beantwoord

Vervangen ns flex zonder abonnement

Hallo ik heb mijn ov chipkaart afgelopen zomer overgezet op ns FLEX ZONDER abonnement. Nu zie ik op mijn kaart dat deze kaart komend jaar verloopt.Krijg ik automatisch een nieuwe kaart toegestuurd? Of krijg ik bericht om te vernieuwen?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 21 januari 2019, 13:22

Ik heb een antwoord ontvangen dat je gratis een nieuwe OV-chipkaart krijgt bij de kaartvernieuwing van elk NS Flex abonnement. Indien dit niet het geval is wil ik je het advies geven om contact op te nemen met onze klantenservice.

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 3
Beste @Kees1957,

Indien je kaart bijna verlopen is zal NS ongeveer 8 weken voor het verlopen van de kaart start met het vernieuwingsproces. Hierbij vragen ze om een nieuwe pasfoto indien deze meer dan 5 jaar oud is. Dit zal via een email gedaan worden. Dit moet voor een bepaalde datum gedaan worden. En dan gebeurt het proces verder in principe automatisch.

Mocht je binnen een week voor het verlopen van de kaart, kun je het beste met ov-chipkaart klantenservice op nemen of alles goed is gegaan. Zij kunnen zien of die kaart al geproduceerd is. Mocht dit nog niet het geval zijn neem dan eerst contact op met de ns klantenservice van hoe je het beste het kunt regelen. Je zult dan via de site van ov-chipkaart je kaart vernieuwen en dan krijg je de 7,50 euro terug, mocht het niet aan jou liggen.

Groeten,
Dennis
Bedankt voor de raktie. Ik wacht gewoon af.
Badge +3
Wat Dennis zegt inderdaad. Ik kreeg die mail over nieuwe pasfoto (of huidige blijven gebruiken) trouwens al half november, terwijl mijn kaart pas op 07-02-2019 verloopt, dus ca. 10 weken van tevoren.
Reputatie 3
Hallo,

Weet niet zeker of ns flex zonder abonnement ook onder de regeling valt dat je een gratis nieuwe kaart krijgt.

Wat je eventueel kunt doen is om in die periode een weekend voordeel voor 2 euro (weet niet of dit abonnement onder de regeling valt) of dal voordeel voor 5 euro. Na die maand zet je het weer uit.

Anders kun je gewoon via de site van ov-chipkaart je kaart vernieuwen. Dan worden alle actieve abonnementen en producten overgezet naar je nieuwe kaart en krijg je binnen gemiddeld 3 werkdagen je nieuwe kaart binnen.
Hallo Kees1957 en welkom bij de NS Community,

Ik ben aan het uitzoeken of wij deze kosteloos verstrekken. Ik kom hierop terug.
Badge +3
Zover ik weet (en hier gelezen heb) is Flex Basis ook gewoon een NS abonnement/product, dus zouden ze je niet op kosten moeten jagen voor een nieuwe kaart (plus alle moeite om de kosten daarvoor door jou voor te laten schieten en dan weer producten over te gaan zetten en zo).

Als je Flex genomen hebt op een bestaande kaart, en die kaart niet ooit bij een abonnement geleverd is.. Dan heeft NS nog geen pasfoto en zal je sowieso die mail wel krijgen, ca. 2 maanden voor het verlopen van je kaart dus.
Ik durf nog geen antwoord te geven. De vraag staat nog uit.
Ik wacht geduldig af.
Ik heb geen update helaas. Erryt is momenteel afwezig en zal hier begin januari op terugkomen! 🙂
Ik kan ook nog geen update geven. Ik heb het vermoeden dat je deze niet gratis krijgt bij een Weekend Voordeel of bij NS Flex zonder abonnement. Ik krijg waarschijnlijk volgende week een terugkoppeling hierover.
Badge +3
Lastig inderdaad. Bij Flex Basis of Weekend Voordeel betaal je eenmalig €10, met optioneel een nieuwe kaart, maar bij een overstap vanaf een ander abonnement (bestaande kaart) dus niet!

Die €10 leek mij reden genoeg om bij verlopen een bestaande kaart dan ook gratis te kunnen laten vervangen, want er staat immers een NS product op!

Maar goed, als je dus zelf een nieuwe kaart moet kopen (€ 7,50) en daar weer je Flex product op wilt (bijv. Basis), dan neem ik aan dat het overgezet kan worden en je dus niet opnieuw €10 moet betalen (Flex opnieuw aanschaffen)?
Reputatie 3
Als je flex basis of weekend voordeel hebt en je moet een nieuwe kaart aanschaffen á 7,50 euro. Dan kun je via de website ov-chipkaart.nl je kaart vernieuwen en dan zal flex gewoon meegenomen worden op de nieuwe kaart.
Badge +3
dennisg schreef:

Als je flex basis of weekend voordeel hebt en je moet een nieuwe kaart aanschaffen á 7,50 euro. Dan kun je via de website ov-chipkaart.nl je kaart vernieuwen en dan zal flex gewoon meegenomen worden op de nieuwe kaart.

Dat klopt, maar die kaartvernieuwing zou in geval van een NS abonnement door NS in gang moeten worden gezet (dus nieuwe pasfoto aanleveren e.d.) en dan is de kaart gratis.

De vraag was of dat voor de Basis en Weekend Voordeel varianten van een (overkoepelend en maandelijks te wijzigen) NS Flex abonnement ook het geval is. Lijkt mij van wel.. 😛
Ik heb nog geen terugkoppeling gehad. Ik hoop volgende week een update te kunnen geven.
Reputatie 2
Voor mijn nieuwe OV kaart hoefde geen pasfoto te worden aangeleverd, ik heb dus geen bericht van de NS gekregen. Wel is op www.ov-chipkaart.nl te zien dat kaartvernieuwing is aangevraagd 7 weken voor de verloopdatum van de kaart.
Op dat moment had ik nog een Dal Voordeel abonnement. De nieuwe kaart heb ik zonder kosten gekregen, terwijl ik toen al was overgestapt naar Weekend Voordeel.

Met een Flex Dal Voordeel in de periode van de kaartvernieuwing zou een nieuwe chipkaart dus zonder bijbetaling mogelijk moeten zijn.
Verder ben ik natuurlijk erg benieuwd naar de bevindingen van de moderatoren.
Ik heb een antwoord ontvangen dat je gratis een nieuwe OV-chipkaart krijgt bij de kaartvernieuwing van elk NS Flex abonnement. Indien dit niet het geval is wil ik je het advies geven om contact op te nemen met onze klantenservice.

Reageer