Voel me bekocht met NSFlex | NS Community
beantwoord

Voel me bekocht met NSFlex

  • 1 February 2019
  • 50 reacties
  • 2191 Bekeken

Heb deze week mijn Voordeelurenabonnement omgezet in NSFlex met dalurenabonnement. Maar...wat blijkt nu? Ik heb veel minder voordeuren, want daluren zijn alleen tussen 9 en 16 uur en verdeeluren zijn altijd na 9 uur!

Er staat helemaal nergens dat als je zo'n voordeelurenabonnement hebt, je het NOOIT moet omzetten naar iets anders want dat je daarmee jezelf in de vingers snijdt.

En wat zegt de klantenservice op mijn vraag het oude abonnement weer terug te zetten? Dat kan helaas niet, want we verkopen dit abonnement niet meer... Had u maar de kleine lettertjes moeten lezen. En wat vervelend voor u. Ongelooflijk! In dit land kan je iedere koop binnen een week terugdraaien behalve bij de NS kennelijk.

Beste NS: hoe gaan jullie dit oplossen? Ik wil mijn oude voordeelurenabonnement weer terug.

Groet van een bijzonder trouwe maar nu erg teleurgestelde klant
icon

Beste antwoord door Momo 1 February 2019, 10:29

Bekijk origineel

50 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Op https://www.ns.nl/klantenservice/flex/overstappen.html staat wel vermeld "Het Voordeelurenabonnement komt niet terug in NS Flex." en bij de abonnementenkeuze staat er ook geen Voordeelurenabonnement.

Maar eerlijk gezegd vind ik dat er ook bij zou moeten staan dat wanneer je je Voordeelurenabonnemt wilt houden dat je niet moet overstappen naar NS Flex.


Daarnaast staat er wanneer je kiest voor NS Flex Dal Voordeel vermeld welke uren je 40% korting krijgt.

Inderdaad. En het is in NL toch gebruikelijk dat de consument zijn beslissing binnen een redelijke tijd van een week terug kan draaien?
Inderdaad. En het is in NL toch gebruikelijk dat de consument zijn beslissing binnen een redelijke tijd van een week terug kan draaien?
Daar zijn wettelijk tientallen uitzonderingen op, onder andere vervoersbewijzen.

Inderdaad. En het is in NL toch gebruikelijk dat de consument zijn beslissing binnen een redelijke tijd van een week terug kan draaien?Daar zijn wettelijk tientallen uitzonderingen op, onder andere vervoersbewijzen.


Ook bij de uitzonderingen geldt een informatieplicht. Wetgeving is niet bedoeld om onfatsoenlijk handelen in de hand te werken, integendeel !
Hallo Nicolette Bartelink en welkom bij de NS Community.

Wat spijtig om te lezen dat je door de overstap naar NS Flex nu je gunstige voorwaarden kwijt bent. Ik begrijp ook dat je van mening bent dat je op je aankoop terug kunt komen en de bestelling kunt annuleren. Dit is ook zeker waar. Dat betekent echter niet dat je weer recht hebt op je oude Voordeelurenabonnement. Omdat we het abonnement niet meer verkopen kunnen wij het je ook niet meer zomaar aanbieden. Allee bij hoge uitzondering kunnen we reizigers hierin nog tegemoet komen. Ik vrees echter dat jouw situatie hierop niet van toepassing is. Je kunt ervoor kiezen om het Dal Voordeel NS Flex aan te houden of terug gaan naar een Dal Voordeel voor Reizen op Saldo.


Ook bij de uitzonderingen geldt een informatieplicht. Wetgeving is niet bedoeld om onfatsoenlijk handelen in de hand te werken, integendeel !

Dit is meer een kwestie van even lezen welke abonnement je aangaat, zoals je in de bijdrage van Momo kunt zien staan de tijdstippen gewoon duidelijk vermeld. Niets van doen met onfatsoenlijk handelen.
@Jeroen Heb al eens eerder aangegeven dat aan goed lezen, goed vermelden vooraf gaat.
Zoals je eveneens in de bijdrage van @Momo kunt lezen is dit ook hier in onvoldoende mate het geval. Helaas !
Vind zelf dat je zo niet met (vaste) klanten dient om te gaan, maar daar denken wij wellicht verschillend over.
@Perron23 ga nu zelf eens naar de abonnementen toe en kies voor Flex Dal Vrij en zie wat er voordat je doorklikt duidelijk leesbaar vermeld staat:

Goed om te weten over NS Flex Dal Voordeel

Met dit abonnement reist u met korting in de daluren. Dat is op werkdagen tussen 9.00 ā€“ 16.00 uur en 18.30 ā€“ 6.30 uur, in weekenden en op feestdagen de hele dag. EĆ©n retourtje per maand en NS Flex Dal Voordeel betaalt zich al terug. Het incheckmoment bepaalt de korting voor uw reis.



Lijkt me toch erg duidelijk vermeld en als je van abonnement wisselt of een nieuw abonnement aangaat dan lees je toch eerst alles goed door, ik wel in ieder geval.
In algemene zin zit het probleem niet in wat er staat maar in wat (al dan niet bewust) wordt verstopt of zelfs wordt weggelaten.
Ik begrijp dat er discussie mogelijk is of er wel of niet duidelijk is aangegeven dat je niet terug kunt naar je oude Voordeelurenabonnement. Ik kan alleen maar aangeven dat we ons best doen om het duidelijk aan te geven. Volledig uitsluiten dat er onduidelijkheden ontstaan is een utopie. Daarbij wil ik direct opmerken dat je, wanneer je alle uitzonderingen moet benoemen, direct een lap tekst krijgt die mensen niet lezen. Het advies wat ik dus zou willen geven is als volgt: Twijfel je over je overstap, neem dan contact op met onze Klantenservice voor een passend advies.
In algemene zin zit het probleem niet in wat er staat maar in wat (al dan niet bewust) wordt verstopt of zelfs wordt weggelaten.
Er wordt toch helemaal niets verstopt of weggelaten ?? Je weet toch immers wat voor abonnement je hebt en je kunt lezen waar je naar overstapt. Als ik zelf bv mijn TV abonnement bij een ander wil afsluiten of een ander type abonnement bij mijn huidige provider af wil nemen dan ga ik toch ook eerst kijken wat er allemaal onder dat abonnement valt en of hetgeen ik wil daar onder valt, anders ga ik mijn abonnement niet aanpassen.

Voor welke uren het abonnement geldig is staat er gewoon overduidelijk.
Hoe lang wordt het voordeeluren-abonnement al niet meer verkocht ?
Hoe lang wordt het voordeeluren-abonnement al niet meer verkocht ?

Op 1 augustus 2011 zijn we overgestapt op het Dal Voordeel abonnement.
Reputatie 7
Badge +3
De kern van het probleem ligt bij de onwil van NS om voor de Voordeelurenabonnementhouders NS Flex of een andere vorm van reizen op rekening aan te bieden. Dan was het probleem van @Nicolette Bartelink niet ontstaan. NS heeft niet geluisterd naar de consumentenorganisaties: https://www.treinreiziger.nl/consumentenorganisaties-kritisch-op-ns-flex/

Er is geen enkele principiƫle reden te bedenken waarom houders van een Voordeelurenabonnement niet op rekening zouden kunnen reizen. Het gaat om honderdduizenden klanten van NS die bovendien vaal tientallen jaren vaste klant zijn.
Dit is een ander probleem. Nieuw topic openen ?
De kern van het probleem ligt bij de onwil van NS om voor de Voordeelurenabonnementhouders NS Flex of een andere vorm van reizen op rekening aan te bieden. Dan was het probleem van @Nicolette Bartelink niet ontstaan. NS heeft niet geluisterd naar de consumentenorganisaties: https://www.treinreiziger.nl/consumentenorganisaties-kritisch-op-ns-flex/
Er is geen enkele principiƫle reden te bedenken waarom houders van een Voordeelurenabonnement niet op rekening zouden kunnen reizen. Het gaat om honderdduizenden klanten van NS die bovendien vaal tientallen jaren vaste klant zijn.


Volgens mij is dat niet onderdeel van deze discussie, iMark. Een nieuw topic openen hierover, zoals Perron23 suggereert, is een betere optie maar onze reactie ken je al.
@iMark, het abonnement bestaat gewoon niet meer, net zoals dat bij vele andere bedrijven gebeurt vervallen abonnementen en komen daar nieuwe voor in de plaats. Bij veel bedrijven vervallen dan ook nog eens die oude abonnementen en ben je verplicht over te stappen op het nieuwe abonnement of wordt je gewoon over gezet.

De NS is dan in mijn ogen hier nog heel schappelijk dat dit abonnement toch nog steeds voortgezet wordt voor de reizigers die dit abonnement nog steeds hebben.

De reden dat er dus geen flex versie van is is duidelijk omdat het abonnement sinds 1-8-2011 niet meer bestaat, niemand kan een bedrijf verplichten om abonnementen onaangepast te laten. Sterker nog, een bedrijf kan op een gegeven moment ook aangeven dat een bepaalde abonnementsvorm vanaf datum x niet meer geldig is en vervalt aan het einde van het abonnementsjaar.
Reputatie 7
Badge +3
Het is een hele kunst om precies niet te willen begrijpen wat wel degelijk de kern van het probleem in dit topic is.

Denken jullie werkelijk dat @Nicolette Bartelink haar bestaande Voordeelurenabonnement zou hebben omgezet in een andere abonnementsvorm wanneer er een vorm van reizen op rekening was ingevoerd voor houders van een Voordeelurenabonnement?

@Jeroen
Je vergeet in dit verband te vermelden dat de oude rechten van Voordeelurenabonnementhouders uitdrukkelijk zijn uitonderhandeld met de consumentenorganisaties. Het is geen gunst van NS richting degenen die oude rechten hebben.
De vraag is of de klant, redelijkerwijs, vooraf alle consequenties van de overstap had kunnen overzien.

Vervolgens is de vraag, indien de vorige met ja beantwoord kan worden (daar verschillen sowieso de meningen over), of je een vaste klant (minimaal 8 jaar) die er vrijwel onmiddellijk en overduidelijk achter is gekomen dat een verkeerde beslissing is genomen, zo onbarmhartig dient te behandelen.
@iMark Ik ken de van motieven TS niet, weet alleen dat ze niet gelukkig is met het resultaat
Hallo Nicolette Bartelink en welkom bij de NS Community.

Wat spijtig om te lezen dat je door de overstap naar NS Flex nu je gunstige voorwaarden kwijt bent. Ik begrijp ook dat je van mening bent dat je op je aankoop terug kunt komen en de bestelling kunt annuleren. Dit is ook zeker waar. Dat betekent echter niet dat je weer recht hebt op je oude Voordeelurenabonnement. Omdat we het abonnement niet meer verkopen kunnen wij het je ook niet meer zomaar aanbieden. Allee bij hoge uitzondering kunnen we reizigers hierin nog tegemoet komen. Ik vrees echter dat jouw situatie hierop niet van toepassing is. Je kunt ervoor kiezen om het Dal Voordeel NS Flex aan te houden of terug gaan naar een Dal Voordeel voor Reizen op Saldo.


Waarom is haar situatie hierop niet van toepassing?
Om deze discussie af te sluiten. Door de overstap naar NS Flex heeft Nicolette Bartelink afstand gedaan van haar Voordeelurenabonnement. Wanneer zij dit weer terug zou willen moet dit via ons, de Klantenservice, geregeld worden. Ik heb net nog even navraag gedaan en dit is niet mogelijk. Alleen voor reizigers waarvan de kaart langer dan 1 jaar verlopen is en het abonnement niet op de normale manier kan worden overgezet maken we een uitzondering. Voor alle andere aanleidingen waardoor het Voordeelurenabonnement niet meer op de kaart staat is geen uitzondering mogelijk.

De vervolgdiscussie, of NS het Voordeelurenabonnement ook voor NS Flex moet aanbieden, doet er niet toe. Dit abonnement kan door reizigers niet meer worden aangekocht, zoals Jeroen al aangeeft, vooral omdat de voorwaarden niet meer bij het huidige reizigerspatroon passen. Dat is ook de voornaamste aanleiding geweest om in 2011 een nieuw kortingsabonnement aan te bieden voor nieuwe abonneehouders. Bestaande abonnementhouders mogen dit blijven verlengen maar eens beƫindigd blijft beƫindigd. Zou NS dit abonnement toch gaan aanbieden, om coulant te zijn naar de Voordeelurenabonnement reizigers, is het Dal Voordeel abonnement niet meer interessant. Kort gezegd: "It ain't gonna happen."
Mijn conclusie is dan dat men, ook hier, bewust essentiele informatie weglaat.
Perron23, in welke wereld leef jij? Als mens moet je eens je eigen verantwoordelijkheid nemen voor beslissingen die je maakt, maak je een foute beslissing dan moet je met de consequenties leven en niet een ander verwijten dat JIJ een verkeerde keuze hebt. gemaakt.

Dit is zo'n grote onzin dat je de verantwoordelijkheid van JOUW beslissingen bij een ander wilt neerleggen. Als je niet kunt instaan voor je eigen beslissingen moet je je beslissingsonbekwaam laten verklaren of gewoon geen beslissingen nemen.

En er wordt geen informatie weggelaten, bij het abonnement staat exact vermeld voor welke tijdstippen dit geldig is, jij als houder van een ander abonnement wordt geacht te weten waar je abonnement gekdig voor is en de NS hoeft dat toch echt niet bij elk abonnement te gaan vermelden wat de nadelen en voordelen zijn van abonnement x t.o.v. abonnement y.
Reputatie 7
Badge +3

In algemene zin zit het probleem niet in wat er staat maar in wat (al dan niet bewust) wordt verstopt of zelfs wordt weggelaten.Er wordt toch helemaal niets verstopt of weggelaten ??

In strikte zin is er inderdaad niets weggelaten maar persoonlijk vind ik de tekst "Het Voordeelurenabonnement komt niet terug in NS Flex." niet duidelijk genoeg. Zonder echt hele lappen tekst te moeten gebruiken kan er wel worden toegevoegd dat wanneer je je Voordeelurenurenabonnement wilt behouden je niet moet overstappen op Flex. Of het kan anders geformuleerd worden, bv "Heeft u nu een Voordeelurenabonnement? Dit abonnement wordt helaas niet aangeboden in NS Flex."
Eventueel kan dan nog de optie voor het Dal Voordeel worden gegeven met een link naar de voorwaarden hiervan.


Misschien is dit wel een goed onderwerp voor het Community Testpanel.

Reageer