beantwoord

Verwerkingstijd nieuwe abonnementsaanvraag met NS Flex

• 14 december 2018
  • 15 reacties
  • 699 Bekeken

Ik heb vandaag NS Flex aangevraagd. Het liefst had ik meteen een Dal Vrij abonnement erbij afgesloten, maar helaas blijkt het niet mogelijk de ingangsdatum van het abonnement te wijzigen naar een latere datum. Jammer van die 10 euro aanmeldkosten, maar het zij zo.

Mijn vraag gaat over de verwerkingstijd van een abonnementsaanvraag met NS Flex. Hoe lang van tevoren moet ik een abonnement (Dal Vrij) aanvragen als ik in het bezit ben van mijn nieuwe OV-chipkaart met NS Flex om zeker te weten dat ik er op de gewenste datum gebruik van kan maken?
icon

Beste antwoord door Iris NS 15 december 2018, 16:45

Ah, op die manier! In dat geval kun je op 1 januari contact met opnemen met onze klantenservice zodat we jouw abonnement meteen kunnen wijzigen naar een NS Flex Dal Vrij abonnement. Telefonisch gaat dit het snelst. Helaas kunnen we dat niet van tevoren doen.
Bekijk origineel

15 reacties

Welkom bij onze NS Community, nwonknu :)

Je bedoelt dus dat je een NS Flex contract zonder abonnement hebt besteld, maar dat je nu toch liever een NS Flex Dal Vrij contract wilt? Als de bestelling afgerond is, kun je deze inderdaad niet wijzigen. Per wanneer zou je een NS Flex Dal Vrij contract willen?
Beste @Iris NS, bedankt voor je reactie.

Ik wil graag een NS Flex contract met Dal Vrij abonnement met ingang van 01-01-2019. Dit omdat ik tot en met 31-12-2018 gebruik kan maken van mijn NS Business Card.

Omdat het bij de aanvraag van NS Flex niet mogelijk was de ingangsdatum te wijzigen (standaard een week na de aanvraag bij een nieuwe OV-chipkaart), heb ik contact opgenomen met de klantenservice. Zij konden me ook niet helpen om een abonnement af te sluiten met een ingangsdatum in de (zeer nabije) toekomst omdat de NS afhankelijk is van de leverancier van de OV-chipkaart. Hoewel ik het vreemd vind dat ik bij de bestelling van NS Flex niet meteen kan aangeven per wanneer ik een abonnement wil (dat niet samenvalt met de levering van de kaart), heb ik me daarbij neergelegd.

Omdat de productie/levering van de OV-chipkaart stil ligt tussen kerst en oud en nieuw was het ook niet mogelijk de kaart precies een week voor 01-01 aan te vragen (los van het feit dat ik op kerstdag liever andere dingen doe).

Uiteindelijk heb ik NS Flex maar zonder abonnement besteld, zodat ik de kaart in ieder geval al in huis heb.

Rest dus mijn vraag: als ik de kaart volgens planning op 21-12 a.s. in huis heb, en ik vervolgens alsnog het gewenste Dal Vrij abonnement bestel, kan ik er dan vanaf 01-01-2019 gebruik van maken? Met andere woorden: wat is de verwerkingstijd van een abonnementsaanvraag als je reeds in het bezit bent van NS Flex?
Ah, op die manier! In dat geval kun je op 1 januari contact met opnemen met onze klantenservice zodat we jouw abonnement meteen kunnen wijzigen naar een NS Flex Dal Vrij abonnement. Telefonisch gaat dit het snelst. Helaas kunnen we dat niet van tevoren doen.
Badge +3
In dat geval kun je op 1 januari contact met opnemen met onze klantenservice zodat we jouw abonnement meteen kunnen wijzigen naar een NS Flex Dal Vrij abonnement.
In de voorwaarden van NS Flex staat dat er na een Wijziging een maand lang geen nieuwe Wijziging kan worden doorgevoerd. Zowel het aanschaffen van het Basisproduct als het aanschaffen van een Flex abonnement tellen als Wijziging. Volgens de voorwaarden zou een wijziging naar NS Flex Dal Vrij dus pas een maand na de ingangsdatum van het Basisproduct kunnen ingaan, en als de kaart op 21 december bezorgd zou worden, dan zal die ingangsdatum vast ook rond 21 december liggen. Dat zou betekenen dat NS Flex Dal Vrij pas rond 21 januari kan ingaan.

Begrijp ik uit jouw bericht goed dat de klantenservice toch wijzigingen kan doorvoeren in de eerste maand na een eerder doorgevoerde Wijziging? En geldt dat dan voor alle wijzigingen bij NS Flex?
Met andere woorden, de verwerkingstijd is minder dan een dag?

En is de klantenservice bereikbaar op nieuwjaarsdag?
Dat zou betekenen dat NS Flex Dal Vrij pas rond 21 januari kan ingaan.

Dat hoop ik toch echt niet.

Deze wijziging is toch ook in het voordeel van NS (afsluiten van een betaald abonnement). Daarnaast kun je je afvragen in hoeverre er in dit geval sprake is van een wijziging. Als ik het abonnement erbij had kunnen aanvragen had ik het zeker gedaan; dat had me wel wat tijd en gedoe gescheeld. Ik betaal ook nog eens aanmeldkosten terwijl die, als ik het goed heb gelezen, normaal gesproken niet in rekening worden gebracht als de klant ook een abonnement erbij afsluit.
Badge +3
Daarnaast kun je je afvragen in hoeverre er in dit geval sprake is van een wijziging.
Wat een Wijziging is, wordt gedefinieerd in de productvoorwaarden:

Wijziging: het aanschaffen van uw Basisproduct en/of het aanschaffen, wijzigen dan wel beëindigen van een Flex Abonnement. Het aanschaffen van Toeslagproducten en het instellen van een Klassewissel worden niet beschouwd als een Wijziging.

Wijzigingsperiode: De periode na ingang van een Wijziging die standaard een maand duurt waarin u geen nieuwe of andere Wijzigingen kunt doorvoeren.
Wat een Wijziging is, wordt gedefinieerd in de productvoorwaarden

Je hebt ongetwijfeld gelijk; het is niet mijn bedoeling een discussie te voeren over de definitie van een wijziging.

Ik hoop dat de NS het met mij eens is dat er sprake is van een bijzondere situatie, temeer omdat ik het probleem van tevoren aan de klantenservice heb voorgelegd en zij me ook geen betere oplossing konden bieden.
Badge +3
Ik deel uw mening; ik zou het ook redelijk vinden dat wat u vraagt, mogelijk is. Ik probeer vooral duidelijkheid te krijgen, enerzijds om te voorkomen dat u op 1 januari onaangenaam verrast wordt als het niet mogelijk blijkt en anderzijds om in de toekomst anderen met deze informatie te kunnen helpen.

Een betere oplossing was volgens mij geweest dat u eerst zelf op www.ov-chipkaart.nl een persoonlijke OV-chipkaart had besteld en vervolgens op 1 januari daar een NS Flex Dal Vrij-abonnement voor had besteld. Dat had u dan vrijwel direct op de kaart kunnen laden bij een kaartautomaat.
Via je MijnNS-account kun je inderdaad na een maand een wijziging doorvoeren. Bij de klantenservice hebben we de mogelijkheid om een uitzondering hiervoor te maken, welke me in dit geval gepast lijkt. Eventueel mag je erbij zeggen dat het van mij mag, nwonknu ;)

We zijn telefonisch en via Twitter en Facebook 24/7 bereikbaar, dus ook op Nieuwjaarsdag helpen we je graag 🙂
Ik deel uw mening; ik zou het ook redelijk vinden dat wat u vraagt, mogelijk is. Ik probeer vooral duidelijkheid te krijgen, enerzijds om te voorkomen dat u op 1 januari onaangenaam verrast wordt als het niet mogelijk blijkt en anderzijds om in de toekomst anderen met deze informatie te kunnen helpen.

Ik begrijp het, dank voor het meedenken.

Een betere oplossing was volgens mij gewest dat u eerst zelf op www.ov-chipkaart.nl een persoonlijke OV-chipkaart had besteld en vervolgens op 1 januari daar een NS Flex Dal Vrij-abonnement voor had besteld. Dat had u dan vrijwel direct op de kaart kunnen laden bij een kaartautomaat.

Dat is inderdaad een goede oplossing, waar ik niet aan heb gedacht.
Via je MijnNS-account kun je inderdaad na een maand een wijziging doorvoeren. Bij de klantenservice hebben we de mogelijkheid om een uitzondering hiervoor te maken, welke me in dit geval gepast lijkt. Eventueel mag je erbij zeggen dat het van mij mag, nwonknu ;)

We zijn telefonisch en via Twitter en Facebook 24/7 bereikbaar, dus ook op Nieuwjaarsdag helpen we je graag :)

Dat is goed nieuws, hartelijk dank! Jullie kunnen mijn telefoontje op 01-01-2019 tegemoet zien.
Graag gedaan, nwonknu!

We zijn telefonisch en via Twitter en Facebook 24/7 bereikbaar, dus ook op Nieuwjaarsdag helpen we je graag :)

Ik wilde nog even melden dat ik op Nieuwsjaarsdag uitstekend ben geholpen door de klantenservice en dat ik inmiddels enkele malen naar tevredenheid gebruik heb gemaakt van mijn Dal Vrij-abonnement.
Wat ontzettend fijn, nwonknu 🙂.

Bedankt dat je dit nog even met ons deelt! 😃

Reageer