vervoerder.
@Jouke NS :

Heb je deze reactie van Mr Freeze ook gelezen:

Het probleem is niet het verwerken van de historie en kosten, maar het feit dat de paaltjes verschillende tijden aangeven. Heeft ook niks met Flex te maken,
Badge +3
Oh, en daar zit het probleem dus!

NS zou gewoon de tarieven van ALLE vervoerders (in ieder geval Arriva/Syntus/Keolis/Connexxion en sinds 'kort' ook Qbuzz op de MerwedeLingelijn) moeten meenemen in de berekening van de kosten die je voor een reis betaalt, of gefactureerd krijgt.

Bij 'Blauwnet' is dat na een jaar wel opgelost geloof ik... Maar dan nog de vraag waarom een (simpele) reis Winterswijk-Schiphol ineens €25,87 moet kosten i.p.v. het (meestal duurdere) NS tarief van € 24,30 🤔

Arriva in Overijssel/Gelderland kán simpelweg niet zo duur zijn (en starttarief € 0,90 voor nieuwe reis kan/mag het ook niet aan liggen dus).
@Jouke NS :

Heb je deze reactie van Mr Freeze ook gelezen:

Die heb ik gelezen en dacht ik ook beantwoord te hebben in mijn vorige reactie. De paaltjes zijn namelijk niet in beheer van NS maar van de verantwoordelijke vervoerder. Dus ook voor verkeerde tijden op paaltjes moet NS contact opnemen met die specifieke vervoerder. Mocht je een goede suggestie hebben hoe we het kunnen oplossen dan hoor ik het graag.
Dus ook voor verkeerde tijden op paaltjes moet NS contact opnemen met die specifieke v vervoerder. Mocht je een goede suggestie hebben hoe we het kunnen oplossen dan hoor ik het graag.

Nodig alle vervoerders eens uit en ga samen om tafel om een oplossing te vinden.

Dus ook voor verkeerde tijden op paaltjes moet NS contact opnemen met die specifieke v vervoerder. Mocht je een goede suggestie hebben hoe we het kunnen oplossen dan hoor ik het graag.Nodig alle vervoerders eens uit en ga samen om tafel om een oplossing te vinden. Tip: er bestaan NTP-servers waarmee je tijden kunt synchroniseren. Die bestaan zowel publiek op internet maar kunnen ook in een lokaal netwerk opgenomen worden.

Die gesprekken zijn er geweest, en zullen ook in de toekomst gewoon plaats blijven vinden, maar niet elke vervoerder staat te springen om dergelijke situaties op te lossen. Zoals in het eerder aangehaalde topic ook aangegeven is wachten we al erg lang op een reactie van QBuzz. De problemen zijn bekend, meermaals aangegeven maar er komt maar geen inhoudelijke reactie. Wat precies de beweegredenen zijn van QBuzz om het zo te laten weet ik niet, jullie gok is net zoveel waard als de mijne.
Een andere oplossing zou kunnen zijn om een delta van bv 2 minuten toe te staan. Daar vang je de overstap naar een andere vervoerder niet mee af, maar wel de overstappen naar NS, en daarover klagen de mensen bij de NS. Maar dit zijn zomaar een paar dingen die in mij opkomen, ik weet zeker dat als je een de juiste techneuten een middagje opsluit in een vergaderhok met een koffieautomaat, er aan het eind van de middag genoeg mogelijke oplossingen liggen, deels al met uitwerking.
Een andere oplossing zou kunnen zijn om een delta van bv 2 minuten toe te staan. Daar vang je de overstap naar een andere vervoerder niet mee af, maar wel de overstappen naar NS, en daarover klagen de mensen bij de NS. Maar dit zijn zomaar een paar dingen die in mij opkomen, ik weet zeker dat als je een de juiste techneuten een middagje opsluit in een vergaderhok met een koffieautomaat, er aan het eind van de middag genoeg mogelijke oplossingen liggen, deels al met uitwerking.

Dat zal ik direct onderstrepen. De grootste uitdaging waar we tegenaan lopen is dat je alle vervoerders moet overtuigen van het gezamenlijke belang, namelijk het voorop stellen van de reiziger. En dat is helaas erg lastig. Dat betekent echter niet dat we stoppen als het niet direct lukt. We blijven er bovenop zitten, zeker als moderators, om de juiste situatie te creëren voor onze reizigers.

Dat zal ik direct onderstrepen. De grootste uitdaging waar we tegenaan lopen is dat je alle vervoerders moet overtuigen van het gezamenlijke belang, namelijk het voorop stellen van de reiziger. En dat is helaas erg lastig. Dat betekent echter niet dat we stoppen als het niet direct lukt. We blijven er bovenop zitten, zeker als moderators, om de juiste situatie te creëren voor onze reizigers.

Ik vind het nogal misplaatst om als NS met de vinger te gaan wijzen naar andere vervoerders zolang jullie weigeren met een oplossing te komen voor de ellende op Sloterdijk.
Het hele doel van de wijze waarop de vervoerders de ov-chipkaart hebben ingevoerd is het vooropstellen van de vervoerder. De reiziger komt ergens helemaal achteraan en dat is bij NS niet anders.
Reputatie 6
Badge +2
(..) Maar dan nog de vraag waarom een (simpele) reis Winterswijk-Schiphol ineens €25,87 moet kosten i.p.v. het (meestal duurdere) NS tarief van € 24,30 🤔

Arriva in Overijssel/Gelderland kán simpelweg niet zo duur zijn (en starttarief € 0,90 voor nieuwe reis kan/mag het ook niet aan liggen dus).

201905 17 8:09
Het tarief in de 1e schijf blijkt bij Arriva Gld € 0,204/TE te zijn, inderdaad hoger dan bij NS. Overigens is het basistarief € 0,96.

Reageer